Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Köpa en DVD-spelare eller ej...

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

#16 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 19:05

Jag har haft en BBK DV971H ett tag nu och kan säga att den är kass IMO ljudmässigt faktiskt. Det är en riktigt bra bildmaskin via DVI. Nothing more, nothing less. Dock bara om man kopplar in den med DVI. Scart och komponent är ingen höjdare, men är kanske tittbart på displayer med mindre bildyta. Utöver DVI till min projektor kör jag med scart till TVn och det funkar okey. Dock inte den där sista skärpan som man är van vid via Scart-RGB. Jag skulle te.x. inte köpa den om jag bara kunde koppla in den med komponent om man säger så. Då finns det ett gäng andra bättre spelare att välja på (Pioneer DV-585 m.fl. m.fl.).

CD låter ganska platt. Inga "mikrodetaljer" i återgivningen som sagt. DVD-Audio låter okey för prisklassen, men det är inte direkt så att jag sitter och myser när jag spelar DVD-Audioplattor. Har man lite högre ljudkrav är den inte så mycket att ha.

Vill man ha en bra musikspelare med även bra bild så är Marantz DV7600 ett bra alternativ, som vi vart inne på tidigare. Dock är den ganska så mycket dyrare om man jämför med BBK/Oppo-spelaren.
Hälsningar Peter

#17 goldfish1977

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 290 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 19:20

PeterM, bra input. Jag tror att jag mer är ute efter en maskin som ska vara bra på bild OCH ljud, så man kanske ska titta närmare på Marantz DV7600.

Hur står sig ljudet på Marantz DV7600 mot ex. Arcam DV79 eller Denon 3910? Oppo:n behöver vi kanske inte ta upp i sammanhanget :-)

#18 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 19:44

goldfish; utan att ha testat de tre maskinerna sida-vid-sida (men hört de individuellt däremot), så tror jag att Arcam DV79 ger Marantz DV7600 något att springa efter, medan Denon DVD-3910 hamnar på efterkälken av båda, vad gäller CD-uppspelning.

Någon som kanske har bättre koll/testat de sida-vid-sida eller har bra ljudminne, kanske kan skriva ett par rader?

#19 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 19:45

Goldfish 1977 !

Vad tror du om Denon 2910, kostar 7300 kr regfri ?

Spelaren har fått många riktigt fina recensioner och jag kommer pga dessa att jämföra den mot Marantz dv 6600 och 7600. Jag är precis som du ute efter en maskin som har bra bild och ljudkvalitet.

//Y-front

#20 goldfish1977

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 290 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 19:55

Återkom gärna i denna tråd vad du kom fram till :-)

Hur stor roll spelar det att Arcam DV79 inte kan skala upp till 720, 1080? Vad anser ni?

Nackdelen med Marantzen är att allting verkar lite omständigt enligt vad jag läst. Att spela upp en DVD-A-skiva kräver att man går in i menyer och ändrar om inställningar. Jag har inget att jämför med, det kanske är likadant för andra spelare.

#21 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 20:06

Ja just det, jag köpte What Hi-Fi? idag (ja, jag vet, men det var endast) för att de har ett grupptest med Arcam DV78, Denon DVD-2910, Marantz DV7600, Pioneer DV-989AVi och Yamaha DVD-S2500 i det numret (February 2006), och jag var intresserad av att se vad de kom fram till (eller vilka de slänger ut fem stjärnor till, som brukligt i den tidningen :) )...

Hur som helst, så här rankade de...

...CD-ljud:
  • Arcam DV78
  • Marantz DV7600
  • Yamaha DVD-S2500
  • Denon DVD-2910
  • Pioneer DV-989AVi
...bild:
  • Pioneer DV-989AVi
  • Yamaha DVD-S2500
  • Denon DVD-2910
  • Marantz DV7600
  • Arcam DV78
EDIT; Och den som är intresserad av och veta vilken produkt som blev testvinnare och därmed fick dem berömda fem stjärnorna, var: Pioneer DV-989AVi (trots att den fick sämst betyg (3) vid CD-uppspelning)...

Redigerat av C-Quence, 18 January 2006 - 20:10.

#22 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2006 - 20:12

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro om Denon 2910. Använde mig av sökfunktionen här på forumet, skrev in Denon. Finns en hel del intressant att läsa och vissa har tydligen haft problem med denna spelare.

Det är testande med egna ögon och öron som gäller för min del framöver, blir bara snurrig i skallen av alla för resp nackdelar som räknas upp på just Denon 2910 ;) border=0 alt=blink.gif /> Marantz dv 6600 el 7600 känns mer och mer intressanta för min del. Skall bara försöka stjäla till mig lite tid nu när jag är mitt uppe i renoverande av vårt hem :)

//Y-front

#23 Guest_editman_*

• Guests

Postad 18 January 2006 - 22:37

Ja DV971H:an lär man inte köpa för dess ljudegenskaper. Kör man digitalt ljud så är det ju som vilken annan DVD-spelare som helst men de analoga utgångarna lär inte hålla någon hög klass. Ungefär som andra DVD-spelare i samma prisspann.

