Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mediaspelare idag - What’s hot and what’s not?

• Vänligen logga in för att kunna svara
101 svar till detta ämne

#1 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 244 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 06 February 2018 - 18:23

Tänkte få lite erfarenheter från er som har å för er som skulle vilja ha.
Själv håller jag på å lägger över min samling till HD. BD-ISO men mest I mappar.
Började med en HTPC en gång i tiden å gick över till DVICO å Så HTPC å sen till en Dune HD Base å har sedan 4år inte kört nått från HD förutom en kort testade med OpenElec från en NUC som jag testade i 1 dag å hann väl inte med så mkt mer än att den inte hittade alla filmer å man skulle döpa filmerna till det som de heter på IMDB å att när man tryckte på play kom man rakt in i filmern inga menyer å så sen dess har jag inte gjort nått.

Så nu tänkte jag kolla med er vad använder ni nu å vad skall man använda i framtiden? Självklart beror det på behov, fulla menyer, 4K, HDR, appar som Netflix osv

Själ har jag Apple TV4 för Netflix HBO å Canal Digital men är nu på jakt till en mediaspelare som är så nära OPPO Bluraykvalitet till biorummet å nått enklare till sovrum å Vardagsrum
Nån sade att man kan fixa OPPOn så den kan spela upp BD-ISO

Men vad är bra tycker ni
Shield
Apple TV
Dune
Zappiti
HTPC

#2 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 198 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2018 - 08:23

Tänkte få lite erfarenheter från er som har å för er som skulle vilja ha.
Själv håller jag på å lägger över min samling till HD. BD-ISO men mest I mappar.
Började med en HTPC en gång i tiden å gick över till DVICO å Så HTPC å sen till en Dune HD Base å har sedan 4år inte kört nått från HD förutom en kort testade med OpenElec från en NUC som jag testade i 1 dag å hann väl inte med så mkt mer än att den inte hittade alla filmer å man skulle döpa filmerna till det som de heter på IMDB å att när man tryckte på play kom man rakt in i filmern inga menyer å så sen dess har jag inte gjort nått.

Så nu tänkte jag kolla med er vad använder ni nu å vad skall man använda i framtiden? Självklart beror det på behov, fulla menyer, 4K, HDR, appar som Netflix osv

Själ har jag Apple TV4 för Netflix HBO å Canal Digital men är nu på jakt till en mediaspelare som är så nära OPPO Bluraykvalitet till biorummet å nått enklare till sovrum å Vardagsrum
Nån sade att man kan fixa OPPOn så den kan spela upp BD-ISO

Men vad är bra tycker ni
Shield
Apple TV
Dune
Zappiti
HTPC

Hej!

Ja det går att jailbreaka oppon man laddar ner en firmware kostar en liten slant men sen funkar iso filer.

Jag kör zappitin och den fungerar klockrent!

Mjukvaran är dock dålig så där är nya Dune:n vad jag hört väldigt mycket bättre.

//Micke

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3025 inlägg

Postad 07 February 2018 - 09:36

Själva huvudsyftet med en "mediaspelare", vad är det idag? Rent generellt alltså, inga personliga svar behövs :)

Förr var det ju att spela upp pirathemladdad mkv film typ.

Men nu är det inte så många som piratladdar film längre, eller?

Är användningsfallet att köpa en film på skiva, som man sedan rippar ner till disk, och sedan kolla på via mediaspelaren? (känns ju väldigt bökigt och onödigt steg tycker iaf jag som har en Oppo.)

Eller är det att kolla på streamingtjänster som netflix, svtplay, cmore, etc via den? Jag använder Apple-TV för detta, men jag är missnöjd med 24p-hanteringen i Netflix och inget flerkanalsljud i svtplay (kanske jag som har fel inställningar, har inte luskat i detta). Är det här en annan mediaspelare skulle kunna vara bättre?

Eller är det att vara "enpoint" för musik? Jag har apple-tv som endpoint i airplay med iMac som "core". Det funkar bra. Blir en onödig resampling till 48KHz, men det gör den bra, hörs inte.

Redigerat av rajapruk, 07 February 2018 - 09:45.

