Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Arcam förnyar med ny reciever och DVD-spelare

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

#31 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 10 August 2006 - 07:18

Så att satsa slantarna på en G91A - G98DH är lite "overkill" gällande bild? I dagsläget äger jag en G68ADV som får sköta processandet. Kanske "smartare" att gå Scaler-vägen för bild och squeezebox för ljud?
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#32 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5405 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 10 August 2006 - 09:31

Om ljud är mycket viktigt borde en G91(A) + en G68 vara perfekt, men är bilden viktigast bör man väl vänta in andra generationen av HD-DVD/Bluray (även om Toshibas HD-DVD verkar bli uppgraderade snart till generation 1,5 med TrueHD 5.1). Din G68ADV har ju (som min) analoga 5.1-ingångar och ljudet kan ju tas in där. Eller digitalt om Meridian kommer med en extern box som tar 5.1-ljudet in digitalt via HDMI och har en Smartlink-utgång med 3 st S/P-DIF.

Squeezebox och G68ADV fungerar bra :wub:

Du kan ju kolla in nya Transportern, om riktigt bra ljud är viktigt. Men det är mycket i den som är onödigt när man har Meridian.

#33 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • 1878 inlägg

Postad 10 August 2006 - 10:24

Om ljud är mycket viktigt borde en G91(A) + en G68 vara perfekt, men är bilden viktigast bör man väl vänta in andra generationen av HD-DVD/Bluray (även om Toshibas HD-DVD verkar bli uppgraderade snart till generation 1,5 med TrueHD 5.1). Din G68ADV har ju (som min) analoga 5.1-ingångar och ljudet kan ju tas in där. Eller digitalt om Meridian kommer med en extern box som tar 5.1-ljudet in digitalt via HDMI och har en Smartlink-utgång med 3 st S/P-DIF.

Squeezebox och G68ADV fungerar bra :wub:

Du kan ju kolla in nya Transportern, om riktigt bra ljud är viktigt. Men det är mycket i den som är onödigt när man har Meridian.

Tack för feedback!

Känns som jag bara har skrapat på ytan när det gäller lösningar de 2senaste åren jag intresserad mig för välljud och bra bild.

Att meridian skulle komma med en sådan box låter väl inte helt troligt? Men de borde väl pressas lite nu när de nya formaten står inför dörren, om de vill hänga med vill säga.

Nya Transporten från slim känns lite overkill för endast vad det är, precis som du säger. Hade den kunnat hantera bild skulle det vara en killer, absolut. Att satsa på en bra scaler och någon källa som hanterar olika HD-format är det som känns vettigast nu. Samt en Squeezebox3, ingen jätteinvestering.
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#34 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 10 August 2006 - 12:29

Varken helt troligt - eller helt otroligt...

Det lär ju dröja ett tag innan Meridian kommer med en HD-spelare, man är för små för att riskera att satsa på "fel" format av HD-DVD/Bluray. Så vill Meridian sälja processorer i nuläget, till sådana som vill ha bild i HD-upplösning och inte ha D-A-D-omvandling av Dolby TrueHD - då får de skaffa fram en sådan box. Det gäller alltså "bara" att ta hand om ljuddelen av HDMI-signalen.

#35 CME

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Postad 22 August 2006 - 14:23

Börjar undra vad som försegår med DV-137, man har ju läst spaltmeter på div utlänska forum om allt
strul folk har haft. Eftersom jag är intresserad av vad den presterar och ingen annan verkar ha köpt den (i Sverige iallafall) så har jag vart hos en försäljare men den har aldrig varit på plats för demo (mystiskt nog) när jag vart där. Frågan är om den blivit tillbaka kallad????
Om dom nu har problem med den så hoppas jag det löser sig fort, är sugen att se om det är
nån ide´att uppgradera min DV-79 till en DV-137.

Hej!

