Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Hurra! - Här hyllar vi bra BLU-RAY utgåvor.

• Vänligen logga in för att kunna svara
76 svar till detta ämne

#31 drem

Oh! A Ball! Oh, boy! Oh, boy! A Ball!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1201 inlägg

» Har 28 bilder i mitt galleri

Postad 15 December 2008 - 08:35

Jag har Wall-E också och den är kanonfin, men jag tycker att Kung Fu Panda är snäppet vassare ändå, speciellt med en otrolig fin färgpallet.

Speciellt med en översatuerad grön. :rolleyes:

Nej nej nej, du är välkommen förbi och kika på detta och jag lovar dig att du kommer inte ha några anmärkningar :rolleyes: ;)

#32 Olorin

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1319 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 16 December 2008 - 07:01

Kanske är fel tråd eftersom jag inte har bra bildvisare nog att avgöra själva bildkvaliteten, men själva filmen är bra och det fanns inget som jag retade mig på i blueray-utgåvan av "Flags of our fathers" som jag hittade billigt på Mediamarkt i går. Kan rekommenderas. Om inte annat så älskar jag att man stoppar i skivan och filmen börjar direkt utan reklam och förmenyer. Inte ens en copyrighttext, hurra!

Redigerat av Olorin, 16 December 2008 - 07:02.

#33 soren

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 566 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 16 December 2008 - 13:28

...tycker Wall-E är en av de bästa animerade filmen som gjorts....

Menar du ur bildkvalitetssynpunkt eller innehållssynpunkt? Efter storhittar som Finding Nemo och Cars så hade jag stora förväntningar på Wall-E. Tycker dock det var en stor besvikelse. En alldeles för lång, nästan dialoglös film (förrutom "Wall-EEEEEEE" och "EEVAAAAAA") utan någon finess alls. Barnen ryckte en i armen flera gånger under bion och undrade om vi inte kunde gå hem istället. Det kunde vi inte, för jag satt mest och sov då ingenting hände :rolleyes:

Jag håller med Ludvig .. Wall-E var nog en av de sämsta av Pixars filmer jag sett.

/Sören

#34 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

Postad 16 December 2008 - 14:34

Jag har Wall-E också och den är kanonfin, men jag tycker att Kung Fu Panda är snäppet vassare ändå, speciellt med en otrolig fin färgpallet.

Speciellt med en översatuerad grön. :rolleyes:

Nej nej nej, du är välkommen förbi och kika på detta och jag lovar dig att du kommer inte ha några anmärkningar :rolleyes: B)

Självklart erhåller jag mig rätten att ta tillbaka mitt örnde om översaturation. ;)

Jag börjar själv få småabstinens då projektorn inte hittat upp i taket på 16v.
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#35 drem

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1201 inlägg

Postad 18 December 2008 - 19:33

Lunkens, du är varmt välkommen ! Jag bjuder på kaffe och kaka ! :rolleyes: Skulle skickat dig ett PM men din inbox är full.

#36 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

Postad 18 December 2008 - 19:46

Lunkens, du är varmt välkommen ! Jag bjuder på kaffe och kaka ! :rolleyes: Skulle skickat dig ett PM men din inbox är full.

Ja... det har hänt något knasigt med min inbox. Men det skall vara ordnat nu. :rolleyes:

Prova gärna att slänga iväg PM igen, så jag ser att det funkar.
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#37 drem

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1201 inlägg

Postad 18 December 2008 - 19:58

You got PM

#38 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 21 December 2008 - 11:19

irobot.jpg

Scifithrillern I Robot från 2004 på BD är något alldeles extra vad det gäller bild och ljudkvalitet, i allafall i mitt biorum. Herre min skapare vilken bild! skärpan, färgerna, allt är på topp. Detsamma gäller ljudet med en tydlighet och lågbaskrevader som får soffan att skaka vid flera tillfällen.

/Y-front

#39 HJacobsson

Vad skulle man skriva här ?

• Members
  • Pip
  • 57 inlägg

Postad 28 December 2008 - 22:48

Hur är det med "förfinade" gamla filmer ?

Själv så köper jag inte filmer på BD som är äldre än från 2003.

Eller har filmbolagen så bra inspelnings master så TrueHD el DTS HD kan infinnas på äldre inspelningar ?

