Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#331 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1962 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 18 November 2014 - 20:08

Min mest använda källa för musik är denna Logitech Squeezebox Touch, den står på jämt när jag är hemma. Mest strömmas P3, sen kommer spelning av musikfiler från servern, och till sist en del Spotify.

P1070452.jpg

Den stora nätdelen köpte jag begagnad för rätt många år sen, det är ett hemmabygge som finns med i nån tråd på HiFiForum. Jag har aldrig jämfört om jag hör nån skillnad mot original. 

P1070453.jpg

Ska sitta några stora kondensatorer i den, och rejäl kylning har den! :)

P1070478.jpg

Kopplade nu elektrisk digital till G68ADV, optisk till Carat Topaz och analog direkt till P1. Många möjligheter att jämföra om jag får tråkigt nån gång... :rolleyes:

I andra rum finns Squeezebox Classic, Boom och Radio. Har synkat ljud men inte volym mellan dem. Styr i första hand med appen iPeng i iPhone och iPad, funkar väldigt bra. Ipad köpte jag rätt nyligen och det var ett stort lyft att få den stora skärmen att styra med, ansluter även mycket snabbare än min gamla iPhone 4.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#332 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1962 inlägg

Postad 18 November 2014 - 20:23

För att koppla ihop allt det här går det åt ytterligare en del kablar, och en switch med åtta portar.

P1070455.jpg

För att få lite ordning på kablarna använder jag kardborreband.

P1070451.jpg

De breda till höger är från Claes Olsson och kommer som färdiga bitar, de smala på metervara från Dustin. På bilden har jag buntat ihop USB-kabeln till DAC:en.

Tidigare i år köpte jag en större UPS från Eaton till min server. Nu tänkte jag att det kunde vara bra om även min HTPC fick en, så jag köpte en lite enklare modell till den. Kopplade datorn, switchen och satellitmottagaren på utgångarna med backup. Med lite tur kan en inspelning klara sig vid kortare avbrott nu.

P1070426.jpg

På de andra uttagen kopplade jag resten av anläggningen, de ska ha skydd mot strömspikar. Har läst något om att UPS för datorer kan ge störningar på stereogrejer, men jag kan inte höra något fel. Någon som vet något om detta?

#333 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1962 inlägg

Postad 19 November 2014 - 20:30

Efter att ha bytt lite apparater i hyllan och haft ut en reparation var det lite rörigt bland kablarna. Det är inte lätt att få till det bakom där med alla grejer. Med de nya kardborrebanden gjorde jag nu ett försök i alla fall, det tog tre långa kvällar....

Började med att bunta ihop alla strömkablar för sig. Gick sen vidare med nätverks-, HDMI- och diverse kommunikationskablar i egna buntar. Tills sist tog jag alla lågnivåkablar, många av dem är så stela och grova att de inte är lämpliga att bunta ihop; men jag hände upp dem från golvet.

På bilderna ser det kanske inte så bra ut, men jag är rätt nöjd. Betydligt bättre än trasslet innan iaf! :)

P1070480.jpg

P1070477.jpg

Till centern har jag fina kontakter och strumpor, WBT 0645 har jag för mig att kontakterna heter.

P1070475.jpg

Så här ser det ut om man backar lite.

P1070471.jpg

Till sidohögtalarna är kablarna Silspeak 440, jag köpte dem begagnade utan kontakter och strumpor. Skulle vilja har några snygga kontakter här också, men tycker att de oftast kostar lite väl mycket.

P1070414.jpg

#334 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 November 2014 - 20:49

Tjusigt!

#335 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1962 inlägg

Postad 19 November 2014 - 21:00

Tack Speedball! :)

Nu är det äntligen dags att ta en titt på framsidan! Bänken köpte jag begagnad och den saknade hyllplan bakom den vänstra dörren. Det finns ett till mitten som jag inte använder, men det är 10 mm bredare och jag vill inte kapa det. Nu köpte jag istället ett hyllplan på Ikea och sågade till. Lite mörkare färg, men det spelar inte så stor roll bakom luckan.

