Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Hur många Watt behöver man?

• Vänligen logga in för att kunna svara
37 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2016 - 18:37

Ok då skall jag ta upp ett "känsligt" ämne då jag ifrågasatt detta ett antal gånger. . . .just detta med "varför behöver jag som inte spelar starkt ha så många watt på slutstegen?"

Följer just nu en ( som vanligt på minhembio ) infekterad debatt som "Dynaudio behöver många watt" 

http://www.minhembio...=5#entry4387690

O den tar upp frågan jag har ställt mig länge..behöver jag så många watt egentligen?

Jag ville klara mig med runt 100W till mina Procella men dom rekommenderar 300W så det va vad jag skaffade.

Men för mig är detta ren matte så jag har lite svårt att se varför jag som säkert spelar 20-30dB lägre än många andra skulle behöva 300W

Tar vi en Procella P6 som har en känslighet på 90dB 1m/1W som exempel

Med 100W in i denna spelar den rent matematiskt 110dB

Med 300W in spelar den matematiskt 114,77dB

Att gå från 100W till 300W ger mig då bara 4,77dB extra

Så jag som spelar kanske -30dB från referensnivå varför skall jag behöva ha mer än 100W förstärkare? . .bara 10W skulle kunna få P6 att spela 100dB nått jag aldrig gjort här hemma ( perra1 besökt kan vara undantagen )

Som sagt, att gå från 100W till 300W ger inte ens 5dB extra

Tabeller från Audioholics

http://www.audioholi...n-watts-and-dbs

Watts dB (rel to 1 watt)

1        0

2        3.01029996

5        6.9897

10     10

50     16.9897

100   20

200   23.0103

300   24.7712125

400   26.0205999

500   26.9897

600   27.7815125

700   28.4509804

800   29.0308999

900   29.5424251

1000 30

Redigerat av Jolt, 23 November 2016 - 18:41.

#2 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2016 - 19:59

Jag hävdar att de som testat med lite mindre och  sedan mycket mer angående "Dynaudio behöver många watt" kommer höra hur det märkets modeller lyfter med mycket kräm, har inte testat på de senare modellerna men ägt  Dynaudio Contour S3.4

så jag vet vilken skillnad det blir. Det blir en helt annan dynamik och släpp med rätt grejer, annars så låter de mycket slätstrukna.

För många år sedan så fick jag också uppleva deras stativare 1.3SE med vanliga 125W stärkare och sedan med ett kralligt Krell slutsteg, det blev ju en helt ny högtalare framför en.

Men det är det märket, med många andra märken så blir det inte alls sådan skillnader.

Ps. B&W N802 är också en högtalare som bara växer med rejäla doningar, har lyssnat mycket på just den modellen med olika drivning.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#3 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2016 - 20:05

Du vill gärna ha så mycket headroom som möjligt - om du spelar på t ex 10w, så kan en "plötslig" dynamisk peak i ett register vara upp till 20dB - det innebär att du helt plötsligt kan behöva rätt många watt för att inte klippa eller dista slutsteget.

Om du spelar 10w, så är 100w endast omkring 9dB i headroom - dessutom är dist och klipp inte linjär i digitala förstärkare, utan kommer (beroende på typ) rätt abrupt.

För att dubbla upplevt ljud behöver du omkring 10ggr mer "effekt" - det är därför det är viktigt att ha bra med headroom :)

mvh

/Pär

http://www.axiomaudio.com/power

:)

TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#4 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 23 November 2016 - 20:23

Helt klart är det så att man vill ha mycket headroom. . . men det är här det blir lite komplicerat.

Exempel..

Säg att någon med en 300W förstärkare spelar en Procella P6 o peakar 110dB när han lyssnar. .  .han peakar då 100W in o har bara 4,7dB i headroom med sin 300W förstärkare.

Sen kommer då jag som knappt peakar 90dB hemma..men säg 100dB för exemplets skull ( även om jag aldrig någonsinn spelar så högt) vid 100dB peakar jag 10W o skulle ha 10dB i headroom med en 100W förstärkare.

Jag skulle alltså ha LÅNGT bättre headroom med en 100W förstärkare än någon som spelar 10dB starkare skulle ha med en 300W förstärkare.

Jag har idag klart över 20dB i headroom vilket väl i o för sig är bra. . . .. . men för att killen som spelar 110dB peak skulle få 20dB headroom skulle han behöva ..tja jag orkar inte ens räkna men 10dB headroom där skulle kräva 1000W

Menar bara att det är svårt att jämföra någon med dedikerat rum i villa som kan dra på o spela klart över 100dB o någon som mig som bor i lägenhet o inte spelar direkt högt alls. . .jag kommer garanterat ha bättre headroom även om jag har en svagare förstärkare.

att gå från 200W till 300W ger bara 1,8dB mer. . ..o jämför man behovet hos två personer som kanske spelar 20-30dB olika starkt så ter sig dessa 1,8dB rätt försumbara

Jag gnäller inte eller klagar på nått här utan är extremt intresserad :)

Vad har man för krav på headroom på bio som exempel? känns som man ofta spelar starkare än grejerna "tål" där

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 23 November 2016 - 20:35

Förresten det du skriver där först. . .att om man spelar 10W o så kommer en +20dB peak. . det skulle ge 1000W . . . . känns som få högtalare tål det, även extremt kortvarigt..

kul med matte även om inte ljud är HELT matematiskt. . .   :)

Vet att när jag va uppe i Gbg o lyssna på ett system med perra så peakade han 114dB o då mättes detta säkert 4-5m från högtalarna  , räknar jag på det måste det varit rätt nära gränsen för va dom CROWN 300W förstärkarna kunde klara.. . .kan inte varit mycket till headroom kvar där ;)

Så jag förstår givetvis att i såna system behövs det effekt, gärna mer än 300W till o med. . . .men som sagt, jag KAN spela så högt men har/kommer aldrig göra det

Redigerat av Jolt, 23 November 2016 - 20:36.

