Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Pioneer DV-989AVi dvd.

• Vänligen logga in för att kunna svara
83 svar till detta ämne

#31 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 07 December 2005 - 11:19

Phat test Peter.M! Mkt läsvärt! *applåder*
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#32 INFINIT_NORD

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 07 December 2005 - 11:23

Kul att läsa dina intryck! ;)

Hur tycker du att handhavandet på produkterna är? Vilka är bildens starka och svaga sidor?

<{POST_SNAPBACK}>

Måste erkänna att handhavandet av 989:ans menyer och inställningar skulle behövas ses igenom. Inte alls lätt i början att leta sig fram genom djungeln av inställningar. Nu börjar jag visserligen hitta utan manual. men då skall jag erkänna att jag suttit många timmar med den.
Nu kan jag ju inte genom att sitta hemma beskriva bilden minutiöst då jag bara har min skärm att dumpa bilden på. men jag kan se ibland att vissa röda färger ibland inte riktigt håller måttet. Detta fenomen märkte jag av igår när jag spelade upp filmen scorpion king som jag vet många spelare och skärmar har problem med då filmen i det stora hela är väldigt mörk. Annars så är bilden kanon. Svart är svart och vitt är vitt även i de mest svåra förhållanden. Jag kommer återkomma med mera info då jag fortfarande leker lite med inställningarna.

Vad tycker ni om de fula försänkta skruvarna på toppen?

<{POST_SNAPBACK}>

Nja det med försänkningarna gör mig inte ett dugg. Den står ju ändå på så vis att man inte kan se dom.
//M.Nord
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>Den som har flest prylar när han dör, vinner!!!</span>

Jag säljer nu min Denon DVD 3930 för 8000:-

#33 INFINIT_NORD

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Postad 07 December 2005 - 11:40

Phat test Peter.M! Mkt läsvärt! *applåder*

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag kunde inte sagt det bättre själv. Mycket bra skrivet Peter

Men du skriver dock om detta med "lytstolps" fenomenet!!??
Jag ser inget som är värt att anmärka på!? Kan du precisera dig lite kanske?
Annars var det bra skrivet och jag märker att du vet vad skriver om. Tack tack.
//M.Nord
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>Den som har flest prylar när han dör, vinner!!!</span>

#34 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 December 2005 - 16:18

INFINIT_NORD: Ska försöka fånga "lycktstolpen" med digitalkamera ikväll. ;)

Kan även tillägga att filmljudet via digital coaxial var bra. Inget att klaga på där var jag kunde höra igår kväll, men då är det ju receivern som gör det mesta av jobbet. Detta ljudtest blev lidande igår då klockan var mycket vid det tillfället. Har tyvärr grannar som inte uppskattar att man sitter uppe mitt i natten och kollar på FOTR på högsta volym. :lol: Kanske hinner testa det mer ikväll. Återkommer...
Hälsningar Peter

#35 INFINIT_NORD

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Postad 07 December 2005 - 16:33

INFINIT_NORD: Ska försöka fånga "lycktstolpen" med digitalkamera ikväll.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det hade vart trevigt om du kunde göra det.........
//M.Nord

#36 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1917 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 07 December 2005 - 16:57

Kanon Inlägg Peter, välskrivet och överskådligt, man tackar ;) några frågor.

1. Hur hanterar den Colorspace vid uppskalning, vet inte om H79 kan tvinga rec601 om inte så märker du att färgerna ändras när man skalar upp från 576p till 720/1080. Detta märks enklast med färgpattern in DVE, kolla på gul samt grön färg. För du verkar föredra 720p och då undrar jag om det blir nått fel i Colorspace.

2. Vad gör Black och Whitelevel, dessa kontroller brukar ställa till med problem av min erfarenhet, varför inte använda Brightness, Contrast. Jag har också dessa reglage på min TW600 men finner ingen funktion för dom. Ta fram pattern 2 från DVE (pluge med greyscale) och sedan justera Blacklevel, på min TW600 blir bilden "mörkare" i stora och grova steg, medans brightness funkar mycket bättre för att sätta svärtnivån.

3. Varför kalibrera från DVD-spelaren, mina erfarenheter iof från en billig s97:a är att det är bäst att ställa allt på 0 i dvd:n och kalibrera med projjens instrument, Med undantaget att man kanske måste ändra nått reglage i dvd:n för att få fram BTB.

4. Fattade inte hur du fick fram BTB vad var det som du var tvugen att ändra på, på min s97:a måste man sätta brightness till +1/+2 för att se BTB.

För övrigt verkar denna spelare inte riktigt hålla måttet, eller man kanske skall säga förväntningarna. Det får nog bli Denons värsting för din del Peter tror det är enda spelaren du kommer bli nöjd med :lol:

Redigerat av ZoomAir, 07 December 2005 - 17:03.

#37 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 07 December 2005 - 17:40

4. Fattade inte hur du fick fram BTB vad var det som du var tvugen att ändra på, på min s97:a måste man sätta brightness till +1/+2 för att se BTB.

Märkligt om denna skulle vara annorlunda än 868:an, jag behöver inte ändra på något i min 868:a för att den ska visa BTB och WTW?

Är du säker på att inställningarna på HDMI utgången var rätt?