P1070489.jpg

Uppe på bänken står mediaspelare för musik Logitech Squeezebox Touch. På övre hyllan i skåpet DAC/hörlursförstärkare Style Audio Carat Topaz och HTPC ASRock Nettop ION 330 HT-BD, och på den undre CD-spelaren Sony CDP-X303ES.

P1070488.jpg

I mitten står förförstärkarna Meridian G68ADV och Advantage PreAmp 1.

P1070487.jpg

Till höger står grammofonförsteget Harmony Design V9 och satellitmottagaren VU+ Duo, till höger om den senare har jag dragit fram kablar för en Apple TV (som jag inte har än).

På den undre hyllan står mediaspelare för film HDI Dune HD Max samt ljudprocessor/HDMI-växel Meridian HD621.

Uppe på bänken skymtar en IR-förlängare för att styra apparater i detta skåp samt skivspelaren Denon DP-59L.

Slutstegen står precis som tidigare i källaren.

P1040813.jpg

På den övre hyllan står ett Dynamic Precision PA4000H på 2x400 W och driver sidohögtalarna fram samt ett Anthem MCA 3 på 3x170 W som driver center- respektive bakhögtalare.

På den undre hyllan står ett Sony TA-N55ES på 2x80 W som inte är inkopplat och ett harman/kardon PA2400 Signature på 2x120 W och driver ett par Dali 7A i källaren, kopplat som zon 3 på G68:an. Kanske lite slöseri med dessa fina slutsteg här, men jag har ingen användning för dem just nu.

Redigerat av Mirage, 19 November 2014 - 21:03.

#336 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1962 inlägg

Postad 19 November 2014 - 21:31

Backar man lite i mitten får även centern Revel Performa3 C208 plats i bild.

P1070495.jpg

Bestyckningen här är en 1" diskant med akustisk lins, ett 4" mellanregister och två 8" basar, i en sluten låda. Centern står på SD-fötter av universalmodell.

Till höger står en Revel Performa3 F208 med i stort samma element, mellanregistret är dock något större, 5,25".

P1070492.jpg

Bakom denna står subben Mirage BPS-150, ett tag till.... Trots att fotografen sitter ner blev det inte riktigt skarpt, inte lätt att fota svarta saker utan rätt ljus.

En annan vinkel på högtalaren, och lite mer grejer.

P1070493.jpg

Sidohögtalarna står också på SD-fötter, som är viktanpassade för mina Mirage M-1si. De senare har en massa på 84 kg, F208 bara 36 kg. De får dock duga tillsvidare, står rätt mjukt ändå.

Står en matchande på andra sidan också!

P1070497.jpg

Och så backar vi lite till....

P1070490.jpg

#337 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1962 inlägg

Postad 19 November 2014 - 21:44

Med alla apparater i bänken blir det så här.

P1070486.jpg

Med dörrarna stängda.

P1070483.jpg

Eller så här.

P1070481.jpg

Översikt utan skydd på högtalarna.

P1070498.jpg

Jag föredrar dock att ha dem på.

P1070503.jpg

Duken är en Stewart Filmscreen Luxus Deluxe StudioTek 130 G3 92" (16:9), smidigt namn! :)

Beklagar att jag inte klarar att ta skarpa översiktsbilder. :(

#338 lordnilsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 600 inlägg

Postad 19 November 2014 - 21:51

Fet center, dubbla 8:or det ser man inte så ofta.... nice!

Fanns de bara i blank svart? 

Jag hade audio pro blue diamond tidigare, blev lite störd av blänket.

Kul att du är nöjd.

Har du någon ir sensor eller måste du ha luckorna öppna för att fjärren skall fungera?

Vi äger inte våra prylar, de äger oss.

#339 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1962 inlägg

Postad 19 November 2014 - 22:01

Ja, det är en rejäl center, ville gärna testa hur det är att ha en som matchar sidohögtalarna bra. Den finns även i amerikansk valnöt, men även den högblank; bilder finns här. Eftersom ovansidan är välvd så blir det inga reflektioner som stör mig, men det är möjligt att de stör bilden.

