Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

SF - Världens sämsta biokedja?

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

#1 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 10 August 2016 - 21:32

Genom åren har det blivit en del biobesök på olika ställen i världen och Sverige men ingenstans utom på SF känner jag mig regelbundet rånad på mina pengar. Det är en tombola varje gång om filmen presenteras med OK ljud och bild men väldigt ofta är det långt ifrån bra.

Dagens filmbesök var för att se Husdjurens hemliga liv med min 4 åriga dotter. Biljetter beställdes på SF i Mall of Scandinavia och vi åkte dit för att mötas av en helstängd biograf på grund av ett tekniskt haveri. Shit happens och inte mer att göra än att boka nya biljetter, denna gång i Täby Centrum.

Väl på plats blir man sedvanligt rånad för lite popcorn i en kaosartad entre. Vi sätter oss, reklamen rullar igång och all musik kommer bara från höger....hmmmm. Bilden är sedvanligt suddig och subben bumlar runt med +10db för hög nivå, som väntat och något jag bara gör en notis om. Dock är det tveklöst att vänster front är helt tyst, inte en ljudvåg kommer därifrån, dead, nada.
Jag stegar ut till personalen påpekar att vänster fronthögtalare är icke närvarande. Hon tittar på mig som om jag vore från yttre rymden, hon kunde inte bry sig mindre om mig om hon ens försökte. Till slut muttrar hon något om att "vi ska titta på det".

Jag återvänder till min dotter som redan missat en planerad filmvisning, kliva ut nu är liksom inget alternativ. Bara sätta sig ner och hålla humöret uppe.
Filmen börjar, dålig bild, bumlig bas och högerkantrad ljudbild. Ljudeffekter panoreras till ingenting, vissa ljud hörs inte alls, upplevelsen är fantastisk och kostade endast 225 spänn för oss båda.....

Tyvärr är inte det här en engångshändelse och monopolet SF just nu har i Sverige börjar bli löjligt...nu slutar mina pengar spenderas på det här vansinniga skämtet till biografkedja!

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#2 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3025 inlägg

Postad 10 August 2016 - 21:47

Bio är bäst hemma.

#3 Spygg

Tycker ni annorlunda så tycker ni fel!

• Members
  • PipPip
  • 247 inlägg

Postad 10 August 2016 - 23:58

Maila SF och klaga! Det har jag gjort varje gång de strulat till det, och det har varje gång resulterat i nya biljetter.

/Spygg

...och tycker ni annorlunda så tycker ni fel!

#4 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 11 August 2016 - 10:27

Kan inte låta bli att skratta :lol: inte åt dig HifiPatrik, utan åt det att jag hela tiden här hemma hävdat att det är kasst ljud (och bild) på Bion i Täby. Något Sambons vuxna barn inte förstått utan de åker dit för att se film då och då och tycker att det är bra, men de brukar också titta filmer med TV:ns inbyggda ljud så ljudet är inte alls viktigt utan de vill nog bara ha den stora bilden = då är det biokänsla för dem. För egen del så förstår jag inte riktigt vad som hänt inom biografvärlden, Täby bion blev ombyggd för ca;4-5 år sedan och detta är resultatet :blink: Skulle ju vara intressant att få veta vad det är för grejer dem stoppat in i salongerna.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#5 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 11 August 2016 - 10:41

Storfilm i bästa salongen är det nog som gäller om det ska vara bra.

#6 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 11 August 2016 - 10:59

Citat: "– När det gäller projekteringen av Filmstaden Scandinavia har vi utgått från lösningen vi tog fram för Täby Filmstad säger Bengt Johnsson, senior akustiker på Tyréns." från: http://www.mynewsdesk.com/se/tyrens/pressreleases/tyrens-skapar-ljudet-i-nordens-foersta-kommersiella-imax-biograf-1075174 

Filmstaden Scandinavia har varit uppe på forumet tidigare och fått negativ kritik.

Fråga någon maskinist om fabrikat på det nya kanske? Högtalarfabrikat och elektronik behöver väl dock inte vara utslagsgivande i sig, för vad du tycker om bion numera. Kan vara implementationen av prylarna också och miljön där den är installerad.

Hittade lite till:  "De fem salongerna är alla utrustade med 2K-projektorer från Barco, servrar och ljudprocessorer från Dolby samt imponerande fyrvägs ljudanläggningar från QSC Audio. Man sitter dessutom skönt i stolar från spanska Figueras. I tre av salongerna erbjuder man 3D med Master Image 3D-system, som tillsammans med den senaste Clarus 170-silverduken från Harkness levererar 3D-bild av högsta kvalitet!" Från: http://www.videvox.se/nyheter/idag-oppnar-universums-modernaste-biograf 

#7 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 11 August 2016 - 13:18

Någon som vet vad som sänkte hela Scandinavia (utom salong1) igår? Måste ju vara någon central server eller nätverk som packat ihop för att slå ut samtliga salonger utom IMAX.