#6 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 23 November 2016 - 20:41

Nu har jag ju dessa aktiva högtalare http://www.adam-audi.../technical-data och jag har inte hört någon stativhögtalare i liknande eller högt upp i pris som tål lika mycket pisk. Och så länge jag bor där jag bor så kommer jag inte ha behov att kunna spela starkare än vad de klarar.  

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#7 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 23 November 2016 - 20:56

Kollade just en serie på Netflix på min normala ljudnivå o hade på skoj en dB mätare stående 1m från centern....... Maxade 85,1dB

Så jag nådde inte ens 1W ...rätt bra headroom ;)

Höjde tills jag låg på runt 90dB men det kändes lite för mycket för en lägenhet om man vill slippa tänka på vad grannarna tänker

Redigerat av Jolt, 23 November 2016 - 21:06.

#8 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 23 November 2016 - 22:08

Det är väldigt svårt att veta hur högt man faktiskt spelar. En dB-mätare avrundar(smoothing) så där ser du inte peak nivåerna.

Jag tror att effekten i sig inte är en problematik för de flesta utan det är nog snarare så att det är som Pär säger, att det handlar om hur förstärkaren beter sig när den klipper och i närheten av det. När du ligger "nära" maxeffekt så brukar distortionen skjuta i höjden och det är just distortionen som ger oss en känsla av (för) hög ljudvolym. 

btw så brukar jag komma upp i ca 75dB(+/- 10dB skulle jag tro) när jag spelar riktigt, riktigt högt enligt db-mätaren i mobilen. 

Redigerat av Lovan, 23 November 2016 - 22:11.

#9 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 24 November 2016 - 07:34

Det är säkert så att dB mätare inte är så exakta, jag mätte med AudioTools

Men ändå. jag lyssnar med volymen på -30dB på Trinnoven. . . .där är säkert 20dB lägre än "normalt" så jag borde ha väldigt bra headroom mot en "normal lyssnare"

o om jag lyssnar 20dB lägre än normalt o att gå från 100W till 300W bara ger drygt 5dB extra så borde jag med bara 100-200W ändå ha långt mer headroom än normalt

#10 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 24 November 2016 - 07:59

Jo men "oftast" skalar distorsionen med effekten också. Sen brukar mera effekt innebära mera parallella trissor också.

#11 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 24 November 2016 - 09:14

Det är säkert så att dB mätare inte är så exakta, jag mätte med AudioTools

Men ändå. jag lyssnar med volymen på -30dB på Trinnoven. . . .där är säkert 20dB lägre än "normalt" så jag borde ha väldigt bra headroom mot en "normal lyssnare"

o om jag lyssnar 20dB lägre än normalt o att gå från 100W till 300W bara ger drygt 5dB extra så borde jag med bara 100-200W ändå ha långt mer headroom än normalt

Ditt resonemang skulle möjligen stämma om allt material är inspelat med samma brusgolv/ komprimering/ dynamik. Det är det sällan, om man använder olika källor eller kanaler.

#12 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 24 November 2016 - 09:25

Mitt resonemang är väl att jag spelar på låg "lägenhetsnivå" o bör rimligen inta ha samma effektbehov som en som spelar på referensnivå i ett dedikerat rum.

Mitt system idag är byggt på ett sett som att jag skulle klara referensnivå . . .men då jag som max spelar LÅNGT under referens borde jag klara mig med 100-200W slutsteg då jag bara "tappar" runt 1,8-4,7dB med den lägre effekten.

Jag har som jag skrev innan långt mycket mer headroom med en 100W förstärkare när man spelar på mina nivåer än vad nån som spelar på eller nära referensnivå har med en 300W förstärkare

#13 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 24 November 2016 - 10:51

Och jag menar att du vet inte om du har något headroom för de där peakarna utan att ha helt koll på materialet.
Man kan tycka att man spelar väldigt svagt, och så kommer någon dynamik-puff lite oväntat vilket är svårt att förutse om man inte bara spelar tidigare upplevd musik.

Du klarar sig säkert aldeles utmärkt med den effekt du har, men det är svårt att föreställa sig vilket behov man behöver.

Såg f.ö. din fråga hur många högtalare som klarar 1000W under kortare tider, de flesta skulle jag vilja säga.

#14 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 639 inlägg

Postad 24 November 2016 - 11:07

En dum fråga men betyder era förklaringar att även en bra men "klen" förstärkare klarar att driva en tungdriven högtalare - förutsatt att man spelar på lägre volymer? Om man konstant spelar långt under referensnivåer så finns det ju ingen anledning till att ha en massa hästkrafter?

För om det är så så öppnar ju man upp för många fina förstärkare som dock inte har speciellt mycket effekt, tex Lavardin, Luxman, rörförstärkare mfl.

Intressant att höra vad ni anser om detta.

Redigerat av pewe, 24 November 2016 - 11:50.

#15 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 24 November 2016 - 12:05

Jag levde i många år med en Accuphase klass A 2x30W o det är den klart bästa förstärkaren jag haft. .. kände aldrig att 2x30W va för lite.

Men detta va ett monster trots sina 2x30W hade den kondingar större än ölburkar . . .sen klipper väl klass A klart snyggare än Klass D om jag förstått det hela rätt.

Men din fråga är intressant pewe, lite för detta jag startade tråden. .. . jag använder själv extremt sällan mer än 1-5W men har 6x300W till frontarna, men hur onödigt detta är va ju frågan med tråden :)