Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Pioneer DV-989AVi dvd.

• Vänligen logga in för att kunna svara
83 svar till detta ämne

#16 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10859 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 02 December 2005 - 22:58

Nu har jag beställt denna spelare och hoppas innerligen att det är något att ha.
Jag kommer att återkomma med en utförligare recension.

<{POST_SNAPBACK}>

Det vore kanonkul - jag är mycket intresserad av vad Pioneer kan erbjuda med sina nya DVD:er :lol:

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#17 INFINIT_NORD

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 03 December 2005 - 13:22

Nu har jag beställt denna spelare och hoppas innerligen att det är något att ha.
Jag kommer att återkomma med en utförligare recension.

<{POST_SNAPBACK}>

Det vore kanonkul - jag är mycket intresserad av vad Pioneer kan erbjuda med sina nya DVD:er :lol:

mvh

/Pär

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jag sitter nu med en Denon 3800, och jämförelsevis tror jag inte att pioneeren presterar något nämnvärt bättre på musik biten, men därimot så piskar den nog skiten ur denon när det gäller allt annat. Skall bli kul att hämta den nu på Måndag eller tisdag.

Så nu vet ni alla att jag har en Denon 3800 till salu för den som är intresserad. Den säljer jag för 5000:- med allrisk garanti kvar på ca: 2år från Hifiklubben.
//M.Nord
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>Den som har flest prylar när han dör, vinner!!!</span>

Jag säljer nu min Denon DVD 3930 för 8000:-

#18 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 03 December 2005 - 17:00

Jag har oxå beställt en 989, kommer troligtvis att få den nästa vecka om allt går som det är tänkt. Ska bli kul att se hur stora skillnaderna är mot 868:an som jag förövrigt varit väldigt nöjd med.

Det enda som saknas sen är en ny AX10:a med HDMI växel och bildkonverterare så att man kan köra allt via HDMI.

Jag såg att de första fått sina levererade på minhembio och HBB hade 4st i lager.

Har en liten fundering angående det här med att kunna köra digital komponent via HDMI:n, är det någon som vet om Z3:an kan ta emot det på sin HDMI ingång?

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#19 INFINIT_NORD

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Postad 05 December 2005 - 15:40

ha ha ha, Jaha då var det dags att hämta ut 989:an, och som en liten bonus för mitt intågande i HDMI gränsnittets värld, så kunde jag inte motså att köpa mig en lite julklapp. En Samsung PS-42S5HX blev det.

Jag återkommer senare ikväll med ett första intryck av denna kombination.

Ha det gött

Redigerat av INFINIT_NORD, 05 December 2005 - 15:40.

//M.Nord
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>Den som har flest prylar när han dör, vinner!!!</span>

#20 INFINIT_NORD

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Postad 06 December 2005 - 15:37

ha ha ha, Jaha då var det dags att hämta ut 989:an, och som en liten bonus för mitt intågande i HDMI gränsnittets värld, så kunde jag inte motså att köpa mig en lite julklapp. En Samsung PS-42S5HX blev det.

Jag återkommer senare ikväll med ett första intryck av denna kombination.

Ha det gött

<{POST_SNAPBACK}>

Oj oj oj. Detta blev i mina ögon en riktigt bra kombination. Bilden är helt grym. Jag har nu efter många filmer (Shrek, Nemo, Batman beg. och 5:e elementet) och många olika justeringar kommit fram till vad jag tror är den bästa bilden jag kan få. Bilden är riktgigt bra, även när jag jämför med pioneers 436XDE.
Jag testade även att köra DVD audio (Eagles Hell freezes over) och med dts versionen så ryser man av hur klart och välspelat ljudet är ;) . Det skiljer dock inte mycket mellan 989:an 3800 ljudmässigt men det är dock en liten förbättring.
Jag kör nu med Hdmi 1080 progressive till pdp:n, men digital coax till stärkaren. Jag har funderingar på att testa component till pdp:n men har inga direkta bra kablar för det ändamålet så jag avaktar med detta tillsvidare ;)
Det ända som jag inte riktigt är nöjd med är det lilla surret från pdp:n, det är inte mycket men det märks då låga volymer spelas (dock inte för ofta) Jag vet inte men jag tycker att det låter som Konndingar med högre Capacitans.

