Precis som raja är inne på så fixar tyvärr inte de stora tv-apparaterna den bildkvalliteten som en projektor gör (för betydligt mindre pengar dessutom). Det har väldigt mycket med bildbehandling att göra (och lite olika prioriteringar som jag varit inne på tidigare).
Det kan komma att ändras iom HDR men jag tvivlar på att tv blir en kvalitativ konkurrent på många år.
Däremot vet vi alla vilka förutsättningar som krävs för att en projektor ska komma till sin fulla rätt. Mörkläggning och eller högkontrastduk, längre uppstartstid, kräver ljudsystem, waf, lamptider, slitage, mm, mm.
Därför förstår jag till fullo folk som väljer tv-alternativet!
Men men ska inte lura sig själv att man för bättre bild, för där är projektorn överlägsen.
Kan/vill man dock inte fixa rätt förutsättningar för projektor så blir den lösningen såklart inte bra hur mycket pengar man än lägger.
I en sådan miljö är tv klart att föredra.

Jag har gått från tv i vardagsrummet till tv OCH projektor i vardagsrummet tillbaka till bara tv i vardagsrummet.
Anledningarna är många men de största är design (vita stora ytor, högt till tak, stora fönsterpartier), hög waf, och smidighet för familjen (användarvänlighet). Då passar tv bäst för våra förutsättningar, men de varken ersätter eller ens kommer upp i närheten av kvalliteten på projektorn.
Projektorn som sedan 10år tillbaka är placerad i ett mer eller mindre dedikerat rum dominerar fortfarande fullständigt med avseende på bildkvallitet och upplevelse.
JAG skulle inte vilja vara utan varken det ena eller andra.
Men att slippa dela vardagsrummet med projektorn har varit helt fundamentalt för att kunna fortsätta med de höga krav frun ställer och funktionen barnen kräver.
Så sammanfattningsvis så kan jag inte försvara tv-lösningen bildmässigt, men kan man tänka sig att gå ner en del i kvalitet så har tvn flera andra fördelar och så har det alltid varit. Aktualiseringen av frågan kommer sig naturligtvis av att tv går att få i så pass stora storlekar att folk upplever dem som ett starkt alternativ. Men förvänta dig inte att få den bildbehandlingen i en 25k samsung-tv som du har i din sonyproj Thomas. Däremot bättre (om än katastrofalt ojämn svärta) utan att behöva släcka, högre dynamik, och mer ljusstyrka.
Allt ovan med reservation av att jag inte sett mycket (bra) producerad HDR. Det kan ändra spelplanen en del som sagt men jag tvivlar då det fortfarande saknas fundamentala bitar i tv-apparaterna för att konkurrera på bildkvallitet.
Mina högst personliga tankar och åsikter - och dem tvingar jag inte på någon annan.
I all välmening
Med vänlig hälsning, Jacob