Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Playstation 3 - försenad till mars 2007

• Vänligen logga in för att kunna svara
16 svar till detta ämne

#1 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 06 September 2006 - 09:32

Sony Computer Entertainment Europe Announces New March 2007 date for European Launch of PLAYSTATION 3

No change in launch date for Japan and North America

London, Wednesday 6 September 2006 – Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) today announced that it would revise the launch date of its PLAYSTATION® 3 computer entertainment system in the PAL territories of Europe, Russia, Middle East, Africa and Australasia from 17th November 2006, as previously announced to March 2007.

Launch dates for Japan and North America will remain the same, which are November 11th and November 17th respectively.

The revision of the launch date in the SCEE territories is caused by the delay in the mass production schedule of the blue laser diode within the Sony Group, thus affecting the timely procurement of key components to be utilised in PLAYSTATION 3.

The previously announced PLAYSTATION 3 shipment forecast of 6 million units globally within the fiscal year ending 2007 is not changed.

Källa: SCEE

Sony har det bra tungt alltså... Ska vi gissa att trion Microsoft, Nintendo och Toshiba inte gråter idag? :D

Redigerat av pacman, 06 September 2006 - 09:30.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#2 Aztecface

I am the Guardian of Forever.

• Members
  • PipPipPip
  • 342 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 06 September 2006 - 09:40

Detta var mer eller mindre förväntat. Men när den väl kommer så tror jag att dom andra får akta sig.

#3 Enlund

Buy quality, cry once

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 851 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 06 September 2006 - 10:20

De missar alltså årets julförsäljning..... *ouch*.... illa.

Då kommer de få det ännu tuffare mot 360'n.... Sen att PS3:an kommer kosta typ 6500:- när den släpps gör ju inte saken bättre. 6500:- är ju ändå ganska mycket pengar för de flesta, å 360 Core börjar ju närma sig 2000 kronor nu....

Ska bli en spännande fight att följa.....
david enlund | enlund.se
Componentmästare i James Bondkunskap
Min dvdlista.

#4 joakim

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 06 September 2006 - 11:18

nu kommer ju MS med en HD-DVD spelare oxå, samt gears of war, forza2, m.m. så sony kan nog få det något tufft kan jag tänka mig...
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri

#5 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 06 September 2006 - 12:10

Jag tycker att det känns mer "fair" att ge konsumenten ett val om man vill ha viss teknik eller inte... :D

Att skicka med en Blu-ray spelare med en spelmaskin kan visa sig vara mycket kostsamt - sannolikt är det ju detta som har fördröjt lanseringen, och gör att man förlorar marknadsandelar "as we speak"...

Vi får se vad som händer med lanseringen i Mars, det kan mycket väl vara så att "nya problem" tillstöter vid en påtänkt Europa lansering... :D

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#6 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 06 September 2006 - 13:34

nu kommer ju MS med en HD-DVD spelare oxå, samt gears of war, forza2, m.m. så sony kan nog få det något tufft kan jag tänka mig...

Eftersom problemet beror på bristen på blålaser så lär HDDVD hamna i klämm med, skulle med andra ord inte bli förvånad om HDDDVD-driven blir uppskjuten till våren i europa med. Om inte annat för att MS nu kan kosta på sig det...

Men visst, faktum kvarstår. Ska man ha EU next-gen dvd detta år och inte vill betala 10-12 K så är det HDDVD som gäller. Och effekten detta har på den europeiska spelmarknaden ska vi inte tala om... Julen till MS och, förmodligen, Nin.

Med det sagt tycker jag Sony gjorde rätt i att stoppa in next-gen dvd i PS3 (synd bara att nån kom på idén med BD...ett enat HDDVD hade varit najs). Det kommer leda till snabbare spridning av HD-film och det tjänar vi alla på. Dessutom finns det poänger med att ha BD till spel oxå, vilket i så fall skulle vara argumentet mot att erbjuda den två-pack (4-pack om man räknar med nätdelarna :D ) lösning MS kommer med. 360 är redan en "mess" då HDD inte är standard. Visst, det blir billigare så men för mig är det prestanda som räknas, inte pris... :D

jajja, med lite tur kanske den dyker upp innan MS utannonserar Xbox 720. :D

Redigerat av pacman, 06 September 2006 - 13:35.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#7 Margaux

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 286 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 September 2006 - 14:07

Måste säga att jag tycker synd om väldigt många. Dels alla glada spelsugna som väntat och väntat. Måste kännas mkt tråkigt.

Men jag tycker även synd om alla de spelutvecklingsföretag som utvecklar och utvecklar men aldrig får möjlighet att få avkastning för sin investeringar. Vissa har så klart bra avtal med Sony som får pynta för förseningen men många har mer eller mindre en rörlig del som beror på försäljningen. Helt klart är detta inte bra för spelutvecklingsindustrin. Inget företag klarar av att vara utan intäkter i 1.5 år som PS3 nu är försenad.

Sony har sig själva att skylla. Först förstörde de hela HD marknaden genom sin ovilja att inte kunna kompromissa om ett gemensamt format. Sen har de nästan förstört hela sin spelkonsoldivision för att man försökt använda PS3 för att lansera Blue Ray.

Om det inte vore för de som lider så vore jag skadeglad.... :D border=0 alt=sad.gif />

Redigerat av Margaux, 06 September 2006 - 14:07.

#8 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 06 September 2006 - 14:40

1.5 år? Max ett år och inte ens det för jag tror ingen på allvar räknade med att PS3 skulle finnas i europa denna vår. Men ja, det är många som blir lidande av detta.

För min del rör denna försening mig inte det minsta, för mig har "som tidigast när Motorstorm kommer" varit riktlinjen och det är ändå är satt att komma "våren 2007". :D

Lär föresten bli en del lidande i US och framförallt japan med:

In the U.S., about 400,000 PlayStation 3 machines will be available when they go on sale Nov. 17. About 100,000 will be available on the Nov. 11 Japan launch date. The production problem is causing about a one-month delay that will reduce the company's supply capacity by about a million machines from the original plan, he said.

länk

#9 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 06 September 2006 - 15:49

Ska vi gissa att trion Microsoft, Nintendo och Toshiba inte gråter idag? :D

Dessa bilder kom precis in, tagna idag!

MS HQ:
/
Nin HQ:
/
Sony HQ:
/
Okänd europé:
/

:D

#10 Magnax

Den som söker skall finna!

• Members
  • PipPip
  • 181 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 06 September 2006 - 16:27

:D :D :D

Tycker att livet är kul!

#11 Margaux

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 286 inlägg

Postad 06 September 2006 - 21:14

.5 år? Max ett år

Rätta mig gärna om jag har fel men var det först inte en kamp om vem som skulle hinna först? När jag köpte min 360 i november (?) förra året (2005) hette det först att PS3 skulle bli några månader försenad. Sen har det skjutits upp och skjutits upp till nu senast Q2 2007...

Spelar ingen roll för mig heller men synd om många.

Tycker för övrigt inte alls om 360:n. Bullrar som ett tröskverk, avger värme som en sädestork och stödjer lika många codecs som en traktor. Tacka veta ja PC :D

#12 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 07 September 2006 - 05:45

Rätta mig gärna om jag har fel men var det först inte en kamp om vem som skulle hinna först? När jag köpte min 360 i november (?) förra året (2005) hette det först att PS3 skulle bli några månader försenad. Sen har det skjutits upp och skjutits upp till nu senast Q2 2007...

Inte världsviktigt det här men, den första gången Sony på allvar sa något officellt om PS3 var på E3 -05. Då hette det "spring 2006" utan närmare detaljer. Såhär i efterhand inser man dock att detta datum aldrig varit ens realistiskt, men vad gör de inte för att skada MS julförsäljning. :D

E3 -05 var väl föresten PS3:ans topp än så länge, med grymt mkt hype. Sedan dess har det gått utför, vi får se om den (och konsumenterna*) återhämtar sig...

(*) Reaktionerna har väl varit sådär ("this is living" är sony europas slogan för PS3 som de lanserade så sent för några dar sen). Påhittiga små barn. :D

Redigerat av pacman, 07 September 2006 - 05:50.

#13 joakim

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 07 September 2006 - 22:02

Det kommer gå bra för sony. det kommer nog dock ta tid, iallafall i europa. men de har ju å andra sidan sin största försäljning i asien och usa.. norden/europa står bara för smulförsäljning...

Redigerat av joakim, 07 September 2006 - 22:10.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri

#14 BigBen

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 295 inlägg

Postad 08 September 2006 - 07:12

Klart de kommer gå bra för sony, men iochmed detta kommer det gå bättre för de andra konsolerna.
De missar som sagt julförsäljningen, som borde svida rejält för sony, speciellt när de lanserar en konsol. Här kommer konkurrenterna kamma in pengar och "andelar" av konsolmarknaden medan sony står utanför. Dessutom försämras sonys rykte rejält pga av detta.

Det är inte bara Sony som missar julhandeln. Jag undrar vad 3:e handstillverkarna tycker om Sonys sena release i Europa...

Reaktionen hos folk verkar vara att de köper Nintendo eller 360 istället för PS3an, men jag tror ändå att de kommer krypa till korset när PS3an släpps och köper även den. Det höga priset och missad julhandel sätter ändå lite stopp för "kidsen" som hoppas på donationer från mamma och pappa.

Jag tycker Sony borde kompensera Europa med något pga förseningen,men det lär väl inte hända...

#15 jienn

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 263 inlägg

Postad 12 September 2006 - 12:41

Det är klart PS3'an kommer sälja som smör när den väl kommer. De flesta som skriker nu är diverse fanboys men dom tystnar snart. Trycket på ps3 kommer bli enormt i japan, och troligen relativt högt i US. Folk klagar på Sony och hårdvaran nu men i slutändan är det utbudet av (bra nextgen) spel som kommer sälja PS3.

Om sen konsollen kan användas som modifierbar hembiomediaserver är det ett plus (lite osäker där hur linuxsystemet är integrerat med cellen)