Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Biorum projekt

• Vänligen logga in för att kunna svara
79 svar till detta ämne

#16 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 749 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 22 March 2013 - 20:57

Det går utmärkt att göra en falsk vägg av at-tyg. Fast viktigast tycker jag är att få fram duken i framkant med resten så att den inte ligger långt bakom. Då kan du som jag bara ha duken svävande i luften framför centern.

Var bor du i landet så kan du kanske få tips om nån du kan åka till och titta. Idag finns det väl två at-dukar som är väldigt omtalade. Det en är seymore som är mycket bra akustiskt och billigt. Bäst bild ger EN4k som jag har fast den stjäl både lite mer ljus och ljud.

Allt har sin tid

#17 Jocke_rodder

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Postad 24 March 2013 - 09:48

Det går utmärkt att göra en falsk vägg av at-tyg. Fast viktigast tycker jag är att få fram duken i framkant med resten så att den inte ligger långt bakom. Då kan du som jag bara ha duken svävande i luften framför centern.

Var bor du i landet så kan du kanske få tips om nån du kan åka till och titta. Idag finns det väl två at-dukar som är väldigt omtalade. Det en är seymore som är mycket bra akustiskt och billigt. Bäst bild ger EN4k som jag har fast den stjäl både lite mer ljus och ljud.

Jag bor i skåne nära kristanstad.  

#18 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 749 inlägg

Postad 24 March 2013 - 22:33

ok jag finns längre norrut i skaraborg men nän annan kanske kan tipsa om at-dukar söder ut.

Allt har sin tid

#19 Jocke_rodder

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Postad 06 April 2013 - 13:55

Då har man fixat till en av ytterväggarna, nu är det bara lite el i vägen som ska till

_DSC0072.jpg

_DSC0073.jpg

Men nu är det dags för lite film.

_DSC0062.jpg

#20 Jocke_rodder

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Postad 25 April 2013 - 19:53

Då var det dags att uppdater med lite mer bilder

Rummet börjar ta form:

_DSC0082.jpg

Lite arbete kvar ute men det är på ge, det är sjönt att hålla på ute nu när det är soligt och ljust.

_DSC0089.jpg

Idag kom mitt audyssey pro kit, rätt så stor skillnad på pro och det man får med från början:

_DSC0096.jpg

#21 Jocke_rodder

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Postad 26 April 2013 - 16:37

Då har man utfört sin första "Audyssey MultEQ XT Room Correction"

multex xt.png

Info om anläggningen:

multex xt_setup.png

Målet är nu att mitt nya rum ska bli bättre än detta.

#22 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 749 inlägg

Postad 27 April 2013 - 05:58

Tänk på att du kan använda isoleringen i väggarna till absorbenter. Lämnar du hål i gipset där du ska ha absorbenter så räcker det med en tunn absorbent på väggen för den funkaf som en tjockare. Snyggare och sparar volym. Möjlig  nackdel spillljud till grannar.

mvh nikeb

Allt har sin tid

#23 Jocke_rodder

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Postad 28 April 2013 - 17:45

Tänk på att du kan använda isoleringen i väggarna till absorbenter. Lämnar du hål i gipset där du ska ha absorbenter så räcker det med en tunn absorbent på väggen för den funkaf som en tjockare. Snyggare och sparar volym. Möjlig  nackdel spillljud till grannar.

mvh nikeb

Har inte tänkt på att man kan använda det som, tack för tipset. får se hur jag gör. Har inga grannar så det behöver jag inte tänka på.

#24 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 749 inlägg

Postad 28 April 2013 - 18:07

I så fall behöver bara absorbenten på väggen ta hand om ljudvågorna som studsar på diffusionsspärren. Det ljudet som går rakt igenom äts upp av isoleringen bakom. Man ser hela tiden att folk först har tjock isolering sedan gips och sedan tjock absorbent innanför det. Ofta totalt onödigt. Stör man inte grannar så har man ju absorbenten gratis i väggen redan. Dessutom minskar man kondensrisken på detta sätt.

Redigerat av nikeb, 28 April 2013 - 18:08.

Allt har sin tid

#25 Jocke_rodder

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Postad 05 May 2013 - 18:31

Då här man fått upp all ytterpanel

_DSC0103.jpg

Då har man gjort en luftspalt up till vinden. och reglat på där taket är som högst sen ska det byggas ner med diffusers.

_DSC0097.jpg

#26 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 05 May 2013 - 21:06

Hur djup är isoleringen inne i huset och kommer du använda heltäckande skivor eller spaltpanel (brädor med mellanrum emellan sig) eller gälabsorbenter (något utvinklade skivor, öppna bakåt med absorberant mot högtalarna och hård sida inåt rummet?

#27 Jocke_rodder

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Postad 14 May 2013 - 15:35

Hur djup är isoleringen inne i huset och kommer du använda heltäckande skivor eller spaltpanel (brädor med mellanrum emellan sig) eller gälabsorbenter (något utvinklade skivor, öppna bakåt med absorberant mot högtalarna och hård sida inåt rummet?

Isoleringen är 95+45+45 i alla väggar.

Hade tänkt att sätta OSB och där efter gips på vägarna.

#28 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

Postad 14 May 2013 - 21:59

GIKs absorbenter ger ett helt OK intryck från deras hemsida och från användare har jag inte läst något negativt. Är det Alex eller Glenn som du språkat med? Alex verkar vara den kunnigare av dom. Om inte prylarna är beställda redan tycks dock ResonatorStockholms diffusor vara vassare prestandamässigt än GIKs diffusor som är baserad på kortare sekvens. Kanske även billigare, jag vet inte priset på GIKs diffusor.

Det Nikeb tipsade om är ingen dum idé, -att använda väggisoleringen för extra absorbtion, i stället för att helt täcka över den med OSB+gipsskivor. Om det fortfarande är möjligt kan du förbereda för lite mer skräddarsydda absorbenter. I så fall skulle jag tätat av reglarna bakåt så du kan få lufttäta lådor / ramverk. Regelramverket kan täckas med antingen skivor med frästa (eller sågade med cirkelsåg) slitsar eller med brädpanel med smala glipor emellan. I båda fallen får du en helmholtzabsorbent. Slitsarna innebär en procentuell perforering per ytenhet och mellanrummet mellan brädorna betyder även det en perforering per ytenhet. Mindre perforering procentuellt betyder att absorbenten avstäms för lägre frekvens.  Om du kör en sådan variant är väggen bakom soffan lämplig, du får en stor absobent som hjälper GIKsarna där dom kanske inte räcker till kring 28 Hz mot rumslängdens dryga 6 m. (Det går att räkna på spaltbredder och slitsar mot intressant frekvens.) Podielådan skulle också kunna användas som en stor avstämd helmholtzlåda om den är tät. (Skruv rekommenderas istället spik till skivor / brädor om du senare vill korrigera något)

Var diffusionspärren lämpligen placeras i djupled vid isoleringen vet jag inte. Hade det varit cellulosafiber istf glasfiber hade det troligen varit mindre problematiskt iom att den lär ”andas” på annat sätt glasfibern vad gäller fukt från rummet.

Redigerat av Adhoc, 14 May 2013 - 22:02.

#29 Jocke_rodder

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Postad 15 May 2013 - 10:24

GIKs absorbenter ger ett helt OK intryck från deras hemsida och från användare har jag inte läst något negativt. Är det Alex eller Glenn som du språkat med? Alex verkar vara den kunnigare av dom. Om inte prylarna är beställda redan tycks dock ResonatorStockholms diffusor vara vassare prestandamässigt än GIKs diffusor som är baserad på kortare sekvens. Kanske även billigare, jag vet inte priset på GIKs diffusor.

Det Nikeb tipsade om är ingen dum idé, -att använda väggisoleringen för extra absorbtion, i stället för att helt täcka över den med OSB+gipsskivor. Om det fortfarande är möjligt kan du förbereda för lite mer skräddarsydda absorbenter. I så fall skulle jag tätat av reglarna bakåt så du kan få lufttäta lådor / ramverk. Regelramverket kan täckas med antingen skivor med frästa (eller sågade med cirkelsåg) slitsar eller med brädpanel med smala glipor emellan. I båda fallen får du en helmholtzabsorbent. Slitsarna innebär en procentuell perforering per ytenhet och mellanrummet mellan brädorna betyder även det en perforering per ytenhet. Mindre perforering procentuellt betyder att absorbenten avstäms för lägre frekvens.  Om du kör en sådan variant är väggen bakom soffan lämplig, du får en stor absobent som hjälper GIKsarna där dom kanske inte räcker till kring 28 Hz mot rumslängdens dryga 6 m. (Det går att räkna på spaltbredder och slitsar mot intressant frekvens.) Podielådan skulle också kunna användas som en stor avstämd helmholtzlåda om den är tät. (Skruv rekommenderas istället spik till skivor / brädor om du senare vill korrigera något)

Var diffusionspärren lämpligen placeras i djupled vid isoleringen vet jag inte. Hade det varit cellulosafiber istf glasfiber hade det troligen varit mindre problematiskt iom att den lär ”andas” på annat sätt glasfibern vad gäller fukt från rummet.

pratade först med Glenn sen fick jag parta med en som heter Bryan Pape. Har inte beställt sakerna än har sätt att dom är påväg ut med lite nya produkter.

Hade tänkt att jag skulle bygga 4 st helmholtzlåda under andra raden, som man kan ställa in frekvens efter behov. Men det än nog inte fel att försöka få in något i bakre väggen också.

#30 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

Postad 15 May 2013 - 19:22

snip ...

Hade tänkt att jag skulle bygga 4 st helmholtzlåda under andra raden, som man kan ställa in frekvens efter behov. Men det än nog inte fel att försöka få in något i bakre väggen också.

"Få in något i bakre väggen också", handlar det egentligen inte om. Är med spaltpanel eller slitsade skivor mer att delvis täcka över vad du redan har på plats, -isoleringen, men i så fall först täta av kring reglarna. Ungefär som här: http://www.component...e=7#entry145239  Dom korta grå brädlapparna, närmast taket, du ser på andra bilder i tråden är också spaltpaneler enligt devisen många bäckar små leder till ...

(Skumt, varför blir en del av texten fetad?)

Redigerat av Adhoc, 15 May 2013 - 19:37.