Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Panasonic Plasma 2010

• Vänligen logga in för att kunna svara
321 svar till detta ämne

#166 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 22 April 2010 - 20:26

Vinyl ska spelas upp med 78, 45 resp 33 1/3 rpm, inte 33,33 eller 33.5 (och inte heller 38) rpm... <_<

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#167 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2829 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 29 April 2010 - 11:38

Då har jag haft mätutrustningen uppe på Pannan igen (för tredje gången), och nu har den rullat ett par/tre veckor.

Resultatet förvånar men är samtidigt väldigt kul om det står sig.
Första gångerna jag mätte fick jag liknande resultat som Ringblixt med för hög grön intensitet som den stora boven. Så har det sett ut hur jag än vände och vred på det. Normal-läget är kraftigt översaturerat fortfarande, Bio-läget kommer inte närmare en korrekt bild än vad det var från början. THX mäter bäst men ser inte ok ut okulärt.
Däremot så har det hänt grejor med Professional 1 läget!!! :)

Efter att panelen fått stått och gå lite har nästan alla felen eliminerats (eller iaf minimerats).
Då pratar jag rent färgkorgkorrektmässigt. Kontrast, skärpa, svärta, mm märker jag ingen skillnad på.

Resultatet som jag har nu mäter någonting sånt här:

Panasonic_46_G20_Professional_1_CIE_Chart.jpg

Jag väljer att presentera intesitetsvärdena utan grafik då jag anser att grafiken i detta specifika fallet är lite missvisande i förhållande till eventuella avvikelsers storleksordning.

100% Vit: 28,13fL

Uträknade avrundade värden:
Röd: 5,9
Grön: 20.0
Blå: 2,3
Cyan: 22,2
Gul: 25,9
Magenta: 7,3

Uppmätta värden:
Röd: 5,9
Grön: 20.8
Blå: 2,2
Cyan: 21,8
Gul: 25,6
Magenta: 7,6

Detta får anses som mycket godkänd värden, och bilden ser även okulärt mycket bättre ut färgmässigt!
Mätningarna är gjorda i Professional 1, Gamma 2.4 med vitbalansen justerad så klart.
Observera att "Gamma 2,4" är en inställning! Mätvärdet för gamman är lägre!

Efter dagens holmgång är jag äntligen nöjd med hur Pannan presterar mätmässigt, och jag känner att jag maximerat vad som går att få ut av displayen. Den är fortfarande ganska dov och långt efter tex Pioneer i kontrast, men djupet i bilden har ökat avsevärt iom den senaste justeringen. :)

Pannan presterar nu vad jag personligen ungefär förväntat mig och är en otroligt bra kandidat i 15.000kr klassen.
Kan V-serien komma ännu lite närmare Pioneer på samtliga parametrar så är glappet inte fullt lika stort som jag först befarat. Men någon ny referens lär det inte bli tal om. Därtill är Pioneers suveränitet lite för stor. :)

Den stora frågan kvarstår alltså nu fast med ett lite större frågetecken bakom:
Fick Ringblixt en måndagsex eller är det vårt exemplar som är den udda fågeln i boet?

MVH
/Jakob

Jacob 

#168 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 29 April 2010 - 11:57

Eftersom jag gillar grafik så kommer jag lägga till det ändå. :)
Färgintensitet med Rec709-primärer som referens med undantag för den gröna som ser ut att ligga på y=0.61:
ColaG20.JPG
Hur fint som helst, "luminans korrekthet" på plus/minus 3 från "100" håller vi som godkänt. :)

Anade föresten att "2.4" kan vara värt att prova... tyckte väl "2.2" såg lite platt ut men testa aldrig, var lite för dålig miljö för det.

En annan sak som slog mig var att jag inte uppfatta den som någon katastof färgmässigt, sure att allt inte såg tipptopp ut (den var inställd i Professional med okänd vitblans-korrigering utförd av butiks-personal "by eye") men det var förstås svårt att säga då jag inte var bekant med materialet. I min värld kunde det iaf lika gärna varit fel i vitbalansen. Så ev hade det ex jag såg många timmar på sig och presterade likvärdigt med Colas ovan. Eller så var mina ögon inte tillräckligt vakna... :)

Har inte kikat på den så mkt men ijmf med Pion så skulle jag inte säga emot om nån sa ett det verkar vara lite ljusspridningen i frontfiltret, dvs att ljus "smetas ut" över filtret i högre grad än vad det gör hos Pios Direct Color Filter?
Kanske därför den är så befriande "oblank" iofs...

En grej som jag slog på var IFC dock. Hur ens Panasonics mor kan tycka den ska vara på On är för mig obegripligt...

