Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Hur många Watt behöver man?

• Vänligen logga in för att kunna svara
37 svar till detta ämne

#31 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 November 2016 - 16:23

Är det ingen som nämner högtalarnas känslighet i tråden?

Jag bytte från talare med 86-87dB känslighet till 99dB. Blev viss skillnad kan man säga.

Dessutom.

Slutstegens effekt på papperet är ganska ointressant, då man kan mäta lite hur som helst och många tillverkare slirar på sanningen.

Det är hur bra de är att leverera transienter som är viktigt.

Jag tycker nog att känsligheten på högtalare är mera slirande än effekten på slutstegen :)

Känslighet blir ännu svårare när man har aktiv delning på högtalarna också...

#32 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 25 November 2016 - 16:51

Jo känsligheten gör ju enormt mycket o jag tog upp ett exempel ovan. . har du en högtalare som är 10dB känsligare än en annan så klarar sig den förstnämnda med 100ggr mindre effekt för att ge samma utnivå.

Helt klart är effekten på ett slutsteg svår att tyda ibland. .. . har man följt Hembiotidningen/hifi o musiks all "kubmätningar" genom åren så ser man att det som tillverkaren uppger sällan stämmer med vad som mätes upp

Ja, de där kubmätningarna har jag alltid följt sedan man började med denna hobby.

Det kan vara stor skillnad på watt och watt, mer intressant att kolla strömmätningarna.... B) Dem som lyssnat på äldre Krell slutsteg vet vad jag menar, de kan verkligen ta grepp om en knepiga högtalare så man bara :blink: . Har lyssnat på Infinity Sigma (svårdrivna) med olika drivning och med ett äldre jätte Krell så tappade man hakan och det var väl inte på mer än 250-300Watt men det största slutsteg jag sett. 

Egentligen är kubmätningarna inte så relevanta som man kan tro. Det enda man får ut av det är om förstärkaren klipper av spänning eller ström först. 

#33 bigblue

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 537 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 25 November 2016 - 23:26

Jag tror spontant att du kommer bli nöjd med 100 W. 

Men för mig är frågan annars irrelevant, det viktigaste är väl hur det låter - inte hur många watt man har? eller...

Låter det bra med 100 W - kör på det.

Jag har 800 W och tycker det funkar fint. 

Men därmed är det inte sagt att en 30 W rörförstärkare inte kan ge samma gåshud för en annan lyssnare (bortsett från att ljudtrycket inte blir det samma). 

#34 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 26 November 2016 - 01:20

Jag tycker nog att känsligheten på högtalare är mera slirande än effekten på slutstegen :)

ja det har du rätt i

#35 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

Postad 26 November 2016 - 13:27

Vad man lätt också glömmer är avståndet från högtalare - ljudet avtar omvänt proportionellt mot avståndet i kvadrat, om känslighet mäts på 1m, så är ljudet omkring 6dB svagare på 4m.

Med vänlig hälsning,

/Pär

En punktkälla (dvs en vanlig högtalare) ger -6dB för varje fördubbling av avståndet, så skillnaden mellan 1 och 4 meter är -12db. =)

Linjekällor ger -3dB för varje fördubbling av avståndet, men för att en högtalare ska vara en linjekälla krävs det att högtalaren är minst 2m lång vid några hundra Hz, linjekälla längre ner i frekvens = myyycket längre högtalare.

/M

Redigerat av magnus-g, 26 November 2016 - 13:36.

Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#36 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

Postad 26 November 2016 - 13:35

Bas kräver mer effekt än mid/hi.

Inspelad populärmusik har ett dynamiskt omfång på ca 6dB, det motsvarar ett fyrfaldigande av effekten.

Livemusik kan ha ett dynamiskt omfång om ca 20dB, där behövs mer effekt.

Film kan ha högt dynamiskt omfång också, vet inte någon siffra men från en tyst dialog till en biljakt med bomber och granater skiljer det nog en del.

Någon kändis inom Pro Audio sa en gång att det vi alla behöver och klarar oss med (inom PA) är förstärkare som lämnar 100W kontinuerligt och 10.000W Peak.

Dynamisk effekt är viktigt ja, kanske viktigast t o m. Men med modern elektronisk musik som innehåller långa djupa bastoner så kan det krävas att förstärkarna klarar att lämna hög effekt kontinuerligt. Lite annorlunda än med ett rockband. Men då pratar vi om att spela på riktigt hög volym under långa perioder.

/M

Redigerat av magnus-g, 26 November 2016 - 13:37.

Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#37 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 639 inlägg

Postad 26 November 2016 - 18:21

Jag bytte från talare med 86-87dB känslighet till 99dB. Blev viss skillnad kan man säga.

Antar att du menar att det blev bättre - eller åtminstone att du kan spela högre. Själv har jag högtalare som har en känslighet på 84 db, låter mycket bra men det krävs en förstärkare som trycker på bra. Är samtidigt inne på att nästa högtalare förmodligen blir en något mer lättdriven historia, man får större utbud av förstärkare då.

#38 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 27 November 2016 - 23:21

b

Antar att du menar att det blev bättre - eller åtminstone att du kan spela högre. Själv har jag högtalare som har en känslighet på 84 db, låter mycket bra men det krävs en förstärkare som trycker på bra. Är samtidigt inne på att nästa högtalare förmodligen blir en något mer lättdriven historia, man får större utbud av förstärkare då.

Bättre och kan spela högre. Samt som du skriver, stärkaren kan väljas friare (o billigare)