Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

"Vi avslöjar kabel-bluffen"

• Vänligen logga in för att kunna svara
126 svar till detta ämne

#16 junkan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 263 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 22 August 2009 - 14:43

Tyvärr föll ju mitt testalternativ då HDMI saknar error correction...

#17 cstrom

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 2 inlägg

Postad 22 August 2009 - 18:25

Tyvärr föll ju mitt testalternativ då HDMI saknar error correction...

Nja, efter att ha läst HDMI-specen (tog ett tag att leta reda på!) så finns error correction på ljud och kontroll data. Däremot verkar pixel datan inte felhanteras.

Då jag jobbar med elektronikkonstruktion och högfrekvensteknik vet jag att signalproblematiken ökar kraftigt ju längre ledaren är. Mao en bra (och därmed kanske dyr) kabel är vettig att ha vid långa längder. I HDMI-fallet verkar det handla om 3m+. Men för en 1m kabel kan jag absolut inte tänka mig att en billig kabel som uppfyller HDMI specen inte skulle klara av att leverera en signal som till 100% kan avkodas rätt. Egentligen så ska ju en certifierad Cat 2, Type A HDMI kabel ge en 100% korrekt avkodbar signal oavsett pris.

Det kan kontrolleras genom att koppla kabeln till en mönstergenerator och testa ett svep av frekvenser upp till max (vid WQXGA upplösning 1600p) och mät BER (Bit Error Rate). Har ingen gjort detta test?

Jönsarna som är med i M3:s test verkar ju samtliga vara totalt okunniga. Pinsamt!

Redigerat av cstrom, 22 August 2009 - 18:55.

#18 tjena

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg

Postad 22 August 2009 - 19:21

det är väl så att dom som köpt dyra kablar inte vill erkänna att dom gjort en dålig affär..
eller dom som säljer kablar inte kan säga man inte behöver köpa dom dyraste kablarna..
då tjänar dom ju mindre med pengar...
så klart att vissa måste säga att dom dyraste är bäst..
men kanske inte alltid är så..
man får vad man betalar för..heter det ju .men det stämmer nog inte alltid ;)

Redigerat av tjena, 22 August 2009 - 19:22.

#19 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 22 August 2009 - 21:59

Jönsarna som är med i M3:s test verkar ju samtliga vara totalt okunniga. Pinsamt!

Har träffat de flesta av de som medverkar och visserligen varierar kunskaperna men några jönsar är de knappast frågan om.

Vad som däremot är galet är hela situationen att ta tre godtyckliga kablar, köra dem mot godtyckliga skärmar och ur en godtycklig situation försöka dra några slutsatser. M3 kunde ha dragit de främsta hdmi-experterna i världen och alla hade framstått som riktiga jönsar den där onsdagen.
Står bakom www.d65.se

#20 cstrom

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 2 inlägg

Postad 22 August 2009 - 23:18

Har träffat de flesta av de som medverkar och visserligen varierar kunskaperna men några jönsar är de knappast frågan om.

Max Näslund säger i artikeln: "min kabel spöar skiten ur alla enmeterkablar"

Då det är väldigt väldigt sannolikt att samtliga kablar under testet gett 0 i BER, dvs inga bit-fel alls och därmed absolut ingen synbar skillnad så tycker jag nog att det är ganska korkat uttalande. Visst är kanske hans kabel bättre, men det är inte relevant med så korta längder.

Redigerat av cstrom, 22 August 2009 - 23:25.

#21 Olorin

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1319 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 23 August 2009 - 06:43

Jag har alltid undrat varför inte Mythbusters tar tag i kabelfrågan, skulle vara intressant om dom kunde snickra ihop ett bra test.

De behöver nog ett tips, maila dem.

#22 radiuz

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1667 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 23 August 2009 - 15:24

HDMI är nog det mest debatterade i kabelvärlden idag, då jag säljer en del HDMI-kablar på jobbet så dyker ständigt frågan upp. Sedan är det alltid lika svårt att förklara till en svensson som inte förstår skillnader, eller dem som inte "TROR" på skillnaden. Det jag pratar ofta om är bandbredd vid HDMI-kablar, inte vad det står på kabeln (1.3, certifierad, 1080p osv).. Men det är fortfarande väldigt svårt att verkligen visa skillnaderna!

Meridian 861 V4, DSP8000.2, DSP7200.2 HC, DSP7000

Audiophilleo2+PurePower, Chord Signature Coax

Shunyata Research Hydra6, Chord PowerChord

Spectral HE1202, DNP Supernova 92" 08-85

#23 junkan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 263 inlägg

Postad 23 August 2009 - 15:42

Och om man inte kan se skillnaderna så är det heller ingen anledning att betala för dem...

Skall man ha långa kablar måste man börja titta på uppbyggnad och de måste hålla högre kvalitet men tyvärr ser man inte detta på prislappen.

Annars på korta avstånd måste man hålla sig ifrån de med sämst mekanisk konstruktion då stiften riskerar att gå sönder och förstöra din utrustning.