Redigerat av pacman, 29 April 2010 - 12:05.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#169 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 29 April 2010 - 11:59

50VT20 med D65 satt i proffs1-läget (här) visar samma färgintensitetsfel som 42G20 när den också D65-kalibreras i proff1-läget. Detta enligt tre olika mätare.

Gemensamt för båda "mina" enheter är att de är tidiga sample-enheter. En slutsats nära förestående med andra ord, så tackar för den bekräftelsen. :)

Vilket mätare förresten? i1 Pro? I såfall, gick det att få en okulär förbättring med D65-kalibrering? För mig blir det bara gulare.
Står bakom www.d65.se

#170 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 29 April 2010 - 12:12

Har inte kikat på den så mkt men ijmf med Pion så skulle jag inte säga emot om nån sa ett det verkar vara lite ljusspridningen i frontfiltret, dvs att ljus "smetas ut" över filtret i högre grad än vad det gör hos Pios Direct Color Filter?
Kanske därför den är så befriande "oblank" iofs...

Jag kan återkomma till sida-vid-sida-körningen av Samsung 46C8705 bredvid 50VT20. Eftersom jag alltid utgår från neutral skärpeinställning så långt det är möjligt (utom på LG:s PK950 då...:)) var det en mjukare bild hos VT20. Det var också svårare att finna en kompromiss för öga och avstånd med VT20. Ur kartong är den också tydligt överskärpt i THX-läget.
Står bakom www.d65.se

#171 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 29 April 2010 - 12:27

Det var också svårare att finna en kompromiss för öga och avstånd med VT20.

Ohh, vad menar du här?

utom på LG:s PK950 då...

OT: Mmm, såg det även på en 60PK550 nyligen... (Expert-läge och 50/50 skärpa tror jag). Så jäkla onödigt. PK350 å andra sidan behöver jag kolla igen... Ev desto billigare tv, desto bättre bild är ju en rätt nyskapande idé.

Cola>>
Fick Ringblixt en måndagsex eller är det vårt exemplar som är den udda fågeln i boet?
Det verkar ju som om ert exemplar överensstämmer väldigt väl med beteendet som Avforums G20 hade. Den mätte "ala Ringblixt försök 1" först och senare "ala Cola försök 3". :)

Redigerat av pacman, 29 April 2010 - 12:33.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#172 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 29 April 2010 - 13:05

Det var också svårare att finna en kompromiss för öga och avstånd med VT20.

Ohh, vad menar du här?

Den slutliga skärpeinställningen är något som jag sätter från fall till fall sist i kalibreringskedjan utifrån förutsättningarna för bildstorlek, apparaten i fråga, betraktningsavstånd och individens önskemål samt syn. Kliver man sju-åtta meter ifrån en 60PK950 så fungerar faktisk det märkliga skärpefiltret. :)

Sitter du nära behöver man aldrig dra upp skärpan över neutralt läge även om det finns många som av gammal vana vill se sockrade kanter. På längre avstånd kan en mild skärpeinställning (i princip aldrig lika högt som default) hjälpa öga/hjärna få ett tydligare intryck av detaljer. Med 46C8705 kan öka skärpan från 0 (neutral) till 10-15-någonstans (default är 20 till 50) utan synliga spår av överskärpa, aliasing, vita konturer etc. För varje steg man kliver närmare desto synligare blir överskärpan och man sätter därför ett lägre värde på skärpereglaget.

Hos VT20 har ett ökad skärpereglage inte riktigt den effekten. Bilden förblir något mjuk och det som kommer från skärpereglaget är främst den synliga överskärpan.

Redigerat av Ringblixt, 29 April 2010 - 13:06.

Står bakom www.d65.se

#173 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1196 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 29 April 2010 - 13:09

Har förbaskat bråttom, man var bara tvungen att läsa ovan. Sorry om jag missat något här, men beroende på vilken mätare som Jakob använde så skulle det motsäga den information som du, Ringblixt, fick från Panasonic angånde dina mätresutat, eller tja, du konfirmerade iofs också reella problem själv... argh. Nåja, får återkomma till denna tråd så kanske det ger sig. :)

PS Ska bli oerhört intressant att höra om vilken mätare Jakob använde! DS

Redigerat av Wolfy, 29 April 2010 - 13:10.

#174 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 29 April 2010 - 13:26

Vad gäller Panasonic Europa tror jag att deras information i sin tur är påverkad av hierarki och företagskultur med en "ert jobb är att sälja det vi skapar"-attityd, en hel del stress och så tysk-engelsk-japansk språkförbistring. :)
Står bakom www.d65.se

#175 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 29 April 2010 - 13:29

Den slutliga skärpeinställningen...

Aha, nu förstår jag precis vad du menar. Tack.

Håller med, personligen sätter jag skärpan från sittpositionen, att springa fram och nosa på skärmen kan förvisso vara intressant för att i detalj undersöka vad som händer men jag skulle aldrig sätta skärpan där.