Det har sålts många DV137 i Sverige och vi har haft en enda tillbaka för service, vilken vi inte kunde få fram felet på, så vi bytte ut den. (Jag dubblekollade just med vår tekniker som sköter all Arcam-service) Det enda andra problem vi fått rapporter om har varit avspelning av vissa multikanals SACD-skivor. Problemet med multikanals SACD är känt för Arcam och man har därför tills vidare stängt av möjligheten till multikanals SACD.

De flesta Arcam-handlare har DV137 på demo. Vilken Arcam-handlare har du varit hos som inte haft den på demo?

Mvh

Carl Michael Engvall
Ljudtema, distributör för bl a Arcam och Meridian
Carl Michael Engvall
Ljudtema

#36 Martini

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Postad 22 August 2006 - 14:33

Det har löst sig för nu finns den på demo.........

#37 CME

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Postad 22 August 2006 - 14:50

Meridian har aldrig varit fantastiska när det gäller bild, de är ett ljudföretag.

Jag brukar undvika åsiktsdiskussioner i forum, men blev förvånad när jag så såg att du skrev som du gjorde.

Man kan alttid diskutera vad som är bäst och vilket fabriat man gillar bäst, men Meridian anses väl ändå av de flesta som provat dem som bland det absolut bästa som finns både bild och ljudmässigt. "Referenserans referens" är ett uttryck som ofta används när det pratas om Meridian 800.

Meridian är ett av mycket få (fyra tror jag) företag som utvecklar egen DVD-teknik, istället för att bygga om standardspelare (Dessutom började man först av de fyra). Deras projektorer och scalers som de bygger i sin egna fabrik i Huntington utanför Cambridge anses väl också vara bland de bästa som finns. Och varför skulle Faroudja/Genesis ingå ett utvecklingssamarbete för framtida videoprocessorchips med Meridian om inte de hade något att komma med när det gäller video?

Så om du har en Meridian DVD-spelare som inte presterar riktigt bra bild så är den trasig. kontakta i så fall din Meridian-handlare så fort som möjligt så att du får den reparerad.

Hoppas inte mitt inlägg upprörde någon eller att jag trampade någon på tårna, men myter skapade i forum sprids så fort.

Mvh

Carl Michael Engvall
Ljudtema, distributör för Meridian

Det lär ju dröja ett tag innan Meridian kommer med en HD-spelare, man är för små för att riskera att satsa på "fel" format av HD-DVD/Bluray. Så vill Meridian sälja processorer i nuläget, till sådana som vill ha bild i HD-upplösning och inte ha D-A-D-omvandling av Dolby TrueHD - då får de skaffa fram en sådan box. Det gäller alltså "bara" att ta hand om ljuddelen av HDMI-signalen.

Dolby TrueHD kommer inte bli några problem eftersom det precis som med DVD-Audio kommer dekodas i spelaren och distribueras via HDMI 1.3 eller Meridian MHR Smartlink.

Mvh

Carl Michael Engvall
Ljudtema, distributör Meridian
Carl Michael Engvall
Ljudtema

#38 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 22 August 2006 - 18:41

Meridian har aldrig varit fantastiska när det gäller bild, de är ett ljudföretag.

Jag brukar undvika åsiktsdiskussioner i forum, men blev förvånad när jag så såg att du skrev som du gjorde.
Man kan alttid diskutera vad som är bäst och vilket fabriat man gillar bäst, men Meridian anses väl ändå av de flesta som provat dem som bland det absolut bästa som finns både bild och ljudmässigt. "Referenserans referens" är ett uttryck som ofta används när det pratas om Meridian 800.

