Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Tidal, kanske nere för räkning ?

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 23 December 2017 - 23:43

https://gizmodo.com/...last-1821251861

Såg det här http://www.faktiskt....php?f=9&t=66709 och det intresserar er som använder tjänsten misstänker jag. Uppsving för CD-plattorna kanske  då en del hävdar att de låter bättre än Spotify.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 24 December 2017 - 09:42

Ja det är mycket negativt prat om TIDALs ekonomi just nu.

En roligare nyhet är att TIDAL nu finns på Apple TV plattformen vilket är särskilt intressant då TIDAL har över 130000 musikvideor o bra kvalitet

http://www.digitalau...es-to-apple-tv/

EDIT såg att det stod "US based" . . kan nån med ATV kolla om Tidal finns i Sverige?

Redigerat av Jolt, 24 December 2017 - 09:44.

#3 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 731 inlägg

Postad 24 December 2017 - 13:55

Såvitt jag vet förlorar samtliga streamingtjänster (musik) stora pengar. TIDAL har dock många privata ägare utan den uthållighet som krävs för att bygga en ny affärsmodell och driva den till lönsamhet.
Tyvärr för alla ljudintresserade, begriper Spotify att det kostar med än det smakar att ha inspelningar i högre kvalietet som driver både lagringskostnad och ökad bandbredd. Google, där majoriteten av Spotifys miljö ligger, tar betalt för både bandbredd och lagring och intäkten från ett mindre antal personer räcker förmodligen inte. Det vill säga, man skulle förlora ännu mer pengar på en HiFi tjänst och enbart vinna ett fåtal nya kunder.

”Problemet” med ljudkvalitet ligger främst hos artisterna själva då majoriteten inte bryr sig om kvaliteten och helt enkelt inte engagerar sig i distributionen, förutom pengabiten då. Först när artisterna själva bryr sig tror jag det finns en chans att det blir ökad fokus på ljudkvalitet igen.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#4 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 24 December 2017 - 14:41

Om då Tidal går i graven så har jag inte satsat så fel med att fortsätta med CD då det i alla fall låter vettigt, även om Tidal aldrig varit något alternativ utan jag håller mig till lite Spotify lyssning för att enbart hitta ny musik på datoranläggningen. Dvs det är uppenbart att man inte behöver ha bråttom med att streama om man orkar byta CD platta. Och LP försäljningen fortsätter att öka.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 17 May 2018 - 06:53

Nu stormar det kring Tidal igen efter anklagelser om falska streams. . .o visst ser det konstigt ut detta att mängder av streams av samma skiva har börjat samma hundradels sec o slutat lika exakt.

https://www.aftonbla...-falska-streams

#6 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3022 inlägg

Postad 18 May 2018 - 08:32

Tidal verkar vara skurkar och banditer, helt klart.

#7 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 18 May 2018 - 17:54

Kommer lite väl många negativa signaler från Tidal för att man skall känna sig säker med sitt ROON köp