Edit: Först nu jag såg den där gamma-dippen på VT20. Huu...vill inte ha (dippen alltså, tv:n i sig skulle jag inte mota i dörren om den trängde sig på).

Redigerat av pacman, 29 April 2010 - 13:32.

#176 Slayer

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Postad 29 April 2010 - 13:45

Håller med, personligen sätter jag skärpan från sittpositionen, att springa fram och nosa på skärmen kan förvisso vara intressant för att i detalj undersöka vad som händer men jag skulle aldrig sätta skärpan där.

Det där är lite intressant, själv brukar jag ställa mig så nära tv:n så att jag ser i detalj vad som händer
med dom finare linjerna(från DVE & AVSHD-skivorna) när jag ska sätta skärpan. Att se enpixel-breda
linjer och sätta skärpan efter dom från 3-4 meter är för mig en omöjlighet, då skulle jag få snurra upp
skärpereglaget riktigt långt innan man ser överskärpa, och vid det laget så skulle nog detaljnivån fått sig
en redig törn.
Nu vet inte jag vad som är rätt eller fel här men jag vet ju samtidigt att man bör "ratta in" tv:n från det
avståndet man sitter, men just i det här fallet så känns det iaf för mig som ett undantag.. :)

Redigerat av Slayer, 29 April 2010 - 13:47.

#177 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 29 April 2010 - 13:47

Angående "mjukheten" hos Panasonic G20 och VT20 så skrev jag och sirsado i inlägg 129 och 130 om att panelerna visar färgskiftningar i luma-testmönster (där det alltså inte ska finnas färginformation). Effekten är snarlik den hos projektorer med tre chip där konvergensen inte är perfekt vilket sätter en färgton på phase- och burst-mönster med hög frekvens.

I både bildlig och bokstavlig mening är teveapparater svarta lådor. Man trycker in en signal och får ut något som inte är riktigt rätt och så kliar man sig i skallen över varför det blir så. Eller börja spekulera om vilken komponent i den svarta lådan som gör rätt eller fel. Det är ju inte direkt gångbart att ringa Panasonic och be om "...en ny G20 med frontfiltret utbytt mot det Pioneer hade". :)
Står bakom www.d65.se

#178 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 29 April 2010 - 14:03

Nu vet inte jag vad som är rätt eller fel här men jag vet ju samtidigt att man bör "ratta in" tv:n från det
avståndet man sitter, men just i det här fallet så känns det iaf för mig som ett undantag.. :)

Jag vet inte heller vad som är rätt. Formulera mig lite klumpigt, springer då och då fram och kikar även numera men om jag upptäcker nått med näsan mot panelen samtidigt som allt ser klockrent ut från tittpositionen så ändrar jag inte pga det. Det är hur det ser ut från där jag sitter som betyder nått i slutändan. Iaf för mig. :)

Rent krasst är det ju så att man sitter för långt ifrån en för liten display. Sitter man 4.5 meter från en 3 meter bred Stewart matad med en 1-chips DLP med optik från himmlen så kommer man nog fram till samma inställning oavsett om man sitter i soffan eller har näsan mot duken.

Dvs, att i vissa fall dra på en gnutta för mkt med skärpan handlar mer om att man kompenserar för en för liten bild. Rätt kass lösning men huvuproblemet är ju mkt värre än så eftersom lösningen kräver en helt ny display.

edit: Då jag skruvar på semi-intresserade bekantas displayer så brukar jag säga nått i stil med: "här nånstans tänker jag lägga skärpan - om jag ställer skärpan såhär händer det här (ev tvingar fram polaren fram mot tv:n) och om jag ställer skärpan här istället så händer det här - hur vill DU ha det?". En kryddning baserat på smaken hos den som ska bruka tv:n mao. :) (med fördelen att man på ett snyggt sätt frånsagt sig allt ansvar... :) )

Angående "mjukheten"...

Hmm, är det kanske ett "brytningsfel" i filtret som spökar då kanske?
Ska man behöva oroa sig för CA även på tv-apparater nu oxå, ohälsosamt det här med component... :)

Redigerat av pacman, 29 April 2010 - 14:08.

#179 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2829 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 29 April 2010 - 16:06

Jag har använt gamla bettan i mina mätningar, dvs Gretag McBeth i1Pro.

Det som är skumt för mig är att THX-läget mätt hyffsat rätt hela tiden men rent okulärt inte är i närheten av att se likadant ut som Professional 1-läget (som också numera mäter rätt). :) :)

MVH
/Jakob

Jacob 

#180 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1196 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 29 April 2010 - 23:35

Hehe, idel ädel förvirring, är det inte underbart att pyssla med teknik ibland. :)