Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Ubiquiti nätverksprylar.... bra eller anus?

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

#16 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 26 July 2017 - 14:23

Om du köper en Asus Router så har ju dom också externa AP......eller kan man köpa 2st ASUS routers o ställa in den ena som AP/switch, stänga av routerfunktionen i den ena så att säga . . .. .tror jag i alla fall

Jag har redan en Asus RT-N66U som fungerar bra så egentligen inget behov av att byta den mer att öka täckningen på wifi i huset när det väl behövs på vettigaste sätt.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#17 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 26 July 2017 - 14:30

Kolla om du inte bara kan köpa en likadan till o köra den i "AP mode"

#18 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 26 July 2017 - 14:52

Vad är syftet med att köpa en apparat som är en kombinerad router, switch och accesspunkt när man bara behöver en AP?

Känns som att det måste bli billigare (och bättre?) att bara köpa en AP, om det är det man behöver.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#19 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 26 July 2017 - 15:13

Har asus separata AP? Det går att köra en trådlös router som AP, men varför skulle man köpa en router för det?

#20 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 26 July 2017 - 16:02

Tja för att Asus routers är storsäljare o oftas kan hittas riktigt billigt....deras lösa AP som jag tror dom har är mer en "udda" produkt som kostar därefter ..
Men jag har säkert fel

EDIT kollade lite o en ASUS 66u router kostar under 1000:- o deras AP EA-AC87 kostar runt 1200:-

Redigerat av Jolt, 26 July 2017 - 16:44.

#21 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 26 July 2017 - 16:57

Och det är då en AP med samma prestanda som sitter inbyggd i routern?

Jag kan bara inte få ihop att man skulle få tre produkter i en låda för ett lägre pris än om man köper en av dessa som separat enhet, men det kanske är så det funkar?

Själv kör jag med kombinerad router, switch och AP från Linksys på övre våningen och en ren AP från Ubiquiti på våningen under. De funkar fint ihop och jag tycker de här UniFi AP är smidda och smälter in bra i taket, samt att man bara behöver en nätverkskabel till dem.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#22 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 26 July 2017 - 17:00

Glöm det jag skrev, jag har uppenbarligen fel

#23 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 July 2017 - 12:09

Och det är då en AP med samma prestanda som sitter inbyggd i routern?

Jag kan bara inte få ihop att man skulle få tre produkter i en låda för ett lägre pris än om man köper en av dessa som separat enhet, men det kanske är så det funkar?

Själv kör jag med kombinerad router, switch och AP från Linksys på övre våningen och en ren AP från Ubiquiti på våningen under. De funkar fint ihop och jag tycker de här UniFi AP är smidda och smälter in bra i taket, samt att man bara behöver en nätverkskabel till dem.

Det är för att det troligen tillverkas tusen routers per AP :)
Det är antalet sålda som är drivande i kostnad. Det är ändå troligen samma hårdvara, möjligtvis ett annat chip som är ett öre billigare ;)
Det hade varit annorlunda om det varit tre olika lådor jämfört med en produkt, då kan man fundera var man kapat kostnaden :)