Har ni några andra förslag på överföringar så får ni gärna ge exempel.

Jag återkommer med fler omdömen lite senare.
//M.Nord

#21 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 06 December 2005 - 18:06

Jag testade även att köra DVD audio (Eagles Hell freezes over) och med dts versionen

<{POST_SNAPBACK}>

Testade du DVD-Audio - eller körde du DTS? ;)

#22 INFINIT_NORD

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Postad 06 December 2005 - 20:07

Jag testade även att köra DVD audio (Eagles Hell freezes over) och med dts versionen

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

;) Jag får väl precisera mig lite........
Jag körde en DVD audio, men jag valde att att köra DTS framför Stereo PCM. Alltså Ljudet spelades upp i flerkanalsljud. Men jag testade dock också stereo och det lät lika bra det.
//M.Nord

#23 Terminator

----

• Members
  • PipPip
  • 198 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 06 December 2005 - 20:33

Kul att läsa dina intryck! ;)

Hur tycker du att handhavandet på produkterna är? Vilka är bildens starka och svaga sidor?

#24 Grillen

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 December 2005 - 21:38

Vad tycker ni om de fula försänkta skruvarna på toppen?

#25 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 06 December 2005 - 21:59

Vad tycker ni om de fula försänkta skruvarna på toppen?

Inte det snyggaste jag sett men jag bryr mig mindre om dem, min 989 ska ändå stå i racket och då ser man inte dem.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#26 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 07 December 2005 - 01:04

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

;) Jag får väl precisera mig lite........
Jag körde en DVD audio, men jag valde att att köra DTS framför Stereo PCM. Alltså Ljudet spelades upp i flerkanalsljud. Men jag testade dock också stereo och det lät lika bra det.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, ingen DVD-Audio alltså utan en DVD-Video, med musik. Blev bara lite fundersam eftersom vad jag vet enda Eagles DVD-Audio-skivan är Hotel California.

#27 Ticko

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 106 inlägg

Postad 07 December 2005 - 01:26

Nån som provat ljudskillnaden mellan Ilink(firewire) och koax digitalutg?
Skulle det inte enl test nånstans vara bäst med firewire.

#28 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 07 December 2005 - 02:56

Citerar mig själv från ett inlägg jag gjorde på Minhembio.com nyss. Citat:

Fick med en en sådan här spelare hem idag för ett test.

OBS! Har tyvärr bara bildtestat med DVI. Bildtestdelen är alltså baserat på DVI-signal (RGB).

Första intryck om konstruktionen
Spelaren ger ett gediget intryck när man packar upp den ur kartongen. Fin tyngd i den samt att anslutningarna bak är guldpläterade. Dock är det i min bok ett minus att den har sex stycken skruvar på ovansidan. Ser lite ut som att de satt bottenplattan på ovansidan, eller nått. Nätbrunnen för strömkabeln har tyvärr ingen jordning och det är också ett minus. Tråkigt att man inte kan köra med en jordad nätsladd för strömmen. Iofs ganska vanligt med spelare i denna prisklass.
Släden åker fint ut och in i spelaren utan tendens till sladdrighet. Bra! Följde med ett antal bruksanvisningar, men den svenska varianten ser ut att vara framstressad till max då den är "version sånghäfte" istället för bok som man hade hoppats på. Pioneer rättar nog till detta med tiden.
Går ej att dimma av displayen på fronten helt(!). Dock dimmbar i tre steg. Helt värdelöst för mig som har DVDn under duken och vill ha den helt släckt. Man får alltså leva med att ha ett lysande sken under duken under filmtittande.
När man kör igång skivor så ger spelaren ifrån sig ett svagt knäppljud. Vad det kommer ifrån vet jag ej. Sker även när man trycker på "Eject" för att få ut skivor. I övrigt så är spelaren tyst. Drivverket är inget jag lagt märke till faktiskt. Riktigt svagt ljud som bara hörs när man lägger örat intill spelaren. Mycket bra!

