Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Single- vs Bi- vs Tri-AMP, för/slutstegsångest

• Vänligen logga in för att kunna svara
111 svar till detta ämne

#1 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1675 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 09 March 2018 - 11:02

Hej alla…

Jag har en fundering rörande Bi-AMP/Tri-AMP vs Single-AMP av mina Audiovector S3 Super + plus surroundkanaler (Audiovector KXX).

Jag har planer på att gå över till försteg/slutsteg istället för min Onkyo TX-NR3008 men även att komplettera min 7.2 setup till eventuellt 7.2.2 eller 7.2.4 beroende på hur jag lyckas med den politiska biten.

Det kommer förmodligen ske i flera steg, först kommer jag nog bara köpa ett slutsteg  till frontarna och behålla Onkyon som försteg tills jag köper ett försteg och då också kanske ytterligare ett slutsteg till surrounderna.

I vilket fall kommer jag behöva antingen ett >9 kanals slutsteg för att täcka alla kanaler, eller 2 slutsteg.

Det är här jag kommer till det funderingen jag har.

Jag har varit sugen på att bi-ampa mitt frontsystem länge men inte kommit till skott att ens prova.

Om man går hela vägen ut så skulle jag kunna tri-ampa S3:orna och bia-mpa centern med ett 8-kanaligt slutsteg och sedan ta surround/atmos-kanalerna med ytterligare ett 8-kanaligt slutsteg. Tex med ett par begagnade NuForce MCA 18 som man kan hitta till överkomliga priser.

Alternativet är ju att man kör ett kraftigare slutsteg till fronten, 3 kanaligt  utan bi-amp eller kanske ett 5-6 kanaligt med bi-amp.

Ytterligare ett alternativ är ju ett 12 kanaligt steg a la ROTEL RMB-1512/Yamaha MX-a500 helt utan bi-amp för alla kanaler – men det känns nästan overkill för surroundkanalerna.

Vad säger expertisen, vilken väg skulle ni ta?

Redigerat av Matsen, 11 March 2018 - 13:37.

Matsens vardagsrum

#2 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10856 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 09 March 2018 - 14:42

Jag testade single, bi, tri amp på mina avantgarde för typ 10 år sedan - generellt är det extremt liten skillnad, och jag skulle istället rekommendera att skaffa ett kraftigare slutsteg istället för flera mindre - iaf så länge du inte har aktiv delning. Sålänge du kör samma passiva filter, så kommer inte fler steg att hjälpa annat än mycket lite - ett kraftigare steg skulle dock kunna ge lite mer dynamiskt headroom.

Det var däremot en GIGANTISK skillnad när jag gick från passiv till aktiv - så min rekommendation är antingen ett större steg (så att du får mer headroom), eller aktiv delning och då ett steg per element :)

Med vänlig hälsning,

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#3 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • 1675 inlägg

Postad 09 March 2018 - 15:54

Tack Pär.

Det kommer jag ju ihåg att du körde - det var setup som man var duktigt avis på då (och nu).

Jag inser ju att det är med aktiv delning man verkligen kan göra vinster genom att får bort förlusterna i det passiva filtret och få till det där idealiska filtret. Men det ger en komplexitet som jag ogärna vill ge mig in i även om jag skulle kunna så kommer jag inte kunna ge det den tid som det skulle behövas för att bli bra.

Du menar att ett kraftigt slutsteg ger mer än flera steg kopplade till samma högtalare? Tex om jag har ett 300W steg vs 2x150W vs 3x100W till samma högtalare...

Enda sättet är ju förstås att testa själv för att se om man upplever någon skillnad - men det är inte så lätt när man inte har fri tillgång till dessa leksaker. Kan iofs lyssna med min lokala butik om de vill låna ut något steg.

Frågan är om man skjuter sig lite i foten om man testar med Onkyon som försteg, men jag tycker man borde märka vilket håll det barkar hän iallafall.

Apropå steg, såg att XTZ precis släppt ett nytt 2-kanals steg, XTZ Edge 2x300W som även går att köra i bryggat läge. Klart intressant - tyvärr har det inte balanserade ingångar.

Jag har varit inne på NuPrimes STA-9 som verkar ge väldigt mycket för pengarna. 3 sådana för fronten vore ju trevligt och sedan ett multikanalssteg för surroundarna.

Som vanligt blir det för många alternativ så man slutar med... ingenting! ;)

Matsens vardagsrum

#4 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • 1675 inlägg

Postad 10 March 2018 - 20:11

Ytterligare frågeställningar rörande försteg/slutsteg:

Är det värt besväret att jaga slutsteg med balanserade ingångar?

