Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

OS 2016

• Vänligen logga in för att kunna svara
48 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 03 August 2016 - 20:23

Då va OS igång, och med det massa sändningar i skiftande kvalitet. . . .dock brukar det satsas lite extra på tekniken o sändningarna under OS.

Så hur tittar ni o hur upplever ni kvalitén?

Själv har jag IP-Tv via Telia o ser via deras senaste inspelningsbara box.

TV3 brukar ha ganska bedrövlig bild ( låg bitrate )via Telia men upplever fotbollen just nu som klart över TV3 vanliga nivå.

#2 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 August 2016 - 20:33

Jag tittar inte på eländet pga. mina politiska åsikter då det landet behöver allt annat än ett OS som kostat mååånga miljarder.

Sedan har min konsumtion av idrott allmänt gått ner med 95% av all doping, dvs det är inte kul längre.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#3 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 03 August 2016 - 21:08

Jag tror att vi kommer få se en fortsättning på den fars som var fotbolls-em. Rubriker och nyheter kommer att handla om all skit som händer utanför arenan, med dopingkontroller, ryss-konspirationer, mutskandaler och ett och annat mord.

Så jag väljer också bort spektaklet helt och hållet med orsak till ovanstående.

Men kvalitetsmässigt så har det väl varit i följande ordning:
Satelitsändning
Marksänd digital-tv
Ip-TV

Jag har letat efter någon lista där man kan se hur mycket data som distrubueras ut från de olika leverantörerna, men utan resultat.

Redigerat av DF, 03 August 2016 - 22:03.

#4 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 03 August 2016 - 23:02

Kollar USA's match på TV3 HD nu via sattelit. 12 Mbit/s och det ser väldigt bra ut.

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 04 August 2016 - 09:37

NBC kommer sända ut öppningsceremonin i 4K med HDR o Atmosljud . . det skulle vara kul att sett

http://www.avsforum....ummer-olympics/

#6 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 04 August 2016 - 09:55

ViaSat kommer att köra lite provsändningar i 4K i höst. Men som sagt, när jag frågade säljaren om vilken bitrate så svarade han något i stil med; -öh, det är altså 4K, fyra gånger bättre än HD!
Svårt det där med upplösning vs komprimering...

#7 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 05 August 2016 - 13:15

Har Teila via ADSL just nu.

Kollade Sverige-Colombia igår (eller i morse hur man nu vill se det) på Viasat Sport HD.

Helt ok sändning utan att glänsa.

Körde över på 3:an i vanlig SD för en snabb jämförelse och den sög pungsvett som vanligt. 

Annars brukar material inspelat i HD som sänds i de vanliga kanalerna kunna se helt ok ut.

Men begränsat bredband, låg bandbredd och sunkig tv-box gjorde att de stackarna som fick nöja sig med vanlig sd tv fick sunkbild.

OT: men det var STOR skillnad på SVT och tv4 under Fotbolls EM med samma förutsättningar som ovan.

Saknar en bra box och satellit...

Får nog bli en nu när Telia ändå inte kan komma överens med Viasat om PL, CL och LaLiga i nya Premiumkanalen.

Man kan ju inte annat än att bli trött på Telia. ComHem, BredbandsBolaget och CanalDigitals Kabelnät har alla löst detta till sina kunder. Och så har Telia mage att påstå att det förhandlingarna har strandat för att slutkunden inte ska behöva betala mer.

Bullshit!!! Det är för att Telia inte kan godta att sänka sin vinst.

Hade varit en sak om alla leverantörerna stått enade, men när de andra kan lösa det blir det bara så genomskinligt... Suck!

MVH

/Jacob 

Jacob 

#8 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 05 August 2016 - 15:20

TV3 via HD satelit, har verkligen ryckt upp sig från förr då dom alltid sög rejält som du mycket riktig påpekar. :)

Med 12 Mbit/s utsändning samt min min VU+ box räcker det till för 100" på projen utan problem. Kollar dock mest på VT60:n.

Förstår att du saknar en bra box och parabol. :(

Sen är det ju skit att 3:an är en reklamkanal. Fast man får iofs en anledning att ta en kisspaus och hämta en bira till. :rolleyes:

Redigerat av Speedball, 05 August 2016 - 15:23.

#9 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 05 August 2016 - 15:32

Dum noob fråga men hur "bra kvalitet" får dom olika bolagen sända till sig??

Telia, Boxer, Viasat mf borde väl få samma kvalitet sända till sig. . sen är det bara frågan hur dom väljer att distrubera...

Borde kolla med jobbet då vi har massa paraboler som tar imot...sen sitter det boxar från olika leverantörer o källaren med "mastercards" i sig...detta skickas sedan ut i vårat IP-Tv nät.

Men var o hur detta funkar o var begränsningen sker vet jag inte......"våran" visatbox i källaren borde ockaå skicka ut 12Mbit/s men det är knappast vad som går ut i IP-tv nätet sen....eller?

O om det begränsas, var händer det o vem styr det. . . hmm hade jag varit på jobbet hade jag frågat IT-avd för nu blev jag intresserad ;)

#10 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 05 August 2016 - 16:01

Dum noob fråga men hur "bra kvalitet" får dom olika bolagen sända till sig??

Utan att ha kunskap kan jag gissa att dom flesta har rejält bra kvalite då dom vill kunna erbjuda bra HD, och idag ännu högre, sändningar till vissa segment.

Sedan anpassar dom väl utsignalen sig till vilket distributionssätt man skickar ut till.

Telia, Boxer, Viasat mf borde väl få samma kvalitet sända till sig. . sen är det bara frågan hur dom väljer att distrubera...

Snackar vi IP, så gissar jag att man går efter vad majoriteten av potetiella kunder kan ta emot utan strul och anpassar sig efter det.

Bästa "Play" tjänsterna idag levererar ju, nästan, acceptabel bitrate så det kommer väl succesivt bli bättre. Fiber håller ju på att ta över.

#11 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 05 August 2016 - 17:22

Skulle vara kul om man kunde köpa sin egna box för Telia IP, så kan vi "galningar" köpa nått roligare. . jag har i o för sig köpt den besta Telia har.

Netflix har ju någon typ av annpassning till bandbredden...man ser tydligt att det ibland kan börja dåligt men snabbt bli bättre bild.

Vi som sitter med +100Mbit lina med Telia kunde ju få lite bättre signal än ADSL kunderna ;)

#12 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 05 August 2016 - 17:51

Skulle vara kul om man kunde köpa sin egna box för Telia IP, så kan vi "galningar" köpa nått roligare. . jag har i o för sig köpt den besta Telia har.

Netflix har ju någon typ av annpassning till bandbredden...man ser tydligt att det ibland kan börja dåligt men snabbt bli bättre bild.

Vi som sitter med +100Mbit lina med Telia kunde ju få lite bättre signal än ADSL kunderna ;)

Det var därför jag var en av dom först Dreambox ägarna i Sverige för 13-14 år sedan. Möjligheten att programera sin egen box. OCH inte för att fuldela kort som verkar vara den allmänna uppfattningen. Det var inte ens påtänkt på den tiden. Dök upp några år senare.

På senare år har DM dribblat bort sig själva och sitter nu nöjd med en VU+ box som gör allt DM gjorde i början, fast mycket snabbare, bättre och i högre upplösningar samt kvalite. Men då gäller det att ha möjlighet till parabol givetvis.

