Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Få ut 5.1 ur Tv:n till Hemmabion (Ny fråga)

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 02 May 2020 - 17:00

Hej på er i Covid-19 tider. Hoppas att det är bra mer er och ni inte blivit hårt drabbade i dessa svåra tider. För egen del så har vi släkten klarat oss hittills och jag har satt min 75-åriga mor i karantän och handlar åt henne.

Men nu till frågan. Jag är ju mycket sen med grejer som jag alltid varit så jag har ju inte tittat på Netflix osv. Men jag har tänkt att börja med det och nu har jag tittat på det jag ville se på Cmore med dator stereon (Nya Hamilton= Mycket bra) och Alex på Viaplay. Men det fanns ju mycket mer att se på Viaplay och det skulle ju vara mycket trevligare att se på TV:n med ljudet ur fronthögtalarna och gärna med subben också, 2.1.

Så vilket sätt är bäst att koppla ihop det för bästa ljud?

HDMI ifrån den bärbara datorn till Onkyo TX-RZ800 eller 2-kanals utgångarna på Tv:n tlll Onkyon ?

Eller är jag ute och cyklar nu.... :huh:

Redigerat av FBK, 16 September 2020 - 21:15.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#2 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2020 - 08:44

Om du streamer från TV använder de flesta ARC (DD eller DTS) eller eARC (klarar även TrueHD, DTS-MA och Atmos om jag kommer ihåg rätt) och om du har en källa med HDMI så är det smidigast att gå direkt till surroundförstärkaren först och sedan till TV du har. Det går även här att koppla källan till TV’n och sedan ljudet med ARC. Men då måste förstärkaren och TV’n av detta.

#3 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 03 May 2020 - 10:25

Lite svårt att hänga med här, men både Viaplay och Netflix har väl bara 2-kanals ljud ? Och då borde väl HDMI ifrån källan till surroundförstärkaren först och sedan till TV’n ge det bästa ljudet ? Jag har ju en gammal TV. (10år)

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#4 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1797 inlägg

Postad 03 May 2020 - 23:11

Lite svårt att hänga med här, men både Viaplay och Netflix har väl bara 2-kanals ljud ? Och då borde väl HDMI ifrån källan till surroundförstärkaren först och sedan till TV’n ge det bästa ljudet ? Jag har ju en gammal TV. (10år)

Så har jag det kopplat och så rekommenderar jag dig att koppla. Jag tycker detta är det bästa sättet.
Viaplays ljudformat vet jag inte men Netflix har både DD 5.1 och Dolby Atmos (hur många kanaler på Atmos vet jag inte har inte det själv.)

#5 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 04 May 2020 - 14:04

Tack så mycket för infon MrJones, duger en https://www.netonnet...s/244116.13707/ annars får jag lägga ut en köpes annons då det är ont om pengar då jag inte har någon inkomst för tillfället.

Redigerat av FBK, 04 May 2020 - 14:20.

#6 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 04 May 2020 - 15:22

Om priset är viktigt så rekommenderar jag både denna ÅF och kabel. De klarar allt jag har kastat på dem....UHD med HDR 60 bilder/sek och Atmos.

https://www.kopplat....-kabel-15-meter

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#7 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 04 May 2020 - 20:28

Tack för tipset, kabeln beställd! :)

#8 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 16 September 2020 - 21:45

Ny har det hänt :blink: , jag har en ny Tv stående i kartong i vardagsrummet. En 55-tummare https://www.netonnet...2/1013421.9118/ B) I mina ögon så lär den räcka storleksmässigt. Vilket as fick jag höra ifrån familjen, nja det är inte så stort i Hemmabio kretsar svarade jag -_-

Det är inge värsting utan en knapp mellanmodell, men Magnus på Hemmabiotidningen rekommenderade mig den bland andra val som jag mailade till honom då min budget för detta var ganska liten. Och att det blev så här berodde på att morsans TV krånglar så hon får min gamla som är större än hennes och hon ser sämre med åldern så det bli ju en vinn situation för båda.

Och nu för tiden så följer ju ingen bruks med. utan ett stort papper som visar alla ingångar och utgångar och vad som ska kopplas till vad. Och nu kommer jag få tillgång till en massa  streamingtjänster och när jag tittade på det pappret så visade en bild att man skulle koppla en optisk kabel mellan TV och min hembioreceiver ? Varför då, det räcker väl som vanligt att jag kopplar in källorna till hembioreceivern och en HDMI till TV:N som har ARC (Audio Return Channel) Då bör jag få det ljudet tillbaka till hembioreceiver som varje streamingtjänst har eller ? så att man tex kan se filmer på tex Netflix i flerkanal.

Tänker jag rätt eller har jag fått något om bakfoten ?

Jag har även beställt ett Com Hem/Conax CA-modul för CI+ så man slipper ha en digitalbox.

Så i morgon börjar jag med att bygga om bänken, blir att åka till K-Rauta och såga till en djupare bänkskiva så allt får plats och bygga lite nya fack att ha elektroniken i då TV:n ska stå på en skiva ovanför Center kanalen. Kommer posta bilder när det är klart om det går här, varit svårt förr. Annars så lägger jag in en länk i min medlemstråd.

#9 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1797 inlägg

Postad 17 September 2020 - 06:08

Ja du tänker rätt. Har du ARC eller eARC (senaste versionen stödjer tex Atmos) på båda apparater borde du kunna få det att fungera. Du måste välja den HDMI kontakt som har just den funktionen.
Här har du länk till en riktig manual och du kan se mjukvaruversionerna https://www.philips....ight/kundtjanst

#10 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 17 September 2020 - 10:27

Hej MrJones

TV:n och min Onkyo har ARC. Tv:n har det på alla HDMI. Tack för länken, laddade ner bruksanvisningen. Lär ha nytta av den :)  och den var låååång. Tror inte att jag kommer sakna någon funktion då det verkar vara mycket av sådant sedan gäller det att få till en någorlunda bild och det är den knepiga delen. :unsure: