Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Svanå v4 användbar vid 40Hz

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 262 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 May 2018 - 21:05

Skulle kunna planera för att ställa en Svanå V4 på vardera sida om min duk. Har ganska precis utrymme för det. Men såg att v4 bara jobbar ned till 45 Hz och min axiella längsmod är 41Hz. 

rum moder.jpg

http://www.diffusor....Varitune/v4.htm

Så frågan är hur effektiv den skulle vara nedåt 40 Hz om man gjorde den mer bredbandig?

#2 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 29 May 2018 - 15:49

Du menar att du räknat fram att din axiella mod är 41, hur är det i verkligheten? Hur många dB behöver du plocka, och hur låter det i rummet när du spelar - har du mätt och lyssnat vid lyssningsplats?

Dont fix it if it aint broken ;)

Med vänlig hälsning,

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#3 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 262 inlägg

Postad 29 May 2018 - 17:24

Du menar att du räknat fram att din axiella mod är 41, hur är det i verkligheten? Hur många dB behöver du plocka, och hur låter det i rummet när du spelar - har du mätt och lyssnat vid lyssningsplats?

Dont fix it if it aint broken ;)

Med vänlig hälsning,

/Pär

Ja, det är fram räknat, inte mätt. Och som du antyder, vet jag inte hur problemet är om det är något alls. Då jag inte byggt baslådorna än då allt kommer måttanpassas för att passa in på fornväggen så har jag hamnat i moment 22. Men ska kolla om jag kan låna kompisens sub så jag får mäta upp rummet.

#4 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 262 inlägg

Postad 12 June 2018 - 19:40

Då jag har mätt upp Sweetspot och hörnen i rummet. Se REW filen på min dropbox.

https://www.dropbox....WM9qBlhEma?dl=0

Funkar länken?

Några bilder på spectrogram:

bakre nedre hörn

Spectrogram bakre nedre hörn.jpg

bakre övre hörn

Spectrogram bakre övre hörn.jpg

främre nedre hörn

Spectrogram främre nedre hörn.jpg

Sweet

Spectrogram Sweet.jpg

#5 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3025 inlägg

Postad 13 June 2018 - 09:03

Ett medelvärde av 5 mätninger i öronhöjd i sweetspot skulle jag vilja se. Som tärningen 5 sett uppifrån med typ 30-60cm mellan punkterna (medelvärdesbildning går att göra i REW). Visa gärna hela spektrat 20-20.000Hz med 50dB intervall på dB-axeln.

Är de hörnmätningarna ovan gjorda ground plane dvs med micken på golvet längts in i hörnen? Eller hur var micken placerad exakt?

Redigerat av rajapruk, 13 June 2018 - 09:08.

#6 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 262 inlägg

Postad 05 January 2019 - 23:22

Nu har jag lyckats integrera basar med LR så kan köra lite 20-20K svep. Skall mäta upp runt MLP enligt rajapruks anvisning imorgon. Samt mäta längs bakre väggen för att utesluta utsläckning.

Inte super nöjd med frekvensgången mellan ca 35-120 Hz, alldeles för stor och djup dal. Men tror det till stor dem handla om att jag behöver justera MLP. Visar sig imorgon.  

Men då jag har två stycken Svanå V4or i främre hörnen av rummet så har jag idag prova justera in dem för att plocka ned 42-44 puckeln. Är dock inte så imponerad av resultatet. Då jag mailade med Matts (Svanå) så menade han att 4 stycken borde räcka, en i varje hörn, men jag har svårt att tro det med detta resultat. Nu står visserligen inte dessa intryckta in vid golv-vägg-vägg hörnet utan ca 50cm upp från golvet och vägg-vägg hörn. Men då 42-44 moden är axiell på längden av rummet borde inte det spela någon roll. Öppningen på V4 pekar mot bakväggen. Kanske skulle de bli mer effektiva om jag vrider dom 90 grader så öppningarna pekar mot varandra, då kommer de närmare tryck max intill främre vägg? Värt att prova?

För intresse, se länk till REW fil.

https://www.dropbox....orner.mdat?dl=0

Vattenfalls bilderna i REW filen kan även ses här: 

https://www.faktiskt...027418#p2027418

Redigerat av niklasmagnus, 05 January 2019 - 23:46.

#7 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 06 January 2019 - 11:27

En bred och ganska djup dipp, 35-120 Hz nästan 2 oktaver som du nämner, kan bero på var ditt möblemang ställs i förhållande till mikrofonen och rummets väggar. Typ: Du har först har mätt vid lyssningsposition (MLP) när rummet varit tomt och fått en resonanstopp vid ca 44 Hz men kurvan "lite högre upp" i frekvens har sett ganska OK ut, förutom kanske vid dubbla och tredubbla frekvensen. Om du därefter plockar in soffan och mäter igen vid MLP så kan soffan fungera som absorbent över ett ganska brett område i basen och du får den där breda ganska djupa dippen. Så blir det hos mig när soffan ställs på plats. Placeringen av ganska stor fotpall jag har påverkar också "mycket och brett och olika" beroende på var den placeras. Intill soffan - inte bra, 110 cm bort - nu blir det bättre FR, 140 cm bort - nu blev inte bra igen. Så större föremåls placering som fåtöljer, sofford, etc kan påverka bredare frekvensmässigt än vad man tror, en Helmholtz i ett smalare FR-område som den är inställd för men kan samtidigt förändra i ett annat bredare frekvensområde pga av sin yttre storlek.

V4-orna tycks ju fungera med några dB förbättring kring själva modfrekvensen 44 dB. Du kan dock kolla i din mdat-fil / vattenfallsdiagrammet nyttan av dom vid dubbla frekvensen 88 Hz där du får en motsvarande djup dipp och vid ca 130 Hz där du åter har en modtopp. Hur förändras vattenfallet om du öppnar upp luckan så V4-orna närmar sig en inställning kring 88 Hz? 

#8 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 262 inlägg

Postad 06 January 2019 - 17:28

Har en 3-sits tygsoffa i rummet som ev spökar men efter att ha mätt längs bakväggen med soffan på olika placeringar och med utan de stora kuddarna så blir jag mer tveksam. 

P1 = soffa 60cm från bakvägg

P2 = soffa 25cm från bakvägg

P2* = soffa 25cm från bakvägg utan kuddar.

Hörn

Längs bakre vägg. Hörn. Soffa P1.P2.P2 utan kudde.jpg

70 cm från vägg

Längs bakre vägg. 70cm fr vägg. Soffa P1.P2.P2 utan kudde.jpg

140 cm från vägg

Längs bakre vägg. 140cm fr vägg. Soffa P1.P2.P2 utan kudde.jpg

170 cm från vägg (mitten av rummet)

Längs bakre vägg. 170cm. Mitt av rum.. Soffa P1.P2.P2 utan kudde.jpg

Utsläckningarna på 140 och 170 cm från mägg utan kuddar i soffan beror troligen på att kuddarna är bort och soffan är en hård träkonstruktion. 

Mätt upp 5-tärning för MLP.

1= MLP (70cm från bakvägg, mitten på rummet) (har tidigare satt MLP på ca 95 cm men familjen tycker vi sitter för nära duken då.)

2= 20 cm bak, 20cm höger 

3= 20 cm bak, 20cm vänster

4= 20 cm fram, 20cm vänster

5= 20 cm fram, 20cm höger

Mätning 1-5:

MLP 5 tärning_1.jpg

Medelvärden på mätningar, 1-5, 1-3 och 1,4,5

MLP 5 tärning_2.jpg

V4or helt stängde vid samtliga mätningar, ingen påverkan alls. 

Redigerat av niklasmagnus, 06 January 2019 - 20:09.