Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Bye bye JBL :(

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2017 - 17:11

Ett sådant trist slut på en epok :(

https://www.audiophi...rican-icon-jbl/
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2017 - 17:27

Lite svårtolkad text, men ser det inte som JBL lägger ner. . .mer att man sparkat dom flesta som byggt upp märket o alla klassiska högtalare.

Sen att man flyttar mer o mer av tillverkningen till Kina ligger väl nästan i tiden, gör inte alla det snart?

#3 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2017 - 19:22

Tänker mer på hur man (beskrivet från en sida) behandlar de designers som besitter kunnandet och kompetensen i vad som var själen av det som gjort JBL till vad det är idag... trist :(
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#4 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2017 - 19:59

Vi får väl se vad Samsung-JBL mynnar ut i för produkter i framtiden. Jag tycker Timbers bittra beskrivande text visar på att kvartalsrapportekonomin har segrat än en gång. Till glädje för vilka? Säkert kommer man vilja rida det goda namnet och renomme'n som byggts upp under decennier. Frågan blir vad som kommer finnas under det skalet och bakom orden från marketingavdelningen.

Tillägg: https://www.cnet.com/news/samsung-keeping-harman-audio-brands/ 

Redigerat av Adhoc, 15 August 2017 - 20:00.

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2017 - 20:10

Tyvärr styr väl pengar o tid idag.

Skall man sitta o verkligen lägga ner tid o kunskap för att ta fram tex ett bra filter, kanske småjustera o lyssna i veckor. . .när en dator kan beräkna ett filter på några sekunder? Tyvärr tänker nog många tillverkare så :(

Börjar man sen tänka på pengar, ja då bir det som det blir. . "hmm om vi skippar den snygga formen på lådan sparar vi några tior. . klart vi skall göra det då" . ."dom där filterkomponenterna finns ju Kina varianter för någon krona mindre, klart vi tar dom istället" 

Trots att priserna på prylarna i vår hobby stiger nått galet varje år ser prylarna "billigare" ut. . känns som största o viktigaste målet när man tar fram en pryl idag är att "spara där det spara går" .

Plockade lite OT fram ett gammalt kabelskåp på jobbet idag som skulle bytas mot ett nytt . . . .det gamla skåpet har MINST dubbelt så tjock plåt, alla hörn o vinklar är snyggt gjorda o "mjuka" . . till o med skylten med skåpets betäckning är en snygg etsad stålskylt.

Dom nya skåpen har så tunn plåt att dörren viker sig av sin egen tyngd, skylten är en dekal, hörnen är så vassa att jag skär mig nästan varje vecka ( tips, sätt dig INTE på ett nytt elskåp. . dels klarar det knappt din vikt pga den tunna plåten, men dels är hörnen så vassa att du med stor sannolikhet sabbar dina kläder )

#6 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 15 August 2017 - 20:23

Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.
Sidney Harman var tydligen en eldsjäl som hade det brinnande intresset. När han gick bort blev det mer och mer "management" och kvartalstyrning av det hela.
Lite skruvat är det, för många i "JBL-själen" slutade och gick till Samsung. Nu när Samsung tar över finns det kanske lite hopp igen.

Redigerat av rajapruk, 15 August 2017 - 20:26.