Jo, om man räknar med utrustningen som kostar ett par hundra tusen kronor per apparat så är det klart att den fungerar hyfsat... :wub:
Jag skrev inte "har aldrig varit bra", utan "har aldrig varit fantastiska". Dvs - jämfört med "ljudfrontens" MLP, SmartLink, MRC Rumskorrigering, Trifield, uppsampling, jitterkorrigering, aktiva högtalare... så ligger inte Meridian i frontlinjen på samma sätt när det gäller bild. De är riktigt bra, bäst när de kom - men då det går några år mellan produktintroduktionerna hinner andra "standard-märken" komma ifatt och passera på bildsidan. Se t.ex. på Denons största DVD-spelare. Något liknande finns inte på ljudsidan, inget av de vanliga företagen har kommit med utrustning i "mellanprisklass" (som G-serien) som klår Meridians ljud.

Att man öppnat samarbete med Faroudja tyder väl snarare på att det är två duktiga företag på bildsidan som inte riktigt har resurser att "hänga med själva". Det talas ju mer om andra chip senaste tiden än Faroudja, kanske det tar ett tag innan de kommer med nästa generation och en allians behövdes.

Det jag svarade på/kommenterade var ju en fråga om hur jämförelsen mellan en "rykande färsk" konkurrentprodukt och en flera år gammal Meridian-produkt skulle kunna vara. På bildsidan har inte Meridian haft samma försprång så att de fortfarande "leder" under alla åren tills de släpper nästa serie, de förlitar sig ju på bildchip som andra företag också använder - och som de kunnat sätta i nyare varianter av. Naturligtvis, om man som Meridian satsar på att alltid göra kvalitetsbyggen, så blir det riktigt bra produkter - och kostar därefter.

Dolby TrueHD kommer inte bli några problem eftersom det precis som med DVD-Audio kommer dekodas i spelaren och distribueras via HDMI 1.3 eller Meridian MHR Smartlink.
Mvh
Carl Michael Engvall
Ljudtema, distributör Meridian

Det som det gällde var tiden fram till nästa generation av Meridians apparater - och då inte direkt 800-serien som ju är uppgraderingsbar med kort. Utan - fram till att Meridian själva tillverkar HD-DVD/Blu-ray-spelare behöver de fungera med andras spelare. G-serien har inte HDMI 1.3, kommer heller knappast att kunna uppgraderas till det. Så det gällde att sälja processorer i nuläget, hur ska Meridian göra det om entusiasterna har spelare från Toshiba och Samsung? En sådan HDMI-->Smartlink "box" verkade som sagt "varken helt troligt - eller helt otroligt...", Meridian lär lägga krutet på att få fram "riktiga produkter" - men en sådan "stop gap solution" kan inte helt uteslutas.

Hoppas inte mitt inlägg upprörde någon.

Redigerat av tommypeters, 22 August 2006 - 18:45.

#39 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1761 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 23 August 2006 - 07:42

Kan inte låta bli att kommentera dig Tommypeters. Att Meridian ligger i frontlinjen när det gäller ljud betvivlar jag inte en sekund på men att säga att de bäst går aldrig att säga om någon För ingen kan säga att de är bäst utan mera att de är ledande, frontlinjen , bland de bättre m.m.. Ljud är något som är så jätte subjektivt så alla tycker lite olika. Hade de varit så bra så hade de sopat marknaden i ett visst prissegment, eller?

#40 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 23 August 2006 - 09:33

Jag tror både du och CME har fattat det här forumet lite fel. Man framför åsikter i ett forum, inte "myter" eller ord som måste vara urvattnade om inte alla andra håller med.

#41 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1761 inlägg

Postad 23 August 2006 - 12:24

Jag känner till mycket väl att man framför åsikter på ett forum. Men då skriver man väl att det tycker jag är den bästa bilden jag sett eller ljudet jag hört. Bara en liten passus. Det är bara så att jag har blivit lite överallergisk mot när man säger det är det bästa som finns på marknaden. För det säger så många försäljare om sina produker. Jag ber om ursäkt om det tolkades på fel sätt det jag skrev.

Åter till ämnet.

