Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Diffusering i taket, material?

• Vänligen logga in för att kunna svara
60 svar till detta ämne

#1 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2011 - 11:26

jag har ett helt kalt betongtak i min källarbio och tänkte diffusera det "Ino style" :).
Ingvar använder sig ju av bräder som sätts omlott, men i och med att jag har betong så måste man ju borra sönder taket för att fästa plank och det känns som att man underminerar taket....

Ett alternativ som Hassesolo kom med är ju att sätta reglar en bit ned och sen sätta taket på dom. Men då tappar jag rätt mycket i takhöjd på ett redan lågt tak (219cm).

Finns det nån slags frigolit eller dylikt material som man kan limma mot taket för att sedan måla för att uppnå diffusion eller har ni några andra tips?

Tacksam för alla idéer :)

#2 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2011 - 11:59

Om du söker på "Multi Fusor DC 2 " på http://www.akkelisau...om/webshop.html så kanske det vore något för dig.

Postad bild
"
Multi Fusor DC är en polystyren diffusor som limmas på tak eller väggar för att ge ett batter focus och mer rymd I ljudbilden. Den är effektiv i frekvensbandet mellan 200 hz till 8000 hz. Multi Fusor DC limmas med vattenbaserat lim och kan målas med vattenbaserade färger. Storleken är 60*60*15 cm.
"

Redigerat av NiklasF, 23 November 2011 - 12:01.

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#3 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

Postad 23 November 2011 - 12:04

Bygger lite för mycket på djupet, är en enklare diffusion jag är ute efter.
här ser man en bild på Hassesolos lösning som Ingvar brukar föredra.
http://www.minhembio...c_id=292536.jpg

#4 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 23 November 2011 - 12:10

Blir nog inte så mycket diffusering om du inte kan tänka dig att bygga mer än 15cm ner ifrån taket är jag rädd.
Dessa limmar du direkt på ditt nuvarande tak, skall du regla och bygga en DIY lösning så blir det nog mer än 15cm du kommer förlora.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#5 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

Postad 23 November 2011 - 12:23

Nu är ju inte jag någon akustikexpert, men efter att ha suttit & lyssnat på ett 3 timmars föredrag från Öhman samt lyssnat på Hassesolos rum så är jag helt klart nöjd med hur hans lösningar låter.

Han tycker att diffuseringen i taket blir tillräcklig med lösningen jag visade ovan.

Sen som du säger, en DIY lösning med reglar bygger ju säkert runt 15cm vilket blir för mycket. Därför är jag ute efter planklösningens utseende fast med ett material som inte är så tungt så att det kan limmas.

#6 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 23 November 2011 - 12:36

Jag GISSAR på att det är uppbyggt så att en planka sedan tunt genomsläppligt tyg och bakom det isolering.
Mao inte utseendet i sig som diffuserar( och även dämpar?) utan konstruktionen.
Är du bara ute efter utseendet så är det frigolit i taket som gäller, finns nog i dom mesta former.

#7 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

Postad 23 November 2011 - 12:39

vad jag sett så är det bara plankor spikade i taket som sedan målas svarta :)

#8 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2011 - 13:08

Frigolit fungerar inte soeciellt bra som diffusor.

Med vänlig hälsning,

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#9 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

Postad 23 November 2011 - 13:11

Frigolit fungerar inte soeciellt bra som diffusor.

Med vänlig hälsning,

Pär

Det är därför jag skriver en tråd som denna :). Finns det nått material lätt nog att limma, som kan agera diffusor som i exemplet jag visade på fotot ovan?
Visst, jag kan ju sätta en regel kloss mot taket, typ 45x45 och sen spika plank på det, då tappar jag "bara" 6.5-7cm i takhöjd, men jag vill gärna behålla 2.20 pga podiet bak i rummet och surroundhögtalarnas placering idag. Det ställer till det rejält om jag ska regla ned.

#10 joakim

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2011 - 13:18

Intressant tråd! Jag lider själv av samma problem så all info som ni experter kan tillföra uppskattas verkligen.
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri

#11 spuj

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 291 inlägg

Postad 23 November 2011 - 13:56

Ett tips jag fick från IÖ själv gällande diffusering i mitt rum som inte har optimal takhöjd (dvs optimal vinkel på första reflex i tak till lyssningspositionen) är att limma upp sånadära balkar i frigolit som försöker efterlikna balkar i trä som finns på diverse byggvaruhus. Limmas på tvären i rummet med avstånd om ca 60cm.

Kanske inte helt tokigt att göra likadant i ditt rum, men inget jag vet med säkerhet.

Edit: Frigolit är säkerligen inte en optimal lösning som Perra säger, men förmodligen en helt ok budgetlösning.

Redigerat av spuj, 23 November 2011 - 13:58.

#12 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

Postad 23 November 2011 - 13:59

Varför inte använda sig av 22 el 28 mm brädor, 45x45 lät väl lite väl tjockt (om det nu inte ska in isolering ovanför)?

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#13 lordnilsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 600 inlägg

Postad 23 November 2011 - 14:42

Bygg en ram till taket 4cm tjock, bygg in sådana här: http://www.thomann.d...030_4er_set.htm
4st skivor 4cm tjocka 1x1 meter 300:- och klä sedan det hela med tyg. Finns även 8cm tjocka.
Så för ett helt tak blir det ju inte så dyrt.

Kan ju inte bli sämre än vad du ha nu i alla fall.

Redigerat av lordnilsson, 23 November 2011 - 14:43.

Vi äger inte våra prylar, de äger oss.

#14 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2011 - 14:51

Om man inte använder kanaler så är frekvensen på diffuseringen direkt relaterad till djupet på densamma. Adhoc har t ex byggt listiga varianter på BAD paneler, de nya vingarna från Svanå och golden horn är exempel på takdiffusorer som är bra.

Tvärställda frigolitbalkar fungerar tyvärr mycket dåligt - i teorin är det bra, men då frigolit inte fungerar bra som diffusor så kostar det mer än det smakar.

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#15 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

Postad 23 November 2011 - 14:52

Det där är väl dämpande mtrl, inte diffuserande...?

Edit: Det i Lordnilssons länk alltså...

/M

Redigerat av magnus-g, 23 November 2011 - 14:54.

Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get