Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Panasonic Plasma 2010

• Vänligen logga in för att kunna svara
321 svar till detta ämne

#1 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 09 January 2010 - 12:10

main_img2.jpg

Panasonic har nu under CES för första gången visat vad som är att vänta från dem på plasma-fronten under 2010. De första modellerna lanseras till våren nångång. Här fokuserar vi mest på nya generationen av G och V-serien som har fått en radda intressanta förbättringar, varav flera verkar ha sitt ursprung från Pioneer vars plasma-teknik Panasonic som bekant har tagit över.

Den senaste generationen av NeoPDP-panelen har fått förbättrad effektivitet (10 lumen/watt?) vilket i enkla drag innebär att energiförbrukningen kan gå ner och/eller att ljusstyrkan kan gå upp. Energiförbrukningen hos en 42-tummare anges nu till 95 Watt, uppmätt enl en standardiserad IEC-metod, vilket är väldigt lågt med plasma-mått mätt. Gissningsvis är detta i Eco-mode men förhoppningsvis ligger kalibrerat läge inte långt därifrån.

Vidare har man minskat den för plasma nödvändiga för-urladdning varje cell behöver vilket leder till en djupare/lägre svartnivå. Tekniken för detta verkar ha tydliga släktskap med Kuro-tekniken. Totalt sätt har således kontrastomfånget förmodligen ökat i och med denna generation även om Panasonics egna siffror på 5000000:1 garanterat är nytt världsrekord i överdrift. Vi hoppas att man matchar Kuro G8-G9 (upp till ca 40000:1) iaf.
contrastcomb.jpg

Tidigare Panasonic plasmor har lidit av att de varit ganska känsliga för omgivningsljus. Det filter som använts har inte varit särskillt bra på att undertrycka inkommande ljus vilket lett till en lite grådaskig bild i sämre visningsmiljöer (stormarknader t.ex.). Vidare har man även, i extrema vinklar, haft problem med dubbelbilder pga reflektioner i två-glas filtret. Detta ska numera vara förbättrat i och med att man använder ett (för G och V-serien) helt nytt filter hämtat från Z-serien och även här anar vi ett släktskap från Pioneers Direct Color filter.
new_filter_a.gif new_filter_b.png

Ett annat problem som plasma-tekniken dragits med är sk fosfor-lag. Enkelt uttryckt så innebär det att bilden hänger kvar, eller snarare glöder kvar, en kort stund i kontrastrika områden i samband med snabba rörelser. Detta ska inte förväxlas med sk ghosting men likväl är det ett bildfel flera stört sig på. I samband med 3D-visning, vilket i all väsentlighet handlar om att i hög hastighet växla bilder, är detta problem extra allvarligt. Därför har Panasonic utvecklat ett nytt fosfor som sägs korta den sk efter-glöd tiden till en tredjedel vilket förhoppningsvis leder till att detta problem i praktiken är mer eller mindre eliminerat.
gl_d.png

3D nämdes ovan. V-serien, som numera kallas VT-serien, kommer ha fullt stöd för den nya sk FullHD 3D-tekniken. Tillsammans med det medföljande paret aktiva 3D-glasögon kommer man alltså kunna erbjuda 3D-upplevelser liknande de vi sett i vissa 3D-biografer på senare tid. Massor av tillverkare kommer med 3D-tv under året men Panasonic säger sig förstås ha den bästa. Vi får se hur det blir med den saken men baserat på kommentarer från CES mässan verkar det som om de lyckats väldigt bra iaf.
eyewear_mainimg.jpg

Pressrelase om den senaste plasma tekniken

***** EDIT Februari 100215 *****

Nu har Panasonic släppt information om de modeller som är tänkta för europeiska marknaden. Förutom budget-serierna X20Y och S20E handlar det om tre serier, G20E (mars), V20E(maj) samt VT20E(maj):

Postad bild

EU riktpriser är som följer:
Postad bild

Denna info och mer finnes på: flatpanelshd.com

Redigerat av pacman, 15 February 2010 - 12:04.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#2 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1196 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 09 January 2010 - 13:18

Kanonbra inlägg och ja, visst är det spöklikt likt Kuros gen-1 designelement. :rolleyes:

#3 Packetfront

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 487 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 09 January 2010 - 16:28

Tror ni att det kommer bli en hit på marknaden med 3D och glasögon?

