Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Arcam förnyar med ny reciever och DVD-spelare

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

#16 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10860 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 20 April 2006 - 09:05

Alla Zoranchip innehåller Arcam kod - [spekulation mode on] iom att Arcam har tillgång till så mycket mer av koden och chipsets möjligheter så kan man anta att de "optimerar" prestandan mot övrig mjukvara [/spekulation mode off] :)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#17 CME

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 24 April 2006 - 10:40

Alla Zoranchip innehåller Arcam kod - [spekulation mode on] iom att Arcam har tillgång till så mycket mer av koden och chipsets möjligheter så kan man anta att de "optimerar" prestandan mot övrig mjukvara [/spekulation mode off] :)

mvh

/Pär

Hej på er!

Jag har precis kommit hem från Arcam-mötet i England och kommer att återkomma med mer och riktig info så fort som möjligt.

OBS! Det ryktas på Internet om att DV137 och AVR350 ersätter DV79 och AVR300. Det är INTE sant!!!!

Det är nya modeller som kommer att ligga ovanför både pris och prestandamässigt! DV79 och AVR300 (precis som DV78 och AVR250) kommer finnas kvar precis som tidigare.

Och kort: Ja DV137 har den nya 888s-processorn och inte 888. Men det finns mycket att berätta och jag kommer att återkomma så snart som möjligt med mer info, men jag lite andra akutgrejjer som måste fixas först.

Men som sagt, jag kommer tillbaka hit så snart jag kan.

Carl Michael ENgvall
Ljudtema
Carl Michael Engvall
Ljudtema

#18 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

Postad 24 April 2006 - 11:09

Väntar med spänning :)

mvh

/Pär

#19 Baaz

mp3 borde vara olagligt...

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 831 inlägg

Postad 27 April 2006 - 16:27

Spänningen är oooliiiiiidlig :)

/B
"Det är inte var dag man får visa sin film i HD" - Claes Eriksson inför rättegången mot TV4 i Högsta Domstolen

#20 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1566 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 27 May 2006 - 18:22

Nu finns det en officiell pressrelease från Arcam för DV137: Arcam DV137
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#21 Laz

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Postad 31 May 2006 - 20:49

DV137:an hamnar på 19900kr hos Ljudmakarn. Hyfsat pris med tanke på vad man får, enl. specen iaf.
är själv väldigt sugen på den...

Redigerat av Laz, 31 May 2006 - 20:50.

#22 CME

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Postad 07 June 2006 - 14:25

Idag fick vi in första sändningen av Arcam DV137, så i morgon finns både DV137 och AVR350 hos Arcam-handlarna!

Efter helgen borde de flesta demoex dessutom vara inspelade och redo för demonstration.

Carl Michael Engvall
Ljudtema

#23 radiuz

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1667 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 07 June 2006 - 14:47

Enligt Ljudmakarn : "Som en 300 fast med kraftigare nätdel och skärmningsteknik från den separata processorn AVP700." Alltså ingen AVP700 processor i en och samma låda.

Pris : 24300:-

Meridian 861 V4, DSP8000.2, DSP7200.2 HC, DSP7000

Audiophilleo2+PurePower, Chord Signature Coax

Shunyata Research Hydra6, Chord PowerChord

Spectral HE1202, DNP Supernova 92" 08-85

#24 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 07 June 2006 - 20:08

Riktigt intresserad av att höra lite intryck av DV137 med DVE/HQV-testdisc eller liknande. Allt är jag, och många andra med mig, tacksamma för att få höra. Är det information som ni inte vill lägga ut på internet (eller liknande) så finns jag via PM-funktionen. :D Man vill ju ofta inte "skriva ner" en ny spelare om de har någon skavank här ock där. Mycket förbättras ju med tidens gång också. Inte för jag tror att det är mycket att klaga på, men ändå. :D

Känns som att det står mellan denna DVDn eller Denons kommande DVD-3930. (Evetuellt någon Meridian trots att de känns lite långt borta just nu.)
Hälsningar Peter

#25 Ken

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 inlägg

Postad 05 August 2006 - 09:44

Varit lite sommarstiltje på den här tråden. Jag är också intresserad av att höra om intrycken från DV137.
Den har ju haft en del problem, framförallt när det gäller SACD multichannel, som ska åtgärdas framöver, men för övrigt ska den väl spela bra.
Någon som gjort några erfarenheter?

Riktigt intresserad av att höra lite intryck av DV137 med DVE/HQV-testdisc eller liknande. Allt är jag, och många andra med mig, tacksamma för att få höra. Är det information som ni inte vill lägga ut på internet (eller liknande) så finns jag via PM-funktionen. :D Man vill ju ofta inte "skriva ner" en ny spelare om de har någon skavank här ock där. Mycket förbättras ju med tidens gång också. Inte för jag tror att det är mycket att klaga på, men ändå. B)

Känns som att det står mellan denna DVDn eller Denons kommande DVD-3930. (Evetuellt någon Meridian trots att de känns lite långt borta just nu.)

#26 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

Postad 05 August 2006 - 10:19

Det har kommit en hel del programvaruuppdateringar till DV137 - och därmed har bilden tagit ett "quantum leap" framåt, nu har den en bild som står sig väl bland de bättre på marknaden B) Displayen som har använts för bedömning av bild är en projektor som klarar 1080p, utan Iris!!

Ljudet lär även det vara en mycket trevlig bekantskap - och jag känner en person som tänker byta sin DV29 endast baserat på ljudförbättringarna :D Högtalarna som använts är aktiva, och används reglemässigt i studiobruk!

Sammantaget - en trevlig DVD spelare som definitivt är värd att närskådas :D

mvh

/Pär

#27 Martini

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Postad 08 August 2006 - 23:53

Börjar undra vad som försegår med DV-137, man har ju läst spaltmeter på div utlänska forum om allt
strul folk har haft. Eftersom jag är intresserad av vad den presterar och ingen annan verkar ha köpt den (i Sverige iallafall) så har jag vart hos en försäljare men den har aldrig varit på plats för demo (mystiskt nog) när jag vart där. Frågan är om den blivit tillbaka kallad????
Om dom nu har problem med den så hoppas jag det löser sig fort, är sugen att se om det är
nån ide´att uppgradera min DV-79 till en DV-137.

#28 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

Postad 09 August 2006 - 02:17

Jag vet minst en person i Sverige som har den - tillsammans med en Qualia 004 :wub:

mvh

/Pär

#29 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

Postad 09 August 2006 - 22:26

Hur står sig denna te.x mot meridians DVD-spelare - Transporters. Det är ju en stor skillnad om kollar till enbart priset.
Är det verkligen möjligt att M's något "gamla" spelare för flerdubbla pengen hänger med denna nya arcam när det gäller enbart bild?
Och hur blir det ljudmässigt? Här kan iaf jag tänka mig att det blir skillnader, för det händer väl mindre i utvecklingen kring ljud än bild.

Cheers!
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#30 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 09 August 2006 - 22:38

Meridian har aldrig varit fantastiska när det gäller bild, de är ett ljudföretag. Så när det gäller bilden borde en ny Arcam kunna vara bättre, ljudmässigt är Meridian bra men den viktigaste beståndsdelen är väl processorerna - samt digitala överföringen mellan DVD-spelare och processor.