Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Lampbyte och kalibrering VW95

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 08 May 2017 - 19:48

Har köpt en Sony VW95. Projektors lampa är väl på sluttampen, 1700-1800 timmar, men håller förhoppningsvis lite till. Får väl byta den så småningom och då blir det även en kalibrering är planen. Att bara köpa en lampa är inte så dyrt, original för ca 1600 kr, där emot så drar det iväg om man ska ha både originallampa och hus, ca 3900 kr.

Så hur svårt är det att bara byta lampa utan hus och finns det några risker med att göra det?

Kanske att någon mer van projektorkalibrerare kan kan byta lampan när han ändå är där och skall kalibrera?

Tips på duktiga kalibrerare i Västeråsområdet? 

/Niklas

Redigerat av niklasmagnus, 08 May 2017 - 19:49.

#2 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 08 May 2017 - 20:54

Jag bytte lampa på min vw95:a efter knappt 4000h, och då fanns det en del kräm kvar, så jag tror absolut att du har många Goa timmar kvar i den lampan som sitter i. Perfekt som reservlampa om du av förståliga själ ändå vill byta inandning kalibrering.

När jag skulle byta var orginallampan restad så jag fick prova andra alternativ. Det slutade med en originallampa i ett copy-house. Än så länge ca 700h in på den nya lampan har jag lyckligtvis inte sett några konstigheter. Varken var det gäller spektrum, ljusstyrka eller livslängd. Men jag åkte på lampflickering efter ca 300h och har kört i högt lampläge sedan dess. Kan fortfarande inte byta tillbaka utan att det börjar blinka/pulsera efter några timmar. Svårt att veta om detta hänt med en ren originallampa men det hände iaf med denna.

Annars är det just det man betalar de extra pengarna för en originallampa, för att säkerställa vissa garantier avseende färgspektrum och kvallitet. Om det är värt det är såklart upp till var och en men det går inte att komma ifrån att man sitter lite mer skyddad med en orginallampa.

Det praktiska att byta lampan är väldigt straight forward om man bara har projektorn i en bra arbetshöjd och enkel att komma åt. Ett bord är helt klart att föredra. Sitter med en eller ett par skruvar sedan drar man bara ut hela huset och sätter i det nya. Finns guidande spår att följa. Inget som kräver någon större teknisk kunskap.

Kalibrerare i Västerås har jag sämre koll på. Hoppas du hittar någon vettig.
Du får gärna höra av dig ang små inställningstips som ger dig ett juste utgångsläge att börja från. :)

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#3 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 09 May 2017 - 07:02

Mediamarkt Västerås har kalibrerare...
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#4 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 09 May 2017 - 10:01

Mediamarkt Västerås har kalibrerare...

Trodde bara de kalibrerar TV apparater. Men då får jag kontakta dem när det är dags. 

#5 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 07 May 2019 - 19:38

Du får gärna höra av dig ang små inställningstips som ger dig ett juste utgångsläge att börja från. :)

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Jacob

Då sitter det en ny original lampa i projektorn. Tar gärna emot din tips på bra inställningar innan jag tar nästa steg.
Mvh
Niklas