Var en annan gång på nån av salongerna i Kista centrum där de lappat ihop två dukar till en med en tydlig skarv rakt över bilden! Dessutom låt det som någon av fronthögtalarna var felkopplad med åtföljande fasfel och väldigt jobbigt ljud.

Filmstaden i Norrköping är alla de mindre salongerna total katastrof med suddig, blaskig bild och ljud som skriker på dig oavsett ljudnivå.

SF i solna är dock en bra lite mindre bio med trevlig personal och man får känslan att de faktiskt bryr sig.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#8 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 154 inlägg

Postad 11 August 2016 - 16:01

Någon som vet vad som sänkte hela Scandinavia (utom salong1) igår? Måste ju vara någon central server eller nätverk som packat ihop för att slå ut samtliga salonger utom IMAX.

Antagligen filmlagringen till Dolby-servrarna. IMAX har ett fristående system.

/ Jacob

#9 Tompasten

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg

Postad 11 August 2016 - 16:01

Var en annan gång på nån av salongerna i Kista centrum där de lappat ihop två dukar till en med en tydlig skarv rakt över bilden! Dessutom låt det som någon av fronthögtalarna var felkopplad med åtföljande fasfel och väldigt jobbigt ljud.

Filmstaden i Norrköping är alla de mindre salongerna total katastrof med suddig, blaskig bild och ljud som skriker på dig oavsett ljudnivå.

SF i solna är dock en bra lite mindre bio med trevlig personal och man får känslan att de faktiskt bryr sig.

Ända sedan SF sa upp sitt avtal med THX så har det gått utför tycker jag, olika ljudsystem det ena sämre än det andra.

Numera verkar det mest vara viktigt att spela högt istället för att det skall låta bra, tex i SF scandinavia.

Det var bättre förr helt enkelt :D  

#10 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 154 inlägg

Postad 11 August 2016 - 16:14

Ända sedan SF sa upp sitt avtal med THX så har det gått utför tycker jag, olika ljudsystem det ena sämre än det andra.

Numera verkar det mest vara viktigt att spela högt istället för att det skall låta bra, tex i SF scandinavia.

Många av de före detta THX-salongerna låter fortfarande bra tack vare att akustiken och utrustningen fortfarande sitter kvar. Det enda THX plockade med sig när avtalet sades upp var delningsfiltren till högtalarna.

Spegeln i Uppsala är ett exempel på en salong som jag ALDRIG blivit besviken i. Det låter ungefär som hemma. Bilden är dock sämre pga silverduken för 3D och biobesökarna är oftast det största störmomentet...

/ Jacob

#11 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 11 August 2016 - 17:59

Mmmm THX certifieringarna saknas......hög lägsta nivå de THX salonger jag besökt.

#12 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 11 August 2016 - 18:31

Blir ledsen när jag läser detta. . .bio går man på för att få en upplevelse, stor bra bild o ett ljud få kan nå hemma.

Känns som BRA bioupplevelser behövs för att våra hobby skall växa . . jag minns mina biobesök som barn, o helt övertygad att mitt hembiointresse började där

#13 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 11 August 2016 - 19:26

När man var ung dvs. 80-talet och början på 90-talet gick jag då och då på Bio och det var alltid kul och häftigt sedan blev det mer och mer film hemma och det gick lång tid fram till för något år sedan då jag och sambon besökte Täby, och jag gick därifrån med ett jaha så dåligt är det nu. Men jag har inte heller bråttom att se de senaste filmerna, utan jag väntar gärna och avnjuter den hemma istället.

Ps. Var ju i Täby centrum häromdagen och såg i tidningen att Jason Bourne gick på bion, men så kom jag på mig själv att inte en kass filmtittning igen. :wacko: 

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#14 Tompasten

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg

Postad 12 August 2016 - 15:41

Många av de före detta THX-salongerna låter fortfarande bra tack vare att akustiken och utrustningen fortfarande sitter kvar. Det enda THX plockade med sig när avtalet sades upp var delningsfiltren till högtalarna.

Spegeln i Uppsala är ett exempel på en salong som jag ALDRIG blivit besviken i. Det låter ungefär som hemma. Bilden är dock sämre pga silverduken för 3D och biobesökarna är oftast det största störmomentet...

/ Jacob

Många av salongerna i Sthlm bytte till något "HPS4000" bl.a. Bioplatset/SF söder salong 1 som tidigare var en av de bästa salongerna i Sthlm... kommer ihåg när konstruktören var där och föreläste och jag lyssnade de körde några klipp o så.

Det lät mkt... men inte bra...

#15 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 14 August 2016 - 11:54

Tycker SF i Göteborg sköter sina biografer bra (Bergakungen och Biopalatset)

De små salongerna (som har JBL 3677/4645) erbjuder dessutom bra ljud. Inte heller de stora är katastrof

Men med åren har hemmasystemen blivit SÅ på pass bra att det inte är konstigt att vi nördar tycker det är sämre på bio.

Redigerat av sportbilsentusiasten, 14 August 2016 - 11:54.