Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

"Vi avslöjar kabel-bluffen"

• Vänligen logga in för att kunna svara
126 svar till detta ämne

#31 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2009 - 19:08

Ljudmässiga då? Jag hör då skillnad på en basic HDMI (Vivanco) gentemot en Chord Silver HDMI iaf när vi kör med Canton Reference 1 på jobbet med en Yamaha DSP Z11.

Jag har aldrig jämfört ljud via HDMI, men vanliga Coax digitalkablar är det skillnad på i a f, och billigare kablar kan vara bättre än dyrare.

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#32 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2009 - 19:27

Att sparklies kan komma, speciellt på längre avstånd, är ju ingen nyhet. Men tramset att det är skillnader på vanliga kortare längder ger jag inte mycket för. Det är mycket "vi vet" och väldigt lite "vi kan bevisa det".

Helt otroligt att internet funkar eftersom hifi och video är så otroligt svårt att få till på korta längder. :)

Det är inte riktigt samma typ av data eller protokoll som används för internet och för film... Jag kan, och har redan visat på mätmässiga skillnader, jag har även tipsat om hur man kan se skillnader genom enkel kalibrering med t ex DVE.

Om man inte har lust att se eller höra skillnader är det omöjligt - om man inte är öppen för att lära och förstå så kommer man inte heller att göra det, så enkelt är det ;)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#33 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 25 August 2009 - 21:23

Om man inte har lust att se eller höra skillnader är det omöjligt - om man inte är öppen för att lära och förstå så kommer man inte heller att göra det, så enkelt är det ;)

mvh

/Pär

Exakt!

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#34 pakarlss

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Postad 25 August 2009 - 21:34

Visst finns det kvalitetsskillnader mellan kablar.
Jag tror dock att de flesta med kunskaper inom digitalteknik inser att det i alla fall inte finns någon fysikalisk förklaring till att två HDMI-kablar (eller andra digitala kablar för den delen) ger skillnader som klarare färger, bättre dynamik eller fler detaljer. Om kabeln är bra nog, kommer signalen överföras utan informationsförlust. Om kabeln inte är bra nog kommer slumpmässiga fel uppstå, synken tappas, eller signalen tappas helt.
Vi kan dra paralleller till t.ex. ett digitalt foto lagrat på en hårddisk. Vi tar en kopia av bilden till en gammal, sliten hårddisk. Denna hårddisk ger slumpmässiga bitfel av bildfilen. Vi försöker sedan öppna den dåliga kopian i ett bildvisningsprogram,
Lite beroende på i vilket format bilden är lagrad finns lite olika följder:
- Bilden kan inte läsas av datorn alls.
- Ett område av bilden blir korrupt.
- Slumpmässiga pixlar kommer bli korrupta, dvs ha helt fel färger.
Motsvarande situation har vi i en HDMI-kabel.

#35 mussla

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 163 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2009 - 22:24

Ett event med ett blindtest vore klart intressant.

#36 Blackness

Since 1971

• Members
  • PipPipPipPip
  • 539 inlägg

Postad 25 August 2009 - 22:41

Ett event med ett blindtest vore klart intressant.

;)
BTB

#37 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 849 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2009 - 23:00

Jag tror dock att de flesta med kunskaper inom digitalteknik inser att det i alla fall inte finns någon fysikalisk förklaring till att två HDMI-kablar (eller andra digitala kablar för den delen) ger skillnader som klarare färger, bättre dynamik eller fler detaljer. Om kabeln är bra nog, kommer signalen överföras utan informationsförlust. Om kabeln inte är bra nog kommer slumpmässiga fel uppstå, synken tappas, eller signalen tappas helt.
Vi kan dra paralleller till t.ex. ett digitalt foto lagrat på en hårddisk. Vi tar en kopia av bilden till en gammal, sliten hårddisk. Denna hårddisk ger slumpmässiga bitfel av bildfilen. Vi försöker sedan öppna den dåliga kopian i ett bildvisningsprogram,

Det var ett synnerligen vettigt inlägg måste jag säga.

Det är omöjligt så att en HDMI-kabel i sig självt ger "bättre dynamik", "större 3D-djup" och så vidare. Detta får antingen spelare eller display sköta om. För att Displayen skall få förutsättningen så måste förlust av data minimeras genom HDMI-kabeln. En 11001001 som levereras in i HDMI-kableln skall helst komma fram som 11001001 till displayen.

Så i detta läge förspråkar jag helt klart mätningar och endast det. För hur skall vi kunna avgöra vart en eventuell förlust sker? Visst man pratar om att kalibrera upp två identiska displayer att köra tester emot. Men då talar man ju emot sig själv lite grand då man å andra sidan säger att det går inte att ge generella siffror eller inställningar till en display då varje exemplar skiljer sig åt.

Här är det inte magi eller flum ;). Här räcker det med ordentliga mätningar för att få svaret på vilken HDMI-kabel som levererar datat mest korrekt/utan förlust.

#38 mussla

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 163 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 26 August 2009 - 00:01

Ett sånt test som lirsa beskriver skulle jag vilja se. Just faktumet att det är en digital signal ger som sagts förutsättningarna för att exakt avgöra vilka eventuella överföringsfel som uppstår.

#39 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5409 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 26 August 2009 - 00:37

Det var ett synnerligen vettigt inlägg måste jag säga.

Men bara delvis korrekt. Med en HDMI-kabel är det inte så att det bara finns två lägen, helt korrekt eller "slumpmässiga fel". Till exempel med en kabel av i övrigt bra kvalitet, men med för liten bandbredd (tror jag det bör kallas) tappar man viss detaljupplösning men får inga slumpmässiga fel.

