Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Köpa en DVD-spelare eller ej...

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

#31 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 23 January 2006 - 12:25

Kero; jag hittade det här...

Angående bilden:

The results were impressive. I would argue that you have to spend considerably more to get any appreciable benefits. To be made to feel wanting, you really have to compare it with a much more expensive player, such as the top of the range Denon DVD-A1XV, a costlier unit that uses Silicon Optix video processing; presumably Marantz will follow suit sooner or later with a DVD player using its favoured Gennum-based video processing solution, which has already been incorporated in its VP-12 S4 DLP projector.

Angående ljudet:

Sonically, all is sweetness and light. As a CD player (many want a player that will do their CD collections justice, so this is important even for a home cinema design) the DV7600 is clean, detailed and articulate. It has a smooth, sophisticated demeanour that separates it from many lesser players. Audio jitter is 222.3ps, which can be considered very good.

Slutsats:

Overall, the Marantz DV7600 can be considered an advanced DVD player, which is strong in both features and (particularly) video and audio quality. It would provide a great basis for a fairly ambitious system, and is unlikely to disappoint either audio or cinephiles. Pioneer’s DVD DV-989AVi is better specified, but it sells for more. The choice is yours.

Källa: Home Cinema Choice

Angående bilden:

The DV7600’s performance is stunning. The most remarkable attribute of its picture is its astonishing freedom from noise. Common problems with grain, dot crawl or mosquito noise are also practically entirely absent – making this Marantz a particularly good friend of projectors or really large TV screens. Also hugely impressive is the DV7600’s fine detail response. It ekes out every last drop of texture and detail from any DVD you feed it, creating a breathtaking sense of depth, scale and solidity. And this is just using the standard progressive output mode! In 1080i or especially 720p mode, the detail presented is even more acute – and remarkably, it’s achieved without unwanted processing side effects. The DV7600’s colours, meanwhile, are luminous in their intensity, especially using the RGB Expanded HDMI setting – not least because of the sumptuous depth and tone of the black-level response the deck is capable of delivering. We should say that it is possible to slightly mess up the DV7600’s pictures. If you’re too heavy handed with its noise reduction or detail-level settings, movement, especially over skin, can look a bit soft. But provided you’re careful, the DV7600’s picture is nothing short of spectacular.

Angående ljudet:

Thankfully, audio doesn’t let the side down one bit. Standard DVD movies sound crisp, detailed and involving. But it’s with high resolution SACD and DVD-Audio that the DV7600’s prowess is most apparent. The level of detail in the mix and superb timing with all music types is only matched by the wonderfully immersive way the whole soundstage is held together, with just the right degree of control.

Slutsats:

The DV7600 really is a stunner. It at least matches the best that its most direct rival, Denon, can offer, and simply has to be a must-audition product for anyone with a big screen or projector to feed.

Källa: What Video and Widescreen TV

Angående bilden:

The Marantz marks itself out as a little different to the norm with spectacular clarity and sharpness and a very dark and contrasty image – particularly through the HDMI output. Shadow detail is a little lost to intense blacks but colours are richer than a Belgium chocolate torte and there is a depth of picture that few DVD players eek out at any price. Processing is also top-notch with virtually no digital banding visible even on discs with low bit-rate transfers. This is a near perfect picture for serious movie night entertainment in a darkened room. And therein lies the Marantz’s Achilles’ heel. Unless you put your TV into dynamic picture mode, thus adding all sorts of silly colour issues, the DV7600’s HDMI picture is simply too dark in daylight. Switching to progressive component connection immediately ups the brightness but you loose the awesome colour saturation and sheer clarity of the picture available through HDMI. Sky Captain and the World of Tomorrow’s pastiche colour is handled well in this analogue mode but Pixar animated fayre could do with a tad more pizzazz. The HDMI connection’s excellent sharpness also falls into slightly artificial looking edge definition through component video. Hmmm, a conundrum indeed.

Angående ljudet:

Marantz’s universal players have always excelled in the audio department and the DV7600 is a cracking music maker. The CD and SACD playback in particular is right up there with best dedicated players, being as smooth as silk and graced with a spacious air and solid tuneful bass. It’s quite a sonic revelation for a DVD player and actually makes the otherwise excellent DVD-A playback sound relatively congested.

Slutsats:

The DV7600 has more noteworthy traits than any other machine in our test but its allegiance to the dark side, particularly on HDMI video, make it more an acquired delicacy than a great all rounder. You may love it, you may not. Ooooh we think we do

Källa: What Home Cinema

#32 perra1

Till er tjänst....

• 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 23 January 2006 - 13:31

Det verkat inte bättre än att killarna i UK blaskorna inte förstår skillnaden mellan Studio RGB och PC RGB ;)

Att de uteslutande rekommenderar att ställa spelaren i expand tyder på dåligt omdömme, och jag hoppas att de får tillbringa evigheten med en okalibrerad Davis projektor... :)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#33 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 23 January 2006 - 15:10

perra1; jag reagerade också på det och förstår inte riktigt hur man kan "gå bet" på det?! :) border=0 alt=huh.gif />

Nåja, uppenbarligen fungerar Marantz DV7600 mycket bra för pengarna enligt diverse tester, och efter testet i hemmiljö blev jag fullständigt övertygad över dess prestanda.

Kero; jag har en Sanyo PLV-Z2 med sämre tryck i bilden än din Epson EMP-TW600 och jag upplevde inte 7600'an så pass mörk som recensionen hos What Home Cinema eventuellt ger indikation om, utan tyckte att trycket var fullt tillräckligt för att projektorn (PLV-Z2, low lamp-läge och stängd iris) kvällstid skulle belysa duken tillräckligt i ett inte-helt-mörkerlagt-rum med vita väggar och tak.
Sedan att ljudkvalitén gick upp några steg (i jämförelse med Philips DVD963SA) var ett mycket trevligt bemötande.

Lägg dock till 7600'an till din lista av potentiella DVD-spelare - det tycker jag den är värd.

#34 Birdie

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 687 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 23 January 2006 - 16:33

Själv fattar jag ingenting av deras resonemang :) border=0 alt=unsure.gif /> för även om dom väljer att köra PC RGB från HDMI utgången och klippa allt under digitalt 16 så varför skulle det öka blackleveln vid omkoppling till 576p över komponent det är väl 2 helt skilda saker?

Mvh Birdie

#35 perra1

Till er tjänst....

• 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 23 January 2006 - 20:13

Japp - och över komponent skickar han dessutom information motsvarande studio nivåer... Han har kört bort sig helt och hållet :)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#36 ZoomAir

En glad entusiast.

• PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1917 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 23 January 2006 - 22:44

och jag hoppas att de får tillbringa evigheten med en okalibrerad Davis projektor... :)

mvh

/Pär

;) :)

Redigerat av ZoomAir, 23 January 2006 - 22:45.

#37 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1854 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 23 January 2006 - 23:47

C-Quence: Tack för alla dom citaten, den verkar onekligen bra och jag har ju sett den in action hos Hembiocenter och den verkade ge en väldigt fin bild.
Det jag inte gillar är när många recencenter beskriver ljudet från Marantz spelare som "Smooth" och "Sweet" m.m, det är inget ljuideal jag strävar efter.

Frågan för mig är bara om jag alls ska börja byta dvd eller bara köpa en cd spelare, man får fina billigt på begat marknaden.

Redigerat av Kero, 23 January 2006 - 23:50.

#38 stefan_s

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Postad 25 January 2006 - 17:42

Verkar ju vara Marantz 7600 som gäller om max taket ligger under 8000:-, frågan för mig då är hur står den sig mot cd spelare kring 5-6000:- ?
Tänker på modeller som t.e.x Rotel RCD-02, Arcam Diva CD-73T.

Någon som vet ?

Hej

Jag har inte hört på dessa två CD-spelare men jag har hört på Marantz 7600 och på Arcams DVD-spelare. Jag tycker skillnaden är stor mellan Marantz och Arcam DV-78 som CD-spelare, däremot klart mindre mellan DV78 och DV79. CD-73T lär spela på ungefär samma nivå sägs det, kan vara en smaksak då dom antagligen låter lite olika. Slutsatsen är ju att Marantz inte har en suck mot CD-spelare i den prisklass du nämner (detta är ju logiskt!). Om du inte har något emot att köpa begagnat så finns det ju ett bra utbud på CD-spelare och man kan ju få t ex en hyfsad ny Linn Genki för dessa pengar ev kanske en Naim CD5 (men dom är svårare att hitta). Då får man ju något som är klart bättre.

Det finns ju fler aspekter kanske, ljudmässigt bra DVD-spelare=ljudmässigt bra MP3-spelare. Visst hör formatet inte hemma i Hifi-sammanhang men faktum är att det är bra att ha och MP3 lyfter från olyssningsbart på en dålig DVD-spelare till helt OK på en (ljudmässigt) bra.

Jag vet inte var du bor men t ex Ågrens i Göteborg har ju både Marantz och Arcam (numera även Naim), desamma gäller väl Ljudmakaren i Stockholm ? Ut och lyssna alltså, det skall man alltid göra innan köp.

#39 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 25 January 2006 - 20:05

Välkommen till forumet, stefan_s! :)

#40 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1854 inlägg

Postad 25 January 2006 - 23:37

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet, väldigt itnressant. Nog förstår jag attd et är skillnader på dvd och cd spelare men jag trodde ( läs hoppades ) att dvd skulle ha kommit närmare.

Personligen skulle jag gärna köpa en begagnad cd spelare och sen en ny billigare dvd med hdmi och bra bild. Men jag försöker vara snäll med min flickvän och ha en anläggning som består av så lite komponenter som möjligt för att inte krångla till det så mycket.
Som det är nu blir hon galen på mig ibland. Har två dvd spelare, bara den ena används för film, den andra agerar cd. Har en hembioreceiver ( rätt ingång måste väljas för film eller för cd ), preout på denna är kopplad till ett stereo försteg ( rätt ingång måste väljas för att kolla på film eller lyssna på cd ) som i sin tur är kopplad till ett tvåkanals slutsteg. Så om jag då ska ha en enkom cd blir det tre spelare. Dvd inspelare, dvd spelare till projektor ( för hdmi ) och cd spelare.
Jag förstår om hon skulle bli lite less... :)

#41 goldfish1977

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 290 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 28 January 2006 - 00:37

Tankarna snurrar runt... och därför en lite annorlunda frågeställning: Om man bortser helt från bild. Tror ni då att det är en god idé att köpa Arcam DV79 eller Marantzen eller annat märke?

Ex. finns det Oppon som har fått väldigt bra kritik på bildsidan. Finns det spelare för ljudsidan som fått lika bra (men där bilden kanske inte håller toppklass).

Jag är nämligen egentligen rätt nöjd med att spela upp DVD på HTPCn idag. Däremot skulle jag vilja ha bättre ljud (inkl DVD-audio)...

Redigerat av goldfish1977, 28 January 2006 - 01:13.

#42 goldfish1977

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 290 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 01 February 2006 - 22:28

Nu behöver jag inte fråga mer om jag ska köpa någon DVD och i så fall vilken. Det blev en Arcam DV79! Spelaren kommer förhoppningsvis på fredag! :)

#43 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 01 February 2006 - 22:54

Grattis till köpet! :)

#44 stefan_s

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Postad 03 February 2006 - 13:21

Nu behöver jag inte fråga mer om jag ska köpa någon DVD och i så fall vilken. Det blev en Arcam DV79! Spelaren kommer förhoppningsvis på fredag! :)

Grattis! Det är en kanonspelare på allt den gör. Visst, kvalitet kostar. Speciellt ljudkvalitet.

#45 epkmack

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Postad 16 June 2006 - 19:31

OK, men vi besvarade ju inte frågan i titelraden.
Skall man köpa DVD spelare nu eller inte? Hur lång tid innan de nya formaten kommer i "mid och high end" utförande? Jag kör Primare SPA20 och JMLabs926 och man vill ju ha en spelare som matchar den utrustningen men det känns liiite dumt att köpa DVD-spelare 2006, eller har jag helt fel?