Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Söker bra NAS

• Vänligen logga in för att kunna svara
174 svar till detta ämne

#1 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 251 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 May 2009 - 07:48

Jag har tänkt skaffa någon lösning på NAS för att ha som central lagring i huset.
till en början så skall den kopplas ihop med datorerna och PS3 men skall i framtiden förse något ljudsystem typ Sonos
och eventuellt Samsungs TV B655 med bild och ljud via nätverket.

villka lösningar är bra för dessa ändamål ?

#2 Guest_editman_*

• Guests

Postad 06 May 2009 - 08:18

Nu har jag bara testat några varianter men Qnaps serie är riktigt mångsida och stabila. Jag har en TS-119 hemma och en TS-219 på jobbet. Alla deras NAS har twonky som standard för att strömma till en PS3 t.ex.

Beroende på var du har den kan du få väldigt hög prestanda. Alla förutom TS-109/119 har fläkt så ska det vara tyst är en sån att föredra. Annars är de andra mer flexibla med platser för två hårddiskar eller fler för spegling.

På en Qnap installerar man dessutom squeezecenter lekande lätt för att köra mot en av Logitechs Squeezeboxar.

#3 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 251 inlägg

Postad 06 May 2009 - 08:32

Tanken är att placera enheten i förådet sedan har jag ett kabelburet nätverk till alla rum i huset , ljudaspekten är inte så viktig den kommer aldrig att överrösta fläkten från värmepumpen
det viktigaste är att den är flexibel och uppgraderingsbar då jag inte vet vad jag kommer att komplettera med framöver.

#4 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

Postad 06 May 2009 - 08:40

En Scaleo Home Server från Fujitsu-Siemens är än mer användbar än en NAS. Pris omkring 5-6.000kr inkl två stora diskar (plats för max 4x1TB) och operativsystem (MS Windows Home Server).

Låg ljudnivå, betydligt lägre strömförbrukning än en del andra motsvarande burkar (det kan skilja flera tusen kr i driftskostnad under serverns livslängd) och bra prestanda till ett lågt pris.

Hemsida FSC Home Server

Säkerhet – Om du vill säkerhetskopierar SCALEO Home Server automatiskt dina stationära och bärbara datorer. Alla data och filer kopieras dubbelt för fullständig säkerhet, så om det är fel på en enhet kan du enkelt återställa dina data från servern.

Åtkomst överallt – Du kan dela ut alla era filer med enkel åtkomst för alla. Men du har hela tiden kontrollen över vem som kommer åt vad. Du bestämmer vilka mappar, media eller data som andra får se.

Använd överallt – Anslut till din SCALEO Home Server via internet var du än befinner dig. När du sitter på ett café med din bärbara dator kan du t.ex. direkt dela med dig av digitala minnen, som foton, till dina vänner.

Flexibilitet – Tack vare UPnP (Universal Plug and Play) och strömning (direktuppspelning) kan du titta på en video du gjort och byta rum, eller byta enhet, utan att missa en sekund.

Miljötänk – SCALEO Power Management ger dig möjlighet att kontrollera energiförbrukningen och spara pengar. Du kan bestämma när SCALEO Home Server med jämna mellanrum ska aktiveras, t.ex. när den oftast behövs eller vid andra tidpunkter som du väljer

Användarvänlighet – Du behöver inte vara ett IT-proffs för att installera och hantera SCALEO Home Server. Den är enkel att förstå och få igång snabbt.

Lätt att placera – SCALEO Home Servers smarta design underlättar maximal kylning och vi har minimerat ljudnivån till det minimala utan att tumma på god kylning av hårddiskarna. Kan med fördel placeras liggandes eller ståendes i exempelvis en klädkammare, i eller ovanpå en garderob eller varför inte intill bredbandsanslutningen.

