Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Hurra! - Här hyllar vi BRA DVD-filmer.

• Vänligen logga in för att kunna svara
224 svar till detta ämne

#211 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 04 August 2008 - 12:56

shootemup.jpg

Vi tittade för en tid sedan på fullständigt galna ganster actiondramat/komedin Shoot ém up från 2007 med bl.a. Clive Owen och Monica Belluci. Under dom först 10 minuterna av filmen fattade vi ingenting, men sedan föll vi totalt (för filmen). Jag kan tänka mig att denna rulle väcker känslor bland många och lika gärna kan hamna på "VARNING! Här varnar vi för kassa Dvdfilmer" listan.

Nu finns mästerverket på Blu-ray och skall naturligtvis inhandlas asap. Hi Def Digest berömmer bl.a. bild och ljudkvalitet LÄNK

/Y-front

#212 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1198 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 04 August 2008 - 13:35

Åhh måste se "rescue dawn" Christian Bale är enligt mig den just nu bästa skådespelaren...

Du kan också kolla in filmen:

The Machinist, om du vill se hur långt Christian Bale är villig att gå för att komma under huden på en rollkaraktär - jikes! Mycket bra film.

machinist.jpg

#213 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1198 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 04 August 2008 - 13:45

En annan film jag kan rekommendera är:

He was a Quiet Man

hwaqm.jpg

I rollerna bl a: Christian Slater, Elisha Cuthbert, William H. Macy m fl.

Helt Christian Slaters film, en av hans bättre rollprestationer i min mening.

Handlar om en man som blir en ofrivillig hjälte, men inte på Harrison Ford-vis, eller är han det alls... :)

Redigerat av Wolfy, 04 August 2008 - 13:47.

#214 highendjanne

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 14 October 2008 - 19:37

En bra film med Liam Neeson.

Taken på IMDB
414llg4JSoL._SS500_.jpg

#215 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2628 inlägg

» Har 14 bilder i mitt galleri

Postad 03 February 2009 - 11:50

Postad bild

Leon - The Professional har belönats med remastrad bild och ljud, som finns i en uncut version 24 minuter längre än amerikanska bioversionen samt en deluxe superbit version.

Det är lite oklart i beskrivningen på hemsidan om DTS finns på båda i 5.1 men jag tror vad jag kommer ihåg att det var DTS på den remastrade R1 utgåvan nedan jag såg.

Först och främst bilden, är så fantastiskt klar, detaljrik och med fina kontraster att man behöver inte bluray, det är häpnadsväckande bra helt enkelt! Här har de gjort ett kanonjobb.

Alltså ge mig mer remastring och skippa bluray! :)

Färgerna är kanske aningens lite bleka men också miljöerna är lagda och filmandet i halvbelysta lokaler (som restaurangen och skjutscenerna) att det kanske är source som är orsaken.

Ljudet är tredimensionellt, med mycket djup och ambiens men samtidigt klart och det finns ett extra ljudspår med bara musiktracket som man kan lyssna på vilket var helt nytt och väldigt roligt.

Denna utgåva rekommenderas starkt! Och superbiten tror jag är egentligen lika bra, torde vara hårfin skillnad!
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#216 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1566 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 03 February 2009 - 12:04

Först och främst bilden, är så fantastiskt klar, detaljrik och med fina kontraster att man behöver inte bluray, det är häpnadsväckande bra helt enkelt! Här har de gjort ett kanonjobb.

Du är rolig du, Tomas :)
Du har ju inte ens sett din första Blu-Rayfilm ännu! Enligt egen utsago alltså!

Nä, jag säger skippa remastring och ge mig mer Blu-ray till vettiga priser :D
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#217 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2628 inlägg

Postad 03 February 2009 - 12:44

Ha ha ha, jag vet och givetvis är det så att Bluray har större potential i formatet men som så ofta är det editeringen som gör det. Alltså hellre en bra DVD utgåva istället för en menybråkig Blueray.

Har dock sett Bluray demo av Spiderman 3. Den är kornig och grötig, eller hur? :)

Sedan är jag, när alla andra är betaanvändare, istället zettaanvändare. Köpte min första CD-spelare 1992 tror jag och DVD dito 2000. Däremot köper jag gärna nya filmer och hoppas rekommendera mer bra DVD utgåvor.