#4 Packetfront

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 487 inlägg

Postad 09 January 2010 - 16:48

PANASONIC 2010 VIERA PLASMA HDTVS

Full HD 3D
Panasonic’s initial Full HD 3D televisions will ship in the Spring of 2010 with five models in the VT25 series. Panasonic’s Full HD 3D televisions provide full 1080p resolution to both the right and left eye, thereby giving the viewer the ultimate 3D entertainment experience.

VT25 series
Includes four screen sizes ranging from 50-inches to 65-inches - the TC-P65VT25 class (64.8” measured diagonally), the TC-P58VT25 class (58” measured diagonally), the TC-P54VT25 class (54” measured diagonally) and the TC-P50VT25 class (49.9” measured diagonally).

One pair of 3D Eyewear is included. In addition to providing 3D viewing, the VT25 series of VIERA HDTVs features the enhanced VIERA CAST service with Wireless LAN Adaptor ready on its USB port, video call capability2, VIERA Image Viewer to view JPEG digital still images and HD video recorded on an SD Memory Card; VIERA Link, a PC input, two USB Ports, THX certification and THX Movie Mode, 24p cinematic playback, 600Hz Sub-field Drive (produces 1080 TV lines of moving picture resolution), Infinite Black Pro display with 5,000,000:1 native contrast, four HDMI connections a RS232C connection and ISFccc capability. In addition these TVs feature new phosphor science that allows the TV to switch quicker, providing a smooth 3D image.

As with all the Panasonic Plasma HDTVs, the Full HD 3D models have a panel life of up to 100,000 hours and are mercury and lead free.

G25 Series
The VIERA G25 series includes the TC-P54G25, a 54-inch class HDTV (54” measured diagonally), the TC-P50G25, a 50-inch class HDTV (49.9” measured diagonally), the TC-P46G25, a 46-inch class HDTV (46” measured diagonally) and the TC-P42G25, a 42-inch class HDTV (41.6” measured diagonally). The G25 series features improved VIERA CAST functionality, video call capability2, THX certification and THX Movie Mode, and VIERA Image Viewer for playing back digital still JPEG images and AVCHD videos recorded on an SD Memory Card and VIERA Link for improved networking. In addition to allowing the user to utilize all VIERA Link capable components with a single remote, the G25 line features a PC input and two USB ports, allowing for Wireless LAN Adaptor connectivity and the addition of a keyboard. The NeoPDP design of the G25 series provides 1080p resolution, Infinite Black display with 5,000,000:1 native contrast ratio, full-time 1080 TV lines of moving picture resolution, 600Hz Sub-field Drive and like all Panasonic 2010 VIERA HDTVs, contains no lead or mercury and has a long panel life – up to 100,000 hours before achieving half brightness.

G20 Series
The VIERA G20 series includes the TC-P54G20, a 54-inch class HDTV (54” measured diagonally) and the TC-P50G20, a 50-inch class HDTV (49.9” measured diagonally). Like the G25, the G20 series features improved VIERA CAST functionality, video call capability2, THX certification and THX Movie Mode, and VIERA Image Viewer for playing back digital still JPEG images and AVCHD videos recorded on an SD Memory Card and VIERA Link for improved networking. In addition to allowing the user to utilize all VIERA Link capable components with a single remote, the G20 HDTVs feature a PC input and two USB ports, allowing for Wireless LAN Adaptor connectivity and the addition of a keyboard. The NeoPDP design of the G20 series provides 1080p resolution, Infinite Black display with 5,000,000:1 native contrast, full-time 1080 TV lines of moving picture resolution, 600Hz Sub-field Drive and like all Panasonic 2010 VIERA HDTVs, contains no lead or mercury and has a long panel life – up to 100,000 hours before achieving half brightness.