Fjärrkontroll samt menyhantering
Fjärren är dåligt tycker jag. Plastig till max och jog-hjulet är ihåligt. Samma fjärr som till Pioners förra DV-868Avi och jag tycker att Pioneer borde ha tagit fram någon lite mer exklusivare fjärr till denna DVD-spelare som skall vara deras "High-End-spelare". Kanske i aluminium, eller nått? Till och med fjärren till de enklare Pioneerspelarna är bättre IMO. Bakgrundsbelysningen på fjärren till 989an är bara för knapparna "Return", "Video Adjust", "Dimmer", "Jog", "Stop", "Play", "Pause". De andra knapparna på fjärren är inte bakgrundsbelysta. Jag kan tycka att "Skip-knapparna" (för att gå mellan kapitel på DVD-filmer) är på gränsen för att vara för långt bort ifrån navigeringstangenten/joysticken. De borde ha suttit precis under Jog-hjulet om man frågar mig. Tummen för jobba lite som de sitter nu. Sen är fjärren ganska riktningskänslig också.

Menyerna fungerar hyffsat bra tycker jag. Blir dock en del knappande för att komma dit man vill när man håller på och ställer in spelaren. Speciellt då man vill ställa in bilden. Mer om mina inställningar längre fram.
När man fipplar mellan menyerna så blir de lite osammanhängande grafiskt. Interlacefenomen helt enkelt. Som tur är smittar detta inte av sig på textningen i filmer och det tackar jag för. Spelaren har alltså inga problem med att synka textningen till bildrutorna. Snabbheten i filmmenyer är okey, men långt ifrån det snabbaste jag sett (Denon DVD-2900, Marantz DV-9600 m.fl.).

Ljudintryck
Inkoppling
För att testa ljudet har jag kopplat på följande sätt:
SACD och DVD-Audio: 5.1-lågnivå med 6 lågnivåkablar (IXOS) till receiverna 7.1-ingång (analog)
CD: 2st RCA till 2st RCA, AudioQuest King Cobra till receiverns CD-ingång (analog 2.0-ingång)
DVD-film: Digital Coaxial 1st RCA till 1st RCA (IXOS) till Coax1 på receivern
Har alltså inte testat ljudet från I-link samt via HDMI då jag inte har möjlighet till det just nu.

Ljudsetup
Började med att ställa in ljudnivån från de analoga utgångarna på DVDn med hjälp av min ljudtrycksmätare. Testade först med att ställa utgångarna på "Variable" för att få spelaren att ge självbrus på RCA-utgångarna. Alla kanaler låg på en jämn nivå utan LFE-kanalen som var mycket låg i ljudstyrka. Testade med att dra upp den kanalen på max i DVDn (+6dB) samt max på min Marantzreceiver (SR-7500), men den kom ändå inte upp i samma ljudtryck (i dB) som de övriga kanalerna. Fortfarande inte i samma ljudtryck som de andra kanalerna. Mysko! Det jag gjorde efter det var att ställa tillbaka LFE-nivån i DVDn samt ställa nivåerna till "Fix" istället för att få samma nivå på alla kanaler. Receiverns LFE-kanal drogs även den ner till +- 0 igen.
Läget "Fix" lät för övrigt konstigt nog betydligt bättre än vad "Variable" gör. Skifta själva så får ni se. Speciellt om ni kör analogt ut från spelaren som jag gjorde ikväll.
Idag, den 7 december 2005, nollade jag hela spelaren och börja köra igenom "Initial Setup" och "Audio Setup" igen. Vet faktiskt inte på rak arm vad för skillnader jag hade mot igår, men jag ställde te.x om I-link Audio till Off. Ändrade alla högtalare till Large också istället för att surrounderna var "Small". Nu låter det bättre än igår kväll. I alla fall med SACD.

