Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Fredricks System

• Vänligen logga in för att kunna svara
87 svar till detta ämne

#1 Fredrick

Hi Def megafreak

• Members
  • PipPipPipPip
  • 544 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 05 April 2004 - 11:26

Japp, då ska jag försöka redogöra för hur det ser ut och vad som finns hemma hos mig. Enstaka bilder har funnits tillgängliga på annat forum :D , men här följer en någorlunda uppdaterad version.

Systemet består idag av:

Bild
Yamaha DPX-1100 HD-2+ DLP projektor
Pioneer PDP-506FDE 50" Plasma

Bildkällor
Arcam FMJ DV-27A Dvd-Audio spelare, SDI-mod
JVC HM-DH30000U D-vhs, HDTV 720p, 1080i
JVC HM-DH5U D-vhs, HDTV 720p, 1080i
Humax HDCI-2000 HDTV-mottagare för satellit
Quali-TV QS1080IR HDTV-mottagare för satellit
Nokia 9902 S Dig. Satellit receiver

Videoprocessor
Lumagen VisionPro HDP Bildprocessor, scaler, deinterlacer

Filmduk
Stewart Electriscreen 108" Firehawk, 16:9, IR-styrd

För- och slutsteg
Rotel RSP-1066 Försteg, processor
Rotel RMB-1075 5-kanaligt slutsteg

Högtaleri
KEF XQ5 Front
KEF XQ5 Rear
KEF XQ2C Center
Velodyne HGS-10 Sub

Kablage Video
Dvi Gear fiberoptic Fiberoptisk dvi-kabel 20m
Audioquest YIQ-1 Komponentkabel terminerat m. Bulletplugs
Ixos 110CL 6-ledad videokabel för RGBs och S-video.
Marcuscables Komponentkabel terminerat m. Canare rca's

Kablage Audio
Eichmann Tech.Express 4 Interconnect
Monstercable M1000i Interconnect
Digisnake 3 Coaxial Digital kabel
QED Silver Anniversary Högtalarkabel terminerat m. AQ bananer

Övrigt
Zektor DVS5.1 Dvi video switcher 5 in, 1 ut
Zektor HDS4.2 Komponentvideo switcher 4 in, 2 ut
Gefen 1:2 HDMI Splitter Splittar digitalt video till både proj & plasma
Philips Pronto RU-940 Multifjärr
Power Link IR-sändare och mottagare

/

/

/

/

Sådär ja, då har ni lite uppfattning om hur rummet, ca 35kvm, ser ut.
Jag tillhör alltså dom som inte har förmånen att husera i ett dedikerat biorum utan har försökt integrera bio-tittandet i vardagsrummet, så gott det nu har gått.

/

Eftersom både plasma och projektor används på samma vägg, monterades duken på konsoler med egenhändigt tillverkade distanser i trä. Detta gjorde att duken kommer ut ca 15cm från vägg och därmed rullar ner precis framför plasman :D . Duken är f.ö en investering som jag är mycket nöjd med. Inte helt enkelt att få till bilden med alla vita väggar och stora fönster. Här har Firehawken fungerat fantastiskt bra.

/

Att försöka dölja allt kablage har hela tiden varit en målsättning och ett sambokrav :D . Här har det tillverkats en kabelränna i trä som sedan målats i rätt kulör. Projektor-kablaget, inklusive el kabel, är sedan draget innanför husfasaden, ner mot husgrunden och därefter under rummet (läs trångt!) för att till slut komma upp till tv-möbeln.

/

Ingen ordning o reda här inte! Tur att man har luckor som döljer eländet.

Högst upp ses komponent-switchern som visat sig mycket användbar. Arcam DV-27 har visserligen dubbla komponent utgångar, men bara den ena är progressiv. Numera kan jag splitta den utgången till både plasma och projektor, utan synbar kvalitétsförlust. Till vänster syns den nyligen inköpta D-vhs videon, inget går upp mot en bra film i äkta HDTV-upplösning! På luckan ser man även en av de två IR-sändare som skickar signalerna vidare in i möbeln så att allt kan manövreras med stängda luckor via Pronton.

