Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Maveric & Prylarna

• Vänligen logga in för att kunna svara
121 svar till detta ämne

#31 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2629 inlägg

» Har 14 bilder i mitt galleri

Postad 12 January 2010 - 00:06

Nej inte alls negativ, bara ställde frågor och ville veta varför du valde den.

På Vibrations hemsida stod det att denna version var inte regionsfri (?) och för mig är det samt snabb starttid väldigt viktigt.

PS3 är väldigt mycket för pengarna men den har fläkt vilket är stort minus. Oppon är ju snyggare också.
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#32 MaVeRiC

Aktiv Senior

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1235 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 12 January 2010 - 00:49

Jag bryr mig inte så mycket om hur de ser ut .. ser till funktionerna i första hand
Jag valde oppo för att de jag haft kontakt med som har importerat oppo redan i somras
var mycket nöjda med bilden den presterar. Alla har haft ett par blu ray spelare innan
och förstår vad bra bild är ..

Jag valde först SE modellen för att kombinera blu ray med CD
Då jag blev så förannat nöjd med vad Oppo presterar som CD spelare
tyckte jag det var värt att få det där lilla extra som Nuforce erbjuder för en liten peng
mot vad en CD spelare skulle kosta som når upp till Oppo SE och Nuforce Edition.

Som bonus får jag en mediaspelare som kan spela upp mkv från min dator/nas
och dessutom behandla bilden på ett mångt mycket bättre sätt än någon
mediaspelare på marknaden.

Jag hoppas på FLAC stöd i framtiden och då åker även squeezebox ut.
Jag har det redan genom min flerkanalare, så igentligen är squeezen överflödig
men att ha det genom oppo och dess fantastiska DAC vore en dröm.
I annat fall så spelar jag all musik genom CD och har bara HDD då jag
låter musiken flöda i huset utan att direkt lyssna till den.

PS3 spelar inte i samma liga som Oppo, det är svaret på frågan varför jag inte
väljer PS3

På Vibrations hemsida stod det att denna version var inte regionsfri

Tror de har missat att ändra detta, för som jag sade så är den inte bara regionsfri
den har dessutom ett bättre kitt än vad övriga svensk/dansksålda Oppo har.
Se inlägg #1107 i denna tråden http://www.minhembio...s...541&st=1080
Där skriver jag och "ritar" lite om detta ...

Maveric

Redigerat av MaVeRiC, 12 January 2010 - 00:57.

#33 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2629 inlägg

Postad 12 January 2010 - 11:06

Låter bra och för bild kan jag hålla med dig och speciellt spela upp mkv är en bra extra funktion.

Men en del anser inte att CD-spelare har så stora ljudskillnader idag, det är inte så svårt att tekniskt få till en bra avkodning. Det är värre med film. Jag trodde du höll med NIN om CD?

Så då förstår jag inte varför du la extra pengar på just det? Du brukar ju argumentera att hifinördar lägger för mycket pengar på en del saker?

Vilka skillnader på CD tyckte du i så fall att den hade och mot vilka maskiner jämförde du med?

Det sista förstod jag inte...

Alla har haft ett par blu ray spelare innan

#34 MaVeRiC

Aktiv Senior

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1235 inlägg

Postad 12 January 2010 - 14:15

Nu skall vi se om vi kan få ihop ett inlägg till dig Tomas, där allt faller på plats :rolleyes:

Vi börjar nerifrån

Du förstod inte

Alla har haft ett par blu ray spelare innan

Men om vi lägger till texten som stod innan denna meningen

Jag valde oppo för att de jag haft kontakt med som har importerat oppo redan i somras
var mycket nöjda med bilden den presterar

Så blir det tillsammans

var mycket nöjda med bilden den presterar. Alla har haft ett par blu ray spelare innan

Får du ihopa det ? ..

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vad gäller att jag brukar prata om hifinördar bla bla .. Tror inte det.. jag brukar försvara
varje människas rätt till att köpa vad fan han vill .. Men jag kan tycka att vissa saker är
ganska onödiga.

Tror det besvar din frågor .. hoppas i alla fall inte att det leder till följdfrågor från dig .. ;)

Testat CD spelare har jag ja .. många och i alla prisklasser
En trevlig lite hobby som jag har

Nuforce och Oppo SE spelar skjortan av det mesta

Tack för idag
Maveric

Redigerat av tober, 31 October 2010 - 08:15.
Inlägg modererat!

#35 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1695 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 12 January 2010 - 15:37

Då blev det en ny duk till slut :rolleyes:

En Grandview Large Flat Tab Tension

Är det den lite billigare GrandView duken?

Den verkar vara riktigt bra för pengen...

Matsens vardagsrum

#36 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2629 inlägg

Postad 12 January 2010 - 16:52

Det jag undrade var om alla de nu har haft ett par blu-ray-spelare innan, vad konkret gör denna bättre bildmässigt? Och vad var sämre med de andra? Vad var ditt andraalternativ?

Du skriver bara att Oppon spelar bättre men vad gör den bättre och vilka maskiner har du jämfört med? Det hjälper oss mer för sitt köp om man får mer perspektiv. Det blir mindre följdfrågor om du svarar på frågan rakt av istället för att svara på annat. :rolleyes:

#37 MaVeRiC

Aktiv Senior

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1235 inlägg

Postad 12 January 2010 - 19:02

Tomas .. läs dina inlägg ..
Du söker inte dialog eller samtal .. du söker konfrontation

Nuforce Vs Oppo SE

Jag bestämde mig för att inte testa och ställa upp dom sida vid sida
Dels för att jag skulle fått försvara min hörsel i en tråd om 550 sidor här på forumet
och dels för att jag inte vill veta ..

Det låter som sagt bra och minst lika bra som SE
En sak kan jag direkt säga att jag känner skillnad på och det är Rymden i ljudbilden
Den blev större. Om det beror på att jag råkat rubba högtalarna eller Nuforce låter
jag vara osagt

Ni som står i begrepp att satsa på SE för det fantastiska analoga ljudet
skall köpa SE. Ni som VILL äga en Nuforce köper en Nuforce

Så vill jag nog säga, för att inte få en invecklad diskussion som man aldrig kommer ur
Se Nuforce som status oppo. Ni blir nöjda med en SE men har större XXX med en Nuforce :rolleyes:

Maveric

Redigerat av MaVeRiC, 12 January 2010 - 19:03.

#38 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1198 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 12 January 2010 - 20:33

Så... du har alltså en liten XXX? :rolleyes:

PS Riktigt trevliga prylar du har! DS

Redigerat av Wolfy, 12 January 2010 - 20:34.

#39 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 12 January 2010 - 20:56

Svårt att säga något annat än läckert !

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#40 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 12 January 2010 - 22:21

Nuforce Vs Oppo SE

Jag bestämde mig för att inte testa och ställa upp dom sida vid sida
Dels för att jag skulle fått försvara min hörsel i en tråd om 550 sidor här på forumet
och dels för att jag inte vill veta ..

Fegis! ;)

Seriöst, det är nog många som är grymt nyfikna, du har ju levt med alla tre spelarna HEMMA. Snacka om att du kan ge värdefull input! Vore skoj om du uppskattade frågorna... :rolleyes:

#41 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1695 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 13 January 2010 - 08:37

Då blev det en ny duk till slut ;)

En Grandview Large Flat Tab Tension

Är det den lite billigare GrandView duken?

Den verkar vara riktigt bra för pengen...

Ursäkta ifall jag tjatar... :rolleyes:

Är själv sugen på Large Flat-serien men har inte haft möjlighet att se den live än så jag undrar om du jämförde den med Cyber-serien innan köpet?

Matsens vardagsrum

#42 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 13 January 2010 - 09:45

Hmm. Det är lite olyckligt för forumet om folk känner känner så...att berätta om upplevelser runt produkter är ju på nått sätt ett av huvudsyftena med forum av den här typen. Utan det blir det ett tyst forum...olyckligt.

Vad folk upplever kan ingen ta ifrån dem.
Vidare, det blir total sandlåda om upplevelser förklaras med "tror du ja", "inbilla dig det du", "jaha, har du oxå gått på den masspsykosen" osv osv. Det leder garanterat rakt ner i fördärvet. Undvik.

Säger inte att något av ovanstående har förekommit i denna tråd (eller att underteckand alltid är en förebild :rolleyes:) - bara det att jag tror nära nog allt kan diskuteras utan att det blir ugly, mao ska man inte behöva dra sig för att ta upp ett ämne. Givetvis kräver detta att samtliga inblande personer är öppna för en konstruktiv dialog, är de inte det slutar det illa och då är det dags för dommaren, moddarna, att bryta matchen.

Däremot, säger man nått på ett forum så får man ju vara beredd på att folk har nån form av kommentar till det man sagt.

En väldigt ok diskussion är ju en dialog i den här stilen:
Person 1: Jag upplevde att produkt X presterade bättre när det gäller Y
Person 2: Wow, det var oväntat. Vad tror du det beror på, rent tekniskt.
Person 1: Vet i fasen, nån som har en teori?
Person 3: Ja det kan bero på att Z gör såhär och att Q funkar såhär. Så det kan vara nått att tänka på när ni är ute efter produkter av typen X, tycker jag.

Dvs, i slutändan kanske samtliga inblandade inte bara förstår att man upplever nått, utan varför man upplever det så. Det anser jag vara forum när det är som bäst, då man sammankopplar upplevelser med konkret fakta/teknik. Det kan leda till kunskap som man inte bara har nytta av i nuläget - utan även i samband med framtida inköp.

Jajja, sorry för snedsteget Mav, men jag tycker som sagt det är allvarligt om folk känner att de inte vill "tala ut" eftersom de inte vill riskera tjaffs och groll. Vad jag vill säga till alla medlemmar är allså: tala ut (samt, om det går snett ändå, PM:a mods) ;)
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#43 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2629 inlägg

Postad 13 January 2010 - 09:57

Inte alls, jag är verkligt nyfiken då det är en maskin som jag tror dels många är intresserade av och dels något jag tror är ett tänkbart köp.

Du får inte vara så konspiratorisk, vill du dela med dig av information är det uppskattat, vill du inte behöver du inte. Det är ingen som tvingar dig.

Men då du skapat en egen tråd och berättar för alla att du nu har köpt dessa grejer får du förbereda dig på frågor om dessa. Sådant är forumet. Och där finns allas åsikter. Så jag hoppas du kan ta några enkla frågor i din "hyllningstråd" också om denna maskin.

Annars tycker jag det inte ger lika mycket att inte testa de sida mot sida och sedan med säkerhet uttala sig om den, (speciellt inte med argumentet att jag inte vill veta?) men kan förstå att man inte alltid har den möjligheten. Då får jag ta dina synpunkter lite som de är. :rolleyes:

För min egen del skulle jag inte köpa en Nuforce bara för att jag vill som du skrev. Men det är ju trevligt med större rymdbild. Och om du nu fått en större XXX kanske du får mera användning för den? ;)

#44 MaVeRiC

Aktiv Senior

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1235 inlägg

Postad 13 January 2010 - 10:48

Är själv sugen på Large Flat-serien men har inte haft möjlighet att se den live än så jag undrar om du jämförde den med Cyber-serien innan köpet?

Nej, det gjorde jag inte. Jag köpte den helt på specifikation då det bara fanns 2 st i Sverige i kartong.
Den är ju helt ny om jag själv har förstått det rätt. Pratade lite med HBB om den och så även Wiktors.
Jag är nöjd med resultatet. Men om du vill vara säker på vad du får efter dina krav, skall du så klart
gå och se den innan köp. Det jag var ute efter var tab -tension och 100" Det var min spec ... :rolleyes:

Hmm. Det är lite olyckligt för forumet om folk känner känner så...att berätta om upplevelser runt produkter är ju på nått sätt ett av huvudsyftena med forum av den här typen. Utan det blir det ett tyst forum...olyckligt.

Vad folk upplever kan ingen ta ifrån dem.
Vidare, det blir total sandlåda om upplevelser förklaras med "tror du ja", "inbilla dig det du", "jaha, har du oxå gått på den masspsykosen" osv osv. Det leder garanterat rakt ner i fördärvet. Undvik.

Jo, jag har blivit lite mätt på att alltid försvara åsikter, hörsel, upplevelser osv .. Det är ju också så att folk läser vad man skriver på andra forum och sedan får man svara för det i ett annat .. osv ..
Just vad gäller Oppo och dess sensationella analoga ljud har nog tagit folk på sängen. Jag hade själv inte väntat
mig detta. En del kan inte "leva" med att en Oppo slår en cd spelare för 20.000 och det enda sättet att nå fram
till dom, är att sätta en spelare framför näsan på dom.

Min upplevelse är att oppo SE är något mycket speciellt och alla med både bild och ljud intresse borde ha en sådan
i hyllan. Glöm Denon och Marantz. Vill man ha en spelare som gjort lite mer för det analoga på den "tekniska" fronten
så köper man en Nuforce. De som vet vad Nuforce kan och som läst vad de gjort, de vill ha Nuforce och i detta fall
hör man skillnad. Om inte så stor, så finns den där.

För min egen del skulle jag inte köpa en Nuforce bara för att jag vill som du skrev. Men det är ju trevligt med större rymdbild. Och om du nu fått en större XXX kanske du får mera användning för den? ;)

När jag köpte Saab för ett antal år sedan, så valde jag Vector/Aero modellen. Inte för att jag hade användning för dess stora motor. Utan för att jag ville äga den och ta del av dess lyxigare image. Annars hade det blivit en Jaguar.
Jag är sådan och jag accepterar alla som köper Volvo V70 ;)

Maveric

#45 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 13 January 2010 - 11:49

Om jag förstått det rätt så är skillnaden mellan SE och NF nästan uteslutande på 2 kanals delen. Tar man STD och SE så är också den stora skillnaden just 2 kanals delen.