Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Musik-Dvd, kortare recensioner

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 15 June 2009 - 14:04

Som ett komplement till ordinarie Musik-DVD recensioner här på Component, kommer jag även att lägga ut kortare recensioner av (i mina ögon/öron) intressanta releaser. Grupperna/artisterna som recenseras i denna tråd hamnar här på grund av att dom släppts ungefär samtidigt som något annat band/artist utgåva och jag varit tvungen att välja ut en av flera. Så istället för att låta konserterna ligga och samla damm i min bokhylla, lägger jag ut mina omdömen i denna tråd och hoppas att dom skall vara av intresse.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

the_chieftains_liten.jpg The Chieftains - Live At Montreux 1997 Läs recensionen

jasondonovan_litet_konvolut.jpg Jason Donovan - Live In Dublin Läs recensionen

kissologykonvolut_vol2.jpg Kiss - Kissology Vol.2 Läs recensionen

moody_liten.jpg The Moody Blues - Live At The Isle Of Wight Festival Läs recensionen

jeffhealey_konvolut.jpg The Jeff Healey Band - Legacy: Volume One Läs recensionen

miles_davis_konvolut_litet.jpg Miles Davis - That's What Happened, Live in Germany 1987 Läs recensionen

procolharum_konvolut_litet.jpg Procol Harum - In Concert Läs recensionen

blacklabelsociety_konvolut_litet.jpg Black Label Society - Skullage Läs recensionen

Redigerat av Y-front, 16 September 2009 - 12:40.

#2 Y-front

• Members
  • 2687 inlägg

Postad 15 June 2009 - 14:11

jeffhealey_konvolut.jpg

The Jeff Healey Band - Legacy: Volume One

Bildformat: 4:3 Ljudformat: Dolby Stereo 2.0 Bolag: Arbour Records/Edel/Playground Längd: 61 min

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kanadensiska blues/rock/jazz gitarristen och sångaren Jeff Healey slog igenom med dunder och brak 1988 med debutplattan See The Light och singeln Angel Eyes som sålde platinum i USA. Trots att Jeff Healey varit blind sedan 1 års ålder på grund av ögoncancer, var det få som kunde traktera gitarren på samma imponerande sätt. Självaste Stevie Ray Vaughn menade att Jeff Healey skulle revolutionera sättet att spela gitarr och nog såg (och lät) det imponerande när han med gitarren liggande i knät fick fram dom mest ljuvliga toner. I mars 2008 dog Jeff Healey endast 42 år gammal av cancer, vilket upprörde en hel bluesrock värld.

Nu släpps fullmatade utgåvan Legacy: Volume One, som består av 1 Dvd i så kallad ”Rockumentary stil” där vi får se Jeff Healey uppträda och jamma med storheter som tex. Stevie Ray Vaughn, Eric Clapton, The Rolling Stones, Tina Turner, Sheila E, Clarence Clemmons (Bruce Springsteen) Paul Shaffer (David Letterman, samt musik videos. Vidare ingår 1 CD skiva med singlarna och 1 CD skiva med tidigare outgivna livelåtar.

Jeff_Healey.jpg

Att Jeff Healey och hans trio var något alldeles extra förstår man efter att ha tittat och lyssnat igenom denna utgåva och det är inte utan att man både blir upprörd och ledsen över Jeffs kamp mot cancern som han till slut förlorade.

Bild och ljud håller blygsam kvalitet och presenteras på Dvd:n i 2.0 - bilden i 4.3, där bildkvaliteten pendlar mellan ordinär TV sändning och mjukt 80 tals videoutseende.

Sammanfattningsvis är denna utgåva ett intressant porträtt över en stor artist som imponerade på såväl kritiker, musiker och publik - något som är få förunnat.

Betyg Filmen: 8 Bilden: 5 Ljudet: 5

Tack till Playground Music Scandinavia för recensionsexemplaret.

Redigerat av Y-front, 21 June 2009 - 21:35.

#3 Y-front

• Members
  • 2687 inlägg

Postad 28 June 2009 - 13:07

Första inlägget i denna tråd är nu uppdaterat med länkar till dom kortare Musik- Dvd recensioner som jag skrivit. Varje ny recension kommer att få en egen tråd, men länkar till samtliga recensioner samlas i förstainlägget. Observera att det gäller dom kortare Musik-Dvd recensionerna.