#4 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 07 February 2018 - 11:38

Har kört på det viset i mer än fyra år nu och aldrig kört några piratladdade filmer. Tycker det är helt underbart att slippa hantera de fysiska diskarna och samtidigt få en fin överblick över hela samlingen.

Huvudanledningen för mig är att slippa skivorna och ändå ha "full" kvalitet på bild och ljud.

Brukar själv lägga in ett helt gäng med filmer åt gången(köper/hyr/lånar) och sen när man ska kolla så har man allt färdigt och klart i ett snyggt gränssnitt.

/Marcus

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#5 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 244 inlägg

Postad 07 February 2018 - 12:51

Har kört på det viset i mer än fyra år nu och aldrig kört några piratladdade filmer. Tycker det är helt underbart att slippa hantera de fysiska diskarna och samtidigt få en fin överblick över hela samlingen.
Huvudanledningen för mig är att slippa skivorna och ändå ha "full" kvalitet på bild och ljud.

Brukar själv lägga in ett helt gäng med filmer åt gången(köper/hyr/lånar) och sen när man ska kolla så har man allt färdigt och klart i ett snyggt gränssnitt.

/Marcus

Amen! Precis så Marcus! För mig är det att lägga Blu-ray på disk å så nära full kvalitet som möjligt å kunna spela upp det i olika rum å barnen kan slå på sina filmer å ha alla på en plats
Men för 10+ år sedan kanske det var en mkv:a
Netflix HBO är det Apple TV för mig
Så kort sagt för mig är en mediaspelare en som kan spela upp BD från en hårddisk
Skulle kunna kalla en Apple TV för Streamingspelare?

#6 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 244 inlägg

Postad 07 February 2018 - 12:56

Personligen så skulle jag nog dela upp det i 3 olika områden å jag delar med mig hur jag har/kommer ha

Dune eller likande för att spela upp film = mediaspelare kopplat till TV/Projektor

Apple TV för att spela upp Netflix, HBO mm = streamingspelare kopplat till TV/Projektor

Sonos för att spela upp Spotify mm = musikspelare kopplat till div slutstegs förstärkare

Jag gillar gränssnittet på
Sonos å Apple TV enkelt snyggt men när det gäller mediaspelare så har jag inte lyckats ännu.

#7 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 198 inlägg

Postad 07 February 2018 - 17:46

Personligen så skulle jag nog dela upp det i 3 olika områden å jag delar med mig hur jag har/kommer ha

Dune eller likande för att spela upp film = mediaspelare kopplat till TV/Projektor

Apple TV för att spela upp Netflix, HBO mm = streamingspelare kopplat till TV/Projektor

Sonos för att spela upp Spotify mm = musikspelare kopplat till div slutstegs förstärkare

Jag gillar gränssnittet på
Sonos å Apple TV enkelt snyggt men när det gäller mediaspelare så har jag inte lyckats ännu.

Fast nya Dunen kommer ha allt integrerat! Så varför ha fler än 1 spelare då?

//Micke

#8 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 07 February 2018 - 18:13

/Marcus

Det där beskriver nästan på pricken hur jag gör det också. Dock har jag inte hela samlingen på nätverkslagring.

Kanske 1/3 ungefär, men det blir ju ändå några hundra titlar :).

Filmer som jag känner att jag troligen inte kommer se om raderas efter en tids moget övervägande.

Har dessutom "alltid" ungefär 50st osedda titlar upplagda och det är väldigt bekvämt att bara gå igenom listan och direkt köra igång den som faller oss i smaken för dagen/kvällen.

#9 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 07 February 2018 - 18:39

Väldigt liknande för mig, smidigt att sitta i soffan och bläddra igenom katalogen och slippa vrida huvudet på skaft i nån bokhylla.

Jag lägger dock inte in allt och fysiska skivor åker också på mellan varven.

Tidigare var det all barnfilm för att slippa ha ungarna att hantera skivor men där är det nästan 100% Netflix nuförtiden....

Det jag verkligen vill ha på disk är konserter/Musik som ska vara lättåtkomliga då de spelas betydligt mer återkommande än film.

Serier går i väldigt hög utsträckning från Netflix via Apple TV

Sonos för musik men går och klurar på ROON....verkar som man kan köra Sonos som endpoints nu också, har inte testat dock.