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#38 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10859 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 07 December 2005 - 17:57

Vill bara påpeka att om man gör "inställningar" i DVD på brightness, kontrast, gamma, sharpness etc. så kommer man att förlora bitar i upplösning :lol:

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#39 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 07 December 2005 - 18:59

Så klart jag försöker ändra så lite som möjligt i DVD-spelarens menyer bildmässigt. :lol: Men vad gör man om te.x. inte BTB visas? Spelar ingen roll hur jag ändrade i projektorns menyer.

Kanske skiljer mellan DVI- och HDMI-koppling?

Testar mer när jag kommer hem. Hoppas på det bästa. Återkommer.
Hälsningar Peter

#40 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

Postad 07 December 2005 - 19:27

Kanske skiljer mellan DVI- och HDMI-koppling?

Nog rätt stor risk att felet ligger där, jag har ingen koll på H79:an men den tar kanske inte video svärta (0-255) på dvi ingången utan bara pc svärta eller hur det nu blir, jag är inte så insatt i detta med skillnaderna mellan dvi och hdmi.

Om jag tex inte ställer dvd:n rätt i HDMI menyn så visar inte projen BTB, likaså om jag växlar mellan L1 och L2 i HDMI menyn på min Z4:a så blir det fel.

Main system

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

#41 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 07 December 2005 - 19:48

Optoma H79 kan visa Studio-RGB. Inga problem. Har inte vart några problem med detta med tidigare spelare som jag testat till den. Bla. Marantz DV-9600 samt BBK DV971H.

Måste tyvärr meddela att jobbarkollegan uteblev ikväll. Han hade kameran som jag skulle fota med. Jag måste vara en av få i sverige som fortfarande inte har en digitalkamera. ;)
Annars lånar jag farsans i morgon. :lol:
Hälsningar Peter

#42 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

Postad 07 December 2005 - 20:21

Verkar mystiskt att man måste ändra några bildinställningar, 989:an har ju 4 olika färgformats inställningar på HDMI utgången så det finns ju en del att testa där.
Den som kallas fullrange RGB ska användas tillsammans med HDMI kompatibla DVI apparater enligt manualen men det kanske inte stämmer ;)

Jag hoppas att min 989:a dyker upp snart, ska bli kul att se vad man själv tycker om den :lol:

Main system

Second system

#43 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 07 December 2005 - 21:37

Nollat spelaren till fabriksinställningarna igen. Gör om gör rätt så att säga.
Ljudmässigt gav det ett riktigt lyft! Nu låter spelaren bra mycket bättre. Se blå text i min minirecension ovan. ;)

DVD-Audio gör mig fortfarande förbryllad över .1-kanalen. Den boostas fortfarande på vissa skivor jämfört med andra spelare jag testat.

Kommer börja med att göra om bildtestningen nu. Lovar att inte ändra mer än vad som behövs. Spelaren är nollad även där. :lol:

octaviars: Själv tycke jag att RGB fungerade bättre än RGB Fullrange via DVI. Vanlig RGE såg bättre ut helt enkelt. Bilden blev väldigt mörk och översaturerad med Fullrange RGB igår kväll. Ska testas igen ikväll och i morgon.
Hälsningar Peter

#44 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 07 December 2005 - 23:22

Det tar sig bildmässigt! Nu börjar det se bättre ut. :lol: Skaleringen är dock inte på topp.
Tack Perra1 för tipset om förlorat bitdjup! Tror det jag såg igår berodde på att Video Brightness var nerdragen. Såg det med animerad filmer. Ska testa det mer senare inatt eller i morgon för att se om det kvarstår?
Hälsningar Peter

#45 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 08 December 2005 - 01:09

Testat fler filmer nu ikväll.
Felet som liknar "EE" i cromasignalen kvarstår med min DVI-koppling, men bara med vissa filmer. Mest animerade filmer som te.x. Shrek 2 som jag vart inne på tidigare. "Lyktstolpsproblemet" alltså. Ska försöka fota det i morgon. FOTR:EE visar inte detta problem.

Tycker det känns som om cromasignalen är komprimerad eller nått i vissa filmer. Kan kanske vara så att MPEG-chippet inte "skalar upp" cromasignalen till luminanssignalen på ett 100% sätt? I och med att cromaupplösningen bara är lagrad i halva upplösningen mot luminanssignalen alltså.
Du, Perra1 kanske har någon bättre förklaring på vad det eventuellt kan vara? Pioneer har ju tidigare haft problem med cromabugg menar jag. Har testat med att ställa allt till default nu i spelaren så det är inte det. Alltså även Black Level till mittenläget samt testat alla olika progressive modes osv med samma underliga resultat. ;)

När jag ställde tillbaka Video Brightness till default (+-0) så blev det en jäkla skillnad i bild- och detaljdjup kan jag säga! :lol: Nu står det mesta i defaultläge förutom:

- PureCinema: Auto2 istället för Auto1
- Black Level: Max (måste tyvärr dra upp det i spelaren. I default ser jag knappt "two procent over video black" med Plugepattern och DVE. Kan ha Black Level ett snäpp från Max också, men Maxläget ser bäst ut. Optoman är nollad, Gamma1-läge. Dock står brightness till -2 nu i projektorn istället för +-0)

Ljudmässigt låter 989an bättre nu också. Vissa DVD-Audioskivor låter dock lite mysko basmässigt i .1-kanalen.
CD och SACD låter riktigt bra nu jämfört med igår kväll.

Redigerat av PeterM, 08 December 2005 - 02:17.

Hälsningar Peter