/

Par i Rotel, visst kan man ibland sakna den där riktigt djuuuupa återgivningen, men överlag funkar slutsteg och processor helt ok. Arcam FMJ DV-27A är däremot något jag är riktigt nöjd med och den kommer inte att bytas ut i första taget! Nej Perra1, inte ens mot din 598:a :D

/

Har alltid haft en förkärlek till större center-högtalare. Denna väger 17,5 kg och mäter 63 cm på längden. Enligt mig, en mycket välljudande center. Den vilar i en gummivagga som tar upp vibrationer och möjliggör steglös tiltning.

/

Frontarna fungerar mycket bra till både musik & film, de behöver dock gott om tid för att bli inspelade. Velodyne subben har jag haft sedan 1998, då inköpt till ett betydligt mindre rum än nuvarande. Kan väl kanske tyckas i minsta laget med en 10-tummare i det här rummet, men tack vare en ordentlig kalibrering av Perra och lite draghjälp av frontarna fungerar det väl. Samtliga högtalare drivs med QED Silver Anniversary, single-wiring.

Sammantaget kan man väl säga att jag är relativt nöjd med uppsättningen idag. Har försökt satsa på ett välljudande och någorlunda balanserat 5.1 system och tycker nog att jag har lyckats relativt bra, efter förutsättningarna. Givetvis kommer uppgraderingar framöver, närmast canare kontakter till AQ komponentvideo-kabeln och fram emot hösten en extern scaler/deinterlacer från Lumagen
Men men, rätt var det är dyker det upp något som man bara måste ha :D

Lev gott & Må Väl,

Fredrik

Redigerat av Fredrick, 11 October 2006 - 08:04.

/ Fredrick

Da`Livingroom

#2 Demon

Sökare!

• Members
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 05 April 2004 - 11:50

Tycker detta är ett grymt snyggt rum!! :D

Med massor med saker jag är avis på! (speciellt duken som jag sååå gärna skulle vilja ha nu) :D

#3 puttekula

Mindre bild kan vara bra, kanske...

• Members
  • PipPipPip
  • 314 inlägg

» Har 4 bilder i mitt galleri

Postad 05 April 2004 - 12:59

Brottartungt, båda inredningmässigt o prylarna!! Du har det riktigt mysigt fredrik. :D

#4 Fredrick

Hi Def megafreak

• Members
  • PipPipPipPip
  • 544 inlägg

Postad 05 April 2004 - 13:03

Tack, va ni är vänliga :D

Fredrik
/ Fredrick

Da`Livingroom

#5 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 05 April 2004 - 13:26

Hoppar med i hyllningskören! Det här måste vara ett av Sveriges snyggaste/bästa hembiovardagsrum, helt klart!

Just det att du lyckats kombinera attributen snyggt, mysigt, förhållandevis diskret "prylpark" (vem vill ha ett vardagsrum som ser ut som Skywalker Sound?) och tung prestanda imponerar verkligen!

Tyvärr har man själv inte samma möjligheter men nått kanske man kan använda som inspiration? Hmm, ja det där med distanser i trä till duken har jag funderat på tidigare faktiskt. Kommer göra en liknade lösning. Inte för någon plasmas skull utan för att "nån" därhemma vill ha lite tavlor på dukväggen... :D

Då är man iaf två träbitar närmare denna referens när det gäller hur vardagsrum ska se ut... :D :D
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#6 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 05 April 2004 - 15:07

Hallå Fredrik!

Jag har ju sedan länge hyllat ert vardagsrum som referens för hur man integrerar en hembio utan att göra åverkan på inredningen. Dock har ju det varit med din bättre hälft :D som ju huserat flitigt på BigScreen! Dig har jag knappats språkats med förr men bättre sent än aldrig! :D

Vad anser du vara den "svagaste länken" just nu eller (med andra ord) vad blir nästa uppgradering? Projen, duken, plasman och Kef:arna kom ju ganska tätt så kassan kanske inte tillåter några större investeringar ännu?

Inte för att du behöver sitta missnöjd direkt, :D ...men uppgraderingsdjävulen bruker få tag på de flest så jag misstänker att du/ni inte är undantagen/na!

MVH
/Jakob

Jacob 

#7 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 05 April 2004 - 17:29

Senaste uppgraderingen var väl en badbalja? :D

Men vad skall man säga om rummet - mer än snygg placering av högtalarna kanske :D

mvh

/Pär

PS: Cola, jag tror att det är Fredriks dotter som huserat på BigScreen :D
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#8 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1412 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 05 April 2004 - 19:10

Ja, vad ska man säga. Otroligt snyggt!

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#9 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • 3160 inlägg

Postad 05 April 2004 - 19:33

mmmmmm, ja det är en underbar blanding mellan snygg inredning och bra hi-fi :D

Det är helt klart supersnyggt ! :D

#10 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 05 April 2004 - 19:36

Fredrik, nu är det dags att du bjuder in mig och resten av Component medarbetarna så att vi alla kan få kladda på dina prylar med våra chipsfingrar! :D

Hur som helst så är rummet (fortfarande) ett praktexempel på hur man kombinerar hembion med vardagsrum och det dagliga livet på ett snyggt och estetiskt sätt.
Behöver jag säga att jag är avis på dina prylar (speciellt nu när man inte har något ljud förutom TV-ljudet)? :D

#11 Fredrick

Hi Def megafreak

• Members
  • PipPipPipPip
  • 544 inlägg

Postad 05 April 2004 - 21:15

Cola:

Vad anser du vara den "svagaste länken" just nu eller (med andra ord) vad blir nästa uppgradering?

Jag har hittils inte blivit så där våldsamt imponerad av de nya HD2+ projektorerna, skillnaderna är obetydliga enligt mitt tycke. Plasmatekniken hoppas jag är långt ifrån färdigutvecklad, även om jag är relativt nöjd med 434:an. Visst, det finns en del man skulle vilja förbättra men jag har ingen lust att byta modell idag.
Som svagaste länken skulle jag säga för-slutstegs kombon, men den fungerar ändå rätt ok och levererar en någorlunda detaljerad och öppen ljudbild.

Som jag skrev tidigare är jag mycket intresserad av kommande scaler Lumagen Vision HDP, mest för processing av HD-video.

Hoppas även att under nuvarande år få möjlighet att köpa en HDTV-receiver för Euro 1080

Perra1

Senaste uppgraderingen var väl en badbalja? 

Jo jo, men det är väl lite väl OT? :D

C-Quence
Pm:a om du vill göra ett studiebesök, jag är fortfarande intresserad av att testa din 10-meters komponent kabel :D

mvh
Fredrik
/ Fredrick

Da`Livingroom

#12 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 06 April 2004 - 08:18

Som svagaste länken skulle jag säga för-slutstegs kombon, men den fungerar ändå rätt ok och levererar en någorlunda detaljerad och öppen ljudbild.

Är ytterliggare två lådor som det står FMJ på något som hägrar i det här fallet kanske? :D

Eller nått annat kul? :D
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#13 Fredrick

Hi Def megafreak

• Members
  • PipPipPipPip
  • 544 inlägg

Postad 06 April 2004 - 09:48

Har faktiskt ingen aning, Pacman

Visst, Arcams försteg, och slutsteg för den delen, tror jag är mycket bra, liksom Myryads senaste tillskott. Ännu hellre Meridian's G-series, men då drar det iväg lite väl :D

Faktum är att det känns roligare att uppgradera video än audio, kanske för att största intresset ligger där.. :D

mvh
Fredrik
/ Fredrick

Da`Livingroom

#14 nurfen

Oasis-beroende

• Members
  • PipPipPip
  • 350 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 16 April 2004 - 09:33

Nej nej det där har du fått om bakfoten! Ljud är roligare än bild! Fy, Fredrik.. :D
Tralala..

#15 Demon

Sökare!

• Members
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 16 April 2004 - 09:42

Eeeeee nope... håller med Fredrik... :D

Bilden gör mkt för mig med...
Det är en svår avägning att få ihop något som är vettigt i båda utan att skena iväg ekonomiskt.. :D