Vet att det är lite offtopic men chansar.

#40 Chuck

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1364 inlägg

Postad 28 December 2008 - 23:06

Hur är det med "förfinade" gamla filmer ?

Själv så köper jag inte filmer på BD som är äldre än från 2003.

Eller har filmbolagen så bra inspelnings master så TrueHD el DTS HD kan infinnas på äldre inspelningar ?

Vet att det är lite offtopic men chansar.

Förlustfria codecs som TrueHD och Master Audio kan användar på allt material, så det spelar ingen roll vilken form (antal bitar/samplingsfrekvens osv) mastern har.

Så TrueHD kan användas på hur gamla filmer som helst egentligen, men sannolikt är kvalitén på mixen inget vidare, varför man kan diskutera betydelsen av förlustfria format på risiga ljudspår överlag...

Betänk dock att skillnaden mellan förlustfria format sådom ovan och de "lossy" format som DD 640 kbps och DTS 1500 kbps är mycket mycket liten, om ens hörbar och oftast grovt överdriven i förhållande till tex distorsion av ljudet pga ditt lyssningsrum.

MVH
/g
'Musicality' is the last refuge of a tweak.

#41 Olorin

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1319 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 31 December 2008 - 09:46

Tittade igår på Letters from Iwo Jima. Väntade mig en riktigt grisig historia eftersom man ju vet hur det slutar. Men det var bara en väldigt intressant och mänsklig film. Mänskligt både på ont och gott. Känns kanske lite väl polerad, men en klart sevärd film.

#42 tengil

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 80 inlägg

Postad 01 January 2009 - 20:55

Hej

Jag såg senaste Batmanfilmen The Dark Knight, och jag är grymt imponerad av både bild och ljud, jag har väl sett ett sextiotal blurayfilmer vid det här laget men denna imponerade ordentligt, samtidigt lite kul med vissa panoreringscener där bilden växte till fullscreen 16/9 (jag kan inte alla formatsnamn).

Ludvig får ytterligare en ros för hans kalibreringsjobb hemma hos mig.

Vh Christer

Edit jag såg just en hel tråd om denna film :)

Redigerat av tengil, 01 January 2009 - 21:02.

#43 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1566 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 02 January 2009 - 02:03

Jag har investerat i den här på Component.se nyss recenserade "Band of Brothers". Har den sedan tidigare på DVD, och nu även på BD. Klart värt pengarna att skaffa den på ytterligare ett format. Hur bra som helst! Lite märkligt egentligen... Man skaffar en BD-utgåva av något som medvetet filmats/bearbetats till grynighet och bleka färger för att ge en "tidsenlig känsla". Vill man ha bättre bildkvalitet? Javisst! Det fungerar utmärkt. Även ljudet känns mer engagerande och aktivt. Har inte jämfört utgåvorna side-by-side, men jag sitter som klistrad och helt uppslukad av denna serie som kan ses om och om igen. Kalasbra helt enkelt :)

Väntar med stor iver på "uppföljaren" The Pacific
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#44 drem

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1201 inlägg

Postad 02 January 2009 - 05:11

Jag har investerat i den här på Component.se nyss recenserade "Band of Brothers". Har den sedan tidigare på DVD, och nu även på BD. Klart värt pengarna att skaffa den på ytterligare ett format. Hur bra som helst! Lite märkligt egentligen... Man skaffar en BD-utgåva av något som medvetet filmats/bearbetats till grynighet och bleka färger för att ge en "tidsenlig känsla". Vill man ha bättre bildkvalitet? Javisst! Det fungerar utmärkt. Även ljudet känns mer engagerande och aktivt. Har inte jämfört utgåvorna side-by-side, men jag sitter som klistrad och helt uppslukad av denna serie som kan ses om och om igen. Kalasbra helt enkelt :)

Väntar med stor iver på "uppföljaren" The Pacific

Är den svenska utgåvan av BOB endast regionB eller ABC?

#45 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 05 January 2009 - 12:28

Denna film klassar in i både hurra-tråden och kass-tråden, jag får dela upp det :-)

Hurra!
Galet mäktig infrabas i alla explosioner. För er som gräver under 20Hz, här är det julafton!

Senaste rambofilmen alltså...

Redigerat av Ludvig_S, 05 January 2009 - 12:30.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation