Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Vilken/vad ska jag satsa på

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 31 August 2006 - 01:47

Hej!

Sitter nu med en Marantz 7600 som jag har funderingar på att sälja, inte för att den är dålig på något sätt.
Men eftersom jag framöver bara kommer kommer att ha den till bild och är lite sugen på någon modell ifrån Denon som passar bättre ihop utseende mässigt med en Denon Receiver undrar jag vilken som kan vara bäst bildmässigt av dessa två Denon modeller. Kommer till en början köra med Tjock TVn, men en LCD eller Plasma kommer inhandlas inom en inte allt för lång framtid är det tänkt och då bör den DVD jag väljer funka bra med den.

Mvh Per

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#2 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1569 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 31 August 2006 - 06:46

Du kanske borde vänta tills du vet vilken TV du ska ha?
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#3 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 31 August 2006 - 08:40

Jag skulle nog inte byta 7600 mot en 2910 - eventuellt mot en 1930, men inte utn att ha sett den...

Jag är inne på Buttas linje - varför välja innan du vet vilken display du kommer att ha? ;) border=0 alt=huh.gif />

Iaf, skulle jag inte välja en 2910 över 1930/7600 :lol:

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#4 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 31 August 2006 - 09:50

Jag är inne på Buttas linje - varför välja innan du vet vilken display du kommer att ha?

Nu hänger jag inte riktigt med här..... :lol: border=0 alt=huh.gif /> Vad har TV valet att göra med DVDn, jag menar det blir inte bättre bild på den tänkta framtida plattskärmen än vad DVDn klarar att leverera så varför vänta med DVD valet förrän efter Tv modell är bestämt och DVD spelare på denna nivå har ju samma utgångar i princip utan det är ju bildkvaliten som skiljer.
Sedan så missade ni nog detta

är lite sugen på någon modell ifrån Denon som passar bättre ihop utseende mässigt med en Denon Receiver

Skulle jag bara vara ute efter bästa bild så skulle jag inte byta ut Marantzen, men nu är det estetiska inblandat då det bli snyggare med en Denon DVD ihop med en Denon Receiver :lol: Visst, det är kanske lite ovanligt att välja grejer utifrån det utseendet, och mycket ovanligt för min del :lol: men man vill ju ha det snyggt också om det går ;)

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#5 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 31 August 2006 - 10:06

J, t ex så är det så att marantz DVD spelare sätter en "dynamisk" bildhantering ur spel på Marantz plasma - vilket gör den mer lämplig för den typen av display ;)

Sedan kan man ju säga att de spelare från Denon du har pekat ut har två helt olika typer av deinterlacers - om man skall "skruttinisera" så handlar det då ju om vilen deinterlaceing du har i din "kommande" skärm. Om du nu skall välja en Denon, så kanske du såg att jag rekommenderade (osett) en 1930 över 2910... Och det är baserat på vilken typ av teknologi som är inpackad i Denon, och vad jag har sett av 2910 i jämförelse mot t ex 7600...

Vad gäller "stil" är ju frågan om man köper en produkt för att titta på den, eller för att titta/lyssna vad den åstadkommer :lol: :lol:

Jag håller fast vid min rekommendation och skulle inte välja en 2910 över 1930/7600

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#6 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 31 August 2006 - 10:22

Vad gäller "stil" är ju frågan om man köper en produkt för att titta på den, eller för att titta/lyssna vad den åstadkommer

Jag visste att detta skulle komma ;) :lol: Tack för svaren perra1! Jag får väl liga lite lågt då på bytesfronten ett tag till, men om och när det blir byte så är det nytt som gäller. Är kanske bäst att lägga in en ny fråga då när jag vet mer vilka platt burkar som är mest aktuella, är ju en ekonomisk fråga också tyvärr då det inte är billigt med dessa.

#7 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1569 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 31 August 2006 - 11:20

Om nu prion ligger på utseendemässig matchning så kan du ju fundera på att behålla 7600 och leta efter någon Marantz-receiver. Beror i och för sig på om du gillar Marantz eller Denon mest...
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#8 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 31 August 2006 - 11:54

Beror i och för sig på om du gillar Marantz eller Denon mest...

Utseende mässigt eller ljudmässigt? ;) :lol: Har inte lyssnat på Marantz senaste line så jag vet inte hur de låter och står sig mot Denon. Drömmen är ju att få jämföra modeller ifrån Marantz, Denon och Arcam här hemma så man vet vad som passar mina grejer och öron bäst :lol:

Redigerat av FBK, 31 August 2006 - 11:54.