När det gäller streaming, är det bara jag som tycker HBO har skräpkvalitet på sin tjänst? Netflix är mycket bättre...båda via Apple TV.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#10 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2018 - 20:06

Ja, jag kan bara instämma i det Marcus skriver! Jag tycker om att se om filmer och vill kanske se extramaterial vid ett senare tillfälle, då vill jag inte hålla på med skivor. Det är lite jobb med att rippa och kostar en slant med hårddiskar, men jag tycker att det är värt det. Jag är oftast bättre på att köpa och rippa, har säkert ett par hundra osedda filmer på servern nu. Men när jag får tid, då...! :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#11 DF

En glad entusiast.

• Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 941 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2018 - 20:36

Jag använder Dune D1 för filmer från server, PS3 för filmer från skiva, Netflix från PS3 eller AppleTV, HBO från PS3.
Allt från samma gränssnitt. E77825D1-9106-4DE7-AE3E-3A9569BD0471.png
Märker dock på era kommentarer att mitt filmbibliotek är i minsta laget. Har totalt cirka 400 titlar, med ca 5 osedda. Jag upplever dock lite problem med Dune ibland, kan vara lite hackande eller andra lustigheter som jag har misstänkt beror på överföringshastigheten.

#12 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 244 inlägg

Postad 07 February 2018 - 21:14

Jag använder Dune D1 för filmer från server, PS3 för filmer från skiva, Netflix från PS3 eller AppleTV, HBO från PS3.
Allt från samma gränssnitt. attachicon.gifE77825D1-9106-4DE7-AE3E-3A9569BD0471.png
Märker dock på era kommentarer att mitt filmbibliotek är i minsta laget. Har totalt cirka 400 titlar, med ca 5 osedda. Jag upplever dock lite problem med Dune ibland, kan vara lite hackande eller andra lustigheter som jag har misstänkt beror på överföringshastigheten.

Control 4?
Ja jag håller på å rippa för glatta livet å får en olustig känsla att det det kommer å ta plats?
Hur lagrarna ni?
En stor server (PC) eller Stor NAS? Flera NASAR?

#13 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2018 - 21:39

Jag har en gammal PC som jag kör WHS 2011 på. När jag fyllt de åtta SATA-portarna på moderkortet så installerad jag ett kontrollkort med åtta portar till, två av dessa är använda nu. Jag får in två diskar till i lådan, sen får jag nog montera dem på utsidan. Senast köpte en disk på 8 TB och om jag gör det även på de kommande två så kommer det nog att ta tid innan jag fyllt dem, så då kanske den datorn har gett upp.... Finns lite bilder i min tråd här.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#14 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 07 February 2018 - 22:15

Kör en 8:a diskars Synology med en extender med ytterligare 5 diskar för alla filmer.
Sen har jag en mindre 4:a diskars Synology för backup samt en HP Proliantserver med 4 lagringsdiskar i raid 10 för kameraövervakning, musik, data mm.

Allt står och tuffar av sig självt i ett lagom stort teknikutrymme med minimalt underhåll.

Ja, det är C4 på bilden ovan i DFs inlägg.

/Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#15 masaba

Optimist

• Members
  • PipPip
  • 191 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2018 - 22:42

Jag kör en enklare PC med många diskar som jag haft i ett antal år. Strömsnål Core i3, moderkort med 8 SATA-portar, 8GB minne, 6 lagringsdiskar och 2 SSD för OS, cache och applikationer. Körde från början i ett Fractal Design Array chassi men sen några år tillbaka i ett Fractal Define Mini. 

Mjukvarumässigt testade jag i början OpenMediaVault och FreeNAS men kör numera Windows där jag har StableBit DrivePool för drive pooling. Sugen på att gå över på Unraid som också kör drive pooling men får se om det är värt mödan. Får se lite var det landar. 

Känns som att priserna lätt drar iväg när man kollar på de rejälare NAS:arna från QNAP och Synology, samtidigt som prestandan ofta är lite snål och man i vissa avseenden blir lite begränsad mjukvarumässigt. Fördelen är väl att det mesta finns på plats från början och "bara fungerar". För mig som byggt ett par datorer genom åren och som klarar både Linux och Windows så kändes det roligare med en "custom-lösning" så som ovan. 

Redigerat av masaba, 07 February 2018 - 22:43.