SACD
Började med att köra igång lite SACD efter att nivåerna var inställda. Lät riktigt bra faktiskt! Mer bas än vad jag är van vid från .1-kanalen om man säger så. Även frontarna spelade mycket djupt ner i frekvenserna. Diskanten klar och tydligt med luftig klang. Mellanregistret lät helt okey också och röster kom tydligt fram. Separationen mellan instrumenten var bra. Körde mest 5.1 här. SACD lät bra helt enkelt. Iaf med den skivan vi testade med (Police - "Every Breath you take"). SACD lät riktigt bra och LFE-kanalen håller sig på en bra nivå.

DVD-Audio
Här händer det grejer med basen kan jag säga. Jäklar vilken bas! Frontarna och baslådan spelade grymt mycket bas som jag aldrig hört från någon annan DVD-spelare. Jag som trodde att Pioneern skulle vara ljus i klangen! Basen nästan dränkte undre mellanregistret så jag trodde genast att något var felinställt. Har tidigare gjort inställningar för olika kopplingar/skivtyper i min baslåda och det har aldrig varit något problem. Körde med rätt minne i baslådan i alla tester osv så det var inte det. Började genast att gå igenom alla inställningar ljudmässigt i spelaren, receivern samt baslådan, men allt så "rätt" ut. Lite synd tycker jag. Gillar man tung musik gillar man nog ljudet från denna maskin. Metallicas "Black Album" (DVD-Audio) har aldrig spelat med sådant bastryck hemma hos mig. Tyvärr inte riktigt enligt min smak då jag tyckte att det blev lite "Powerful-EQ" över det hela. Spelaren boostar LFE-kanelen ganska mycket med DVD-Audio via den analoga 5.1-utgången. Speciellt iom att den är så svag när man ställer in självbruset från spelaren. Fin dynamik/klipp i ljudet i övrigt. Kunde inte hitta någon inställning om "Bass Boost" i spelaren.
LFE-kanalens ljudnivå är onödigt hög på många skivor. Te.x. hade låt nr 5 ("FRGT/10") på Linkin Parks [Reanimation] (DVD-Audio) onödigt hög LFE-signal. Metallicas Black Album (DVD-Audio) lät mer kontrollerad.

CD
Nu måste det ordna upp sig, tänkte jag, då jag har rak frekvensgång uppmätt med min baslåda! In med micen i Velodynen för ett checka en sista gång. Allt såg rätt ut så jag började lirade CD. Nu ska det bli kul att få spela lite ren 2-kanal med rak frekvensgång (upp till 200 Hz) tänkte jag.
Nu lät det riktigt bra! Bra klipp i ljudet och riktigt bra frekvensomfång. Fint tydligt diskant!
I övrigt lät ljudet mycket bra. Som en hyffsat dyr renodlad CD-spelare. Dock lite "Powerful-EQ" över det hela när man kör rent 2.0 utan baslåda och frontarna får ta hand om hela frekvensomfånget. Det fick jag ordning på när jag körde med baslådan. Då lät CD-skivor RIKTIGT bra!

Video Setup:
Inkoppling: OBS! Tyvärr bara bildtestat med DVI genom en Oehlbach HDMI-kabel med en MonsterCable "High-End-adapter" i projändan. Detta bildtest är alltså baserat på DVI-signal (RGB).
Testade alla signaler med Digital Video Essentials (PAL-utgåva) och den som fungerade bäst var 720p så intrycken här efter är med den signalen från DVD-spelaren. Lagrade inställningarna under "Memory1" med följande värden (skriver bara ut de jag ändrade på samt några notiser på vissa andra inställningar):
Inställningar bildmässigt:

