Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

val av färg i biorum

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 Micke_

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 636 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 December 2015 - 13:01

skall som sagt bygga dedikerat biorum. Jag vill ha det rätt traditionellt och stilrent. Har svarta möbler, tänkte måla väggar och tak matt svart för bästa effekt. Tänkt först svart golv också men kanske blir för mycket. Det är ett garage med typ av stengolv idag och golvärme.

Vad tror ni om ett rött golv istället? tex från biospeciallisten.se som har en heltäckningsmatta.

Är det risk reflektioner för mycket i golv med röd matta eller det kanske inte spelar så stor roll med reflektioner när man kör heltäckningsmatta

#2 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1465 inlägg

Postad 19 December 2015 - 13:47

Jag har matt mörkgrå (S6502-Y) på väggarna och matt svart (S9000-N) i taket samt en "bioröd" rya på golvet och det funkar utmärkt i alla fall.Jag har nederkant på duken ca 1 meter från golvet. Kommer den närmare kanske golvet spelar in mera?

#3 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 844 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 19 December 2015 - 14:29

Jag kör glans 4, alltså matt, men en sand/lerbrun färg som upplevs jakt men beter sig som svart vid nedsläckning.

#4 Nattlorden

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 261 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 21 December 2015 - 12:43

Jag har röd matta och har inte haft några negativa upplevelser pga det.  Har röda draperier på sidorna också. Rött försvinner bra vid mörkläggning.

Har inte så många bilder där mattan syns, men här är en:

avs107.jpg

Så här ser det ut med duken på plats (utan matta på bild):

result.jpg

samt mörklagt:

inuse.jpg

Kan noteras att jag jagade hypermatt färg till taket rätt ordentligt..  Mycket viktigare än färg på matta!

Bio

Ino i32s, i16s center, 8x a2 surround, 4x a1 surround, infraY-6, Carlsson OA51LE & OA52.1½ FH & FW
Denon 2807 'pre-pro'. Ino cr80es. Rotel 1090, NAD 208, Marantz MM9000 power amps.  
Infocus IN80, Seymour AV CenterStage XD

Stereo

Ino pi60s-s, 8x LTS B1
Benchmark DAC-1, Pioneer DV-668AV, Krell Showcase,  Ino cr80s, Rotel 1090, 2x NAD 218

Tvrum

Ino piP, iP center, 8x a2 surround, infraX-4

Pioneer DV-668AV, Pioneer SC-LX73, Denon POA2800

#5 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2821 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 21 December 2015 - 21:47

Färgvalet blir såklart en smakfråga...
För egen del så föredrar jag biorum med många olika nyanser av samma grundfärg än EN färg med samma nyans på allt.
Tex 5-7 nyanser av brunt eller svart eller grått eller vad man nu gillar.
Flera nyanser adderar djup och rymd i rummet och blir mycket trevligare att vara i imho.

Om man vill ha en accentfärg är ju en lite annan sak.
Självklart går det alldeles utmärkt men det är stor skillnad på heltäckningsmatta och heltäckningsmatta.
Den bör vara matt i "luggfärgen" för att inte störa och ju kraftigare färg desto mer kommer mattfärgen att återspeglas i skenet från duken, så det är lite att tänka på. Inte bara att tuta och köra om man vill vara säker på att bieffekterna inte ska vara störande.

Sedan beror det ju mycket på vad du kommer fram till i en annan tråd om akustiken i rummet. Heltäckningsmatta kan vara lika rätt som fel beroende på vad du är ute efter för effekt och hur övriga rummet kommer se ut rent ljudmässigt och framförallt då i dämpning av övre registret.

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#6 Micke_

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 636 inlägg

Postad 11 May 2016 - 12:10

Sitter och håller på med biogrottan, har bestämt mig för köra riktigt svart nu när man har fria händer ha ett helt dedikerat rum.

Smakråd om matta, jag var först inne på Las vegas svart 178 som www.kilandsmattor.se har men såg även en dyrare Soho svartgrå 99 från samma ställe, Soho är tjockare men den är inte helt svart, den är mer gråsvart lite beroende på hur trådarna ligger efter man trampat på den, känns som reflekterar ljuset lite mer dock.

Någon som har dessa mattor?

Sedan om man nu vill ha så svart som möjligt på väggarna och då matt, vilken färgkod hade ni gott på?

#7 miol11

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 324 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 11 May 2016 - 14:57

En färg som är bra är Jotun Lady Pure, jag har själv målat mitt rum med den i en mörkgrå nyans S7500, har inte koll på vad svart har för kod men S9500 ser iallafall helsvart ut.

Redigerat av miol11, 11 May 2016 - 14:57.

/Micke

Min Bio

#8 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1465 inlägg

Postad 11 May 2016 - 15:05

Är ingen expert på detta men av det jag fick lära mig när jag målade om var att den jag valde, S9000-N, är svartast möjliga. Och den äter verkligen upp ljuset.

Kanske Gonk eller Nikeb kan bekräfta eller dementera?

#9 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 640 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 11 May 2016 - 16:38

Jag har inte använt så svarta färger.

Tycker att den här simulatorn är användbar för att få ett hum om hur färger ser ut, i vilket fall hur de ser ut relativt varandra:

http://www.ncscolour.../ncs-navigator/

#10 EAP

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Postad 11 May 2016 - 20:00

Jag har Jotun Pure Color S9000-N i taket vilket verkligen ÄTER all form av ljus!

På väggarna har jag Jotun Pure Color S8500-N som tro det eller ej är betydligt ljusare även det var en felbeställning från min sida! Hade jag gjort om det i dagsläget hade jag nog valt Jotun Pure Color S8000-N vilket "ågrens hifi" har i sitt film rum!

#11 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1919 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 11 May 2016 - 20:32

Jag kör också grå Jotun Lady Pure Color, S6000-N. När dagsljus kommer in genom fönster och dörr så upplevs den inte som så väldigt mörk, även om rummet blir rätt mörkt då det även har svart akustiktak. När man släcker ner blir det dock väldigt mörkt, när bara projektorn lyser upp ser väggarna i princip svarta ut. Finns bilder i mitt galleri och medlemstråd.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#12 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 195 inlägg

Postad 14 March 2018 - 22:21

Håller på med färgval nu till mitt biorum, lutar år en mörkblå/grön, tror den heter 8005-B10G om jag minns rätt, på sidoväggarna och en ljusare variant på bakväggen. Samt en mörkare i taket.
Men kan det bli problem att projektbilden upplevs fel gällande färgerna då rummet inte håller neutral gråskalan?

#13 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1747 inlägg

Postad 14 April 2018 - 00:23

Jag vill minnas en äldre tråd där man diskuterade/testade fram en relativt ljus färg som ändå var extremt matt och gav förhållandevis lite reflektion. Någon som kommer ihåg vilken tråd detta är?