Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Cinema Escapism - Zaraki's bio

• Vänligen logga in för att kunna svara
74 svar till detta ämne

#1 Zaraki

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 17 August 2012 - 23:48

För mig handlar inte bio endast om filmen i fråga, och ett biorum inte endast om rörlig bild med ljud till. Jag har alltid älskat att gå på bio, för att det som händer i en biosalong är så fantastiskt, ett par hundra människor upplever samma sak under ett par timmar i en känslostorm som för alla med sig. Och i de flesta fall kommer alla ut med ett brett leende, en eftertänksamhet och en glöd i blicken. Det är i sanning en flykt från verkligheten och ett medium som får folk att slappna av och njuta som få saker i dagens samhälle. Därför har jag valt att kalla min bio för Cinema Escapism.

Jag och min sambo bestämde oss för att bygga ett hus tillsammans för ca ett och ett halvt år sen när vi hittade en tomt med en smått förfallen sommarstuga på. Eftersom vi bägge älskar film så var det självklart att ett biorum skulle få plats. Men vi var bägge överens om att vi ville ha ett rum som vi lika gärna kunde titta på TV-serier som se filmer i så det blir lite av en kombination av biorum och TV-rum.

Vi håller på med huset för fullt och eftersom vi gör det mesta själva på kvällar och helger får det ta den tid det tar, men det går ändå ganska snabbt framåt. Alla planer är inte klara men jag tänkte dela med mig av en del iaf. I början blir det bara byggbilder så blir det smarrigare om en månad eller två när det roliga börjar.

Rummet är 23.1kvm med plant tak och 2.5 meter i takhöjd. Bredden är 4.3m och längden är just nu 5.4m. Ett fönster sitter på bakväggen och i främre delen av rummet på ena sidan är entrén. Ett teknikrum på 4.7kvm ligger bakom dukväggen, där kommer all elektronik stå tillsammans med elskåp, styrning av golvvärme, larm osv.

På främre väggen kommer jag att bygga en baffelvägg och högtalarna kommer att sitta bakom en akustiskt transparant duk.

Eftersom vi ska bygga ett helt hus och har bestämt oss för att göra så gott som allt invändigt själva så är tid en bristvara. Därför är tanken att första göra ett rum som går ganska fort att färdigställa men som förhoppningsvis blir riktigt trevligt. Sen om ett par år eller så kan jag börja gotta ner mig lite mer i detaljer, akustik och annat.

Nu till byggbilderna!

1.jpg
Efter att ha rivit det gamla huset och tagit ner ett dussin träd så börjar det likna något. Här gräver vi ner rör för el till belysning i trädgård och andra eventualiteter.

2.JPG
Den vita kuben som jag sätter på plats är där golvbrunnen kommer upp i biorummet, buttkicker, laddning av mobiler, vem vet. Tanken är iaf att ha el tillgängligt under soffan.

3.JPG
Januari 2012 och plattan är klar. Här kommer alla rören upp och där hamnar alltså teknikrummet.

4.JPG
Snickarna har rest väggar och satt på takstolar samt råspont och takpapp. Vi isolerar och sätter gles. Det man ser i bild är teknikrummet och biorummet innan innerväggarna är resta.

5.JPG
Innerväggarna börjar komma upp samtidigt som vi har fått köket levererat. Min sambo var taktisk nog att placera det i biorummet tills det är på plats.

6.JPG
ångspärren är klar och alla innerväggar kläs med osb så att vi kan börja med elen. Rören kom upp lite fel ur plattan, så det fick bli en låda där. Spelar inte så stor roll då det ändå ska vara tomrum så småningom. Frontväggen på bion.

7.JPG
Till vänster i bild dörren in till biorummet, vi flyttade den en halvmeter för att den inte skulle komma för nära frontväggen.

8.jpg
Här har jag dragit el till lampor på väggen. Lite tjockare väggar till biorummet, reglat med 95 regel. Man kan även skymta röret till vänster surround bak i bild.

9.JPG
Kabel till de två surroundhögtalarna på höger sida är framdragna temporärt.

10.JPG
Teknikrummet, här kommer alla AV-kablar ner samt nätverk, inte klart än så mer kabel blir det.

11.JPG
Och här kommer all el, det mesta till nedervåningen är klart här, har några kablar kvar att dra bara, men tar det allteftersom.