När det gäller Netflix, så såg jag på det första gången för 2 veckor sedan hos syrran. Hon har en sådan där populär router med SIM kort i och att titta på film blev svårt för mig då det blev precis som du beskriver "börja dåligt men snabbt bli bättre bild". Men det har inte realtids anpassning av med bitrate att göra tror jag. Det liknar väldigt mycket ett medvetet val att ha låg bitrate i kombination med många frames emellan varje keyframe i MPEG strömmen. Resultatet blir då att om scenen ändrar karaktären mycket och man är långt borta från en keyframe så måste avkodaren gissa och det blir aldrig bra. Ni som pysslade med DIVX för 10 år sedan känner nog igen detta.

#13 Hifi_Perrra

Mannen från U.N.C.L.E.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 523 inlägg

» Har 49 bilder i mitt galleri

Postad 06 August 2016 - 00:32

Jag upplever det som helt ok när man kör högsta upplösningen i Viaplay, alltså HD borde det vara. Tror det är 1920x1080p. Jag kikar mest via en IPS skärm på bottenplan till mina aktiva B&W MM-1. Om jag nu minns rätt så är det en IPS skall sägas. Brorsan som har valt ut den åt oss. Den ser man bäst på här hemma. Den är referens skärmen här iaf. Den kan man gå ner å kika på bilder på om man är osäker på hur dom funkar på andra ställen. Med den vet man alltid vad som visas på ett bra sätt å inte. Annars ser jag på OS i Rio genom min nya Asus laptop kopplad via en Chord HDMI kabel till min 1920x1080p Samsung LCD vilken jag kör analogt ut från till min Bladelius Thor Mk3 Novitas och mina Martin Logan Theos. Jag kollade nyss på invigningen en halvtimma i början. Jag hörde att man skulle kunna få se den i Ultra HD men det var en väntetid på en timma extra isf. Men en sådan skärm har jag inte så det får väl bli hemma hos brorsan isf för han råkar ha en 4k skärm :)

#14 Hifi_Perrra

Mannen från U.N.C.L.E.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 523 inlägg

» Har 49 bilder i mitt galleri

Postad 06 August 2016 - 07:34

Var tog Danmarks intågande lag vägen? "Vi" sa att vi skulle se till det att Danmark stegade in. Men sen försvann dom ur bild. Men jag såg iaf till det att Förenade Arabemiraten klev in. Sen stängde jag av helt enkelt. Jag såg bara en Dansk flagga. Det var typ allt  :(

Redigerat av Hifi_Perrra, 06 August 2016 - 09:15.

#15 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 06 August 2016 - 10:16

Sorry för OT, och jag vet att det var jag som drog oss in i det men jag svara ändå då det inte flödar över av aktivitet.

Netflix variabla (men alltid låga) bitrate är en stor del av deras framgångssaga. Den innebär att du inte behöver buffra! Du trycker igång och serien/filmen startar direkt. Urusel kvalitet, men instant start. Sedan bufflar den under tiden du tittar, så efter 1min så har du helt ok bild (med NF mått mätt). Sedan kan det hända samma sak inne i filmer/serier vid scener med mycket info eller vid låg hastighet på nätverket.
Det innebär oxå att "ALLA" kan använda tjänsten. Den är inte tung att köra. För att åstadkomma detta så behöver kraven på nätverken vara väldigt låga. Därmed blir oxå bildkvalliteten väldigt låg. Komprimeringen är mycket tydlig och ger flera "problem" som användaren ofta drar fel slutsats på.
Macroblocking nära svart brukar vara en typisk grej man hör att tvn gör fel. När man sedan hör att användaren uteslutande testat NF (ofta även på den inbyggda appen i tvn) så förstår man att 99% av felet ligger där. Inte direkt tvn man utvärderat om man säger så... :rolleyes:
Sedan är det inget fel att utvärdera hur en display klarar NF om det är det man kommer använda till den 90% av tiden, men då är det inte den bästa tvn man ska ha utan den mest förlåtande.

Missade OS igår. Var och kollade på Jason Bourne i en SFsalong med rätt kass bild och ljud. :(
Får kolla lite sammandrag idag istället.

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob