Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Ny DVD-spelare till Epson TW600

• Vänligen logga in för att kunna svara
16 svar till detta ämne

#1 thynne

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

» Har 3 bilder i mitt galleri

Postad 20 November 2006 - 10:16

Ska köpa ny dvdspelare, budgeten är ca 3000:- och är ute efter att få så bra bild som möjligt på min Epson TW600.

Var för någon månad sedan inne på att köpa en "billigare" (ca 1000-1500:-) dvdspelare med HDMI-utgång, t.ex. Pioneer 490/696. Har dock konstaterat, efter att ha läst bl.a. artikeln om Epson TW600 här på Component, att Epson TW600 "mår bra" av en dvdspelare med sjyst deinterlacing. För att hitta en dvdspelare med bra deinterlacing och HDMI-utgång så verkar det som man får gå upp i prisklassen 3000-4000:-

Så det lutar åt att det blir en Denon DVD-1930 för ca 3200:-. Eller finns det bättre val?
Funderar på t.ex. Marantz DV-6600 som ju dock kostar 800:- mer och dessutom funnits ett bra tag på marknaden.

Sen undrar jag lite hur det blir om man t.ex. väljer att skicka en 720p signal från Denon 1930. Får man då problem med att Colorspace konvertering? Eller kommer man undan detta problem om man väljer att skicka HDMI-signalen som YCbCr? Har läst lite om det här med Colorspace konvertering men har som ni märker inte full koll på hur det hänger ihopa.

Tacksam för all hjälp ni kan ge med valet av ny dvdspelare!

/thynne

#2 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 639 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 20 November 2006 - 15:19

Jag har naturligtvis ingen koll på ALLA dvd-spelare i den prisklassen men jag har åtminstone testat Denon 1930 hemma med mycket gott resultat. Verkligt bra bild på HDMI till min LCD-skärm och jag blev överraskad hur mycket man får för pengarna. Min 3 år gamla Sony dvd-spelare hade inte en chans. Så utvecklingen har gått framåt. Ljudmässigt (kopplade analogt till min 2-kanalsstärkare) lät det också riktigt bra. Inget cd-ljud i värlsklass men klart godkänt och absolut ett ljud som man "kan leva med". :rolleyes:

De tekniska frågorna du ställer känner jag att jag inte kan svara på.

#3 thynne

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Postad 20 November 2006 - 17:00

Tack för svaret pewe!

Kul att höra att cd-ljudet från Denon 1930 är helt ok. Jag kommer dock sannolikt fortsätta använda min gamla NAD 502 cd-spelare för uppspelning av cd och tror att den låter bättre än 1930:an. (Men man får ju testa om/när den inköpts och se om detta stämmer)

Efter att ha läst den här tråden http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=4534 så har jag betydligt mer koll på problematiken kring colorspace konverterting vid uppskalning av dvdfilmer (SD) till 720p/1080i.

Citerar några meningar från artikeln om Epson TW600 :
------------------
"För att undersöka skalningsprestanda studerade jag högfrekvenstestbilder från Digital Video Essentials (DVE). Här märktes tydligt att Marantz-spelaren (och även Panasonic spelaren) skalade upp bättre till 720p än vad projektorn gjorde, se bilden nedan."

"Vissa projektorer stödjer möjligheten att forcera detta med colorspace så att oavsett inkommande signals colorspace så går det att matcha så att man får korrekta färger. Denna möjlighet finns tyvärr inte hos TW600 (men hos vissa konkurrenter), utan colorspace sätts automatiskt."
-------------------

Då möjligheten att "forcera" vilket colorspace som ska användas inte finns på TW600 så krävs det alltså att korrekt colorspace konvertering sker i dvdspelaren om man väljer att skicka ut en uppskalad 720p/1080i-signal från dvdspelaren.

Så min fråga blir då, sker denna colorspace konvertering korrekt när Denon 1930 skalar upp till 720p/1080i?

Och hur är det med t.ex. Marantz DV6600? Hanterar den colorspace konverteringen korrekt?

/thynne

#4 Ohlson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1360 inlägg

Postad 21 November 2006 - 14:48

Thynne
Jag har i samma sits som du är och tänker i samma banor. Jag tror att signalen måste skickas i komponentform för att en projektor skall kunna forcera color space.

Redigerat av Ohlson, 21 November 2006 - 14:51.

#5 thynne

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Postad 22 November 2006 - 14:24

Citerar MrJones i den tidigare nämnda tråden där man diskuterar diskuterar "skillnaden" på colorspace Rec601 och Rec709 :

Nu förstår jag precis. Man tackar Paccis.
Colamannen hjälpte mig att förstå vissa grejor när han testade just detta i butiken. Det vi kom fram till vara att när man skalar upp signalen på Marantz 7600 och Pioneer 989 så omvandlar den till rätt color space både i YCbCr och 'RGB'.

Här konstateras att de betydligt dyrare spelarna Marantz 7600 och Pioneer 989 omvandlar till rätt colorspace när de skalar upp till 720p/1080i. Då min budget för ny dvdspelare är max 4000:- så är tyvärr inte dessa aktuella.

Då ingen svarat på mina frågor ifall Denon 1930 och/eller Marantz 6600 gör denna omvandling vid uppskalning till 720p/1080i antar jag att ingen vet eller har testat.

Finns det någon som har någon bra kontakt för att ta reda på detta? Eller är lösningen att kontakta respektive tillverkare och se ifall de svarar. Annars finns förstås möjligheten att låna hem respektive spelare och testa. Frågan är bara hur jag går tillväga för att veta om omvandligen sker eller inte...

/thynne

(Vet inte om mina frågor kanske borde flyttas till den tidigare nämnda tråden där man diskuterar "skillnaden" på colorspace Rec601 och Rec709 men i såna fall kanske någon snälla moderator kan bistå med detta.)

#6 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10860 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 22 November 2006 - 15:05

Jag är relativt säker på att Marantz DV6600 gör "rätt", jag tror iaf att jag har skrivit om det här på forumet?? :rolleyes:

Du kan ju skicka både digital component (YCbCr) och RGB och det är i RGB konverteringen som eventuella problem uppstår ;)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#7 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1761 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 22 November 2006 - 17:42

Jag är relativt säker på att Marantz DV6600 gör "rätt", jag tror iaf att jag har skrivit om det här på forumet?? :rolleyes:

Du kan ju skicka både digital component (YCbCr) och RGB och det är i RGB konverteringen som eventuella problem uppstår ;)

mvh

/Pär

Jag lånar tråden lite här med fler frågor.

Du får förklara vad du menar med "RGB konverteringen som eventuella problem uppstår".

För det är väl så att det spelar väl ingen roll om du skickar en YCbCr eller RGB bildsignal om inte spelaren gör en Colour Space omvandling så får du mestadels fel färger på gul och grön?

#8 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 22 November 2006 - 18:07

Jag menar helt enkelt att det är i konverteringen mellan komponent och rgb som eventuella fel uppstår i skalningen... :rolleyes:

mer förklaringar hittar du ju här: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=4534

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#9 mercakombi

Jag gillar katter.....de smakar precis som kyckling!

• Members
  • PipPipPip
  • 321 inlägg

» Har 17 bilder i mitt galleri

Postad 22 November 2006 - 21:28

Måste bara få säga att jag tycker du gett en grymt bra förklaring till det här med
color space i åvan nämnda länk Perra 1.....har skingrat många utav mina egna
tankar och funderingar kring diverse inställningar m.m :rolleyes:

Tack även till dig MrJones som så idogd ställt dom frågor jag själv hela tiden sökt
svar på ;)
M.v.h Tomas

#10 thynne

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Postad 23 November 2006 - 12:38

Tack för alla svar!

perra1 -> Gjorde en sökning på "6600 konvertering" och hittade den här tråden http://www.component.se/forum/index.php?sh...nvertering&st=0

Precis som du svarade här så verkar du "rätt säker" på att Marantz 6600 hanterar konverteringen rätt. Du är också i den tråden inne på att Denon och Marantz tillhör samma koncern så man kan skulle ju kunna anta att Denon 1930 därmed också hanterar konverteringen korrekt...

Jag tar förmodligen vägen förbi Hifiklubben vid Hansakompaniet i Malmö i eftermiddag så jag tänkte ställa frågan till dem och se ifall de kan ordna fram ett svar från Denon?
(Frågan och framförallt Greg Rogers svar i den andra tråden http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=4534 är ju precis som Pacman skrev där mästerligt formulerad så jag tänkte ta med mig en utskrift av den till Hifiklubben)

Om vi antar att både Marantz 6600 och Denon 1930 gör konverteringen på rätt sätt, vilken av spelarna TROR ni ger den bästa bilden på Epson TW600? Jag vet att det lär bli ren spekulation ifall någon svarar men det är alltid kul att höra om ni har någon åsikt.

Om/när det blir en ny dvdspelare så får man ta till sig all den eminenta information som finns här på forumet i ämnet "kalibrering"!

(Har "läst" här på component ett bra tag men det är inte förräns jag startade den här tråden som jag själv "skrivit" nåt)

#11 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2006 - 13:55

Jag spekulerar att bilden är identisk på 1920 och 6600.
Jag spekulerar att bilden är snarlik på 1930 men kanske, kanske något bättre (men knappast sämre) varför 1930 blir bästa valet om man inte är intresserad av marantz bättre ljud och IMHO bättre design.
Men som sagt, det är ju bara spekulation. :rolleyes:
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#12 Podmicke

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 137 inlägg

Postad 23 November 2006 - 14:47

Tack för alla svar!

perra1 -> Gjorde en sökning på "6600 konvertering" och hittade den här tråden http://www.component.se/forum/index.php?sh...nvertering&st=0

Precis som du svarade här så verkar du "rätt säker" på att Marantz 6600 hanterar konverteringen rätt. Du är också i den tråden inne på att Denon och Marantz tillhör samma koncern så man kan skulle ju kunna anta att Denon 1930 därmed också hanterar konverteringen korrekt...

Jag tar förmodligen vägen förbi Hifiklubben vid Hansakompaniet i Malmö i eftermiddag så jag tänkte ställa frågan till dem och se ifall de kan ordna fram ett svar från Denon?
(Frågan och framförallt Greg Rogers svar i den andra tråden http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=4534 är ju precis som Pacman skrev där mästerligt formulerad så jag tänkte ta med mig en utskrift av den till Hifiklubben)

Om vi antar att både Marantz 6600 och Denon 1930 gör konverteringen på rätt sätt, vilken av spelarna TROR ni ger den bästa bilden på Epson TW600? Jag vet att det lär bli ren spekulation ifall någon svarar men det är alltid kul att höra om ni har någon åsikt.

Om/när det blir en ny dvdspelare så får man ta till sig all den eminenta information som finns här på forumet i ämnet "kalibrering"!

(Har "läst" här på component ett bra tag men det är inte förräns jag startade den här tråden som jag själv "skrivit" nåt)

Jag tycker att du ska åka in till HIFI-klubben och låna hem en Denon 1930 över natten så att du själv kan testa hur du tycker att den är bildmässigt. Blir du nöjd - köp! Inte nöjd - låna hem en Marantz 6600 och testa med den, eller någon annan!

mvh
micke
Det gäller att ha känsla för feeling! Göran Zachrisson

#13 FinnGus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 171 inlägg

Postad 23 November 2006 - 16:10

För att röra om i soppan och öka beslutsångesten kan jag ju påminna er om att Marantz' uppföljare till DV6600; DV6001 är lanserad att dyka upp i handeln i december. Den skall ha 12bit/216MHz video DAC mot 11bit/216MHz på DV6600/DVD1920/DVD1930 idag...

Köpte själv en DVD1930 igår...orkade inte vänta på 6001.

Projektor: Sony VPL-HW50ES(W); Duk: Grandview Cyber Electric 92''; TV: Sony KDL-46EX500
Receiver: Integra DTR-70.2; DVD: Denon DVD-1930CI; Blu-Ray: PS3 Slim
Högtalare: front - Elac 310 CE; center - Elac CC-200.2; surround - MA Radius 45HD; sub - BK Electronics XLS200DF MkII

#14 Stefans

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 147 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 28 November 2006 - 21:44

Fick ett erbjudande om en begagnad Denon 2910 för 3200kr (dvs lika mycket som 1930 kostar idag).
Hur tror ni 2910 står sig, den har i alla fall större bufferminne som borde ta bort lagerbytena???
Någon som jämfört?

#15 FinnGus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 171 inlägg

Postad 29 November 2006 - 13:48

2910 har väl framför allt kanonmekanik och bra ljud. Därutöver torde den ha inställningsmöjligheter för ett helt kompani.

Video DACen är väl något äldre än på 1930 och jag har för mig att Perra1 osett rekommenderade 1930 framom 2910 just för att den är nyare, med nyare mjuk- och hårdvara.

Projektor: Sony VPL-HW50ES(W); Duk: Grandview Cyber Electric 92''; TV: Sony KDL-46EX500
Receiver: Integra DTR-70.2; DVD: Denon DVD-1930CI; Blu-Ray: PS3 Slim
Högtalare: front - Elac 310 CE; center - Elac CC-200.2; surround - MA Radius 45HD; sub - BK Electronics XLS200DF MkII