* PureCinema: Auto2 - Auto1 gav dålig skalering med testbilder på PAL-utgåvan av DVE (Digital Video Essentials). Test te.x. Moving Plate på DVE. 16-2 och 16-3. Auto1 och 16-2 ser inte bra ut alls. Med film är det svårt att se några större skillnader tycker jag. Skiftade ganska mycket mellan lägena när jag kollade på olika filmer.
* White level: +-0 Mittenläget - Ändrade inte detta från defaultläget. OBS! Drar man ner detta så förlorar man definition i luminanssignalen via DVI!
* Black Level: Nått snäpp från Maxläget - Drog upp detta så här mycket då det gav BTB i detta läge. Iaf med min projektor (Optoma H79). Låga IRE syns då fullt ut. Kan funka med ett/några snäpp lägre också på vissa bildvisare. Till en Pioneer PDP-436XDE blev det bara +2 här.
* HDMI Detail: +-0 Mittenläget - Här bör man se upp. Drar man ner detta värde så förlorar man definition med första bilden under "Picture Resolution" på DVE-skivan. Ni som har denna skiva kanske har testat den första testbilden under denna del? Det är den bilden som har en svart mindre rutan i en svartare ruta. Samma bild har en helvit ruta med en nååågot gråare ruta. WTW (Whiter Than White) och BTB (Blacker Than Black).[/color]

Bildintryck
Efter all kalibrering var det dags för lite film! Såg riktigt bra ut. Spelaren kunde visa 100% av bildsignalen och ingen overscan vad jag kunde se med DVE. Testade lagerbyten med Star Wars II: AOTC och det bytet klockade in på 1 sekund. Kunde även höra på ljuduppehållet att det handlade om en sekund ungefär. Kanske någon tiondels sekund snabbare dvs 0.9 sekunder. Inte bra IMO.

Körde sedan igång FOTR:EE (vad annars?  :lol: ) för att kolla lite vad spelaren gick för. Hade bara 1 cm blanking på höger- och vänster sida av dukramen. Kan jag lätt leva med om man säger så. Bra jobbat Pioneer! Skönt att slippa blanking! Blev samma resultat blankingmässigt med de andra signalerna också (576p och 1080i). Bra!
Riktigt fint tryck i färgerna kan jag säga. Satt ganska länge innan jag började granska bilden. Inga spår av "DCDi-macroblocking" som jag är så van vid från Fauroudjaspelare. Som tur är har inte 989an något DCDi-chip i sig och det tackar jag för. Har knappt sett en DVD-spelare som visar mindre blockighet i mörka IRE än vad denna spelare gör. GRYMT BRA!
Kolla te.x. Shrek 2 (PAL) kapitel 5. Fiona släpper en tår och Fairy Godmother kommer nerdalandes från himlen. Helt klockren bakgrund utan tendens till blockighet eller banding i färgövergångar! Kör samma sekvens med en Denon-DVD med Fauroudjachip så får ni se på roliga saker. Eller...kanske inte så roliga saker.  ;)

Efter lite mer tittande så uppkom en del bildfel i bilden. Skaleringen verkar inte vara helt på topp och det märktes bl.a. runt rörande objekt. Sammansätter inte bilden helt rätt i alla lägen. Provade som vanligt att pilla runt i DVD-spelarens menyer för att fixa till det, men utan förbättring. Syns bäst med animerad filmer. Kan även säga att projektorns skärpa var nerdragen till minimum, så det är inte den som lägger till denna information till signalen. Om ni andra vill veta vad jag snackar om kan ni kolla in dessa scener:

* FOTR:EE (PAL) - Kapitel 5. Brödraskapet som går längst bergskammen. Kolla runt varje medlems konturer. Lite brusighet/kantighet uppstår runt varje medlem. OBS! Se till att Video Brightness står i Defaultläge.
* Shrek 2 (PAL) - Kapitel 4. En liten bit in i detta kapitel (tid 11 min 56 sek) då vagnen med Fiona, Shrek och Donkey åker in i staden. Kolla runt lyktstolparna längs gatan. De ser ut att ha "Edge Enhancement" med lite diffusa skuggbilder eller nått. Har sett det på andra spelare också, men det är extra tydligt på 989an.