Kan man köra nätverk med partvinnad oskärmad kabel i 1Gb eller 10Gb per sekund utan speciellt många bitfel så torde det inte vara ngn större bedrift att klara 10m med partvinnad kabel i en HDMI med 5-10gbit (10,2Gbps) som mest.

#24 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • 1666 inlägg

Postad 23 August 2009 - 15:43

Det är som upplagt för förväxling nu när folk läser denna test och tror att det går att skicka 1080P eller värre i vilken 20-meterskabel som helst. - "Det är inte någon skillnad mellan olika HDMI-kablar, det stod ju det i artikeln..."

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#25 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • 1747 inlägg

Postad 23 August 2009 - 18:04

Det är sorligt att video blir mer och mer som hifi, fylld med massa lögner, myter och placebo för att lura massa kunder. Att det skulle vara en synlig skillnad mellan HDMI kablar på vanliga korta längder håller jag som väldigt osannorlikt, då måste man hitta en verklig usel kabel. Men sålänge tidningar och säljare sprider vidare lögnerna så kommer folk bli lurade.

#26 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2009 - 15:09

Det var ju ett väldigt tråkigt sätt att lägga upp det hela på... ;)

Jag menar, att det är skillnader på HDMI-kablar torde varenda kotte som någon gång fått digitala störningar i form av sparklies kunna intyga. Det behöver man knappast göra ett test för att konstatera. Därmed bör det vara utrett en gång för alla att det kan vara skillnad på digitala HDMI-kablar!

Frågan borde istället vara hur stora dessa skillander är och vilka faktorer som påverkar dem mest!

Längden är ju i detta fallet helt avgörande och det hade i mitt tycke varit en betydligt intressantare vinkling att ta fram dess påverkan snarare än den vinklingen man valde att använda.

Om det nu är skillnader på längre kablar så borde ju inte den skillnaden försvinna och gå upp i rök vid kortare kablar, men självklart minskar de. Storleksordningen på minskningen hade även den varit en intressant vinkling på ett sådant reportage.

Tredje intressanta vinklingen hade kunnat vara hur lätt eller svårt man har för att se de skillnader som bevisligen finns mellan olika kablar vid mätningar och labtester.

Slutligen kan man bara beklaga sättet man testat på...
Om ambitionen någonsin varit att visa på de skillnader som man faktiskt kan få så misslyckades man väl ganska kapitalt genom att testa på denna typen av display, eller?
Dock är det troligare att man från testledningens sida ville skapa rubriker och då är detta givetvis "the way to go".
Jag har väldigt svårt att se att jag själv skulle se någon skillnad överhuvudtaget med de förutsättningarna.
Så långt har man iaf kommit till en vettig slutsats.
Men jag hade troligtvis inte heller hört skillnad på två skivors olika inspelning med en kartongbit framför elementen...

Nåja, om det var kabelskillnader man var ute efter så skulle man väl kanske kalibrerat två stycken Samsung A800B på två identiska Stewart-dukar och jämfört 1,5,10 och 15m av olika fabrikat, för att sedan komma fram till någon slutsats.
Om tanken var att visa hur stora dessa skillnader sedan syns på en "svensson-fullhd-prio-massiv-reklamsatsnings-skärm" så kunde man imho kunnat testat samma sak på en sådan sedan. Jag är tämligen övertygad om att alla skillnader förutom rent felkonstruerings-relaterade sådana hade försvunnit då.

Därmed hade man tom slagit två flugor i en smäll.
Inte nog med att man visat att det är totalt onödigt att lägga för mycket pengar på en 1m HDMI-kabel när du kör denna typ av display. Man hade oxå avslöjat "TV-bluffen", dvs den om att upplösning och dynamiska kontrast a.k.a. höga siffror ger bäst bild!

Men det testet hade kanske inte så många LCD-tillverkare velat vara med på dock... :)

MVH
/Jakob

Jacob 

#27 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • 1666 inlägg

Postad 25 August 2009 - 15:11

Mycket väl sammanfattat cola.

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#28 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1774 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2009 - 15:21

Bra skrivit Jakob.

#29 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • 1747 inlägg

Postad 25 August 2009 - 18:11

Att sparklies kan komma, speciellt på längre avstånd, är ju ingen nyhet. Men tramset att det är skillnader på vanliga kortare längder ger jag inte mycket för. Det är mycket "vi vet" och väldigt lite "vi kan bevisa det".

Helt otroligt att internet funkar eftersom hifi och video är så otroligt svårt att få till på korta längder. ;)

#30 radiuz

En glad entusiast.

• Members
  • 1667 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2009 - 18:49

Ljudmässiga då? Jag hör då skillnad på en basic HDMI (Vivanco) gentemot en Chord Silver HDMI iaf när vi kör med Canton Reference 1 på jobbet med en Yamaha DSP Z11.

Meridian 861 V4, DSP8000.2, DSP7200.2 HC, DSP7000

Audiophilleo2+PurePower, Chord Signature Coax

Shunyata Research Hydra6, Chord PowerChord

Spectral HE1202, DNP Supernova 92" 08-85