Lagring – Med 4 enhetsfack kan du installera upp till 2 terabyte (2 000 GB) hårddisklagring. I framtiden kommer den här kapacitetspotentialen att öka i och med att våra produkterbjudanden får större hårddiskar.

Utbyggbarhet – Utöver de 4 interna hårddiskarna kan du dessutom lägga till obegränsade externa enheter.

/M

Redigerat av magnus-g, 06 May 2009 - 08:43.

Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#5 GunDeLa

Ooooootroligt!

• Members
  • PipPip
  • 127 inlägg

Postad 06 May 2009 - 09:28

Håller med föregående talare om QNAP. Mycket bra produkter och deras support är underbar.
Var går gränsen?

#6 Empa

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg

Postad 06 May 2009 - 09:45

Själv väntar jag på HP Mediasmart EX485, efterföljaren till EX470 med Windows home server och 4 diskplatser borde den vara framtidssäker samt ha mer flexibilitet än en "vanlig" nas.

#7 Guest_editman_*

• Guests

Postad 06 May 2009 - 12:11

Qnaparna är väldigt strömsnåla och en komplett serverdator drar mer ström. Min TS-119 drar typ 14W vid full belastning.

#8 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 251 inlägg

Postad 06 May 2009 - 14:23

vad är det för skillnad mellan en Scaleo homeserver och Netgear och Qnaps lösningar ?

#9 pakarlss

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Postad 06 May 2009 - 16:11

Den främsta skillnaden är att HP och Fujitsu-Siemens kör Windows Home Server på en Intel-processor. Netgear och Qnap är Linuxbaserade och kör på en enklare processor, ofta något ARM9-baserat.

#10 Empa

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg

Postad 07 May 2009 - 06:59

Precis, du kommer få snabbare överföringshastighet och kan göra mer saker dessa HP och Fujitsu Siemens på bekostnad av högre ström förbrukning. Nu ska vi inte prata priser, men kolla på http://www.dustinhome.se så har de ett kalaspris på en Fujitsu-Siemens Scaleo med 2GB minne och 2TB hårddisk.

#11 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • 1666 inlägg

Postad 07 May 2009 - 12:19

Precis, du kommer få snabbare överföringshastighet och kan göra mer saker dessa HP och Fujitsu Siemens på bekostnad av högre ström förbrukning. Nu ska vi inte prata priser, men kolla på http://www.dustinhome.se så har de ett kalaspris på en Fujitsu-Siemens Scaleo med 2GB minne och 2TB hårddisk.

Tack för det, har beställt en till mig själv! :rolleyes:

/M

#12 Packetfront

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 487 inlägg

Postad 07 May 2009 - 12:54

Själv tycker jag NAS är rätt onödigt om du har en riktig desktop dator redan, det är bara trycka in diskarna i din nuvarande dator och sen köra NFS med den mot din mediaspelare.

#13 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • 1666 inlägg

Postad 07 May 2009 - 13:06

Fast det är rätt stor skillnad på de 14W som en NAS drar och vad en komplett dator drar om du räknar på 24/7-användning. Det blir lätt tusenlappar per år i merkostnad för el.

Fördelen med en server är att all lagring sker där, centralt, istället för på de olika datorerna i hemmet. Blir du av med Laptopen eller tappar den i sjön så har du allt viktigt sparat på servern (utom det som skapats sedan du var uppkopplad mot nätverket senast givetvis).

Raidning är ovanligt på en vanlig dator dessutom. Något som jag ser som en självklarhet om du ska spara stora mängder dokument och media. Givetvis ersätter inte detta en riktig backup.

/M

#14 Empa

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg

Postad 07 May 2009 - 13:48

/M

Jag beställde också en :rolleyes:

#15 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • 1666 inlägg

Postad 07 May 2009 - 16:37

/M

Jag beställde också en :rolleyes:

Den är klart strömsnålare än de äldre motsvarigheterna som HP har/hade (såg ovan att du tidigare väntade på ngn ny HP).

/M