En mycket fin bild har Der Untergang eller Downfall, på R1. Något mörk i bilden men väldigt detaljrik och titta-ut-genom-fönster känsla! Bättre blir det inte! :D

Mvh Tomas Tvivlaren

#218 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

Postad 03 February 2009 - 13:18

En mycket fin bild har Der Untergang eller Downfall, på R1. Något mörk i bilden men väldigt detaljrik och titta-ut-genom-fönster känsla! Bättre blir det inte! :)

Mvh Tomas Tvivlaren

Låter som du har missat IMAX-scenerna från The Dark Night på BD. :)
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#219 mikee

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 752 inlägg

» Har 4 bilder i mitt galleri

Postad 03 February 2009 - 13:26

Ha ha ha, jag vet och givetvis är det så att Bluray har större potential i formatet men som så ofta är det editeringen som gör det. Alltså hellre en bra DVD utgåva istället för en menybråkig Blueray.

Har dock sett Bluray demo av Spiderman 3. Den är kornig och grötig, eller hur? :)

Sedan är jag, när alla andra är betaanvändare, istället zettaanvändare. Köpte min första CD-spelare 1992 tror jag och DVD dito 2000. Däremot köper jag gärna nya filmer och hoppas rekommendera mer bra DVD utgåvor.

En mycket fin bild har Der Untergang eller Downfall, på R1. Något mörk i bilden men väldigt detaljrik och titta-ut-genom-fönster känsla! Bättre blir det inte! :D

Mvh Tomas Tvivlaren

haha...

Trinnov Altitude 32

Sony VPL-VW520ES

#220 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2628 inlägg

Postad 03 February 2009 - 14:09

IMAX känner man väl till, mest av faktiska biobesök och vanliga filmrullar! :) IMAX i New York City rules!!!

Dock är väl DVD-utgåvorna på IMAX rätt miserabla. Där skulle remastring komma till sina fulla rätt. Men jag kollar gärna in Dark Night BR. Skulle ju gått på premiären i London, men var en dag för tidig.

Nej, hellre en bra snabb DVD i handen än tio krångliga BR i skogen! Back on topic! :)

#221 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 12 July 2009 - 14:46

Vi har konsumerat en hel del film i år och flera har höjt sig över genomsnittet, här är några enligt oss.

jcvd.jpg

JCVD. En stor överraskning, han kan annat än rundsparkar den gode Jean Claude Van Damme.

slumdogmillionaire.jpg

Slumdog Millionaire. En fantastisk film. Rolig, rörande, vidrig och mycket mänsklig.

thewrestler.jpg

The Wrestler. En enastående comeback för Mickey Rourke i en film som berör på alla plan.

/Y-front

#222 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 849 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 03 September 2009 - 11:26

Nürnberg

Denna "film" är en rätt välgjord TV-serie om Nürnbergprocessen. Historiskt ett mycket intressant drama. Baldwin är väl ingen superskådis, men fungerar bra i denna roll. Brian Cox är ju alltid Brina Cox.

Det jag reagerar för är bildkvaliteten, den är superb (trots att det är en Noble-utgåva). Faktiskt en av de bättre jag på DVD sett sedan min uppgradering.

Såg denna på TV för ett antal år sedan och köpte tvådiscaren. Rekommenderas för de historieintresserade!
nurnberg.jpg

#223 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 29 June 2015 - 20:09

prisoners_2013_blu_ray.jpg

Prisoners rekommenderar jag klart, får en 4:a av mig

Ps. här var det också ett tag sedan någon skrev. :blink:

Redigerat av FBK, 29 June 2015 - 20:11.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#224 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 01 October 2016 - 23:41

Kvällens Lördagsfilmer blev dessa två.

Över ett år sedan jag skrev men en gammal film som jag sparat på är denna då jag trodde att den skulle vara riktigt bra.

Får en klar 4.5:a av mig

Body_of_lies_poster.jpg

Och sedan denna Drive som hyllats i pressen fick bara 3.0 i betyg av mig, knappt godkänd

250px-Drive_(2011)_poster.jpg

Redigerat av FBK, 01 October 2016 - 23:43.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#225 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 18 September 2017 - 21:05

Nästan ett år sedan (jag) det skrevs här, och det skulle vara lite kul om det kom in råd på "riktigt bra" filmer då det görs så mycket som bara är okej. För egen del så ligger jag lite efter de flesta dvs. jag brukar oftast se filmerna när de har sjunkit i pris då min plånbok inte tål nypriserna.

För egen del så ser jag nästan bara Action,Thriller,Krig och Westernfilmer.

Ett råd till de som inte sett Johan Falk filmerna av någon anledning, nu kostar det nästan inget och de är de absoluta bästa Svenska Polis/Action som gjorts så de är värda varenda krona och jag älskar dem.

Redigerat av FBK, 18 September 2017 - 21:13.