Däremot så är bilden via DVI väldigt biolik. Detaljerad ner till kornet men utan några bieffekter.

#24 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 18 January 2006 - 23:43

Ja DV971H:an lär man inte köpa för dess ljudegenskaper. Kör man digitalt ljud så är det ju som vilken annan DVD-spelare som helst men de analoga utgångarna lär inte hålla någon hög klass. Ungefär som andra DVD-spelare i samma prisspann.

Däremot så är bilden via DVI väldigt biolik. Detaljerad ner till kornet men utan några bieffekter.

"Utan några bieffekter"...? Nja, den har "DCDi-macroblocking". Syns som block i mörka partier av bilden. Dock kanske inte lika synligt jämfört med många andra spelare med Faroudjas FLI-2310-chip i sig. DCDi-MB är te.x. mer synligt på Denons DVD-2910 än vad det är på BBK DV971H (IMO).
Hälsningar Peter

#25 MattiasH

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 994 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2006 - 00:05

Ang testen där så gillar jag personligen DV7600 på bildsidan över Denon 2910, bland annat pga att den inte har något macroblocking. Den ger en väldigt ren och klar bild med fina färger. Vår gode perra1 har kalibrerat en TX200 med DV7600 och sa att den även har korrekt färskalehantering.

På ljudsidan kan jag nog hålla med, Arcamen är lite vassare men 7600 är riktigt kompetent den med. Har flera kunder som kör den som spelare för rätt ordentligt dyra system med riktigt bra resultat.

DV6600 matchar upp rätt väl på bildsidan, med samma karakteristiska rena bild och för att ha Faroudja väldigt lite MB. Den låter också bra över digitala utgångarna men hänger inte med storebror på CD-ljud.
Voddler
The magical world of movies

#26 drem

Oh! A Ball! Oh, boy! Oh, boy! A Ball!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1201 inlägg

» Har 28 bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2006 - 00:44

Finns det någon spelare som har minst lika fin bild (DVI/HDMI) som Denon 3910 fast utan macroblockingbesvär?

#27 Videofilur

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Postad 19 January 2006 - 00:51

DV6600 matchar upp rätt väl på bildsidan, med samma karakteristiska rena bild och för att ha Faroudja väldigt lite MB. Den låter också bra över digitala utgångarna men hänger inte med storebror på CD-ljud.

Jag skulle vilja säga att DV6600 i princip inte har någon MB alls. Vad man kan se ibland är en något (läs marginellt) orolig bild där det med andra spelare (exempelvis Philips DVP9000S) istället är tydlig MB. I övrigt en riktigt bra bild, även med komponent.

Tycker också att den låter ganska bra med CD-ljud.

Man får inte glömma bort att DV7600 är dubbelt så dyr som DV6600. Då är frågan: Vilken spelare är mest prisvärd?

#28 Guest_editman_*

• Guests

Postad 19 January 2006 - 13:41

Macroblocking märks tydligen inte så mycket på HT-1000, eller så tänker jag inte på det.
Den har ju en typ FLI2301, eller nått, så jag är nog ganska van med DCDi kretsens bild...

#29 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1854 inlägg

Postad 23 January 2006 - 03:18

Väldigt intressant tråd för mig oxå det här så jag kliver in här istället för att starta en ny tråd.
Har en Philips DVD-963 idag. Den har jag nu flyttat till ett mindre rum där jag håller på och sätter ihop en anläggning med bl.a Dynaudio Audience 42 högtalare.

Jag har oxå en Sony RDR-HX710 dvd inspelare med hårddisk som jag kört som dvd ett halvår nu, Philipsen har fått vara cd. Tycker Sonyn fungerar bra som dvd, ser ingen direkt skillnad mot Philipsen. Däremot provade jag den som cd i helg, det lät verkligen hemskt.

Jag funderar alltså på att antingen köpa en ren cd spelare eller en ny dvd med hdmi då jag kanske skulle kunna klämma ut lite mer bildkvalitet ur min Epson TW600.

Verkar ju vara Marantz 7600 som gäller om max taket ligger under 8000:-, frågan för mig då är hur står den sig mot cd spelare kring 5-6000:- ?
Tänker på modeller som t.e.x Rotel RCD-02, Arcam Diva CD-73T.

Någon som vet ?

#30 Guest_editman_*

• Guests

Postad 23 January 2006 - 11:42

För att skriva lite mer om Oppon som jag nu har haft en vecka så kommer här en summering.

Spelaren är faktiskt stabilt konstruerad. Sånär som själva släden då.
Den sviktar ganska mycket och åker inte ändå ut. Dvs hela skivan kan inte placeras ner utan man måste sticka in den lite i spelaren och sen ner.

Fronten är härligt sparsmakad och på den finns endast fyra knappar. Power, eject, stop och play/paus. Min anläggning, försteg, slutsteg, oppo och Roku, har nu hela fem knappar totalt!

Jag tycker att den är lite snygg. Displayen ser trevlig ut med sitt blåa sken men att kunna avläsa den från några meters håll är ömöjligt då det bara grötar ihop sig. Gudskelov kan man stänga av de starkt lysande dioderna som också finns på fronten.

Kontakterna på baksidan är av bra kvalite. Guldplätterade kontakter. Inget extraordinärt men för priset bra. Komponent, SCART, video/svideo och DVI-D för bild och analoga utgångar för 5.1 samt optisk/koaxial digital.

Knapparna på fronten reagerar lite segt så ibland blir man något förvirrad om det har hänt något eller ej. Fjärren däremot får spelaren att reagera bums.
Den påminner lite om en Sonyfjärr och kvalitén är bra. Däremot så är den nästan omöjlig att navigera i mörker. Menyknapparna och setup/menyknapparna sitter bra men de andra som t.ex. subtitle och audio är omöjliga att hitta utan att ha lite ljus på fjärren.

Den numeriska sektionen och stop, play, paus är självlysande men jag hade valt de knappar som man använder ofta som självlysande. Dvs just subtile/audio/osd.

Ett annat aber med fjärren är själva firmware-versionerna. Beroende på vilket firmware man har i spelaren så funkar olika fjärrar. Det tog ett tag att hitta en kombination och det var ett inofficiellt firmware som funkade till slut.

Kul är att "Truelife" heter "Turelife" på svenska :) Annat kul är bruksanvisningen som har en hel uppsättning ordvurpor på svenska. T.ex. så blir man inte mycket klokare på meningen: "Om symbolen [knapp ogiltig] dyker upp vid tryck på knapp, tryck på knapp igen"? Hu?

Menysystemet består av flikar som representerar olika inställningsområden. Det mesta går att ställa in men upplösningen i utgångssignalen med DVI gör man direkt men knappen "DVI" på fjärrkontrollen. 540p(!), 576p, 720p och 1080i.

540p får bilden att skifta 50% utanför panelen och funkar inte med min projj men de andra ligger helt rätt.

Nu har har jag bara kört den koaxial digitala anslutningen för ljud än så länge. Jag har inget att klaga på här, det låter bra och ingen skillnad som jag lagt märke till jämfört med andra spelare som jag har haft. Får återkomma om/när jag kollar de analoga utgångarna.

Jag kör inte DVD-A eller SACD just nu.

Så till bilden då. Med min setup hemma, Nec HT-1000 och en Supra HF-100 DVI-DVI 12 meter får jag en signal som HT-1000 trivs väldigt bra med.
Skillnaden mellan 720p och 1080i är mycket liten men jag föredrar 720p. På något sätt höjjer sig projjen enormt med denna signal och jag kan tänka mig att spelare med motsvarande utgångssignal presterar något liknande.

Nu är Oppon en billig spelare och för 1.800:- kan man inte annat än att vara nöjd.

Färghanteringen är mycket bra. Nec:en har lite svårt för grönt ibland och det kan synas men bortsett från det är det fina bilder som presenteras.

MB finns där, men som jag sagt tidigare så har jag vant mig lite vid det iom DCDi kretsen i HT-1000. Söker man efter det så syns det men det är inte så farligt framträdande.

Spelaren ska ju vara en 98 poängare enligt Secret vad gäller deinterlacing. Jag har märkt några småsaker som att bilden ryckt till, men det har bara hänt 1 ggr per film ungefär, och inte alla filmer.
Det kan ju bero på själva avläsningen eller avkodningen av MPEG-2 strömmen.

Lagerbytet märks om det är på ett illa valt ställe. ½ sekund cirkus.

Det som kan störa är att ljudet kommer före bilden. Svårt att precisera exakt varför, för det kan vara en dialog där ena skådespelaren ligger i synk och den andra inte?!
Man kan lägga på delay från 10ms till 120ms (beroende på firmware) och ett delay på runt 40ms löser det mesta i min kombination spelare/kabel/projj. Men det är lite trist då jag aldrig märkte detta förut på andra spelarna jag haft.

Vad gäller bildinställningarna så blir bilden bäst med skärpan inställd på off. Den är skarp och detaljerad ändå. Kör man t.ex. med skärpan på "medium" får man ett väldigt fint bilddjup men på bekostnad av konstgjord skärpa.

Jag har faktiskt inte kommit till Divx/Xvid uppspelning ännu, har inte så mycket kul på sådana format just nu.

Man skulle vilja slippa synkproblemet och ha en bättre fjärr. De förstnämda kan man hoppas att det löser sig med framtida firmware uppdatering. Det andra problemet kanske löser sig då jag beställt en ny fjärr till Oppon från Oppo i USA.

Summa summarum. Man får det man betalar för. Egentligen borde man vända på det hela och förvänta sig samma "basprestanda" som denna spelare i dyrare spelare fast med färre brister.