Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Spotify till hembion o stereon

• Vänligen logga in för att kunna svara
211 svar till detta ämne

#16 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3023 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 26 September 2014 - 15:38

enkelt är en apple airport express toslink till ADA,
Sen skickar du med airplay från paddan. spotify-appen kan skicka airplay om jag inte minns fel.
sladdar in i en padda känns konceptuellt fel.

#17 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 26 September 2014 - 16:08

Kollat lite på det men blir inte riktigt klok på vad en Airport express gör som inte en Apple TV skulle kunna göra . .kan inte Apples prylar alls inser jag

#18 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 26 September 2014 - 16:30

apple tv kan göra samma och mer, jag föreslog den enklaste möjliga lösningen på ditt "problem".

#19 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 26 September 2014 - 16:45

Ok då är jag med..tror jag :blink: . . dock verkar Apple Tv vara billigare o som sagt kunna mer.

I-lands problem då jag ju redan har Sonos hehe.

Dock skall jag vänta några veckor, då jag efter att ha använt Spotify Premium några dagar inser att jag inte riktigt lysnar på det sätt jag trodde eller ens på den plats jag trodde.

Försöka handla smart o inte bara snabbt . . för en gångs skull :rolleyes:

#20 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 348 inlägg

Postad 26 September 2014 - 20:45

Ok då är jag med..tror jag :blink: . . dock verkar Apple Tv vara billigare o som sagt kunna mer.

I-lands problem då jag ju redan har Sonos hehe.

Dock skall jag vänta några veckor, då jag efter att ha använt Spotify Premium några dagar inser att jag inte riktigt lysnar på det sätt jag trodde eller ens på den plats jag trodde.

Försöka handla smart o inte bara snabbt . . för en gångs skull :rolleyes:

Jag har också ledsnat på kvalitén på Spotify och kör även jag sonos jag var och låna hem en dac men tyckte den gjorde för lite skillnad
Sedan prova jag marantz na 8005 satan vilket lyft det vart och för första gången hörde jag enorm skillnad mellan Spotify och wimp med
8005 utklassa wimp Spotify ljudmässigt. Ljudkvalitén i sonos är en jätte flaskhals så jag kommer köpa en av marantz media spelare

#21 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 26 September 2014 - 21:01

Jag vet inte riktigt vart det "orena" i datorn ska komma ifrån? Diodbryggorna i förstärkaren släpper förmodligen ut mera störningar än du får från datorn :)

Risken är galvaniska strömmar som kan knäcka ingången. Det är ganska vanligt helst om du har datorn och stereon i olika rum.

Ja men det har ju inget med datorn i sig att göra. Det var bara det jag reagerade på :)

#22 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

Postad 26 September 2014 - 21:04

apple tv skalar väl ner allt till 44 medans ap-express klarar 48 om jag inte minns fel och det är ju trevligare.

Allt har sin tid

#23 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 26 September 2014 - 21:17

Skapligt överjäkla komplicerat detta, blir lätt snurrig.

Den där marantz 8005 ser också fin ut, så gör många andra nätverks spelare.....men samtidigt har jag två extremt högklassiga DACar här hemma som jag gärna vill utnyttja.

Få saker inom denna hobbyn som det finns så många totalt olika lösningar på, svårt men kul . . . .men brutalt svårt att jämföra dessa lösningar hemma

#24 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 348 inlägg

Postad 26 September 2014 - 22:16

Skapligt överjäkla komplicerat detta, blir lätt snurrig.
Den där marantz 8005 ser också fin ut, så gör många andra nätverks spelare.....men samtidigt har jag två extremt högklassiga DACar här hemma som jag gärna vill utnyttja.
Få saker inom denna hobbyn som det finns så många totalt olika lösningar på, svårt men kul . . . .men brutalt svårt att jämföra dessa lösningar hemma

