Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Focal Utopia hörlur

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 15 June 2016 - 19:49

Focal släpper en lur i UTOPIA serien..läcker..o dyr, 42.000:-

UTOPIA luren har en driver i Beryllium, ganska väntat

http://audio-head.co...adphone-review/

http://www.focal.com/headphones/

HeadphoneXXXXX-1-768x488.jpg

Redigerat av Jolt, 15 June 2016 - 19:50.

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 15 August 2016 - 14:54

Ingen som hört denna...blir nästan sugen :ph34r:

#3 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2016 - 16:13

Jag blir det motsatta till sugen, sk. High end produkter kan visst numera kosta hur mycket som helst utan att någon tycker det är märklig prissättning. Flesta av oss har ju besökt en och annan mässa, ingen som reagerat på prislappen ibland ?, kontra ljudet.. :huh: 

Jag har nog alldeles för höga krav på att det ska låta som prislappen talar även om jag nu inte lyssnat på dessa lurar som jag nog aldrig kommer göra heller.

Ursäkta om det blev lite negativt :mellow: 

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#4 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 15 August 2016 - 16:22

Jo jag har skrivit det för ( had jag inte en tråd om det till o med ) hiend blir bara dyrare o dyrare, högtalare för flera miljoner är ingen ovanlighet idag.

Hörlurar har varit dyra förr..Sonys R1 ( eller va det nu va den hette ) kostade 50k redan för en väldigt massa år sedan, Sennheiser Orphius likaså.

Man kan vända på det o säga att en lur som denna Focal är nåbar för de flesta....en topphögtalare för flera miljoner är det inte

#5 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2016 - 17:38

Med tanke på att Beryllium är extremt giftigt skulle jag inte känna mig helt bekväm med att ha det på huvudet... (men jag har det iofs i mina golvare på Holodeck)

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 15 August 2016 - 18:21

Sant, men va jag kan se är membranet ganska skyddat i denna lur . . .på mina Focalmonitorer är Be diskanten helt blottlagd, skulle utan problem kunna slicka på dom, helt öppen utan något som helst skydd.

Vet dock inte HUR farligt det skulle vara, lite svårt att tro att Focal skulle få släppa en helt blottlagd Be diskant om det va livsfarligt eller ens lite farligt

#7 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2016 - 18:37

Den är gasen som bildas om de skadas som är farlig. Så det är nog ingen fara så länge du inte sågar i dem ☺️

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#8 Hifi_Perrra

Mannen från U.N.C.L.E.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 523 inlägg

» Har 49 bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2016 - 19:49

Jo jag har skrivit det för ( had jag inte en tråd om det till o med ) hiend blir bara dyrare o dyrare, högtalare för flera miljoner är ingen ovanlighet idag.

Hörlurar har varit dyra förr..Sonys R1 ( eller va det nu va den hette ) kostade 50k redan för en väldigt massa år sedan, Sennheiser Orphius likaså.

Man kan vända på det o säga att en lur som denna Focal är nåbar för de flesta....en topphögtalare för flera miljoner är det inte

Vilken värld lever du i? "Nåbar för de flesta"... Jo, för dom flesta är det snarare tvärtom. Få förunnat skulle jag vilja säga. Men ser man till dom verkliga entusiasterna så kanske. Men frågar du en barnfamilj,, nästan vilken som helst så finns det inte på kartan att kunna lägga så mycket på en hifi pryl som en lur för 42k.

Men, men kanske inte just en sådan som handlar svindyr hifi varje månad :D Så nja..

#9 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 15 August 2016 - 19:59

Kännsligt änme givetvis men du tolkar mig lite väl ordagrant..

Om du vill ha bland det absolut bästa inom hörlursvärlden så får du det här för 42k . . skall man nå det absolut värsta inom högtalare såsom Wilson, Magico mf handlar det om miljoner..

Har du intresset o en strävan så är ändå 42k nått många kan se som möjligt. . . en högtalare för miljoner är det väldigt få som kan köpa hur mycket intresse dom än har.

men som sagt ett känsligt ämne, särskilt på forum där allt tolkas på ett sätt som är svårt att undvika utan att skriva en mindre roman av förklarande text till sina utlåtanden.

Kan tillägga att jag inte är rik eller "lever i en värld av pengar" . . vanlig arbetare utan arv eller andra inkomster

#10 Hifi_Perrra

Mannen från U.N.C.L.E.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 523 inlägg

Postad 15 August 2016 - 20:07

Jo, det är klart. Mycket handlar ju om vilka utgifter man har givetvis. Har man en massa ungar så och kostnader därefter. Eller är man sambos med två feta inkomster så kanske man har mer tur rent hifi mässigt. Eller lever man ensam och inte har nån tant som ska styra å ställa ja.. Det sistnämnda är väl många hifi nördars dröm på ett sätt men kanske inte alla som har det just så. Ja, nu lämnar vi det.

Ämnet är hörlurarna :)

Mvh 

#11 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 15 August 2016 - 20:09

verkar mer som ämnet är ämnet i lurarna ;) haha

Redigerat av Jolt, 15 August 2016 - 20:10.

#12 Hifi_Perrra

Mannen från U.N.C.L.E.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 523 inlägg

Postad 15 August 2016 - 20:14

Jag är glad så länge det inte handlar om tritium som man kan hitta i klockor bland annat  :unsure:  :wacko:

#13 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2016 - 21:03

Tritium avger betastrålning med mycket låg energi. Går inte igenom huden tex. Går inte att jämföra med radium som de gamla klockorna hade... Beryllium är mycket farligare, men ok så länge man inte petar, eldar eller så.

Angående hörlurarna har jag ingen åsikt, använder aldrig lurar sedan 20 år tillbaka.

#14 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 15 August 2016 - 22:00

Kunde bli ett bra Dr. House avsnitt.
De hittar en död kille som råkat snubbla och trampa på sina hörlurar.

#15 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 16 August 2016 - 07:06

Du måste kämpa rätt mycket för att få i dig berylliumet. Sålänge du inte slipar på berylliumet så är det nog ingen fara. Tror inte det är särskillt lätt att få det att brinna heller :)

Beryllium har du ibland i stållegeringar och då behöver man ha speciella skydd för att inte andas in slipdammet av det. Men jag tror inte det är farligt ens om du slickar på det, varför man nu skulle vilja det(OBS, testa inte dock :)).