S2 Series
The VIERA S2 series introduces two larger screen sizes to the Panasonic family of Plasma HDTVs, a 58-inch class model (58” measured diagonally) - TC-P58S2 and a 65-inch class model (64.8” measured diagonally) -TC-P65S2. The S2 series is completed with the introduction of four additional screen sizes – the TC-P54S2, a 54-inch class HDTV (54” measured diagonally), TC-P50S2, a 50-inch class HDTV (49.9” measured diagonally), TC-P46S2, a 46-inch class HDTV (46” measured diagonally) and the TC-P42S2, a 42-inch class HDTV (41.6” measured diagonally). Key features of the S2 series include 1080 TV lines of moving picture resolution, which eliminate traditional HDTV motion blur. The S2 series also includes VIERA Link and the VIERA Image Viewer. Other features include 1080p Full HD resolution, 2,000,000:1 native contrast, 600Hz Sub-field Drive and an anti-reflective filter. The S2 series contains no lead or mercury in the panel and the TVs have a lifespan of 100,000 hours. The S2 series feature Clean Touch bezel,*designed to keep the TV bezel looking its best with less fingerprints.
* except for 58 and 65 inch class.

U2 Series
Panasonic’s VIERA U2 series will be available in two screen sizes – the TC-P50U2, a 50-inch class HDTV (49.9” measured diagonally) and the TC-P42U2, a 42-inch class HDTV (41.6” measured diagonally). The U2 line of VIERA Plasma HDTVs feature 600 Hz Sub-field Drive, VIERA Image Viewer to watch digital still JPEG images, three HDMI connections, VIERA Link and 1080p Full HD resolution. The panels are lead and mercury free and are rated up to 100,000 hours, at which time they will achieve half brightness.

C2 Series
While Panasonic’s focus in 2010 continues to be on High Definition 1080p HDTVs, the C2 series presents a line of 720- Plasma HDTVs which help Panasonic deliver on its promise to satisfy consumer demands for differing HDTV resolution options. The TC-P50C2, a 50-inch class HDTV (49.9” measured diagonally), TC-P46C2, a 46-inch class HDTV (46” measured diagonally) and the TC-P42C2, a 42-inch HDTV (41.6” measured diagonally) offer spectacular picture performance with a 600Hz Sub-field Drive that delivers razor-sharp resolution, VIERA Image Viewer for viewing and sharing digital photos with friends and family, music slideshow functionality, and VIERA Link. Like the other members of the 2010 Panasonic VIERA HDTV line the C2 series contains no lead or mercury in the panel and the TVs have a lifespan of 100,000 hours.

#5 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 09 January 2010 - 17:02

Jag tror man kan se det som en skön bonus som jag tror får "tillräckligt" stort utbud och användning. Men det kommer ju förstås aldrig bli nått som konkurrerar det minsta med plain-vanilla 2D-video.

Däremot känns det som 3D mer är nått för projjar med mörklagda rum och stora bilder, känns lite halv-meh annars. Men det är en annan historia utanför denna topic...
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#6 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 09 January 2010 - 19:55

Jag tror man kan se det som en skön bonus som jag tror får "tillräckligt" stort utbud och användning. Men det kommer ju förstås aldrig bli nått som konkurrerar det minsta med plain-vanilla 2D-video.

Däremot känns det som 3D mer är nått för projjar med mörklagda rum och stora bilder, känns lite halv-meh annars. Men det är en annan historia utanför denna topic...

Jag håller med Dig PACMAN. #D = Projje i mörktrum 100"+.
Förlåt för avåkningen av ämnet.
Frågan är om man ändå inte lägger pengarna på Pannas "KURO" skärm än 3D skärmarna. Om man inte får allt för samma peng?

#7 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 10 January 2010 - 19:31

Flatpanels har en del information om V20-modellen oxå.

Der bliver endnu en gang indbygget en THX profil, der opfylder THXs stringente krav og billedkvalitet. V20 er naturligvis Full HD og gengiver også 3D i Full HD opløsning.

Ligesom på de nye G20 og G25 serier, vil V20 være baseret på Panasonics nye Infinite Black Pro panel, der efter alt at tyde på bygger på Pioneers KURO teknologi, som Panasonic har overtaget i sommeren 2009. Dette betyder en endnu dybere gengivelse af sort; så højt at Panasonic oplyser et kontrastforhold på 5.000.000:1.

Af andre tekniske funktioner nævnes også VIERA Cast, der kan opkoble til internettet, Skype-funktionalitet, ISFcc kalibreringsmenu og USB indgang.

V20 serien skal lanceres i 42 og 50 tommer. Modelnavnene i Norden bliver formentlig TX-P42V20E og TX-P50V20E. Der angives ikke lanceringsdato eller priser.