Och gör det något om man blandar balanserat och obalanserad i samma setup?

Matsens vardagsrum

#5 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 758 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 10 March 2018 - 23:39

Ytterligare frågeställningar rörande försteg/slutsteg:
Är det värt besväret att jaga slutsteg med balanserade ingångar?
Och gör det något om man blandar balanserat och obalanserad i samma setup?

Utan tvekan xlr i första hand. Det går att blanda men är olika signal nivå mellan dem.
[quote name="Matsen" post="219912" timestamp="1520607272"]Tack Pär.
Det kommer jag ju ihåg att du körde - det var setup som man var duktigt avis på då (och nu).
Jag inser ju att det är med aktiv delning man verkligen kan göra vinster genom att får bort förlusterna i det passiva filtret och få till det där idealiska filtret. Men det ger en komplexitet som jag ogärna vill ge mig in i även om jag skulle kunna så kommer jag inte kunna ge det den tid som det skulle behövas för att bli bra.
Du menar att ett kraftigt slutsteg ger mer än flera steg kopplade till samma högtalare? Tex om jag har ett 300W steg vs 2x150W vs 3x100W till samma högtalare...
Enda sättet är ju förstås att testa själv för att se om man upplever någon skillnad - men det är inte så lätt när man inte har fri tillgång till dessa leksaker. Kan iofs lyssna med min lokala butik om de vill låna ut något steg.

Frågan är om man skjuter sig lite i foten om man testar med Onkyon som försteg, men jag tycker man borde märka vilket håll det barkar hän iallafall.
Apropå steg, såg att XTZ precis släppt ett nytt 2-kanals steg, XTZ Edge 2x300W som även går att köra i bryggat läge. Klart intressant - tyvärr har det inte balanserade ingångar.

Jag har varit inne på NuPrimes STA-9 som verkar ge väldigt mycket för pengarna. 3 sådana för fronten vore ju trevligt och sedan ett multikanalssteg för surroundarna.
Som vanligt blir det för många alternativ så man slutar med... ingenting! ;)
[/kör med Hypex istället de låter mycket bättre och har bättre driv.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#6 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • 1675 inlägg

Postad 11 March 2018 - 02:05

Tack darklord. Varför jag frågade är för att majoriteten av stegen har ju inte xlr och det kommer ju med största sannolikhet bli flera olika steg.

HyperX, du menar ncore då antar jag?
De får ju i princip bara välord de med, men då åker jag på att bygga själv.
Vilket jag inte kanske skulle ha något emot, om jag haft tid...

Det jag är inne på nu är 2st nuprime sta-9 i bryggat läge till höger och vänster front, snikar kanske med en bryggad sta-6 till centern. Sta-6 har dock inte balanserad ingång.

Och sedan ett multisteg till surrounderna.

Redigerat av Matsen, 11 March 2018 - 02:07.

Matsens vardagsrum

#7 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 11 March 2018 - 10:13

Reklam-mode on:

Jag har hört att ATI har fått en vettig distributör i Sverige!
Ncore, moduluppbyggt och DU väljer antal kanaler...

Reklam-mode off.

Tycker du tänker vettigt Matsen.
Sitter själv på Ref 9:or på fonten och funderar på om det går att hitta lite multikanalssteg till ”alla” andra kanaler.
Mitt problem är att jag har MINST 14 st högtalare till som behöver drivning så det är 2st MCH 300 SE eller liknande som ska letas fram...
Känns som att det blir lättare att gå på ATI för mina resterande kanaler, och blir det en klangmatchningsproblem så får kan kanske kolla på att byta de befintliga stegen i fronten istället, till matchande ATI.

Men dilemmat känns igen. Det är alltid svårast att ta steget till för och slutsteg. Väl där är det enklare att byta delar då man redan har funktionen så att säga.

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#8 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2967 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 11 March 2018 - 11:00

Var väl någon här som skickade tillbaka sitt ATI-steg pga brus eller brumm?
Funkar de bra nu på svensk ström?

Redigerat av rajapruk, 11 March 2018 - 11:02.

#9 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10856 inlägg

Postad 11 March 2018 - 11:51

Om du inte har hel-balanserade XLR på ditt försteg så vinner du inget med XLR, snarare så att du öppnar upp för problem. Inget försteg jag känner till som har helbalaserarat, och en prislapp söder om 50k

Med vänlig hälsning,

/Pär

#10 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 11 March 2018 - 13:47

Har inte Anthem AVM60 helbalanserade XLR?

#11 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • 1675 inlägg

Postad 11 March 2018 - 14:18

Titta forumet lever, och det ordentligt! Kul med allas tankar!!!

