Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

AudioControl’s Maestro

• Vänligen logga in för att kunna svara
53 svar till detta ämne

#16 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1774 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 22 March 2016 - 12:18

Om man inte väljer att ha XLR på allt så är höjdkanaler mest logiskt för mig att välja.

Fläkten förstår jag definitivt att du tvekar på om man inte fått höra det live hemma.

#17 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 22 March 2016 - 13:10

Det är mest att jag har XLR på alla slutstegen o då vill man ju helt använda det.

Fläkten kan ju vara bra, men lika gärna helt kass. . .men Trinnov har ju 3st fläktar så nervöst det också om man går den vägen

#18 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 22 March 2016 - 16:25

Det är mest att jag har XLR på alla slutstegen o då vill man ju helt använda det.

Fläkten kan ju vara bra, men lika gärna helt kass. . .men Trinnov har ju 3st fläktar så nervöst det också om man går den vägen

Om försteget är äkta balanserat och slutsteget med så är de kanske en poäng med XLR annars är det ju kanske inte så stor mening med det på de avstånd du har i ett vanligt hem. Jag har haft Rotel steg och de låter bäst med obalanserad signal då steget i sig själv inte är balanserat.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#19 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 22 March 2016 - 16:40

Mer en mental grej. . .ser det som dom "snålat in" på ett 90k steg..Anthem för långt under halva priset är helbalanserat med XLR på alla utgångar

men den stora grejen med att jag vill ha XLR är att jag har kablarna. . o det är rätt fina kablar i rätt längder.

Problemet är ännu större på kontoret. . där har jag löjligt dyra XLR..säkert +20K i bara XLR o det är lite småsegt att bara lägga dom i "kabellådan" i garderoben om jag byter till ett passivt obalanserat system

#20 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1774 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 22 March 2016 - 17:31

Du kan använda de kablar du redan har idag till de balanserde utgångarna och så köper du nya till de obalanserat dvs inga kablar som hamnar i lådan. Jag ser det som ett icke problem. Du fokuserar på ett problem som egentligen inte finns, eller?

#21 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 22 March 2016 - 17:47

Det slutsteg som jag har påväg o skulle användas till Hight är ett Crown med balanserade Phoenix in o till det har jag en custombyggd XLR -> Phoenix.

Visst inga problem att bygga om den kabeln...så det är ett skitproblem...MEN det irriterar mig, skall man lägga nästan 100k på ett försteg o har balanserade slutsteg så vill i alla fall jag ha balanserade utgångar på försteget...

Vet att nästan ingen håller med mig när jag klagar på små skitsaker , men jag tycker att lägger man dessa pengar vill man inte hålla på att "komma runt småproblem" utan jag vill ha bra o smidiga lösningar.

Hmm tog bort lite text då jag lät lite väl arg. . .dock verkar det som man måste kompromissa inom denna hobbyn, tillverkarna verkar i alla fall göra det.

Jag ÄR inte direkt petigt, men stortsätt allt jag har inom denna hobbyn kan jag hitta fel på som bara är extremt onödiga o irriterande

Redigerat av Jolt, 22 March 2016 - 17:52.

#22 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 22 March 2016 - 18:56

Anthem är inte helbalanserat, Statement är det inte så då tvivlar jag på att deras enklare varianter är det. Att bygga en fullt balanserad maskin på 13 kanaler är inte troligt att någon ger sig på, det blir ju mer än dubbelt så dyrt med i princip inga fördelar. Enklare att flytta komponenterna närmre varandra.

Angående XLR's vara eller icke vara i hemmiljö tycker jag HiFiconsult gav ett nyanserat svar 2008:

Vad man måste skilja på är en äkta balanserad maskin (dubbelt av allt som tar varsin signalhalva) och där XLR är det naturliga valet, särskilt om de andra maskinerna runt omkring också är balanserade. I en sådan maskin behöver man inte tänka, man väljer XLR. (att välja RCA i en sådan maskin - om det finns - innebär att man kör signalen genom ett extra elektroniksteg som gör om signalen till obalanserad och det ger vanligtvis inte bättre ljud.

Det vanliga är åt andra hållet dock. "Vanliga" obalanserade konstruktioner som också har ett par XLR-kontakter på baksidan, mest för att det ser dyrt ut. Det är egentligen därför luft-debatten om balanserade kontra obalanserade kablar ens finns. Här är det i stället så att signalen görs om - med extra inte alltför välljudande elektronik - till att bli balanserad. Och det ger inte bättre resultat, såvida inte posterna i mitt första inlägg ovan uppfylls, dvs långa signalvägar. (XLR samlar på sig mindre skräp på vägen och har minimala förluster i kabeln)

Balanserade eller obalanserade kablar låter inte olika, då är det fel på dem. I korta längder hör du alltså ingen skillnad. Det du lyssnar på är hur mycket pengar tillverkaren lagt på en omgörning av signalen för att få med den där flotta XLR-kontakten (vanligtvis inte många kronor). Bättre att köra med "rak lina" dvs så konstruktionen är gjord från början.