Mycket, mycket intressant modell...i 42 tum oxå, f*n oxå. Wolfy, kan du stå emot? :rolleyes: Själv hade jag helst haft en 46-tummare iofs, aldrig får man vara nöjd.

I botten av skalan (förutom de modeller som nämns i Packetfronts inlägg) kommer det dessutom en X20 i storlek 37 tum och uppåt.

Dessutom förväntas en Z2 under året, men den visas senare.

Redigerat av pacman, 10 January 2010 - 19:35.

#8 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1196 inlägg

Postad 11 January 2010 - 21:35

Nja, om de levererar i allt från bildkvalité till kalibreringsmöjligheter så kommer det att bli jobbigt i höst och jag har börjat softa lite vad gäller storlek. Projje och duk känns så avlägset att 50" börjar kännas som ett alternativ - kan nog möblera till det så att den inte tar över hela rummet... tror jag. Egentligen skulle jag vilja ha en +75" 21:9 TV. ;)

I slutändan känns det (bara en känsla) dock som dessa kommer att vara Kuro G9 light (förutom Z2 då, men den kommer vara prissatt bortom all rimlighet tyvärr) så jag håller mig nog kall än så länge, kanske G14. :rolleyes:

Nåja, hursomhelt blir det intressant att följa kommande lanseringar.

#9 Packetfront

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 487 inlägg

Postad 18 January 2010 - 16:51

När finns dessa nya modeller till salu i Sverige? behöver nämligen ny plasma ganska snart....

#10 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1196 inlägg

Postad 18 January 2010 - 17:56

Panasonic Sverige lanserar väl under Februari och då kommer det kanske mer information om när de kan förväntas ut i butik, men det lär nog dröja till våren tidigast och i sommar/höst för en del av utbudet.

#11 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 04 February 2010 - 16:20

Enl cinenow.com så är detta det som gäller för franska marknaden (om det stämmer lär det bli nått liknande här mao):

65VT20(Juni), 50VT20(April) - Värsting med 3D

37V20(Juni), 42V20(April), 50V20(Juni) - Som ovan fast utan 3D

42G20(Mars), 46G20(April), 50G20(Mars) - Som V20 men mindre lulllull och eventuellt inte lika snitsig paneldrivning som V, detta baserat på 2009 års modeller.

Plus under dem S,U,X och C serier utan NeoPDP.

Google-översatt länk:
http://translate.goo...y...sl=fr&tl=en

Två kommentarer: Ingen VT25 som väntat ("Reference Mode" inget för EU?) och sick nog ingen 46 tummare i V-serien...däremot 37 tum. :ph34r: edit: En kommentar till, 54 och 58 tum då? Hösten?

Redigerat av pacman, 04 February 2010 - 16:30.

#12 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 05 February 2010 - 08:10

Hands on G1 vs G2 från japan: länk

RGB Gain/Bias och Gamma-justering i 0.2 inkrement (varför inte lika gärna 0.1?) om jag fatta rätt...gut.

#13 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 15 February 2010 - 11:49

La till följande i första-inlägget:
***** EDIT Februari 100215 *****

Nu har Panasonic släppt information om de modeller som är tänkta för europeiska marknaden. Förutom budget-serierna X20Y och S20E handlar det om tre serier, G20E (mars), V20E(maj) samt VT20E(maj):

Postad bild

EU riktpriser är som följer:
Postad bild

Denna info och mer finnes på: flatpanelshd.com

Ehh...jag hoppas att de inte tänkt sig att bara släppa bruna VT.... :ph34r:

Redigerat av pacman, 15 February 2010 - 12:04.

#14 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 15 February 2010 - 13:27

Hmmm... 65" vore perfekt hemma :ph34r:

#15 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 696 inlägg

Postad 15 February 2010 - 14:44

"Infinite Black Pro" är det magiska ordet, om nu någon hade missat det. Kuro NeoPDP.
Det är bara hoppas att man slipper den här pungsparken.

BTW: Tycker det finns utrymme för en 55-60" plasma, steget mellan 50" till 65" känns väl stort.
Och ska V20E verkligen vara grå som en regnig novemberdag!? :ph34r:

Redigerat av Tomas_L, 15 February 2010 - 14:48.

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.