#40 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 26 August 2009 - 06:53

Så i detta läge förspråkar jag helt klart mätningar och endast det.

Själv tycker jag detta är intressant men egentligen inte speciellt betydelsefullt. En mätningen skulle bara bekräfta att det råder (eller inte råder) skillnad mellan två uppmätta kablar.

Men det är ju i sig whatever om det inte är nått som syns med blotta ögat. Mao pratar vi om två olika saker. Är det skillnad Ja/Nej respektive Är det en synlig skillnad Ja/Nej. Om vi kallar mätningar teori så är ju ett "visuellt test" ett försök att praktiskt testa teorin kanske man skulle kunna säga.

Visst man pratar om att kalibrera upp två identiska displayer att köra tester emot. Men då talar man ju emot sig själv lite grand då man å andra sidan säger att det går inte att ge generella siffror eller inställningar till en display då varje exemplar skiljer sig åt.

Jag förstod nog inte vad du menar här, man kalibrerar två displayer så det blir så identiska som möjligt. Det är helt skillt ifrån "att ge generella siffror eller inställningar till en display". Eller förstod jag inte alls vad du sa nu? ;)

För hur skall vi kunna avgöra vart en eventuell förlust sker?

Tjaa om man observerar nått misstänkt så swappar man ju bara kablarna, hänger det misstänkta med "swappen" är det väl rimligt att anta att kabeln är felkällan?
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#41 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

Postad 26 August 2009 - 07:19

Det handlar grovt generelliserat om att överföra en dataström inom specifik tid(bandbredd) med rätt amplitud(distinkt skillnad mellan 1/0). Till följd av inre och yttre påverkan kommer denna signal alterneras på vägen, så att mottagarsidan erhåller signalen fel refererat till källan.

Om vi bildligt försöker oss förstå förloppet kommer källsignalen påverkas olika genom olika media. Av fel inom ramarna av ett tröskelvärde kommer subtila skillnader i informationsströmmen påverka slutresultatet. När detta tröskelvärde överskrids uppstår ett större visuellt fel, med helt förlorad information.

Alternering av signal inom ett specifikt tröskelvärde kommer således ge oss olika produkter. Här kommer dessa faktiska signaler te sig olika på bildvisaren utan tillgång av felprotokoll. Detta protokoll som HDMI saknar för bild.
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#42 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 849 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 26 August 2009 - 09:33

Själv tycker jag detta är intressant men egentligen inte speciellt betydelsefullt. En mätningen skulle bara bekräfta att det råder (eller inte råder) skillnad mellan två uppmätta kablar.

Japp ;). Om vi har en kabel utan förluster så har vi inga problem. Har vi en kabel med förluster så kan det utmärka sig på olika sätt - beroende på hur displayen hanterar det och vilken information som är förstörd/saknas. Det är därför jag inte tycker det är så intressant att göra ockulära jämförelser. Detta resonemang bygger ju iofs på att det bara är intressant att få till en HDMI-kabel som gör allt perfekt. En lösning vore att endast köra optiska HDMI-kablar. För dyrt för gemene man nu, men kanske om ngt år eller så.

Jag förstod nog inte vad du menar här, man kalibrerar två displayer så det blir så identiska som möjligt. Det är helt skillt ifrån "att ge generella siffror eller inställningar till en display". Eller förstod jag inte alls vad du sa nu? smile.gif

Inte jag heller, jag var trött :). Men jag menar att två displayer - trots att det är kalibrerade - kan skilja sig åt då det finns åtskilligt hård- och mjukvara som kan "agera" på olika sätt - trots att det är identiska. Men visst kan du i det läget avgöra om det är kabeln eller displayen som krånglar.

#43 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 26 August 2009 - 10:00

Har vi en kabel med förluster så kan det utmärka sig på olika sätt - beroende på hur displayen hanterar det och vilken information som är förstörd/saknas.

Ja om så är fallet så måste man ju på en okulär jämförelse alltid hänga på en "...i just den här setupen" post-it lapp på allt man säger. Och det är ju ok.

Men det säger iaf mer om hur det potentiellt påverkar mig än ingen okulär jämförelse alls. Det är ju inte mätdata som jag sitter och tittar på så att säga (även om det som sagt, är intressant i sig plus att det kan skjuta eventuellt felaktiga teorier i sank, vilket kan vara användbart :)).

edit: för att säga det rakt ut, om olika kablar ger olika förluster, hur påverkar det slutresultatet och, i ett andra steg, varför påverkas slutresultatet på just det sätter. DET skulle jag vilja veta. ;)

Redigerat av pacman, 26 August 2009 - 10:13.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#44 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 26 August 2009 - 10:05

Japp ;). Om vi har en kabel utan förluster så har vi inga problem. Har vi en kabel med förluster så kan det utmärka sig på olika sätt - beroende på hur displayen hanterar det och vilken information som är förstörd/saknas. Det är därför jag inte tycker det är så intressant att göra ockulära jämförelser. Detta resonemang bygger ju iofs på att det bara är intressant att få till en HDMI-kabel som gör allt perfekt. En lösning vore att endast köra optiska HDMI-kablar. För dyrt för gemene man nu, men kanske om ngt år eller så.

Alla kablar har förluster, frågan är huruvida de ligger innanför eller utanför tröskelvärden - och vad som händer utanför tröskelvärdet, dvs om det är synbart eller ej!

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#45 Micke_O

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Postad 26 August 2009 - 15:15

Test av HDMI-kablar mha mätning.