Brusighet runt konturer kan man kortfattat kallad det kanske? Detta uppstår inte i alla filmer. Dock är det tydligast i animerade filmer där det är mycket klara färgerskiftningar. Angående färger så kan jag inte se någon cromabugg. Bara lite tendens till taggighet, men det hänger nog ihop mer med den halvdåliga skaleringen. BRA!
Kan inte sätta fingret på hur videofrekvenskurvan ser ut från denna spelare. Skulle vara riktigt kul att mäta upp den. Tror inte att den är helt spikrak kan jag säga. Den känns lite ojämn på något sätt.

"Slutsats" (to be continued...)
En fin spelare som tyvärr har några brister IMO. Den är bra, inge snack om det, men det beror på vad man gillar för typ av ljud och bild. Hoppas innerligt att den låter bättre via I-link. Speciellt DVD-Audio då. De analoga utgångarnas signaler gjorde mig mycket förbryllad kan jag säga.
Bildmässigt bra, men jag kräver liiite mer. Kanske kan bli bättre om man SDI-moddar den och kopplar den till en scaler? 

Positiva saker
+ Gediget bygge
+ Riktigt bra bild överlag
+ Bra inställningsmöjligheter i menyerna bildmässigt. Kanske lite mer att önska ljudmässigt. Tänker då främst på crossoverlägen för baslådan.
+ Många kopplingsmöjligheter med guldpläterade utgångar
+ Bra CD- och SACD-uppspelning. (Högtalarnivåer ställd till "Fix")
+ HDMI-utgång med uppscalering till 720p och 1080i
+ Ingen overscan med någon digtal bildsignal och obetydlig blanking.

Negativa saker
- Plastig och dålig fjärr
- "Knäppljud" (se början av detta långa inlägg)
- Segt lagerbyte (1 sek)
- Basboostad LFE-återgivning vid DVD-Audiouppspelning via de analoga utgångarna med DVD-Audioskivor
- Lite bildbrus i vissa lägen
- Skalering borde vara lite bättre med konkurrenter som Faroudja, Silicon Image m.fl.)

OJ! Det blev ett lång inlägg.  ;)  Ni tycker säkert jag nu är värsta pessimisten, men jag hade höga förväntningar på denna DVD-spelare. Fortsätter dock med intryck i morgon. Kanske lyckan vänder för mig då?? Är det något ni vill jag ska testa så skriv det i denna tråden.

Edit 051207: Tillägg med blå text. Ändrade bildinställningarna från igår också. Blå text även där.
Edit 051210: Renskrev texten lite.

Redigerat av PeterM, 25 December 2005 - 11:13.

Hälsningar Peter

#29 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1566 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 07 December 2005 - 09:23

Undrar om 989 har samma hyss för sig som Arcam DV27A?
Den ställer ner LFE -6dB vid stereo och -18dB(!) vid 5.1. I så fall borde det finnas justeringsmöjlighet för "stereo+sub" och endast "sub"(för 5.1). Om man då använder förinställda minnen i subben så blir det ju en överkompensation(?) Testa att köra med samma inställning i subben vid både stereo och 5.1. Sen beror det väl lite på hur högtalarsetupen ser ut. Kör du small på center och surr så får ju subben ännu mer signal vid 5.1 än om samtliga är large...
Jag kör så, och får ibland kompensera lite med subnivån i processorn vid filmtittande, men det funkar hyffsat ändå.
Så, vad kan man göra i bass management i 989?
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#30 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 07 December 2005 - 11:11

Jag också tillägga att Speaker setup i DVDn såg ut som följande:

Front L & R: Large
Center: Large
Surround L & R: Small
Sub: Yes

Ska testa med att ställa alla högtalare till Small ikväll. Prova med och utan sub osv. Sen vet jag inte vart Crossovern är delad i DVDn heller. Den är inte valbar i meyerna iaf. Det går bara att ställa avstånd till högtalarna samt dB-nivåer. Hittar ingen "2 ch + sub" eller liknande.

Ska prova det du skriver Butta. ;)
Hälsningar Peter