Jag har precis införskaffat mig ett par high-end stativare (Triangle Magellan Duetto). Givetvis vill jag ha en surroundförstärkare som kan få ut det bästa ur dem. Jag har hört från flera ställen att i den här klassen är det försteg och slutsteg som gäller, dvs vi pratar om åtminstone 40-50 k för ett nytt förstärkarsystem. Jag har också läst många trådar om folk som testat olika förstärkare och ibland även med stor ekonomisk förlust valt att byta bort ett nyligen inköpt system pga färgning/dåligt ljud. Jag var alltså helt införstådd med att behöva spara några månader för att få råd med en riktig bra stärkare som verkligen kan göra högtalarna rättvisa.
Så jag började göra eftersökningar och försöka lyssna IRL. Jag gick till HIFI-klubben i Lyngby som ligger nära där jag bor och snackade med en trevlig försäljare. Han menade på att de riktigt dyra systemen kanske inte var helt nödvändiga men att jag iaf borde gå efter NADs större surroundreciever (ca 20k DKK). De hade nyligen bytat en äldre modell mot just denna och det skulle vara en ENORM skillnad till det bättre. Jag tänkte att det var kanske inte en så dum idé men jag ville absolut inte gå miste om något utan ville hellre spara till bättre för/slutsteg om de skulle visa sig ge bättre ljud. Jag frågade om han inte kunde visa skillnaden mellan en billig förstärkare och en klart bättre så jag åtminstone kunde få en aning om vad för typ av skillnader vi pratade om? Han hade inga uppställningar för surround-recievers, men kunde visa mig för stereoförstärkare. Det var just den principiella skillnaden jag var ute efter så det tyckte jag lät alldeles utmärkt!
Vi gick in i deras lyssningsrum och stängde dörren efter oss. Där fanns en en stol framför två B&W PM1 (17.998 DKK) stativare. Han sa att han skulle visa mig skillnaden mellan två olika stereoförstärkare med samma karaktär men där den ena var betydligt mer välbyggd och lämpad att driva högtalarna. Jag skulle förvänta mig en rätt stor skillnad där den andre skulle ge ett kraftigfullare ett mycket renare ljud. Förstärkarna var en Denon PMA-510AE (1.399 DKK) och en Denon PMA-1510AE (6.999 DKK).
Han sätter på en skiva och jag sätter mig tillbaka och lyssnar någon minut till den billigare förstärkaren. Jag tycker ljudbilden är förvånandsvärt fyllig, med djup bas för storleken och detaljerad diskant. Dock kan jag tycka mig höra en del distortion och störningar ändå. Är det förstärkaren eller ligger det kanske i inspelningen? Jag ber honom skifta förstärkare och jag förväntar mig ett lyft i ljudbilden. Till min förvåning låter det väldigt likt. Jag möts av samma typ av ljudbild och hör fortfarande samma distortion. Kanske, kanske gav den något fylligare ljud? Jag lyssnar någon minut innan jag ber honom skifta tillbaka till den första igen. - Nä, ljudet är definitivt inte mindre fylligt på den billigare. Jag lyssnar ytterliggare en minut men kan egentligen inte hitta någon skillnad alls och reser mig sakta ut stolen. Försäljaren sänker volymen och frågar vad jag tycker. Jag känner mig lite dum och skruvar på mig innan jag svarar... – Alltså, för att vara helt ärlig kan jag faktiskt inte höra någon skillnad... Han står bara tyst och tittar på mig. Jag frågar - vad är det precis jag ska lyssna efter? Vad är den största skillnaden mellan dem? Han svarar: Allt. Den större är bättre på allting. Den ger mycket mer detaljerat/upplöst ljud, mycket fylligare, den andra är tunn i jämförelse! Om du inte kan höra skillnad mellan dem hoppas jag verkligen att du inte betalt mycket för dina högtalare...
Puh, det var ju inte kul att höra. Jag tänkte att kanske var det musiken jag var ovan till, kanske var jag inte tränad nog till vad man ska fokusera på för att höra skillnader men att det kommer när man levt med ett system ett tag? Kanske hör jag bara inte tillräckligt bra? Men, när jag tidigare varit och lyssnat på olika högtalare har jag ju hört jättetydliga skillnader? Är det verkligen bara jag?
Jag kommer hem och börjar göra sökningar efter objektiva jämförelser av förstärkare. Dvs blindtester där man inte varit färgad av sina förväntningar. Tydligen är guldstandarden ABX tester. Det fungerar på så sätt att du har en box med tre knappar. Knapp A ger dig förstärkare A, knapp B förstärkare B och X antingen A eller B men du vet inte vilken. Båda använder samma källa och är kopplat till samma högtalare och är matchade inom 0.1 db. Du får lov att skifta hur många gånger du vill mellan A/B/X och kan lyssna hur länge du vill på vilket material du vill. Poängen är att matcha antingen A eller B med X.
Det visar sig vara stört omöjligt att höra skillnad mellan förstärkare som ger en platt responskurva (dvs de flesta kommersiella förstärkare) så länge den ena inte är felaktig eller klipper signalen, dvs spelar högre än vad den klarar av. Vi pratar om här om förstärkare som kostar 2.000 mot de som kostar 100.000. Vissa förstärkare förvränger signalen nog för att vara hörbart, främst tubförstärkare, men med en equalizer för att korrigera det, försvinner de skillnaderna också. Skillnader som är så uppenbara så att de beskrivs som natt-och-dag och tydliga karaktärer som ljust, tunnt, kraftigt, detaljerat, luftigt eller valfritt adjektiv, försvinner som genom ett trollslag för förvånade lyssnare så fort de inte vet vilken de lyssnar på. Detta upprepas igen och igen och igen i test efter test efter test... Det sätts upp test med stora prispengar man kan vinna om man kan höra skillnad, men ingen lyckas... http://www.tom-morro...chall/index.htm
ABX används även för andra tester. Folk lyckas höra skillnad mellan högtalare och även placering av högtalare, men förstärkare, så länge de spelas med samma volym och har en platt responskurva är det ingen som lyckas.
Hoppla! Från att ha kännt mig rent fånig för att inte kunna höra skillnad när det väljs ett demosystem för att visa ”uppenbara” skillnader, känner jag mig istället lite stolt att inte ha påverkats av biasen/trycket att ”höra” skillnader som kanske inte finns.
Jag är ändå tacksam till HIFI-klubben, utan testat hade jag kanske inte fått upp ögonen får detta och lagt ned MYCKET mer pengar än nödvändigt. Visst har det betydelse vilken förstärkare man väljer, men nu tittar jag mer efter tillräckligt kraft för att driva systemet, samt funktioner och utseende snarare än subjektiva reviews och rekommendationer. Istället för 40-50k pratar vi kanske om 10k...
Food for thought...
Några andra relevanta länkar:
http://www.masterson...io/20020901.htm
http://www.head-fi.o...laims-and-myths
http://www.diyaudio....amplifiers.html
http://carvermk2.com...20Challenge.pdf
http://www.theaudioc...s/article_1.pdf
Redigerat av Ted, 20 May 2012 - 02:54.