Ändrade titeln på tråden då jag nog har insett att flera slutsteg till samma högtalare inte ger mer än ett lite kraftigare slutsteg.

@ Jacob, tack för att du fick mig att spendera sisådär 2h på att läsa om ATI's nCore-steg. De har gått under min radar men verkar minst sagt intressanta. Fast nu verkar kommersiella nCore-steg som tidigare kostat för mycket för min plånbok komma ner i pris. Jag har tydligen inte koll - men jag har å andra sidan precis börjat "aktivera" mina långt groende tankar om uppgraderingar.

När kommer man kunna se ATI-stegen i svenska butiker?

Hittade även Apollon som också bygger på nCore, men lite billigare än ATI. Ett monosteg NCMP270M med NCore NC500MP för 550€ låter väldigt attraktivt, tre sådana och sedan ett 8 kanaligt NCMP8200 för 1790€ skulle nog vara en rätt trevlig setup...  :P

Måste läsa in mig lite mer på alla dessa nCore-varianter. Jag har haft ett bygge med nCore i bakhuvudet länge men insett att det inte kommer bli av. Men kan man nu köpa färdiga steg för dessa pengar så undrar man ju varför man ska bygga själv!?

Jag har ingen stor budget när det gäller dessa leksaker, jag har tänkt mig runt 5 000:- per steg för fronten och resterande kanaler max 2 000:-/kanal. Det ackumulerar sig snabbt till stora pengar när det börjar bli många kanaler. Dessutom skall ju ett försteg inköpas också.

Jag har inte köpt något i min setup spritt nytt förutom bildvisarna, och så hade jag tänkt det förbli då det omsättningen på just slutsteg/högtalare och även försteg till viss grad ändå är rätt stor på begagnatmarknaden.

Hade tänkt köpa mig ett begagnat Marantzförsteg i första iterationen då de är vanligast på begmarknaden, samt så gillar jag Marantz.

@Pär: Du tar ner en på jorden rätt snabbt, och hårt! ;)
Men det gör ju bara saken lite lättare, och med största sannolikhet billigare.
Men varför sätter man då dit balanserade kontakter om det inte är hel-balanserat? Är det bara en coolhetsfaktor? 

Nog för att den låg under 50k, men det är fortfarande typ 30k för dyrt för mig.

Max 10k för ett försteg säger min budget, och då får man leta begagnat...

Matsens vardagsrum

#12 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10856 inlägg

Postad 11 March 2018 - 17:02

Nope

#13 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 11 March 2018 - 20:01

Var väl någon här som skickade tillbaka sitt ATI-steg pga brus eller brumm?
Funkar de bra nu på svensk ström?

OT:

Det var ”masaba” som testade ett från L-sound tror jag.
Det brummade helt klart men anledningen reddes aldrig ut vad jag vet.
ATI trodde att transformatorn fått sig en kyss i frakten då kunden tydligt kände vibrationer i chassit (enligt tråden).
Men på grund av omständigheterna med norsk dist så testade det aldrig.
Kan oxå absolut varit ett DC relaterat problem. Det är något vi kommer utvärdera med våra demo-steg så fort vi testar dem.
Det är just de problemen som masaba råkade ut för som vi vill eliminera som svensk distributör med svenska handlare.

Det är Datasat och ATI som gått till sängs och där känns det som att man kan få till en rätt hyfsad combo för de mest kräsna hembio-projekten. :)

Nog om ATI och Specialelektronik. Jag kommer starta en ren ATI tråd när jag testat stegen lite och har mer kött på benen. :)

Slut på OT.

Jacob 

#14 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • 1675 inlägg

Postad 11 March 2018 - 21:53

Och när ungefär kommer det hända?

Någon som hört talas om Apollon?
De verkar vara rätt färska...

Matsens vardagsrum

#15 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 11 March 2018 - 22:45

Hehe, jag som tyckte jag var lite halvt OT i din tråd, men när TS själv ställer frågorna så forsätter jag väl svara då.
Första omgången steg har landat i STHLM vet jag. Tror det var ett 2-kanals på 500w/kanal och en 7-kanaladress på lite mindre.
Är iväg och firar fruns fördelsedag på Spa så jag kan inte kolla just nu, men jag kan återkomma i veckan hur det ser ut med spec och test.

Vet att min stockholmskollega ska ut till våra ÅF nu närmaste veckorna och dema dem.
Efter hans turné får jag dem till södra och västra Sveriges ÅF. Sedan får vi se vilka som är intresserade av att ta in och jobba med dem. :)

Tyvärr ingen koll på Apollo. :(
Men det kanske andra har?

Jacob