Nästa fråga brukar bli: Hur vet man att det är en äkta balanserad apparat...

#23 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 22 March 2016 - 19:06

Anthem skriver själva

True-Balanced XLR Pre-Out

Electrical noise in audio is often generated due to the connection with other AV components and due to the connection between the preamplifier-processor and amplifier, as well as from other sources of external noise. To ensure the AVM 60 is not affected by this distortion, it uses True-Balanced XLR Pre-Out connections to achieve a balanced transmission that is highly noise resistant.

#24 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

Postad 22 March 2016 - 19:22

Eh..ja. Det hade varit riktigt dumt att sätta dit både obalanserad XLR oc RCA. Men den där texten säger inget om konstruktionen i sig.

Edit:
Måste kanske nämna det att jag säger inte det här för att knäppa på näsan, utan för att du kan spara pengar om du släpper det där med balanserad överföring så länge du inte planerar att dra signalkablarna ett varv runt rummet. Speciellt i ditt och mitt fall när vi har prylarna i ett rack, och har vi sådana problem med störningar att 1m kabel tar in dem så bör vi nog göra något åt störkällan.

Redigerat av DF, 22 March 2016 - 19:31.

#25 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 22 March 2016 - 19:44

Vet inte riktigt hur jag sparar pengar när alla steg jag har o alla kablar är balanserade...tar jag denna audiocontrol processorn kan jag inte använda den kabeln eller får Jag bygga om den.

Tycker fortfarande audio control borde satt XLR på alla utgångar eller RCA på alla i så fall

#26 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

Postad 22 March 2016 - 20:12

Den har RCA på alla...
Jag tolkade det som att du var på väg att välja bort något för att den inte hade balanserade utgångar. Vad jag menar är att i ditt fall är det ett icke-problem, det är stor risk att resultatet blir sämre via XLR än RCA pga att man har stoppat in fler komponenter i signalvägen och fördelarna med det kommer inte fram förrens kabellängderna blir 5-8m eller längre...och kanske inte ens då i hemmiljö.

#27 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

Postad 22 March 2016 - 20:33

Vet inte riktigt hur jag sparar pengar när alla steg jag har o alla kablar är balanserade...tar jag denna audiocontrol processorn kan jag inte använda den kabeln eller får Jag bygga om den.

Tycker fortfarande audio control borde satt XLR på alla utgångar eller RCA på alla i så fall

Sätt en rca till xlr adapter i försteget och använd de kablarna du har, kostar kanske runt en hundralapp styck och problemet är ur världen. Vem vet försteget låter kanske bättre på RCA utgångarna iom den mindre mängden "ful" elektronik för att få ut den så kallade balanserade signalen.

13643d1405557359-xlr-rca-rca_xlr.gif

Rotel refers to "Balanced Design" in their literature, and the RB-1095 has balanced inputs, so one might think that the amp is a balanced design in the same way that products from companies like Balanced Audio Technology are balanced. It's not. Like virtually all moderately priced amplifiers with balanced input connectors, the Rotel is what some call "pseudo-balanced," in that the circuitry itself is unbalanced; balanced input signals are converted to unbalanced internally. It's been my experience that any superiority of balanced connections is evident only if the preamplifier and amplifier are both fully-balanced designs, and that balanced connections used between two components that are internally unbalanced can actually degrade the sound. Unless your preamplifier is fully balanced, my advice would be to use the unbalanced connection even if the preamplifier has balanced outputs. This way, you bypass one unbalanced-to-balanced and one balanced-to-unbalanced conversion step.
Read more at http://www.stereophi...eS5kQtKSIVz6.99

http://www.stereophi...iWRixAuzc707.97

Main system

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

#28 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 22 March 2016 - 20:37

Menade bara RCA på alla o skippat XLR helt....nu tycker jag det ser ut som dom slängt på Atmos i efterhand o inte hade plats med XLR kontakterna

#29 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

Postad 22 March 2016 - 20:43

Menade bara RCA på alla o skippat XLR helt....nu tycker jag det ser ut som dom slängt på Atmos i efterhand o inte hade plats med XLR kontakterna

Ja de kan ju vara så men blir försteget sämre rent ljudmässigt för detta, nä de tror jag inte. På många försteg sitter XLR bara där för att de ska sälja bättre för folk tror att de är bättre. Ja de är bättre om de är rätt gjort och försteget är byggt balanserat annars är det bara en massa onödiga omvandlingar så förstår jag det.

Main system

Second system

#30 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 22 March 2016 - 20:48

Ingen håller med mig men jag är envetet dum i alla fall

Jag har ett fullt balanserat försteg idag, slutsteg med bara balanserade ingångar och custom byggda XLR kablar.

Köper jag detta audiocontrol får jag lägga nästan 100k o tvingas gå tillbaka till RCA . . . Jag ser det som ett steg tillbaka o så vill jag inte känna när man lägger sexsiffriga belopp