Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Lip sync controll? Behövs det eller ej?

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 Andreas79

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 22 August 2006 - 17:22

Jag står i köptankar inför en ny projj och ny dvdspelare som har HDMI ut. Projjen lutar åt HS-60.

Min DTS dekoder i min H/K AVR500 spökar imellanåt, men jag har inte lust att byta ut den. Om jag nu köper en DVD-spelare med inbyggd dekoder och skickar ut ljudet analogt till H/K:n så är ljudbiten ok, frågan är sedan om jag kör bilden digitalt "HDMI" till projjen, kan man då råka ut för att bilden inte cynkar med ljudet. och att man då skulle behöva en DVD-spelare med Lip sync så att man har möjlighet att fördröjja ljudet?

Ni som har kört med HDMI har ni haft några Lip sync problem?? Det kommer ju som sagt HD spelare och säkert nya ljudformat med högre upplösning så jag vill inte uppgradera för mycket utan vill helst lägga ribban under 5000:- för DVD spelaren.

Jag ser gärna att både ljud o bilddelen är i bra klass på DVD-spelaren. Någon som har lite förslag på spelare, eller finns det möjligtvis någon som har en juste spelare att sälja??

Mvh Andreas

#2 Enlund

Buy quality, cry once

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 851 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 23 August 2006 - 00:11

Jag har en Sanyo PLV-Z4 och en Marantz DV6600 tillsammans med en något äldre reciever (Technics SA-DA8). Matar projjen med HDMI och recievern med en Toslink(optisk digital)-kabel.
Har inte upplevt något läppsyncproblem alls faktiskt.... men om din reciever "spökar" så vet man ju inte vad som kan hända ;-)

I vilket fall... om du vill ha en billigare DVD "sålänge" kan jag varmt rekommendera Marantzen. Sjukt mycket bang-for-the-buck om du frågar mig.

/D
david enlund | enlund.se
Componentmästare i James Bondkunskap
Min dvdlista.

#3 Andreas79

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Postad 23 August 2006 - 06:32

Det som spökar är enbart själva DTS-dekodern i min H/K, DD-dekodern är det inget fel på. Jag har hört att detta var ett tillverkningsfel som omfattar ett antal AVR500 av en viss seriegrupp. Det är inga andra fel på den i övrigt.

Om ni sett på digital TV så har jag varit med om att TV-sändningar inte haft ljud och bild cynkade utan att läpparna rör sig men ljudet ligger före eller efter....Det var detta jag funderade på, om jag nu har tänkt skicka ljudet analogt ifrån DVD-spelaren och Bilden Digitalt "HDMI" till projjen om detta kan göra att man råkar ut för en fördröjning?

#4 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 23 August 2006 - 07:31

Det är oftast deinterlaceingen samt skalning av bilden som gör att ljud/bild hamnar snett - inte dekodningen av ljudet.. Visst finns det säkert de gånger där ljudet kanske hakas upp, men det är betydligt mer ovanligt.

Men om vi förutsätter att det nu defacto är ljudet som "försenas" så är det fortfarande inte säkert att problemet löser sig :wub: border=0 alt=sad.gif />

Vad jag förstår så tänker du skicka ljudet analogt och bilden digitalt - tyvärr finns då inte garantier för att du hamnar rätt, eftersom bilden fortfarande behöver behandlas i projektorn.

Det bästa du kan göra är att "flirta" med din lokala handlare och låna hem en HDMI kabel för att testa.

Annars finns det synch boxar - t ex Kramer, Felston och Primare har dessa som tillbehör - där du kan ställa in audiodelay :wub:

Lite mer information hittar du här:

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=3222

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=5067

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=1959

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=1475

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#5 Andreas79

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Postad 23 August 2006 - 08:18

Man tackar så mycket Perra1 :wub: Jag har väl tänkt låta DVD-spelaren sköta bildbehandlingen och skicka bilden progressiv upp till projjen. Även låta den inbyggda dekodern fixa ljudet och skicka detta analogt till H/K:n.

Men det är väl som du säger...jag får höra med säljare i butiken och se vad de säger och prova mig fram.

Tackar för visat intresse av er! :wub:

Mvh Andreas