Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Bygghjälp täta mellan tak och vägg

• Vänligen logga in för att kunna svara
16 svar till detta ämne

#1 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 24 September 2017 - 08:34

Behöver tips på hur jag skall täta mellan taket och väggen där jag har förstärknings vinkeljärn. Tänkte peta in en bottningslist i springan men där uttagen i gipset är så blir det ju inte tätt. Alla tips är välkomna
IMG_3934.JPG

#2 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 24 September 2017 - 13:40

Jag hade nog bara tömt en eller par tuber silikonfog(eller vad du nu använder). Annars finns det sånt som man sätter runt eldosor. Ser ut att som häftmassa/lera i ett stort ark.

Redigerat av Lovan, 24 September 2017 - 13:40.

#3 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 24 September 2017 - 18:28

Har du någon länk till sådan där lera? Känner inte till den.

#4 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 24 September 2017 - 19:20

Det här var första träffen när jag sökte. Finns säkert motsvarande att köpa i Sverige. Nog billigare med ett par tuber silikonfog :)

http://www.soundproo...ght-putty-pads/

#5 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 24 September 2017 - 21:13

Tack.
Glömde nämna att jag även behöver fylla igen hela hålet då detta är ett synligt ytskiktet inne i rummet. Funderar om någon typ av filler skulle kunna funka, typ denna:

https://bolist.se/pr...ller-extra-619/

Men går inte att täta springan med denna då den blir hård. Skulle ev gå att bygga upp en ny yta till samma höjd som gipsen och sedan köra med bottningslist.

#6 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 24 September 2017 - 22:07

Om du ska måla eller limma tapet över bottningslisterna / fogarna, hoppa över silikon. Färg fäster inte på silikon. Eldosehäftmassan som Lovan länkade till, är till stor del butylgummi om man går in på 3Ms Safety Data Sheet för produkten. 300 ml butylgummipatroner kan kosta från ca 40 kr och ger en mjuk fog med hög flexibilitet, cirkus 25%, och hårdnar inte, dessutom övermålningsbar.

#7 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 25 September 2017 - 06:32

Oj, jag menade såklart latex och inte silikon.

Adhoc: Det är inget i massan för att öka densiteten?
Är butylgummi tätt? Jag tänkte om det är ett bättre alternativ än latexfog?

#8 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 25 September 2017 - 08:45

Har använt Essves akryl flex 25% och Tec7 till den mesta tätningen i skarvar och hörn. Frågan är om dessa är bättre än ex Butyltätning från Biltema (http://www.biltema.s...ing-2000037757/) för tätning rund apparatdosor?

#9 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 25 September 2017 - 09:26

Oj, jag menade såklart latex och inte silikon.

Adhoc: Det är inget i massan för att öka densiteten?
Är butylgummi tätt? Jag tänkte om det är ett bättre alternativ än latexfog?

Ja, butylgummi är en väldigt diffusionstät elastomer (inte släpper igenom gaser / vätskor). Det är därför butylgummi används i gasolslangar, innerslangar till bil- och cykeldäck, som svep runt skarvar och svetsfogar på fjärrvärmerör som ligger i mark etc.

niklasmagnus, vilken som är "bäst" av av dessa tre bestäms av vidhäftningen mot materialet, flexibiliteten och att den inte hårdnar över tid. Jag tror det är hugget som stucket mellan dom. Priset skulle avgöra för mig  eftersom det inte handlar om någon max tillåten belastning, där nog Tec 7 skulle segra.

#10 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 348 inlägg

Postad 26 September 2017 - 20:27

Tec 7 är inte direkt lättslipat finns ingen mening med brutalt montagelim när man har gips som ytskikt jag skulle utan blinka köra spackel
Dock inget vanligt spackel som man spacklar gipsskiv skarvar med utan ett som inte spricker och klarar att bygga lager med det bästa jag använt
Är one strike filler det kan du spackla flera cm tjockt samt slipa och måla finns i färgvaruhandeln

Redigerat av fredrikc5, 26 September 2017 - 20:30.

#11 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 27 September 2017 - 19:05

Tack, tror oxå att ett spackel som kan ta lite rörelse är bästa lösningen.

#12 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 29 September 2017 - 19:53

Köpte en liten burk one strike filler idag, ska prova på ett av hålen så får vi se hur det går.

#13 Subben

Rockande entusiast

• Members
  • PipPipPip
  • 461 inlägg

» Har 24 bilder i mitt galleri

Postad 30 September 2017 - 11:07

Stora håligheter: fogskum
Små håligheter: Casco husfix
Mycket små håligheter: latexfog

#14 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 01 October 2017 - 10:04

Behöver snabba tips för att komma vidare!!!

Hur skall jag göra för att få tätt mellan min nya innervägg och befintlig yttervägg nere vid golvet. Snickarna har lämnat rätt stora glipor mellan OSB - golv och gips - golv. Se bild.

Det är gipsskiktet som behöver bli tätt, utseende spelar mindre roll då list kommer täcka. Och det är viktigt att hörnet blir rätt, resterande del av väggen är mindre viktig då det är ytterväggen. Har kompromissat så mycket med ytterväggarna redan så är inte hela världen om de släpper ut lite ljud. Det är in mot huset som är prio.

Man skulle kunna såga till OSB-bitar och limma fast (för små bitar för skruv) och sedan limma fast gipsbitar framför. Men är mycket jobb ifall man ska göra så överallt. Ett alternativ är att fylla igen "hålet" i hörnet med lämplig massa (fog, spackel, husfix eller skum) så länge det blir tätt och håller över tid utan att krympa och spricka.

Hur skulle ni göra???

IMG_3944.JPG

IMG_3945.JPG

#15 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 01 October 2017 - 10:56

Ligger "syllen" för långt ner för att kunna skruva i den? Jag hade nog fyllt med lite bitar för det ser ut att vara mycket utrymme mellan. Annars fogskum?