Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

SDI moddning till Marantz 7600

• Vänligen logga in för att kunna svara
13 svar till detta ämne

#1 overstiff

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 103 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 03 October 2006 - 10:45

Är det någon här som har gjort detta på sin 7600? Får man någon vinst i detta jämfört med hdmi? Finns det någon firma som utför detta?
/Overstiff

#2 Masterworks

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 107 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 03 October 2006 - 11:20

Är det någon här som har gjort detta på sin 7600? Får man någon vinst i detta jämfört med hdmi? Finns det någon firma som utför detta?
/Overstiff

DvDirect tror jag gör det på Marantz, jag gjorde min Denon 3910 där men kan inte
rekomendera dom då jag fick göra halva jobbet själv med inställningar och sånt! :blink: border=0 alt=sad.gif />
Varför göra något idag som du kan göra i morgon? :-D

#3 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10860 inlägg

Postad 03 October 2006 - 11:53

/Overstiff

Det du vinner är egentligen endast:

1.) Signalen direkt från MPEG dekodern - passerar inte någon som helst intern hantering, utöver MPEG dekodern dårå! :D

2.) Billigare kablar, en singel koax med 75 Ohm kontakter kostar inte speciellt mycket!

3.) Lättare kabeldragning, en singel koax är mer lätthanterlig än vad en HDMI kabel är - singelkoaxen kan desutom termineras efter dragning :P

4.) Du har effektivt "raderat" HDCP

Det du "förlorar" är:

1.) Du måste ha en scaler som hanterar SDI, kostar från 15k ->

2.) Du kan inte längre hantera inställningar i din DVD som förändrar output!

3.) På vissa spelare försvinner möjligheten till progressiv hantering genom de vanliga utgångarna

4.) Garantier...

Ofta så ser mycket få skillnaden mellan att skicka 480/576i genom HDMI och över SDI, om man vet vad man skall kika efter så är det lättare att hitta - men fortfarande lååååångt ifrån alltid man ser det :P

Fråga gärna mer om det är något du inte är säker på :blink:

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#4 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 October 2006 - 12:05

Sälj din 7600 köp en Oppo DV970HD och mata med scaler
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#5 overstiff

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 103 inlägg

Postad 03 October 2006 - 13:39

Ok, tack Perra, lunkens!
Har en HDP med Sdi. Kanske ändå inte så mycket att vinna på det som det verkar. Får väl se var det bli framöver, är ju ändå nöjd vad Marantzen presterar så här långt.
Tack i alla fall!
/Mvh Overstiff :blink:

#6 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

Postad 03 October 2006 - 13:52

Ok, tack Perra, lunkens!
Har en HDP med Sdi. Kanske ändå inte så mycket att vinna på det som det verkar. Får väl se var det bli framöver, är ju ändå nöjd vad Marantzen presterar så här långt.
Tack i alla fall!
/Mvh Overstiff :P

Det är bättre om du:

1.) Fixar bort keystone, eventuellt genom längre stativ :blink:
2.) Ser till att ISF kalibrera din Marantz

Dessa två kommer GARANTERAT att ge bättre valuta för pengarna, till ett betydligt lägre pris :P

mvh

/Pär

#7 overstiff

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 103 inlägg

Postad 03 October 2006 - 14:42

Du har helt rätt Perra! Ska fixa nytt stativ snarast, synd att sms stativen är så dyra, behöver ju bara byta själva förlängningen men tyvärr så måste man köpa helt komplett.
Kalibrering är nog oxå något att lägga en peng på. Just nu har jag faktiskt dina gamla inställningar på S3 som jag tror du gav till Pjotre en gång i tiden, det blev faktiskt ett lyft. Jag vet iofs att du kör med Sdi men det var värt att pröva. Har provat lite med DVE men tycker det är svårt att få till det, får testa lite mer.
Ang mitt dilemma med component ingången på min HDP så träffade jag Tim Jansson hos Lennart på Hembioconsult i helgen, vi testade scalern och det vi kom fram till var att när man kör via digitalboxen så gör S2 ett bättre jobb med videomaterial än vad scalern gör. Interleasing problem som uppenbarade sig. Inga problem via DVI och PAL.Något jag får leva med i såfall el? Några kommentarer om detta. Tim visade oxå TX300 med Hd klippen som Joe Kane hade med sig. Otroligt vad dom nyaste billiga projektorerna kan prestera med lite sjysst material
Mvh Overstiff

Redigerat av overstiff, 03 October 2006 - 14:44.

#8 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

Postad 03 October 2006 - 15:10

S2 har en bra implementation av Faroudja - för TV och videobaserat material är det sannolikt bättre med den än scalern, man "förlorar" dock lite i skärpa - men vinner i att man slipper "jaggies".

Det går ju att sätta scalern på "pass through" för de källorna, men fortfarande låta Lumagen skala signalen :blink:

Materialet från Joe går inte av för hackor, men det är inget som du inte kan spela upp på en HD DVD... Hitachi har gjort en riktigt bra LCD, men din S2:a är fortfarande bättre... Se till att få den kalibrerad bara, jag gissar på ett lyft på åtmistone runt 30% från min egen erfarenhet :P

mvh

/Pär

#9 overstiff

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 103 inlägg

Postad 03 October 2006 - 16:51

Tack för det Perra! Hur aktiverar jag pass trough på scalern? Om jag jag gör en kalibrering behöver jag då göra en ny igen om jag byter lampa??
/Overstiff

#10 Groucho

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 150 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 October 2006 - 17:47

Om nu ngn ändå är inne på detta med SDI-moddningar så hittar man mkt material till detta

HÄR!

HÄR!

och

HÄR!

#11 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

Postad 03 October 2006 - 19:36

Tack för det Perra! Hur aktiverar jag pass trough på scalern? Om jag jag gör en kalibrering behöver jag då göra en ny igen om jag byter lampa??
/Overstiff

RTFM :P Du väljer pass through i inställningarna unfr menyn :P

Du behöver inte kalibrera om, förutsett att du inte påverkar med inställningar som påverkar bilden...

mvh

/Pär

#12 overstiff

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 103 inlägg

Postad 03 October 2006 - 19:56

Tackar!

#13 josex

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPip
  • 330 inlägg

» Har 4 bilder i mitt galleri

Postad 04 October 2006 - 14:11

Det går ju att sätta scalern på "pass through" för de källorna, men fortfarande låta Lumagen skala signalen :P

Som jag förstått det så handlar Pass through mode bara om den skall skalas eller inte. Detta eftersom Lumagen kommer att scala om signalen även om in är 1080i och ut är 1080i. Därför han man denna funk och den ligger under inställningen Scale-> (Norm,Pass)

MVH
Jocke

#14 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

Postad 04 October 2006 - 14:41

Japp, det gick lite snabbt där :P

Lumagen skalar alltid signalen som default - men kan släppa igenom den oskalad om det behövs, du hittar funktionen på sid 21 i manualen :P

Och ja, du behöver kalibrera om för att nå 100% prestanda när du byter lampa - jag får skylla på att jag satt med stressad 8 månaders kille i knäet när jag skrev :P

mvh

/Pär