Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Söker tips på säkerhet för lägenheter

• Vänligen logga in för att kunna svara
36 svar till detta ämne

#16 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5409 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 04 July 2011 - 10:29

Är det inte så att (åtminstone för vissa tjänster) väktaren vid utryckning går in i huset/lägenheten och "kollar läget".
Om larmet går hemma, och man ser att det varit inbrott, skulle inte jag vilja överraska en tjuv i mitt hus. Hellre att en utbildad väktare sköter den eventuella kontakten.

När det var inbrott nattetid på ett tidigare jobb gick Securitasvakten in, men när han fick se inbrottstjuven fick han hjärtattack och dog... :blink:

Som några varit inne på är de flesta åtgärder inte så verkningsfulla när ett inbrott väl pågår. Stora vinsten med åtgärder är om man kan hindra att någon försöker sig på ett inbrott överhuvud taget. Ett misslyckat inbrott kostar i alla fall ofta en hel del i skador.

Så förutom att ha larm, hund, bevakningsbolag, säkerhetsanordningar så är det viktigt att detta syns. Man kan också stöldmärka värdesakerna och sätta upp en sådan etikett på dörrposten, tyvärr får man väl inte längre låna gravyrutrustning gratis av Polisen.

#17 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 735 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 04 July 2011 - 10:37

Om man har väktarutryckning från tex Securitas Direct så går de in i lgh/hus, såvida man inte avtalat annat.
Ofta har utryckningsväktare hund med sig vilket gör det både lättare att upptäcka förövare samt ger ett extra personskydd.
Det är inte ovanligt att inbrottstjuvar beter sig aggressivt och ibland använder de tillhyggen att hota med, allt från knivar,yxor,hammare, brytjärn eller vad de nu har på sig. Väldigt ovanligt med skjutvapen på den här kategorin brottslingar.

Som alltid skall man vara försiktig och framförallt se till att en förövare inte känner sig trängd, det är då de kan bli våldsamma. Normalt sett försöker de bara komma undan.
Springer man på någon så ta det lugnt och ge dem fri väg bort så är det normalt ingen fara.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#18 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

Postad 04 July 2011 - 10:39

Så förutom att ha larm, hund, bevakningsbolag, säkerhetsanordningar så är det viktigt att detta syns.

Dock inte FÖR mycket, tjuvarna tänker ju garanterat " Hmm den där villan skyltar med att dom har en JÄÄÄVLA massa saker som kostar flis"

Som sagt, vovve is tha shit om man vill ha sina saker ifred.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#19 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 735 inlägg

Postad 04 July 2011 - 11:09

Så förutom att ha larm, hund, bevakningsbolag, säkerhetsanordningar så är det viktigt att detta syns.

Dock inte FÖR mycket, tjuvarna tänker ju garanterat " Hmm den där villan skyltar med att dom har en JÄÄÄVLA massa saker som kostar flis"

Som sagt, vovve is tha shit om man vill ha sina saker ifred.

Det funkar inte riktigt som du tror NiklasF. Det finns ett par olika kategorier av inbrottstjuvar:

- Nisse knarkare som håller sig borta från objekt med larm, tillhållarlås och enklare brytskydd, galler mm. Det är enklare att ta grannen och väcker mindre uppmärksamhet.

- Kalle yrkestjuv som är organiserad, dvs har medhjälpare och som gör en bättre bedömning av risk/utdelning. Även dessa gillar inte larm (från erkända företag)och ger sig bara på larmade objekt om de ligger avsides och/eller det finns en rejäl uppsida. Ofta drabbas andra "skumma" personer med tex större mängder kontanter hemma.

- Seriösa yrkestjuvar. Väldigt få av dessa. De skyr inte larm utan försöker ofta komma runt dem, dvs se till att larmet inte löser ut alternativt inte skickar larmet vidare till larmcentral. Dessa har mer eller mindre alltid insideinformation om vad de ska stjäla och stor kännedom om både lokation, larm, rutiner mm. Dessa ger sig oftast på företag och sällan privata bostäder. Dessa vill du INTE konfrontera, och det gör du inte då de har egna spanare som larmar.

Bästa avskräckning för "Svensson" är Larm , tydligt skyltat, från en välkänd leverantör.

Hund KAN vara avskräckande men det finns några aspekter att ta hänsyn till här.
Om Nisse eller Kalle bryter sig in märker de ofta inte hunden förrän de redan påbörjat inbrottet. De flesta hundar gör precis som människor, de sover gott....trust me, jag har sprungit på rätt många på larmutryckning.
- Är det en ren vakthund man vill ha hemma ? Dvs den måste tränas annars är den rätt lätt att komma runt för en erfaren hundperson.
- Om hunden ger sig på angriparen är risken överhängande att den kommer bli avlivad, är det vad man vill ?

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#20 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 04 July 2011 - 11:20

Om man skaffar en hund för ett vakta/skydda lite hemma så kanske man inte skaffar en ras som är känd för att ligga och sussa och slappa när okända börjar bryta i dörren/fönstret.

Vitsen är ju att dom inte ens skall börja bryta, det gör dom inte om någon av dessa hundar står innanför.
En ren vakt/skyddshund behöver man ju knappast heller ha.

Mastiff

Postad bild

Dobberman

Postad bild

Dogo Argentino ( fast dom här jävlarna ser så elaka ut så vettetusan om man själv hade vågat skaffa )

Postad bild
Alla inbrottstjuvar backar för ovanstående förutom sista kategorin som du listar, dom skiter i vad du har för skydd. Men nu tror jag inte att tober är mångmiljonär och har den kategorin av tjuvar som försöker ta hans saker.

Redigerat av NiklasF, 04 July 2011 - 11:43.

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#21 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 735 inlägg

Postad 04 July 2011 - 11:38

Ok, du tror hund är bättre än larm

Jag menar att ett ordentligt skyltat larm är bättre än hund

Skaffa båda blir väl tipset då :blink:

#22 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 04 July 2011 - 11:52

Stryk hela hundspåret för det är bara ofunktionellt på alla sätt och vis.

Håller med dig HifiPatrik om kategorierna och pundarbryten etc klarar vi oss emot idag med säkerhetsdörr och sällan dom ens får upp trapphus etc. Utan det är mer yrkestjuven så vi vill hålla bort. När det idag klarar bryta säkerhetsdörrar med extralås etc och flera samtidigt så är det inga nybörjare.

Dom organiserade tjuvarna har vi haft en del på jobbet och dom skiter helt i larm etc. Efter man sett kamerabilder så är det inget nån vill möta varken med hund eller backup.

Beställningsjobben räknar jag inte med att få för min konst etc betalar nån veckans luncher :blink:

#23 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 04 July 2011 - 14:01

Stryk hela hundspåret för det är bara ofunktionellt på alla sätt och vis.

Vafan jag som har hittat den perfekta lösningen för dig nu, dissar du hund så dissar du garanterat en hyena med.

Postad bild

Postad bild

Håller tummarna för att du hittar något som funkar för dig.

#24 Enlund

Buy quality, cry once

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 851 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 04 July 2011 - 15:46

Jag har kört på modellen "framstå som jobbigare än grannarna".
Förutom larm (med tydliga dekaler) så är även alla entréer kameraövervakade (även det skyltat med dekaler). Där vissa av kamerorna dessutom är synliga.

/David
david enlund | enlund.se
Componentmästare i James Bondkunskap
Min dvdlista.

#25 DrDeath

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 238 inlägg

Postad 04 July 2011 - 15:57

Ofta funkar dekalen på dörren (från känt företag) som avskräckande, och de väljer annan dörr före din - så börja med att fixa lite "stickers" :blink:

Mvh

/Pär

HA-dekal? ;)

#26 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 04 July 2011 - 17:02

Förmodligen odiskutabelt effektivast! :blink:

#27 Ampalang

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 184 inlägg

» Har 5 bilder i mitt galleri

Postad 04 July 2011 - 18:23

Angående dörr så rekommenderar jag dig att fråga din lokala brandman vilken som är svårast att ta sig igenom.
Avråder också från att sätta upp dekaler av typ MC-klubb om du inte har tillhörighet.

#28 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5409 inlägg

Postad 04 July 2011 - 19:47

Angående dörr så rekommenderar jag dig att fråga din lokala brandman vilken som är svårast att ta sig igenom.
Avråder också från att sätta upp dekaler av typ MC-klubb om du inte har tillhörighet

Du tog orden ur munnen på mig... (eller tecknen ur fingrarna) - HA och de andra giller inte varumärkesintrång...
http://www.aftonblad...ticle4524939.ab

Något liknande gjorde ju FFL när de såg någon obehörig som hade "Fucked For Life" intatuerat...

Redigerat av tommypeters, 04 July 2011 - 19:48.

#29 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1963 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 04 July 2011 - 19:50

Som tillägg till mitt hemlarm har jag skaffat 2 st. sådana här D-Link DCS-932L.

Funkar klockrent, och via min iPhone app, kan jag hålla koll överallt, samt få mail när rörelse detekteras. :blink:

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 July 2011 - 19:52.

#30 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 04 July 2011 - 20:41

Ingen är särskilt svår, även nischmonterad säkerhetsdörr bryts upp på någon minut.
Men det sker inte ljudlöst...
Vi tänker väl ungefär likadant som tjuven när vi ska in, snabbast och smidigast är bäst. Det gör att vi eftersträvar at ta en fönsterdörr (ev. via balkongen) före ytterdörr, och sedan öppnar ytterdören för kollegorna.