Ja inget är lätt nu vet jag inte vad du kör för dac hemma men det blir svårt att få det riktigt bra med sonos i signal vägen kör en media spelare sedan dina dacar jag tyckte dom dacar jag prova som kosta runt 8000kr gjorde lite skillnad men med nätverks spelarn från marantz vart det enorm skillnad i marantzen sitter det enligt septon riktigt bra dacar i sedan finns ju deras värsting media spelare också men jag är övertygad allt inte sitter i priset. Nu gillar jag ju märket marantz så jag är nog lite färgad
Skulle vara kul att lyssna på na s1 men den är svidande dyr och med ljudet na 8005 prestera kändes det som man var nära cd kvalite

#25 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 26 September 2014 - 22:33

Har en Accuphaes DAC i ena systemet o en ADA processor i andra.

Skall testa med en HDMI från iPad direkt in i ADAn imon o jämföra med Sonos på skoj.

Pluggar på o letar roliga o bra lösningar

#26 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 348 inlägg

Postad 26 September 2014 - 23:49

Har en Accuphaes DAC i ena systemet o en ADA processor i andra.
Skall testa med en HDMI från iPad direkt in i ADAn imon o jämföra med Sonos på skoj.
Pluggar på o letar roliga o bra lösningar

Låter spännande väntar på info tror det låter bättre en med sonos iallafall

#27 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 27 September 2014 - 06:12

Med dem grejerna, skit i spotify.

Auralic Aries kan köra wimp trådlöst. Den har dual femto-clocks och kör wimp lossless.
Jag har inte verifierat att den kör bitperfect men om det är möjligt från wimp så klarar ju åtminstone hårdvaran av det. Men det viktigaste med denna produkt att den har lågt jitter när du skall köra mot extern fin-DAC.

Jag själv kör ju sooloos med min egen samling, men om jag inte hade den skulle jag titta på denna.

Robert på Audio Concept tipsade mig och de har den inne för demo uppkopplad mot Wilson Maxx3 och Devialet igår när jag var där.

Redigerat av crion, 27 September 2014 - 07:14.

#28 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 27 September 2014 - 07:31

Fast om det bara handlar om att hitta musik, som sedan köps på cd, så duger ju spotify och enklast möjliga koppling till ljudsystemet.

#29 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 27 September 2014 - 07:43

Jag talar om att ersätta CD:n med högkvalite streaming.

#30 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 27 September 2014 - 09:25

apple tv skalar väl ner allt till 44 medans ap-express klarar 48 om jag inte minns fel och det är ju trevligare.

Jag tror att du minns lite fel, men ändå är på rätt spår... ;) Det jag minns att jag läst är något om att 44,1 kHz samplas om till 48 kHz i Apple TV, vilket enligt vissa ska leda till sämre ljud. Jag sökte lite nu och hittade bl.a. den här tråden: The sound output for Apple TV3 is distorted.

Finns t.ex. ett inlägg med den här texten citerad från en annan sida:

" The problem with Apple TV (versions 2 and 3) is that it converts the audio into a different format. If your music is encoded at 44.1khz, which is common, it will be converted to 48khz by Apple TV. This conversion process leaves noticeable audio artifacts, particularly in the high frequencies. I can hear swishy cymbals and generally bad reproduction of high frequencies. I noticed the audio problems first, and then searched for reasons. This is not a case of the specs fooling me into thinking the quality is inferior. The inferior audio quality is quite noticeable, and other people hear it too. This is not good. I have an excellent B&O stereo. I have studio monitors on my Mac. I take audio quality seriously. Once again, Apple’s product quality is the fly in the ointment. "

Jag har inte lusläst tråden, men längre ner står något om skillnader på S/PDIF och HDMI också. Den som är intresserad får väl läsa på lite.... :)

Själv tänker jag köpa en Apple TV för att smidigt kunna se SVT Play och spela upp ljud från min bärbara Mac, till viss del kanske från Spotify. Jag har dock även möjligheten att spela Spotify genom en Squeezebox Touch. Vill jag spela med Windowsgränssnittet är min HTPC ansluten med HDMI och jag kan ha TV/projektor som skärm, eller fjärrskrivbord från den bärbara. 

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer