Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Dörrbredd för soffor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 15 November 2014 - 10:01

Inser att detta är en nästan omöjlig fråga att svara på men min undran är iallafall om ni tror att man får in en "normalstor" soffa igenom en 8x21-dörr? (själva dörröppningen blir då ca 70 cm)

Just nu är 8x21 vad jag får in i öppningen till kontrollrummet. Vore ju rätt ledsamt om jag den dagen rummet är färdigbyggt inte får in möblerna...

Måste jag öka upp till 9x21, så måste jag såga i betongväggen, och det slipper man ju gärna om det ändå inte behövs.

Ytterdörrar brukar väl oftast vara både 9x21 och 10x21 medan innerdörrar vanligtvis är 8x21.

Inga flyttgubbar på forumet? :)

Redigerat av Allramified, 15 November 2014 - 10:07.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 15 November 2014 - 10:23

Hur lång är soffan o går det att skruva loss armstöden?

Kan du få bort armstöden o soffan går in på högkant så kan man få in den genom en väldigt smal öppning.

Minna grannar köpte just en jättesoffa som inte gick in i hissen eller gick att få upp i trappan, , , man fick helt enkelt montera av ryggstöd o armstöd o ta upp den i delar.

#3 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 15 November 2014 - 12:05

Vet inte, den är inte köpt eller ens vald än...
Men jag tänker mig nog en bred soffa, typ 3m eller så, så högkant kommer inte funka. Brukar soffor gå att separera sits och ryggstöd på? Isåfall löser det ju sig alltid.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#4 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 15 November 2014 - 12:39

Allt går att ta isär, bara olika bökigt ;)

Men det brukar gå att separera sits o ryggstöd men väldigt olika svårighetsgrad på att göra det...

Min MIO soffa "Coffee" är tex moduluppbyggd o ganska lätt att ta isär...min stressless, klart svårare.

Nästan alla soffor byggs med sits o rygg som olika delar så normalt går dom att separera.

#5 lordnilsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 600 inlägg

Postad 15 November 2014 - 14:31

En gång fick skruva loss dörrkarmen för få några centimeter till.
Bäddsoffan gick då in precis.
Vi äger inte våra prylar, de äger oss.

#6 andersj

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Postad 15 November 2014 - 16:10

Jo, det är inte kul.. Det fattades 2cm när vi skulle lyfta in en bäddsoffa i vår stuga. Som tur var, gick den enkelt att plocka isär, vilket vi gjorde när vi försökt "svära in den genom dörren" i någon timme.

Tänk bara på att du skall även "komma runt" när du burit ner din långa soffa för trappan. Troligen kommer långa soffor i sektioner, annars skulle de vara hopplösa att frakta.

#7 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 15 November 2014 - 17:08

Jag hade samma dilemma och bestämde mig för att bredda upp den extra decimetern. Nu när möblerna är installerade så behövdes egentligen aldrig den extra bredden av den anledningen, men det är skönt att ha lite extra eftersom min isolering på insidan av dörren bygger en del också.

Jag hade betonghålsten på sidorna och bilade försiktigt för att få upp så exakt som möjligt. Min gamla dörr var också 206cm hög, så då behövde jag även bila lite i den bärande betongbalken som går genom hela källarplanet. Men efter ett par samtal till byggnadsingenjörer som kunde räkna på det och bekräfta att det inte var någon fara så länge jag inte tog upp mer än den tänkta decimetern, så sattes verket till handling. Än håller det...

#8 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 15 November 2014 - 18:58

Våran gamla tresitsare var rygg och sittdel i en bit(hoplimmad spånskivor). Dock var inte ryggstödsdelen så hög utan det var mest stora kuddar, så det gick bra genom 8x21 dörrar och förmodligen 7x21 också. Det var en Mio soffa.
Biosoffan var dock ett par fåtöljer som man kunde skruva isär i bitar och det hade nog varit trångare.