På den sidan CD-spelaren står har jag ingen IR-förlängare, men den används rätt lite. På andra sidan har jag en, pucken mellan centern och grammofonen. Den är för att styra VU+ Duo och Dune HD Max med vanliga fjärrar, men till stor del styrs de med appar via nätverket istället.

Vill man mörklägga ordentligt kan man stänga skjutdörrarna till vänster, fast de står öppna för det mesta. Gardinerna är Anita från Ikea, skåpet med skivor Pocket från Mio (tror inte det säljs längre.

P1070515.jpg

Fönstret mitt emot har mörkläggningsgardinerna Blackout från Hemtex. Här läcker lite ljus på sidorna, vill man ha helt mörkt får man dra ner rullgardinen bakom också.

P1070520.jpg

En översikt från sidan kan se ut så här.

P1070524.jpg

Eller med en annan vinkel så här.

P1070525.jpg

Kapar man högtalarna lite får hela duken plats i bild.

P1070526.jpg

#340 lordnilsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 600 inlägg

Postad 19 November 2014 - 22:11

Stilrent, man behöver inte en batcave för att få till det, även om det kan underlätta iofs

Vi äger inte våra prylar, de äger oss.

#341 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1962 inlägg

Postad 19 November 2014 - 22:21

Tackar! :) Det är inte batcave, men blir faktiskt väldigt mörkt när man släcker ner. Tidigare i tråden kan man läsa om mätningar och kalibrering som visar att rummet påverkar bilden väldigt lite. Det är trots allt ett vardagsrum, även om jag kanske ser annorlunda på vardag än många andra... :rolleyes:

På publikplatsen ser det numera ut så här.

P1070465.jpg

Soffan heter Geneve och bordet Holmsund, båda från EM.

Höjer man blicken lite kommer projektorn Epson EH-TW3600 med.

P1070466.jpg

Den står på en hylla Lack från Ikea, från samma butik kommer Expedit på sidoväggen. TV:n över den är en Panasonic TH-42PX80 som inte blir mycket använd. Jag har en HDMI-splitter från Kramer i taket så TV och projektor kan visa samma bild.

P1070468.jpg

Bakhögtalarna är fortfarande de bipolära Mirage OM-R2, eller om de ville kalla dem omnipolära... Skönt att kabelkanalerna till dessa äntligen blivit målade. :)

P1070470.jpg

På bordet ligger duken Asp från Klässbols Linneväveri och på den står skålen Jelly Bean av Ingela Benson.

P1070463.jpg

De stora randiga kuddarna är Bolster från samma ställe som duken, finns i många färger och mönster. De små randiga från Ikea. De två i fårskinn av privatproduktion, den högra av min mor och den vänstra från en av hennes väninnor. Golvmattan är från mors vävstol, vävd av ull från hennes får. De röda färgerna är växtfärgat med svampar.

#342 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1962 inlägg

Postad 19 November 2014 - 22:37

Vid städningen passade jag på att städa ur lite grejer ur hyllan, här står nu ett ställ med EP/singlar samt några musikboxar.

P1070513.jpg

Och några filmboxar, mest som prydnad då allt finns på servern nu.

P1070512.jpg

På den andra hyllan ligger lite musikrelaterad litteratur.

P1070532.jpg

En CD/BD-box som nästan är som en bok, en bok om linneväveriet och en bok/box från MNW.

P1070531.jpg

I en av hyllorna ligger ett par lurar som jag nästan aldrig använder, Philips SBCHP1000. Jag har ju högtalare, så jag vet inte riktigt vad jag ska ha dem till. :)

P1070533.jpg

Bordet har en väldigt praktisk låda där man kan gömma alla fjärrar.

P1070534.jpg

Det var allt för i dag! Nu ska jag gå och lägga mig, för i morgon är en väldigt viktig dag.... :rolleyes:

Redigerat av Mirage, 19 November 2014 - 23:03.

#343 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1773 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 20 November 2014 - 08:49

Trevligt bio/musikrum. Riktigt brutal center med dubbla åttor. Så skall det se ut.

#344 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 20 November 2014 - 09:04

Kul med en rejäl genomgång, fint system du byggt upp genom åren.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#345 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 20 November 2014 - 14:06

Riktigt fint :) 

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|