Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Köpa en DVD-spelare eller ej...

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

#1 goldfish1977

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 290 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 00:23

Jag funderar på om jag ska köpa en DVD-spelare nu eller vänta ett tag på "de nya formaten". Jag har en Arcam AVR300 och har kikat lite på DVD-spelaren DV79. Den klarar inte SACD (kanske inte ett verkligt problem egentligen) och klarar inte av att skala internt. Däremot ska den klara ljud och bild bra i övrigt, dock så har den något år på nacken nu.

Idag använder jag min HTPC som jag tweakat in helt OK för att få bra bild från DVD. Dock vill jag nog främst stationär spelare (också) för att det är otroligt snabbt/smidigt att komma igång, nästan helt tyst och klarar högupplösta format, såsom DVD-A. Jag vill förstås även ha bra bild via HDMI.

Nackdelen är att när de nya formaten kommer, så blir säkert 2:a/3:e-handsvärdet lägre... men å andra sidan kommer det nog ta ett tag innan det finns många nya filmer, bra spelare osv.

Priset bör nog inte överstiga 10000 kr och de alternativ jag kikat på:

Arcam DV79 (begagnad för c:a 10000 kr)
Pioneer DV-989AVi (ny c:a 9000-10000 kr)
Denon 3910 alt. 3920 när den kommer (c:a 10000 kr)

Har ni några tips ni kan komma med? Vilken av ovanstående spelare skulle ni välja? Hur står sig gamla DV79?

#2 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 08:20

Jag satt i samma sits som dig fram till igår, när jag lade en beställning på en Marantz DV-7600 (efter ett test hemma) - det är en mycket kompetent spelare för pengarna.

#3 Guest_editman_*

• Guests

Postad 18 January 2006 - 09:31

Jag fick hem en Oppo DV-971H häromdagen. För mig så ska jag försöka ha den som spelare tills det stabiliserar sig lite på HD-fronten.

Har varit inne på att köpa ny projj och DVD ett tag men nu behöll jag min HT-1000 och köpte en uppskalande "enkel" DVD-spelare så länge.

Fixar de bara några småsaker i nästa firmware så är den faktiskt snudd på perfekt. Ingen SACD, men de få skivor jag har får ligga i malpåse ett tag bara...

#4 goldfish1977

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 290 inlägg

Postad 18 January 2006 - 11:30

Bildmässigt verkar Oppo DV-971H riktigt bra enligt de tester jag läst för länge sen. Hur är det med ljudkvalitén på CD resp. DVD-A? Finns det några tester som fokuserar på den aspekten?

Annars kan faktiskt Oppo/BBK vara ett bra alternativ, hade nästan glömt bort den spelaren.

Berätta gärna om dina ljuderfarenheter med Oppo 971H.

Jag fick hem en Oppo DV-971H häromdagen. För mig så ska jag försöka ha den som spelare tills det stabiliserar sig lite på HD-fronten.

Har varit inne på att köpa ny projj och DVD ett tag men nu behöll jag min HT-1000 och köpte en uppskalande "enkel" DVD-spelare så länge.

Fixar de bara några småsaker i nästa firmware så är den faktiskt snudd på perfekt. Ingen SACD, men de få skivor jag har får ligga i malpåse ett tag bara...

#5 Guest_editman_*

• Guests

Postad 18 January 2006 - 11:37

Jag kommer med en summering av spelaren så fort jag installerat den ordentligt. Nu hänger det bara kablar hemma och spelarens fjärr hann jag precis lägga in i min Pronto så nästa filmkväll kommer att inledas med ett litet nerdyk i Oppon.

#6 goldfish1977

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 290 inlägg

Postad 18 January 2006 - 11:39

Det låter bra! Berätta gärna också om spelaren är tyst när den spelar CD/DVD/DVD-A.

I din djupdykning får du gärna titta lite på ljudbiten också :)

Redigerat av goldfish1977, 18 January 2006 - 11:39.

#7 Guest_editman_*

• Guests

Postad 18 January 2006 - 11:47

I will!

#8 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 11:58

Jag satt i samma sits som dig fram till igår, när jag lade en beställning på en Marantz DV-7600 (efter ett test hemma) - det är en mycket kompetent spelare för pengarna.

Mycket intressant att läsa då jag själv har funderingar på denna spelare, alt DV 6600.
Jag läste på Smartson att uppstarten av filmer tar 25 sekunder och att testarna tyckte att det är i längsta laget. Stämmer detta och var det i såfall något du störde dig på ?

//Y-front

#9 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 18 January 2006 - 12:07

Y-front; jag har sedan tidigare Philips DVD963SA som är någorlunda erkänt seg på att läsa av skivor, så för min egen del var det absolut inte något störningsmoment. Men, jag tror däremot att det inte tog 25 sekunder för att initiera skivorna - det kändes i alla fall inte som det - dessutom har jag inte "så bråttom" att en lång initiering av skivorna skulle vara avgörande eller på något sätt påverka mitt val av spelare. :)

#10 moggsajt

Marantz...

• Members
  • PipPipPip
  • 256 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 12:14

Hej,

OT: Yfront,

Jag har en dv6400 och stör mig inte på uppstarts tiden för filmer, jag har faktiskt aldrig ens reflekterat över detta.

Något som jag tänkt på är däremot uppstarts tiden för DVD-A vilket kanske är lite lång men inget att oroa sig för.

Jag är mycket nöjd med min spelare och dv6600/dv7600 borde vara bättre...

Back to topic:

DV7600 tycker jag som Cquene är ett bra val, marantz optimerar sina produkter för att återge ljud på ett bra sätt. DV6400 fick fina betyg i tester för sitt sätt att återge CD och SACD. DV7600 lär ju inte vara sämre med sina HDAMS.

Bild sidan är också bra på DV6400 tycker jag och specarna för DV7600 tycker jag ser mycket fina ut.

//mogge
~:Marantz Monitor Audio Audio Pro:~
....Componenter i min anläggning....

#11 Y-front

• Members
  • 2687 inlägg

Postad 18 January 2006 - 12:55

C-Quence och Moggsajt.

Visst är det så att bildkvalitet, mm, spelar större roll än ev uppstarttider. Jag reagerade bara på 25 sek, tyckte det lät väl mycket. För skoj skull klockade jag min gamla Pioneer DV 575A. Det tog 11 sek från att skivsläden åkt in till att första bilden visades, viss skillnad i tid.

Nu anser jag som sagt inte att detta är viktigt och det kommer med största säkerhet att bli en Marantz dv 6600 eller dv 7600. Jag tror att det blir det sista DVD spelarköpet jag kommer att göra, med tanke på dom nya formaten som är på gång. Då vill jag satsa på en riktigt bra spelare med hög kvalitet, som man kan ha några år.

//Y-front

#12 derwiath

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

» Har 3 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 13:01

Intressant tråd!

Jag sitter i exakt samma position, har en AVR300 men en xbox som spelare. Som ni förstår är inte detta helt optimalt :)

Hittils har jag helst velat ha en DV79, dels för att den skall vara en så bra maskin, och dels för att den skulle passa in fint brevid receivern, rent designmässigt alltså.

Men nu när det börjar närma sig HD har jag också börjat fundera om det e värt att lägga 16k för en dvd-spelare. En annan anledning är ju just det att den inte kan skala upp bilden till 720p. Vore ju bra om man skulle skaffa sig en projektor, vilket självklart står på önskelistan. De flesta projjar brukar vad jag förstått inte vara så bra på att skala bild själva.

Har funderat en hel del på Marantz DV6600 då den fått bra kritik, men eftersom jag tänkt ha spelaren
som CD-spelare också kanske man borde kolla in 7600:an istället. Den skall ju, enligt rykte, vara en kompetentare ljudspelare. Om jag tänker efter spelar jag nog CD lika mycket som DVD egentligen, kanske mer t.o.m.

Jag ska försöka pallra mig ut på stan och jämföra båda spelarna IRL. Ska bli intressant.

Redigerat av derwiath, 19 January 2006 - 08:37.

#13 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 18 January 2006 - 13:13

derwiath; kolla med Ljudmakarn och Hemmabiocenter ifall du inte kan få låna hem en spelare - det är ju trots allt där (hemma) du kommer att använda den. :)

Men visst, att jämföra spelare i butik fungerar också, så länge man jämför minst 2 spelare på samma anläggning (förstärkare, högtalare, kablar o.s.v.) för att på så sätt kunna jämföra prestandan spelarna emellen...

#14 Y-front

• Members
  • 2687 inlägg

Postad 18 January 2006 - 13:43

Derwiath !

Du får gärna skriva dina intryck om spelarjämförelserna här på forumet, skulle vara mycket intressant att läsa dom. Jag har själv tänkt att jämföra dessa två, men pga renovering av gästrum, hall och ett av vardagsrummen, kommer jag antagligen ha lite ont om tid dom närmaste månaderna :)

//Y-front

#15 derwiath

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

» Har 3 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 18:56

derwiath; kolla med Ljudmakarn och Hemmabiocenter ifall du inte kan få låna hem en spelare - det är ju trots allt där (hemma) du kommer att använda den. ;)

Ja det vore ju förståss allra intressantast att prova det hemma. Vore ju riktigt klockrent om man kunde få hem båda o provspela samtidigt, men det låter lite för lyxigt nästan :)
Skall försöka hinna höra med dom i helgen!

Postar lite intryck här efter provlyssningen