#42 CME

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Postad 23 August 2006 - 12:51

Jag tror både du och CME har fattat det här forumet lite fel. Man framför åsikter i ett forum, inte "myter" eller ord som måste vara urvattnade om inte alla andra håller med.

Det är möjligt att jag har missuppfattat forumet. Det låter jag andra bedöma.

Jag tycker att Component är ett trevligt forum där de flesta medlemmarna är gemuint intresserade av att lära sig mera om ljud och bildteknik och hur man får sin anläggning att prestera så bra som möjligt. I många andra forum (inte alla) verkar man posta av helt andra anledningar.

Jag blir ganska ofta PM:ad, mailad och uppringd av medlemmar som ber mig gå in svara på inlägg, när något är oklart när det gäller någon av våra produkter. Jag försöker då gå in och svara så konkret som möjligt, med fakta och utan att lägga in några åsikter. Eftersom jag är partisk och är anställd hos en leverantör så vill jag inte diskutera "åsikter". Det blir bara fel. Det är så många andra forum som är fulla av branchaktörer som förstör entusiasternas diskussioner.

Den här gången gjorde jag kanske något slags undantag.

Jag återkommer och besvarar ditt förra inlägg lite senare.

Carl Michael, Ljudtema

#43 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 23 August 2006 - 13:28

Jag tror att en del missförstånd och olyckliga tolkningar ligger till grund för vad som riskerar att göra denna tråd lite "off topic"...

Jag vill därför stävja lite innan någon blir sårad eller tar illa upp :wub:

Jag tycker att vi skall respektera att tycke och smak är olika - och jag vill även att vi skall vara glada och tacksamma när seriösa Distributörer på ett konkret sätt vill delta för att dela med sig av information.

Allas berättigande är en "paroll" på Component.se, där respekten för varandras åsikter också skall vara lika självklart som att just tycke och smak är olika.

I korthet, skilj på vad som är fakta och åsikter, samt granska mer än gärna den fakta som finns - och fråga om det är oklart :wub:

Jag är glad att vi kan hålla en stämmning som gör det möjligt att både privatpersoner, handlare, distributörer, generalagenter och tillverkare fritt kan diskutera - det skall vi vara rädda om :D

Nu är vi tillbaka på topic - vill gärna höra mer om vad som händer hos Ljudtema på Arken - CME, du får gärna öppna en tråd om det, eller skriv i den befintliga arkentråden (HÄR) :D

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#44 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2744 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 23 August 2006 - 13:40

Något som jag märker är att folk pratar Dolby True HD och DTS HD flera år innan de kommer mainstream på marknaden.

Det behövs HDMI 1.3, dessutom finns det två modeller från silicon Image, och den ena har inte stöd för Dolby True HD / DTS HD.

HDMI 1.3 har börjat sampla till producenter men inte mer än så. Jag tror att endast 1 film har gjorts i Dolby True HD. INGEN spelare kan spela upp den.

Ang DVD spelare. För Standard Definition ligger Meridian framme bra med sin 1080p skalning och fria uppgradering.

De HD-DVD och Blu-Ray spelarna ute nu är yesterdays news när HDMI 1.3 versionerna kommer. Det finns ingen som helst anledning för Meridian att släppa något i detta läge. Med HDMI 1.3 kommer det vara läge. Det kan snabbast ske 2H 2007, kanske 1H 2008.

Sales av HD-DVD / Blu-Ray content är svalt, inga producenter gör Dolby True HD / DTS HD film släpp aktivt.

Handlarna tycker det är struligt med två HD teknologier precis som SACD och DVD-Audio och det är svårt att demonstrera kvaliten bra utan dyr hårdvara (1080p display).

#45 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1761 inlägg

Postad 23 August 2006 - 14:02

I korthet, skilj på vad som är fakta och åsikter, samt granska mer än gärna den fakta som finns - och fråga om det är oklart :wub:
(HÄR) :wub:

mvh

/Pär

Det är precis så jag menar. Tack Perra för utredandet.