12.JPG
Innertaket har kommit! Blir träpanel i taket i nästan hela huset, så även i biorummet. Men det ska målas innan vi sätter upp det. Efter att ha läst Neil_Perts råd och rådgjort med en annan målare blev det 2 lager kvistlack och 2 lager spärrvit.

13.jpg
Men i biorummet blir det svart istället, äntligen ett svart tak!

14.JPG
Svårt att fota inifrån biorummet just nu då man bara kan gå runt kanterna, men här är dörren och all el är på plats.

15.jpg
Förbereder för surroundhögtalare. De blir infällda i väggen och därför måste några reglar tas bort.

16.JPG
Right back surround kommer tyvärr lite för nära väggen pga fönstret. Men jag har jackat ur en regel för att få den så nära fönstret som möjligt. Surroundhögtalarna bygger 95mm.

17.jpg
Gips klart på alla väggarna och jag har sågat ut hål för alla fyra surround. Det blir 4st Definitive Technology UIW RSS II. Högtalarna är bipolära och dessutom byggda i en egen låda vilket underlättar enormt eftersom 2 av väggarna är ytterväggar.

Så långt har vi kommit än så länge och nu kommer det att stå still ett tag tills vi har satt köket på plats, vilket vi inte kan göra förrän vi är klara med tak och en del annat i resten av huset. Men jag har ritat upp både huset och rummet i sketchup så här kommer ett utkast på just den delen och en skiss på hur baffelväggen kommer att se ut.

sketchup_ovan.jpg

sketchup_fram.jpg
Detta kommer att modifieras lite när jag väl bestämt högtalare och subwoofer.

Det var det hela för denna gången.

#2 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3025 inlägg

Postad 18 August 2012 - 00:55

!

Ska bli kul att följa detta :)

Redigerat av rajapruk, 18 August 2012 - 00:56.

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 18 August 2012 - 00:58

Hur stor duk blir det?

#4 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • 3901 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 18 August 2012 - 02:22

För mig handlar inte bio endast om filmen i fråga, och ett biorum inte endast om rörlig bild med ljud till. Jag har alltid älskat att gå på bio, för att det som händer i en biosalong är så fantastiskt, ett par hundra människor upplever samma sak under ett par timmar i en känslostorm som för alla med sig. Och i de flesta fall kommer alla ut med ett brett leende, en eftertänksamhet och en glöd i blicken. Det är i sanning en flykt från verkligheten och ett medium som får folk att slappna av och njuta som få saker i dagens samhälle. Därför har jag valt att kalla min bio för Cinema Escapism.

Fint skrivet!

Efter en sån inledning : vad kan gå fel? :)
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.

#5 IcedEarth

Norrlänning

• Members
  • PipPipPipPip
  • 531 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 18 August 2012 - 06:34

Wow! :)

We want more!!

#6 lakerol

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 210 inlägg

Postad 18 August 2012 - 08:51

Imponerande! just det här med att gjort det mesta själva på kvällar o helger. Snickare i yrket:)?
Vilka delar har ni fått hjälp med? Är allt egenritat o lösvirke?

#7 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 18 August 2012 - 09:04

Häftigt!
Ser fram emot fortsättningen.

#8 ville_vonka

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 310 inlägg

Postad 18 August 2012 - 09:06

Mkt trevligt, skall följas med spänning :)

#9 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 18 August 2012 - 09:33

Bestämt högtalare? ;)
It smells like Procella all the way på ritningarna iaf :)

Skoj att se att det rullar på för er!
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#10 JonasB

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 424 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 18 August 2012 - 17:21

Riktigt trevlig bygge det här! Från grunden och genomtänkt :wub:
Denna tråd måste jag bara följa

Mvh Jonas

#11 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1964 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 18 August 2012 - 17:27

Det här är lite drömmen. Att skapa nåt från grunden. Lycka till. Dock är ju egentligen allt under 5 m dukbredd oacceptabelt i såna här sammanhang. :)

#12 Zaraki

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 19 August 2012 - 08:51

Hur stor duk blir det?

Den kommer att bli 2.8m, cinemascope. Jag har tänkt att soffan hamnar en dryg meter från bakre väggen och då känns det som en lagom storlek.

Fint skrivet!

Efter en sån inledning : vad kan gå fel? :)

Tack, kommer nog blir bra det här tror jag. Många filmkvällar i goda vänners lag är en sak som är säker iaf :)

Imponerande! just det här med att gjort det mesta själva på kvällar o helger. Snickare i yrket:)?
Vilka delar har ni fått hjälp med? Är allt egenritat o lösvirke?

Nej inte snickare, har satt ett kök tidigare och renoverat lite i en lägenhet, men har lärt mig väldigt mycket på huset nu. Vi har ritat huset själva och sen fått hjälp med konstruktionsritningen. Lösvirke.

Snickarna har gjort stomresning, lagt tak, och sen jobbat sig från stommen och ut tom panel. Sen har de fått sätta in fönster, och regla upp de flesta innerväggarna.

Vi har gjort taket inifrån med papp med luftspalt, frigolit, plast, glespanel. Isolerat ytter- och innerväggar, plastat, reglat upp installationsskikt, satt osb och gips, och satt upp de sista reglarna i varje vägg som ska upp innan man stänger väggen. Dratt några kilometer kabel. Nu håller vi på med smygar och fönsterbrädor, igår hade jag hjälp från min bror och då gipsade vi hela garagetaket.

Vi skulle aldrig klara av att bygga ett helt hus själva, men eftersom vi har en duktigt snickare som kan vägleda så har vi brutit ner arbetet i många små delar, varje del är inte så komplicerad. När man väl sen har gjort ett antal moment så kommer man in i helheten. Om vi stöter på svårigheter så kan jag alltid bara ringa snickarn eller ta det med honom nästa gång de kommer förbi.

Det är ett upplägg som passar oss väldigt bra, jag tycker det är skoj och vill lära mig så mycket som möjligt, sen har vi inte några barn heller vilket gör att det finns tid över. Får bar hoppas att orken och viljan finns kvar genom hela bygget :)

Bestämt högtalare?
It smells like Procella all the way på ritningarna iaf

Skoj att se att det rullar på för er!

Det blir nog Procella som fronthögtalare iaf :)

#13 Ravnasa

Audio g33k

• Members
  • PipPipPip
  • 445 inlägg

Postad 19 August 2012 - 14:16

Mycket spännande!
Även jag ser fram mot mer bilder och beskrivningar framöver, sen får man hoppas på provtitt och kaffe när det börjar närma sig färdigt ;)

#14 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1198 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 19 August 2012 - 15:13

Bara att stämma in med övriga. Detta ska bli intressant att följa. Imponerande start! :)

#15 Zaraki

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 03 October 2012 - 21:27

Då har det gått en tid och väldigt mycket har blivit gjort i huset, så även i biorummet. I stort sett hela köket är nu flyttat till gästrummet, skönt att kunna se rummets fulla storlek som var svår att greppa tidigare. Tyvärr har jag missat att ta bilder på ett par moment, men alla spotboxar är infällda i taket nu samt el dragen till dem. blir tre stycken som lyser på duken och sex stycken för allmänbelysning. Utöver det kommer det att sitta en smygspot i fönstret och fyra lampor på väggarna, måste bestämma modell på dem snart.

Här kommer iaf några bilder med lite förklaringar till:

20.jpg

Alla väggar är spacklade och idag inhandlades grundfärg, blir kanske målning i nästa vecka om vi hinner med de andra sakerna som måste göras först. Det kommer att bli en ganska mörk grå färg på väggarna, extremt matt. Alcro ska släppa en ny färg i Oktober som är ännu mattare än deras befintliga Kashmir, blir nog perfekt på väggarna.

19.jpg

Jag har satt ett gäng extra glespanel där projektorn ska sitta, måste ju klara en Sony VW1000, inte för att det kommer bli en sådan men bättre att vara förberedd. Sen har jag dragit ett 40mm rör i mellanbjälklagen från teknikrummet för ström, hdmi och styrkabel, något som fick min borrmaskin att börja ryka. Röret på Chief's takfästen har en innerdiameter på drygt 40mm så tanken är att jag ska kunna trä det röret över och på så sätt få en snygg montering.

18.jpg

Hela taket är uppsatt nu och har fått sig en sista strykning, blev toknöjd med färgen. Satte för övrigt sista brädan i ryggåsdelen idag så nu är allt tak på nedervåningen klar, känns som en stor delseger efter allt slit med det.

Jag har också beställt reglar till baffelväggen som kommer med en leverans om ett par veckor. Hoppas kunna få rummet iaf körklart om än inte färdigt innan året är slut, men vi får se. Prio just nu är att få tillräckligt mycket klart så att vi kan flytta in först och främst.

//Daniel