Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Akustikplattor till Baffelvägg?

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2018 - 14:58

Jag håller på och bygger en baffelvägg och försöker följa instruktionerna från bl.a. Procella. Det blir en stabil konstruktion med ordentligt med reglar samt 1st MDF + 2st skivor med gips, utrymmet bakom fylls med isolering.

Nu har jag dock kommit till akustikplattorna som ska sitta på baffelväggen, bakom duken och tycker inte jag hittar så mycket att välja på. Jag hade tänkt att hålla mig till 1, dvs ung 25mm. Har ni några tips på skivor och var man köper dem?

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6558 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2018 - 17:21

Dom jag har o vet att andra Procella ägare har är Akustikmiljös Ecosund skivor. . .dessa finns i 2,5 eller 5cm, jag har den tunna.

Finns en bild i mitt galleri på hur dom ser ut. . . jag köpte mina via Perra1, vet inte om Akustikmiljö säljer dessa skivor direkt, det är en ganska "grov" skiva som akustikmiljö har som grund till många av deras produkter.

Men "grov" menar jag att finishen inte är sån att man vill ha dessa skivor synliga

#3 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Postad 03 April 2018 - 17:38

Toppen, då kan jag höra med honom!
Hur sätter du fast dem?

#4 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6558 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2018 - 18:13

Försökte först skruva upp dom, det va INTE en bra idé. . materialet "smälte" runt skruven o blev bara en stor klump som fastna på skruven.

Ne små svarta spikar med liten skalle gick MYCKET bättre. . bara slå i dom så skallen når materialet o inte mer än så, jag slog nog i mina spik någon millimeter får långt egentligen.

Tips att skära skivorna med en brödkniv, gick hur lätt som helst

Redigerat av Jolt, 03 April 2018 - 18:15.

#5 JONTRE

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 141 inlägg

Postad 03 April 2018 - 19:05

Ett annat tips som Bio Royal på minhembio använde sig av på sin baffelvägg är Ecoplan Akusto wall C.