Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

HDMI-splitter

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 mickejohansson

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 22 August 2014 - 11:38

Hejsan. 

Håller på att kolla på hemmabioförsteg och ser att det skulle underlätta mycket med två stycken HDMI-utgångar för att kunna få bild på både min projektor och min datorskärm. 

För att vidga antalet aktuella modeller så har jag börjat fundera på om ett försteg med en HDMI-utgång hade varit möjligt, tillsammans med en HDMI-splitter som duplicerar bilden till två identiska.

Är det något man bör känna till om HDMI-splitters? Komprimerar de signalen, eller förstör bildkvaliten på något sätt? Kravet är att den ska stödja 1080P 60hz. Ljud är oväsentligt utan kommer enbart att vara till för bild.

Är det tillochmed så att en passiv förgrenare hade dugt i mitt ändamål?

#2 ingvarolsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 261 inlägg

Postad 22 August 2014 - 12:53

Det enda jag vet om HDMI-splitters är att (åtminstone de enkla modellerna) kräver att

man använder exakt samma upplösning/bildfrekvens mm på båda/alla utgångarna.

Mvh,

Ingvar

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3023 inlägg

Postad 22 August 2014 - 14:44

Hdmi är inte gjort för att splittas, så man hör väldigt ofta folk som har krångel. Räkna inte med en enkel resa!

#4 MaxPayne

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 143 inlägg

Postad 22 August 2014 - 16:34

Jag har denna och tycker den fungerar utmärkt:

http://www.amazon.co...=A1T39SA8AUFT6J

#5 mickejohansson

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg

Postad 22 August 2014 - 17:50

Har svårt att se riktigt vad det är som är det svåra att splitta en signal, men antar det har kanske att göra med att signalen kan variera mycket beroende på till vilken display signalen ska till och att det då kan bli bekymmer när det är två displayer inblandad.

#6 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 22 August 2014 - 18:06

Det svåra är att protokollet är krypterat för kopieringsskydd och tänkt att vara point-to-point mellan två handskakade enheter som har rätt krypteringsnyckel mm.

#7 mickejohansson

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg

Postad 22 August 2014 - 19:07

Då börjar jag förstå att det kanske inte är så lätt att splitta signalen. 

Får nog ta mig en funderare på om det är värt att chansa på det kommer fungera. 

#8 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 22 August 2014 - 19:22

Det kan funka. Det kan strula.
:)

#9 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 22 August 2014 - 19:56

Jag har en splitter från Kramer och den har fungerat utmärkt i flera år nu. Det är inte den senaste modellen så jag tror att den är specad HDMI 1.3. Om jag förstått saken rätt är det dock möjligt att den fungerar med senare versioner, men inte säkert. Jag kör 1080p/24 med 12-bitar på färgen från min Dune utan problem.

Så en nyare modell från Kramer som är specad för dina krav borde funka, men de är inte billiga... 

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#10 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 22 August 2014 - 20:33

Det hänger väldigt mycket på hur splittern är konstruerad. Kramer är buy once, cry once och hanterar exempelvis EDID på rätt sätt där receivern "ser" TV:n i andra änden (den du väljer som EDID-källa)

Köper du en noname/dussinmodell för några hundralappar på valfri elektronikbutik kan det fungera lika bra men det finns situationer där det kan bli krångel. Till exempel beter sig de billiga splittrarna annorlunda och identifierar sig på det sätt som tillverkaren programmerat splittern. Effekten kan bli att man inte får igenom alla signaler, till exempel 1080p/24 eller 3D, alternativt att det krånglar på andra sätt som att splittern hänger sig då och då när du växlar upplösning i källan.

Sedan finns det situationer som är svåra att lösa även för Kramer. Till exempel ifall du har två bildvisare som inte fungerar med exakt samma signal, alltså exakt samma signal ned på modeline-nivå. Den enda gång jag träffat på detta var dock med 3D-signal där en tillverkares projektor inte gillade samma modeline som de andra. Satte man EDID efter den projektorn gillade inte de andra projektorerna 3D-signalen...

Fördelen med Kjell.com och liknande är att de har öppet köp. Pröjsa hundralapparna och fungerar det inte, lämna tillbaka. :)

Står bakom www.d65.se

#11 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 22 August 2014 - 20:44

Jag har en känsla av att din datorskärm inte kommer tycka om 24 Hz bildsignal heller?

#12 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 735 inlägg

Postad 23 August 2014 - 10:16

Jag har en lite äldre Gefen splitter så 1.3 men den har fungerat bra under ett par års tid. Används inte längre dock då jag inte längre har någon TV i samma rum.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#13 rickardl

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 103 inlägg

Postad 26 April 2017 - 08:58

Mors,

skakar liv i denna tråd.

Jag har behov av en 1:2 HDMI splitter som supportar EDID, 3D, 1080p/24, 1080p/50, 1080p/60,

Någon som har några tips?