Va roligt att så många skrivit här nu, tackar!

Själv har jag varit lite upptagen med julhandel och glöggdrickande idag, men jag har även varit en sväng till färghandlaren; dock bara tittat och pratat.
Först kanske jag ska skriva lite mer om vad det är jag köpt. Som Tober skrev är det mycket riktigt en Meridian HD621 i den bruna lådan. Det var väl det köp jag tvekade mest inför då den kostar rätt mycket för att "bara" förbättra ljudet lite. Jag behövde dock någon form av HDMI-växel och denna ska förhoppningsvis även kunna förbättra ljudet i både två och flera kanaler. HD621 har inte funnits så länge på marknaden och när Hembioconsult nu skulle sälja sitt demoex så kändes det som ett tillfälle jag inte kunde missa.
Projektorn tror jag syns rätt väl på bilderna vad det är, en Epson EH-TW3600. Jag vet inte mycket om projektorer, men jag fastnade för den på mässan i Alingsås för nån månad sen. Duken blev precis en sådan som Epson använde vid sin demo i Alingsås, en Stewart StudioTek 130 G3 92". Även denna var demo från Hembioconsults butik.
Från början trodde jag att jag skulle kunna köpa projektor och duk för under 20 kkr. Efter att ha satt mig in lite mer i det hela kom jag fram till att jag nog skulle ha en motordriven React-duk och att det nog närmade sig 30 kkr. Sen fick Lennart in mig på att göra om rummet istället, så att jag kunde ha en ramspänd duk avsedd för rum där man fixat till lite med reflektioner etc. Så fick jag då ett bra erbjudande på hans demo-duk, men den kostade fortfarande mer än projektorn...
Kablarna är en Audioquest Forest 12 m som ska gå till projektorn och två Audioquest Chocolate 1 m som ska sitta från satellitmottagare resp. HTPC till HD621. Jag har en idé om att TV:n ska kunna hissas upp bakom bänken, den får då vara ansluten med scart och VGA.
Jag är helt inne på NiklasF:s linje angående val av kulörer, vilket även färghandlaren var. Taket är självklart att det ska målas, och det blir nog ny färg även på väggarna. Man kan självklart utveckla det här projektet rätt mycket, men jag vill göra något som går rätt snabbt och enkelt; till att börja med....
Både akustiktak och stjärnhimlar känns om väldigt intressanta grejer som jag gärna skulle ha, men kanske inte nu direkt. Jag ska titta hur det ser ut i Hemmabio nr 4, i senaste (12/2010) numret av samma tidning finns också ett akustiktak med stjärnhimmel samt spottar. I den bion har han även använt Scen Molton, som diskuteras i
den här tråden.
Jag har inte hunnit läsa hela den tråden än, men ska definitivt göra det. Jag funderar på om det skulle kunna vara en bra lösning på framväggen runt duken. Problemet med den väggen är att den översta delen av fönstret kommer att synas, man kanske kan trolla bort det med lite tyg.
Alternativet är att bygga ut hela väggen lite, men det drar med en del problem med golv resp. taklister.
När det gäller val av färg (kulörer) så är jag som sagt inne på grått och har fått med mig några prover hem. Jag funderade på att taket skulle vara mörkare än väggarna, men färghandlaren säger att taket ser mörkare ut även om det är samma kulör.
En kompis tycker att jag ska lämna taklisten vit för att bryta av lite, och den lär knappast reflektera så det stör. Frågan är om det kommer se bra ut? Han är även inne på att jag ska lämna foder och lister vita.
Dessa delar är nog de som kommer att bli jobbigast att måla om, i synnerhet som det inte är säsong att öppna fönstren. En annan riktigt tråkig del är elementet, som färgen börjat spricka på. Det skulle nästan behöva demonteras och blästras för att bli bra.
Jag funderar på att det kan bli någon form av kompromiss här till att börja med, måla tak och väggar för att komma till rätta med de värsta problemen; sen så får jag ta resten senare. Om jag kör en mörkare grå taket och lite ljusare på väggarna så borde jag ha gjort mig av med de värsta reflektionerna. Om elementet och fönster med foder är vita så borde det inte förstöra allt.
Även om det säkert skulle kunna vara trevligt att få bort elektroniken så tror jag att jag vill ha kvar den i rummet. Det är faktiskt inte så mycket det lyser i, och jag tror att det kan bli rätt bra om jag kapar ner bänken.
Däremot är det troligt att String-hyllan inte kommer på plats igen, den blir lite för mycket nu. Man behöver ju inte ha alla skivor uppställd i rummet. Jag funderar på att skåpet och vägghyllan med skivor ska få ta plats där bokhyllan står nu. Där vägghyllan sitter har jag tänkt att grammofonen ska få ta plats på någon form av hylla skruvad i väggen.
Jag tror att rummet är lite för kort för att jag ska flytta fram soffan, och den får nog stå lite förskjuten för att jag ska ha plats för hyllor och skivspelare. Sen vore det kanske bra med den stora lurviga mattan, men jag gillar den jag har. Dessutom är det min mor som vävt den av garn från ullen från sina egna får, som hon även växtfärgat (svampar) själv.

Tack igen för alla tips!